Visa fullständig version : Morgonpromenader å fettförbränning!
Overload
2005-01-02, 17:25
Känner att jag vill börja förbränna lite fett. Jag styrketränar 4 ggr i veckan och normalt spelar jag tennis 3 ggr i veckan.
Jag styketränar Mån,Tis,Tors,Fre och spelar tennis Tis,ons,tors.
Jag har hört att morgonpromenader ska vara bra. Jag har dock lite frågor angående just morgonpromenader.
1. Hur ofta ska jag gå morgonpromenader?
2. Ska man ta kolhydrater innan så att man inte förlorar muskler? JAg vet att man måste ta det innan högintensiv kardio men hur är det egentligen med lågintensiv kardio som morgonpromenader?
Jag kommer nog komma på fler frågor senare men svara gärna på dessa.
Tack på förhand
King Grub
2005-01-02, 17:26
1. Du kan gå så gott som varje dag, om du vill och anser dig behöva. Att gå ställer inte några speciellt avancerade krav på återhämtningsförmågan. Hur mycket du "behöver" gå är omöjligt att svara på. När du förbrukat cirka 7500 kcal mer än du ätat har du gått ner ungefär ett kilo, och promenader före frukost innebär att du förbrukar lite av den där siffran, mestadels från fett vid den tidpunkten. Morgonpromenaderna är ett medel att nå ditt mål, men inget magiskt i sig.
2. Nej. Det trycker upp insulin- och blodsockernivåerna och är direkt kontraproduktivt för fettförbränning. Inte ens före intensiv cardio måste du äta, om du håller tidsrymden du utför aktiviteten på inom rimliga ramar, plus äter när du kommer hem och tillräckligt med protein totalt under resten av dagen.
Overload
2005-01-02, 17:37
1. Du kan gå så gott som varje dag, om du vill och anser dig behöva. Att gå ställer inte några speciellt avancerade krav på återhämtningsförmågan. Hur mycket du "behöver" gå är omöjligt att svara på. När du förbrukat cirka 7500 kcal mer än du ätat har du gått ner ungefär ett kilo, och promenader före frukost innebär att du förbrukar lite av den där siffran, mestadels från fett vid den tidpunkten. Morgonpromenaderna är ett medel att nå ditt mål, men inget magiskt i sig.
2. Nej. Det trycker upp insulin- och blodsockernivåerna och är direkt kontraproduktivt för fettförbränning. Inte ens före intensiv cardio måste du äta, om du håller tidsrymden du utför aktiviteten på inom rimliga ramar, plus äter när du kommer hem och tillräckligt med protein totalt under resten av dagen.
Ok Grub tack för svaret. Jag blev dock förvanad att du inte tyckar man ska ha snabba kolhydrater innan förbränningsträningen. Med tanke på att så många säger att det är ett måste. Men det är sant att det kanske inte behövs inför morgonpromenader eftersom det är lågintensiv kardio och mer muskelsparande så att säga.
+ att om jag enbart tar en vassledrink innan promenaden kommer proteinet oxideras till glukos eftersom jag inte har ärit på 8 timmar och inte göra någon nytta alls. Jag tänkte ta en vassle/dextro shake med ca 20 gr protein och 20 gram dextro.
Tycker du fortafande inte att dextropuren behövs?
Hur ofta på ett ungefär tycker du att jag ska köra promenaden?
Tänk på att jag tränar hård styrketräning 4 ggr i veckan och HÅRD tennis träning 3 ggr i veckan där tennispassen ligger runt 1.5-2 timmar.
under de dagar jag kör både tennis och styrketräning finns det nog inte behov av morgonpromenaden inte sant? Dom dagarna förbrukar jag redan mkt energi.
King Grub
2005-01-02, 17:43
Jag blev dock förvanad att du inte tyckar man ska ha snabba kolhydrater innan förbränningsträningen.
Vem säger det? Det har jag aldrig hört, om det är fettförbränning du är ute efter. Att ta dextropur innan en morgonpromenad låter som det sämsta du kan göra.
