Visa fullständig version : Kaffe, morgonprommenad.
Tjo!
Ska börja med morgonprommenader i morgon. Har sökt runt lite, utan resultat, men har kaffe någon negativ inverkan på fettförbräningen? Tänkte mig att jag tar två koppar innan jag försvinner ut och dessutom kommer jag nog plocka med mig en halv liter vatten. Kan det ha någon som helst negativ effekt på fettförbräningen?
Kan passa på att lägga in en fråga till.
När jag går eller springer längre sträcker får jag ont på baksidan av benet, nere delen. Hört att detta inte är så ovanligt fenomen och undrar ifall lösningen kan vara att trycka in en sula som stödjer "hålfoten" lite bättre?
/Bjore
King Grub
2005-01-05, 07:35
Kaffefrågan kan jag svara på: nej, absolut inte. Tvärtom ökar koffein energiförbrukningen. Dessutom frisätter det fettsyror så du lättare kan förbränna dem (dock endast i vila), och agerar glykogenbesparande.
Kaffefrågan kan jag svara på: nej, absolut inte. Tvärtom ökar koffein energiförbrukningen. Dessutom frisätter det fettsyror så du lättare kan förbränna dem (dock endast i vila), och agerar glykogenbesparande.Så pass, så en eller två koppar innan man går ut och en kopp eller två när man kommer tillbaks gör alltså bara positivt? :)
King Grub
2005-01-05, 07:55
300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.
Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94
300 mg är mer än en kopp; 1 kopp riktigt starkt innehåller 100 mg eller strax över.
Om du behöver koffein efter promenader ställer jag mig mer tveksam till.
Behöver och behöver, gör det för kaffet och inte för fettförbräningen, men antar att det inte skadar alls med kaffe.
bubbleman
2005-01-05, 14:04
300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.
Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94
300 mg är mer än en kopp; 1 kopp riktigt starkt innehåller 100 mg eller strax över.
40 kcal bara för ett par koppar kaffe, låter ju lockande att börja surpla då ju...
Vet du hur mycket koffein kaffebönor av typ Nescafé Lyx innehåller per 100g? "kopp riktigt stark" säger inte mig så mycket ;) Är det förresten något linjärt samband mellan koffeinmängd och förhöjd energiförbrukning? Om 300 mg koffein ökar energiförbrukningen med 175 kj, skulle 600 mg öka energiförbrukningen med nära nog 350 kj?
40 kcal bara för ett par koppar kaffe, låter ju lockande att börja surpla då ju...
Är det för förbränningens skull så skaffa koffeintabletter istället. Blir ju ändå 12-13 kolhydrater per kopp kaffe. Plus att man kanske inte vill sätta i sig ett halv kanna på morgonen. :smokin:
King Grub
2005-01-05, 20:47
Blir ju ändå 12-13 kolhydrater per kopp kaffe.
Varifrån kommer dessa kolhydrater?
King Grub
2005-01-05, 20:50
Koffeinstudie (http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/4/1227) som jämför effekten på vana kaffedrickare med personer som inte dricker kaffe till vardags, under träning.
Varifrån kommer dessa kolhydrater?
Mjölken och sockret :D
Är det för förbränningens skull så skaffa koffeintabletter istället. Blir ju ändå 12-13 kolhydrater per kopp kaffe. Plus att man kanske inte vill sätta i sig ett halv kanna på morgonen. :smokin:
Sökte snabbt på www.slv.se, Livsmedelsverkets databas för livsmedel. Sökte på kaffe och fick fram 0.4 g kolhydrat och 2 kcal per dl kaffe.
Den olja som skimrar på ytan i kaffekoppen är mest vax och bidrar inte med kalorier :D
Varifrån kommer dessa kolhydrater?Sökte snabbt på www.slv.se, Livsmedelsverkets databas för livsmedel. Sökte på kaffe och fick fram 0.4 g kolhydrat och 2 kcal per dl kaffe.
Det var jag som läste fel i tabellen. :smash: Jag var lite tveksam men tittade ändå inte efter tillräckligt noga.
Mjölken och sockret :D
:D
Edit: Det var kJ jag utläste, kan jag tillägga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.