handdator

Visa fullständig version : Bioimpedans

Chandler
2005-01-02, 21:05
Vore kul med lite åsikter om bioimpedans. Vissa menar att det är helt värdelöst, medan andra tycker att det är synnerligen noggrant... Personligen tycker jag att mina mätningar har gett för låga värden. Å andra sidan har jag bara använt en fot-fot-apparat och har mer fett på överkroppen än underkroppen.

Har någon mätt sin fettprocent med någon annan metod samt bioimpedans? Har det isf varit stora kast?

gorken
2005-01-03, 18:13
Vore kul med lite åsikter om bioimpedans. Vissa menar att det är helt värdelöst, medan andra tycker att det är synnerligen noggrant... Personligen tycker jag att mina mätningar har gett för låga värden. Å andra sidan har jag bara använt en fot-fot-apparat och har mer fett på överkroppen än underkroppen.

Har någon mätt sin fettprocent med någon annan metod samt bioimpedans? Har det isf varit stora kast?

Det suger. Mät med en kaliper! :hbang:

aliquis
2005-01-03, 22:51
Det ger iaf ungefär samma värden / troliga värden utifrån vad det har gett förut på mig. Sedan om det är RÄTT värden är väl en annan sak. Läkerol (salmiak?) sänker dock kroppsfettet, och det lär ju gälla alla salter, sedan om man tar kreatin är ju en större andel vatten och en mindre andel fett så då luras man ju lite, osv. Samma sak med högre glukogeninlagring (1g kolhydrat = 3g vätska = leder ström bättre)

Cupofcoffee
2005-01-04, 00:15
[...] Läkerol (salmiak?) sänker dock kroppsfettet, och det lär ju gälla alla salter, sedan om man tar kreatin är ju en större andel vatten och en mindre andel fett så då luras man ju lite, osv. Samma sak med högre glukogeninlagring (1g kolhydrat = 3g vätska = leder ström bättre)

Bioimpedansen mäter inte enbart hur bra du leder ström och plottar resultaten. Strömmarna som skickas igenom kroppen är frekvensmodulerade och varje vågform absorberas olika mycket av olika materia. Med andra ord får du ett specifikt värde för vatten, skelett, inre organ, fett och "aktiv kroppsmassa".

Att du har stora glukogendepåer spelar alltså ingen roll.

Om du däremot; trycker i dig vätskedrivande, är sjuk, äter som fan eller inte har tömt tarmarna precis innan, så kan du få en del lustiga resultat.

EDIT. Helt ärligt så chansar jag bara. Jag vet bara att om jag skulle byggt en bioimpedansmätare så hade den fungerat så. :D

sunkan
2005-01-04, 02:03
Så om jag laddar på med en kreatin kur så jag är ansamlad med vatten så kommer inte testet att ge "riktiga" resultat om jag ska jämföra med en annan mätning senare du jag inte är fulll med vatten eller? :confused:

Prankie
2005-01-04, 06:08
Jag önskar den vore rätt... då har jag tappat två kg rent fett på den här vecka. :D

Peter
2005-01-04, 08:18
Så om jag laddar på med en kreatin kur så jag är ansamlad med vatten så kommer inte testet att ge "riktiga" resultat om jag ska jämföra med en annan mätning senare du jag inte är fulll med vatten eller? :confused:

Nej, om du laddar med kreatin och massa kolhydrater och går upp 3 kg i vikt pga av vätskan kommer apparaten bli förvirrad och tro att viktuppgången till stor del är muskelmassa (vilket på sätt och vis faktiskt stämmer eftersom välfylda glykogendepåer och kreatin ger en tyngre muskel, vattnet är och har alltid varit den största delen av muskeln).