Overload
2005-01-02, 18:08
Här är en tråd som gäller kardio på en tom mage. Detta gäller H.I.I.T dock.
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=99420
Läs denna artikeln som rör kardio.
http://www.bodybuilding.com/fun/satter2.htm
Det finns hundratals studier som säger att förbränningsträning på tom mage är förödande på en tom mage. Men jag kan inte hitta dom just nu. Jag ska dock:) MEN detta gäller mer hög intensiv kardio och jag har inte sett studier gällande lågintensiv kardio så jag tror nog du har rätt när det gäller morgonpromenader.
Men kan jag fortfarande ta en vassledrink+koffein ca 20 min innan promenaden. Detta gör många som tävlar i bodybuilding och athletic fitness som jag har läst i B&K massa gånger.
Sen undrade jag oxå, på måndagar och fredagar börjar jag skolan väldigt tidigt, kl 8, då måste jag upp kl 6 om jag ska promenara vilket är lite väl tidigt, så kan jagh gå en promenad på eftermiddagen när skolan slutat?
Dett är förstås inbte lika effektivt för att bränna just fett men det bränner ju ändå lika mkt kalorier inte sant?
King Grub
2005-01-02, 18:15
Där nämns inget om dextros innan morgoncardio.
Det finns hundratals studier som säger att förbränningsträning på tom mage är förödande på en tom mage.
Hundratals? Nej, det gör det inte. Däremot finns det hundratals byggare som tror att de blir katabola om de går ut och hämtar posten utan att ha svept en proteindrink först.
"A supply of CHO + BCAA or CHO alone did not affect the exercise-induced increase in the plasma and muscle concentration of aromatic amino acids, indicating that neither BCAA nor CHO influenced the net protein degradation during exercise."
Effect of branched-chain amino acid and carbohydrate supplementation on the exercise-induced change in plasma and muscle concentration of amino acids in human subjects.
"Their diet supplied 1 g protein.kg-1.day-1, and exercise (mean maximal O2 consumption 46%) was for 90 min during the 12-h fast and 12-h fed periods of the day. Subjects were adapted to the diet and exercise regimen for 6 days. Then, on day 7, they were dressed in the University of Uppsala energy metabolic unit's direct calorimeter suit, were connected to an open-hood indirect calorimeter, and received the tracers. Exercise increased leucine oxidation by approximately 50 and 30% over preexercise rates for fast and fed periods, respectively. This increase amounted to approximately 4-7% of daily leucine oxidation. Subjects remained in body leucine equilibrium (balance -4.6 +/- 10.5 mg.kg-1.day-1; -3.6 +/- 8.3% of intake; P = not significant from zero balance). Therefore, moderate exercise did not cause a significant deterioration in leucine homeostasis at a protein intake of 1 g.kg-1.day-1"
Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E394-407.
Men kan jag fortfarande ta en vassledrink+koffein ca 20 min innan promenaden. Detta gör många som tävlar i bodybuilding och athletic fitness som jag har läst i B&K massa gånger.
Visst kan du, men vasslet oxiderar till glukos och används som bränsle och trycker upp insulinnivåerna och försvårar effektiv fettförbränning under lågintensivt arbete.
Dett är förstås inbte lika effektivt för att bränna just fett men det bränner ju ändå lika mkt kalorier inte sant?
Ja.
Overload
2005-01-02, 18:22
Där nämns inget om dextros innan morgoncardio.
Det finns hundratals studier som säger att förbränningsträning på tom mage är förödande på en tom mage.
Nej, det gör det inte. Grenade aminosyror t ex skyddar mot katobolism, men hundratals studier som säger att det är förödande?
Visst kan du, men vasslet oxiderar till glukos och används som bränsle och trycker upp insulinnivåerna och försvårar effektiv fettförbränning under lågintensivt arbete.
Ja.
KAnske inte morgonkardio just men kardio överhuvudtaget. Han menar att HIIT ger samma anabola effekt som styrketräning och därför viktig att tillgodose musklerna med protein och kolhydrater innan och efter träning.
Men varför tar tävlande bodybuilders vassle innan morgoncardio om det inte är effektivt? Förlorar man inte muskler om man går morgonpromenad på tom mage?
Om jag förstod dig rätt så kan jag gå min "morgon"promenad på eftermiddagen istället för morgonen på måndagar och fredagar?
King Grub
2005-01-02, 18:26
Förlorar man inte muskler om man går morgonpromenad på tom mage?
Nej:
"The highest contribution of fat to ET was seen postexercise during fasting (73 and 61% of ET for high and normal, respectively). With the high-protein diet the subjects were in a positive protein (P < 0.001) and CHO balance (P < 0.05) and a negative fat balance (P < 0.05). The increased ET postexercise was not explained by increased rates of urea production and/or protein synthesis."
Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76.
"Their diet supplied 1 g protein.kg-1.day-1, and exercise (mean maximal O2 consumption 46%) was for 90 min during the 12-h fast and 12-h fed periods of the day. Subjects were adapted to the diet and exercise regimen for 6 days. Then, on day 7, they were dressed in the University of Uppsala energy metabolic unit's direct calorimeter suit, were connected to an open-hood indirect calorimeter, and received the tracers. Exercise increased leucine oxidation by approximately 50 and 30% over preexercise rates for fast and fed periods, respectively. This increase amounted to approximately 4-7% of daily leucine oxidation. Subjects remained in body leucine equilibrium (balance -4.6 +/- 10.5 mg.kg-1.day-1; -3.6 +/- 8.3% of intake; P = not significant from zero balance). Therefore, moderate exercise did not cause a significant deterioration in leucine homeostasis at a protein intake of 1 g.kg-1.day-1"
Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E394-407.
"In conclusion, after exercise 1) whole body protein degradation is not increased"
Am J Physiol. 1990 Feb;258(2 Pt 1):E249-55.
För prestationsförmågan under lite intensivare arbete är dock kolhydratintag en klar fördel! Och den som presterar bättre förbrukar mer energi. Däremot behöver man inte begränsa sig till lågintensivt arbete på fastande mage i muskelnedbrytningshänseende.
Om jag förstod dig rätt så kan jag gå min "morgon"promenad på eftermiddagen istället för morgonen på måndagar och fredagar?
Ja, men som du säger kommer en mindre del av den förbrukade energin tas från fett.
King Grub
2005-01-02, 18:40
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Achten J, Jeukendrup AE.
Interventions aimed at increasing fat metabolism could potentially reduce the symptoms of metabolic diseases such as obesity and type 2 diabetes and may have tremendous clinical relevance. Hence, an understanding of the factors that increase or decrease fat oxidation is important. Exercise intensity and duration are important determinants of fat oxidation. Fat oxidation rates increase from low to moderate intensities and then decrease when the intensity becomes high. Maximal rates of fat oxidation have been shown to be reached at intensities between 59% and 64% of maximum oxygen consumption in trained individuals and between 47% and 52% of maximum oxygen consumption in a large sample of the general population. The mode of exercise can also affect fat oxidation, with fat oxidation being higher during running than cycling. Endurance training induces a multitude of adaptations that result in increased fat oxidation. The duration and intensity of exercise training required to induce changes in fat oxidation is currently unknown. Ingestion of carbohydrate in the hours before or on commencement of exercise reduces the rate of fat oxidation significantly compared with fasted conditions, whereas fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation. Fat oxidation rates have been shown to decrease after ingestion of high-fat diets, partly as a result of decreased glycogen stores and partly because of adaptations at the muscle level.
Overload
2005-01-02, 19:14
Tänkte på några andra grejer oxå.
Hur länge tycker du jag bör vänta med styrketräningspasset efter morgonpromenaden?
Morgonpromenaden är ju inte sirekt slitsam så det bprde väl räcka att käka frukost sen vänta en timme sen köra styrka?
Sen en mer kostorienterad fråga. Jag tränar tennis från 19:30-21:00 och efter det passet behöver jag kolhydrater även fast det är sent på kvällen.
Jag tänkte ta 2 dl havregryn, ägg och en vassledrink ca 21:20 lr så snart som möjligt efter tennispasset. Frågan är vad jag ska äta som innan sovdagmål?
Jag brukar äta följande: 200 ml grynost,ett glas minimjölk,1 matsked rapsolja samt 0.5 g vc-vitamin,calcium, och 1 multivitamin.
Detta målet är väldigt anticatabolt och bra eftersom det är kaseinprotein som ger en långsam utsöndring av aminosyrerna. MEN bör jag inta ta lite kolhydrater med detta mål dom dagar jag tränar tennis?
Svara gärna på dessa 2 frågor.
tack
King Grub
2005-01-02, 20:27
Hur länge tycker du jag bör vänta med styrketräningspasset efter morgonpromenaden?
Morgonpromenaden är ju inte sirekt slitsam så det bprde väl räcka att käka frukost sen vänta en timme sen köra styrka?
Det går säkert alldeles utmärkt. Kör när du har tid, lust och ork.
MEN bör jag inta ta lite kolhydrater med detta mål dom dagar jag tränar tennis?
Jo, absolut. Efter intensiv konditionsträning är det massor av kolhydrat som gäller de närmaste timmarna efteråt.
Overload
2005-01-02, 22:48
ok tack. Så även fast jag deffar rekommenderar du kolhydrater innan sängående i mitt fall.
Kan iochförsig äta ett stort mål kolhydrater runt 21:20 så räcker det nog ändå bara för att va på säkra sidan. Fettreducering är prioritet 1 just nu.
Overload
2005-01-02, 23:22
Efter att ha forskat lite mer angående kolhydrater ochlågintensiv kardio som morgonpromenader är det smartast att INTE äta något innan. Grub du hade rätt:). Du har dock fel angående HÖGintensiv kardio. Att utöva högintensiv kardio på fastande mage är ett bra recept för muskelförlust. Men det är inget att hänga läpp för Grub, du kan inte veta allt:)
Nedan har jag lagt upp ett schema där jag promenerar de dagar jag INTE har tennis och styrketräning samma dag. Det skulle bli 3 aktiviteter på samma dag vilket tär för mkt.
Såhär tänkte jag lägga upp det.
Mån-morgonpromenad + styrketräning
Tis-Styrketräning + tennis
Ons -Morgonpromenad + tennis
Tors-Styrketräninbg + tennis
Fre-styrketräning + eftermiddagspromenad( hinner inte promenera på morgonen)
Lör- morgonpromenad
Sön-Vila helt
Jag kommer kanske ta bort fredagens eftermiddagspromenad.. Kanske blir lite för mycket att ha promenad på lördagen om jag redan har det på mån,ons,fre. OCh lördagens promenad kommer bränna fett mer effektivt eftersom jag kan promenera på morgonen. Fredagen är oxå det styrkepass som är längst och mest intensivt(rygg/traps/biceps).
Vad tycker ni?
Ska jag ta bort fredagens eftermiddagspromenad?
[QUOTE=Overload] Du har dock fel angående HÖGintensiv kardio. Att utöva högintensiv kardio på fastande mage är ett bra recept för muskelförlust. Men det är inget att hänga läpp för Grub, du kan inte veta allt:)
QUOTE]
Haha, dagens
King Grub
2005-01-03, 07:25
Att utöva högintensiv kardio på fastande mage är ett bra recept för muskelförlust.
Du får gärna visa källan till dina forskningar (helst inte diskussionsforum utan referenser eller insändare i B&K).
Träningen bryter alltid ner muskelmassa, vare sig du har ätit eller inte. Styrketräning eller konditionsträning. Intar du protein efter träning och tillräckligt mycket under dygnet som helhet, vänds proteinnedbrytningen till proteinsyntes, och under 24-timmarsperioden som helhet är den positiv!
Inte ens tung styrketräning på fastande mage innebär inte muskelnedbrytning sett över ett dygn.
"Subjects... began fasting at 2200... We concluded that ingestion of oral essential amino acids results in a change from net muscle protein degradation to net muscle protein synthesis after heavy resistance exercise in humans similar to that seen when the amino acids were infused."
Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34.
"The difference in phenylalanine exchange between REST and ES was not different for measurements over 24 and 3 h. Increases in NB during ES were primarily the result of increases in protein synthesis. Results for other amino acids were similar. The acute anabolic response of muscle to EAA intake and exercise is additive to the response at rest and thus reflects the 24-h response."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89. Epub 2002 Sep 11.
Därmed inte sagt att träning på fastande mage är ett bra sätt att maximera proteinsyntes - det är det inte. Vill man prestera bra och se bästa resultat från högintensiv träning är näring innan ett måste. Men att korta intensiva pass (ingen talar väl om marathonlöpning här, hoppas jag) skulle leda till muskelnedbrytning annat än under själva aktiviteten om kosten ger adekvata mängder med protein - det är fel.
"In conclusion, after exercise, whole body protein degradation is not increased"
Am J Physiol. 1990 Feb;258(2 Pt 1):E249-55. Amino acid metabolism after intense exercise.
Aerobisk intervallträning (rodd i det här fallet):
"Six young rowers, members of the national team, carried out three frequently used protocols in rowing, i.e., an endurance, a moderate interval, and a resistance protocol, on separate days...
All three protocols caused marked increases in growth hormone, the most spectacular being that immediately after the endurance protocol.
The change in testosterone concentration immediately after the endurance protocol was significantly higher than the changes after the other two protocols.
Cortisol concentration was significantly higher immediately after the endurance protocol than after the other two protocols, but remained relatively low in all cases, suggesting that these protocols did not considerably promote catabolism in muscle tissue."
Eur J Appl Physiol. 2004 Jun;92(1-2):128-32. Epub 2004 Mar 13.
Overload
2005-01-03, 18:34
Grub- Det här rör inte morgonpromenader utan proteinsyntes under själva träningen.
Jag skrev i men annan tråd att jag har haft svårt att träna optimalt när jag tagit min vassle/dextro shake precis innan träningen. Jag har börjat må lite illa samt fått ett blodsockerfall i mitten av passet några gånger. Idag tog jag samma andel vassle(1 dl) men minskade druvsockret till 1/2 dl. Idag kändes det perfekt.
Min fråga är hur mycket kolhydrater är 1/2 dl dextropur och är det tillräckligt för att ge ett anabolt tillstånd.(jag äter 3 dl havregryn 1 timme innan).
Efter passet tar jag en till vassle/dextro shake med 40 gr vassle +0.75 dl druvsocker.
King Grub
2005-01-03, 18:38
Det är aminosyror i kombination med insulin som står för anabolismen, och den mängden dextropur är fullt tillräcklig för att uppnå den effekten. Koncentrera dig sedan på kolhydratintag efter träning istället, så blir det säkert bra effekt!
Overload
2005-01-03, 19:29
Det är aminosyror i kombination med insulin som står för anabolismen, och den mängden dextropur är fullt tillräcklig för att uppnå den effekten. Koncentrera dig sedan på kolhydratintag efter träning istället, så blir det säkert bra effekt!
ok tack men vet du hur många lohydrater 1/2 dl är?
Dextropur har 91 gram kolhydrater/100 gr. Jag läste nånstans att det går 60 gram dextropur på 1 dl. Stämmer detta? Hur kan man räkna ut? Jag har ingen våg tyvärr.
Har inte heller någon våg, men om du har ett helt paket hemma kan du ju hälla upp och räkna hur många dl ett paket blir. Och därigenom få rätt resultat
Overload
2005-01-03, 23:04
Tänkte lägga upp hur en vanlig dietdag kommer se ut. Ingen dag kommer va den andra exakt like eftersom jag börjar skolan olika tider samt att tennistränign kommer va på en del kvällar etc men ungefär så här kommer den en tennisfri dag se ut.
07:20
Ev morgonpromenad
Mål 1: Frukost
2 dl havregryn(gröt),
100 g cottage cheese,
mjölk,
3 ägg,
lite linfrön,
2 omega-3 caps,
10:00 Mellanmål(pre-workout meal)
(allt mixat i en shaker)
2 dl fiberberikade havregryn
2 dl minimjölk,
1 portion milk-90,
1 matsked linfrön,
ett halvt äpple
11:00
30 gr protein
30 gram druvsocker
11:05 Styrketräning
Ca 11:55
40 g protein
40 gram druvsocker
12:35 Lunch
pasta/ris/potatis
kött/kyckling/fisk
1 glas lättmjölk
Grönsaker
15:30 mellanmål
1 portion milk-90
2 dl minimjölk
1 matsked linfrön
1 äpple
17:00 ev powerwalk
18:30 middag
Fullkornspasta
1 burk tonfisk
Broccoli
20:30 mellanmål
150-200 gram kycklingfilé
1 matsked rapsolja
Broccoli
22:30 läggdags
200 gram valio cottage cheese
1 glas minimjölk
1 tsk jordnötssmör
10 ml rapsolja
5 ml möllers tran fiskolja
2 omega-3 caps
Ev broccoli
Overload
2005-01-03, 23:05
På en tennis+sryrekträningsdag kommer allt va samma förutom annan tajming med målen + att mellanmålet innan sängåendemålet kommer att bestå av vassle,havregrynsgröt,ägg som jag äter efter tennisträningen.
Hur kan man behöva gå morgonpromenader om man tränar styrka 4 gånger per vecka kombinerat med 3 pass tennis?
Mitt största problem skulle var att äta tillräckligt mycket så att jag inte tappar för mycket i vikt.
Overload
2005-01-05, 10:52
Hur kan man behöva gå morgonpromenader om man tränar styrka 4 gånger per vecka kombinerat med 3 pass tennis?
Mitt största problem skulle var att äta tillräckligt mycket så att jag inte tappar för mycket i vikt.
Problemet har nog varit att kosten inte varit perfekt. Men u ska jag inte fuska med kosten utan äta strikt.
Tennisen är högintensiv men bränner nästan bara kolhydrater eftersom det är på kvällen.
Hur yucker ni min diet ser ut?
Tennisen är högintensiv men bränner nästan bara kolhydrater eftersom det är på kvällen.
Det spelar väl ingen roll vad den bränner, kalorier som kalorier? Även om du nog underskattar mängden fett du bränner..
STarfish
2005-01-05, 22:25
[QUOTE=Overload]Ok Grub tack för svaret. Jag blev dock förvanad att du inte tyckar man ska ha snabba kolhydrater innan förbränningsträningen. [QUOTE]
:laugh: :laugh: :laugh: kunde inte låta bli :D
King Grub
2005-01-06, 07:38
[QUOTE=Overload]Ok Grub tack för svaret. Jag blev dock förvanad att du inte tyckar man ska ha snabba kolhydrater innan förbränningsträningen. [QUOTE]
:laugh: :laugh: :laugh: kunde inte låta bli :D
Obs att om det är i prestationshöjande syfte kan det vara alldeles utmärkt.
Man and Machine
2005-02-01, 17:46
Vad är det för energi man använder(under ett högintensivt pass på fastande mage) och varför används just den energin?
Vad är det för energi man använder(under ett högintensivt pass på fastande mage) och varför används just den energin?
Kolhydrater och en del fett.
Kroppen har inget annat val än att använda kolhydrater om det är högintensivt så det blir ingen större skillnad mot om man äter innan, fett bränner man nästan alltid.
King Grub
2005-02-01, 17:55
Vid intensiteter över 80% av VO2max kommer 75 % av energin från kolhydrat, varav 80 % från muskelglykogen och resten från levern. Intramuskulära fettsyror står på cirka 7 % av energin, och resten från cirkulerande fettsyror.
Edit: för sent! *slap*
King Grub
2005-02-01, 18:05
Står man i valet och kvalet mellan att snöra på sig löparskorna eller sätta sig på motionscykeln kan man ha i åtanke, att löpning innebär signifikant högre fettoxidation, vid samma intensiteter.
"Maximal fat oxidation rates were significantly higher during running compared with cycling (0.65 +/- 0.05 v 0.47 +/- 0.05 g. min(-1)). However, the intensity, which elicited maximal fat oxidation, was not significantly different between the cycle ergometer and treadmill test (62.1 +/- 3.1 v 59.2 +/- 2.8% Vo(2)max, respectively)."
Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.
Rockhard
2005-02-01, 22:06
Om man nu inte riskerar att förlora muskler av att köra cardio eller styrketräningspass på tom mage, hur kommer det sig att man förlorar muskler då? Är det ett för lågt totalt energiintag/dag som är boven? Eller är det för att man inte orkar träna lika hårt som när man åt mera? För det verkar ju som alla tappar muskler under deff, mer eller mindre.
King Grub
2005-02-01, 22:07
Att man inte sköter näringsintaget timmarna efter träning och äter för mycket protein på få tillfällen istället för lite protein utspritt på många tillfällen är nog stora bovar.
Man and Machine
2005-02-01, 22:23
Kolhydrater och en del fett.
Kroppen har inget annat val än att använda kolhydrater om det är högintensivt så det blir ingen större skillnad mot om man äter innan, fett bränner man nästan alltid.
Nästan hundra på att jag läst i någon tråd att fettförbränningen skulle vara hög om man sprang på på morgonen innan frukost därav min fråga va det egentligen är som händer när man springer. Men det som sker är samma som alltid sker när man springer?
Nästan hundra på att jag läst i någon tråd att fettförbränningen skulle vara hög om man sprang på på morgonen innan frukost därav min fråga va det egentligen är som händer när man springer. Men det som sker är samma som alltid sker när man springer?
Du har ju mindre kolhydrater "tillgängliga" så det kan bli så att du bränner lite mer fett, du presterar dock lite sämre och bränner på sätt mindre energi å andra sidan så det kan nog gå på ett ut. :)
Grubben: Du skrev tidigare att man ska lägga mycket kolhydrater efter konditionspasset med, gäller det samma sak där som det gör med styrketräningen? Alltså runt 0,5 gr snabba kolisar/kg kroppsvikt varje halvtimme?
Isof, hur länge ungefär? Tömmer ett hårt kontidionspass lika mycket glykogen som ett hårt gympass?
Ursäkta på förhand om jag missat något...Bara skummat igenom denna tråd!
Mvh. HenrY
King Grub
2005-02-03, 06:27
Grubben: Du skrev tidigare att man ska lägga mycket kolhydrater efter konditionspasset med, gäller det samma sak där som det gör med styrketräningen? Alltså runt 0,5 gr snabba kolisar/kg kroppsvikt varje halvtimme?
Isof, hur länge ungefär? Tömmer ett hårt kontidionspass lika mycket glykogen som ett hårt gympass?
Ursäkta på förhand om jag missat något...Bara skummat igenom denna tråd!
Mvh. HenrY
Är det i prestationssyfte du tränar och är ute efter snabb återhämtning är svaret ja. Siffrorna är från början framtagna för konditionstränande. Ditt tempo och din tid på trappmaskinen lär dock inte tömma mer än att det räcker med en normal mängd snabba kolhydrater efter passet och sedan en vanlig måltid när du kommer hem.
Står man i valet och kvalet mellan att snöra på sig löparskorna eller sätta sig på motionscykeln kan man ha i åtanke, att löpning innebär signifikant högre fettoxidation, vid samma intensiteter.
"Maximal fat oxidation rates were significantly higher during running compared with cycling (0.65 +/- 0.05 v 0.47 +/- 0.05 g. min(-1)). However, the intensity, which elicited maximal fat oxidation, was not significantly different between the cycle ergometer and treadmill test (62.1 +/- 3.1 v 59.2 +/- 2.8% Vo(2)max, respectively)."
Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.
Intressant. Men vad betyder fettoxidation? :em:
King Grub
2005-02-03, 09:45
Fettförbränning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.