handdator

Visa fullständig version : Min fru är gravid

Gabber
2004-12-29, 23:17
Hej,

Behöver skriva av mig lite innan jag exploderar. Min fru gjorde en test idag och det visade sig vara positivt.

Kommer ni ihåg avsnittet i Vänner där Ross fick veta att han skulle bli pappa, han satt still i timmar utan att röra på sig. Typ så blev jag idag FAST jag satsat hårt hela månaden på att göra henne gravid.

Jag tog beskedet mycket bättre men jag kan inte sova nu och jag sitter och tänker på mitt liv och u helt plötsligt verkar allt gå i sekunder. Det känns nu som om jag inte är redo fast jag var det igår. Vad är det som händer?

Ena sekunden är jag skitglad över att jag ska bli pappa och en stund senare spyr jag nästan av rädsla.

Men nu förstår jag att det är naturliga känslor men ändå. Detta är ju stort och hur jag än tänker så hjälper det inte mig att bli lugn. Jag har suttit och stirrat i en vägg i flera timmar nu och tänkt.

Någon som varit med om detta nyligen och som har några tips?

Våra föräldrar vet inte om detta och vi ska överraska de på nyårsafton då vi samlas allihopa. Snacka om en chock för de (positiv chock). De förväntar sig barnbarn så de kan ta hand om den :)

Men nu vill jag sova på saken och imorgon hoppas jag ni har skrivit en massa som kan lugna ner mig lite :)

Gonatt på er.....
Blivande pappa.

Allan
2004-12-29, 23:18
Ta det lugnt bara. Du är inte den förste....Och grattis för böveln!

allan

Krokodil
2004-12-29, 23:20
Grattis!

kim
2004-12-29, 23:21
Grattis :)

Du kanske ska prata med din tjej om hur du känner inför det ??

TheSQUAT
2004-12-29, 23:22
Grattis! Ta't lugnt....du fixar det! Var 22 själv första gången o minns det där att jag kastades mellan redo - inte redo -redo - inte redo...osv. Gick bara fint med facit i hand! :thumbup:

Megatuttarna
2004-12-29, 23:23
Grattis för fan!

Pdaddy
2004-12-29, 23:23
GRATTIS !!!

Vet hur de känns, ja göka faan hela tiden för att få första ungen :D..
Såfort man kände sig lite horny va de bara på skiten, typ 3 ggr per dag.. hahaha

M

Halldin
2004-12-29, 23:25
Gratulerar, det går nog bra. :thumbup:

Mart|n
2004-12-29, 23:31
Grattis!!!!

Pdaddy
2004-12-29, 23:33
Jo Gabber !!

Bättre att vänta lite längre innan ni berättar kanske.. elelr de beror ju på när ni tror att de blev gjort (om de va ett tag sen).

Men gå till Mödravårdscentralen först å gör alla test mm.

De e ingen höjdare att berätta för alla å sen går de kanske åt skogen (kommer säkerligen att gå bra), mer bara så att ni är på the safe side..

Tog säkert 2 månader innan ja berätta för mina..

M

Slartibartfast
2004-12-29, 23:37
Grattis! :thumbup:

Själv väntar jag åtminstone tio år till.

Arne Persson
2004-12-29, 23:39
Grattis! :thumbup:

RobbeliRobban
2004-12-29, 23:41
Grattis!

Jense
2004-12-29, 23:47
du växer in i rollen! Stort grattis från malmö :)

Evensar
2004-12-30, 00:04
Det löser sig alltihopa ska du se! Stort Grattis!!

s_himself
2004-12-30, 00:10
Grattis! :cheers:

Jorgen
2004-12-30, 01:05
Jamen GRATTIS. Klart att det kommer att gå bra. :thumbup:

//Jörgen

Tricklev
2004-12-30, 01:37
Grattis och lycka till:D

Garnax
2004-12-30, 02:20
Får man fråga hur gammal du är och hur länge du vart tillsammans med "mamman"

Men är det vad du önskar igentligen så är det bara grattulera, kalla fötter får man alltid när något stort är på G...

Tänk på ross när bebisen kramade om hans finger :)

Snubben
2004-12-30, 02:28
Grattis! Fostra nu barnet till en äkta strongman/women! :thumbup:

blekfet2
2004-12-30, 05:27
Grattis!

förstår hur du känner dig....ska själv bli farsa i slutet av april om allt går som det ska...å det var då så långt ifrån planerat som det kan komma.....hade värsta paniken i början...kändes som om man ville dricka cyanid å pinka sig själv i munnen.....men men...efter typ 1 veckas panik så började det gå över...å nu är jag skitlycklig..(kan bero på att tjejen har större kula än vad jag har) =D....

påven
2004-12-30, 05:53
grattis, min tjej ska föla i juli är det tänkt.

palme
2004-12-30, 06:07
Jag beklagar...du inser vilket helvete du kommer få nu va?

Bara skojar! Barn är underbara!!! :rolleyes:

Grattis :cheers:

Alex
2004-12-30, 06:55
Grattis!

Du kan trösta dig med att jag inte tror att man någonsin vaknar upp och plötsligt känner sig mogen eller redo för att bli förälder. Det krävs helt enkelt en tids tillvänjning för att det ska kännas 100% naturligt. Och jag tror att det är en bidragande orsak till att vi människor har en nästan 10 månader lång graviditets-/dräktighetsperiod. Vi ska ges intellektuellt och känslomässigt utrymme att verkligen fatta vad det handlar om, när det verkligen kommer.

En rolig grej med att bli förälder är det här med förväntningar.

Jag trodde att det skulle vara relativt enkelt, men komplicerat. Att min egen arbetsinsats skulle vara ringa (det är ju tjejen som bär på maten, och därmed gör allt jobbet ju, typ), men att de beslut som skulle behöva fattas under resan skulle vara svåra och snåriga.

Det blev precis tvärtom.

Ett stenhårt jobb rent marktjänstmässigt (det blir på nåt sätt killarnas uppgift att både jobba, handla, laga mat och städa osv den första tiden), men alla de övriga frågorna föll på plats helt automatiskt.

Så det är bara att kavla upp ärmarna men samtidigt försöka ta allt med en klackspark och bara njuta.

mvh

Alex - father of two

King Grub
2004-12-30, 07:41
Gratulerar! För bövelen! http://img.photobucket.com/albums/v390/Burkshifter/bananas/bananaslide.gif

Gabber
2004-12-30, 08:39
Tack alla, det känns bra när man får sådan stöd. Jag överreagerar ju lite nu i början då detta var planerat. Men som ni säger så är man väl aldrig redo att bli pappa. Hur mycket man än tror det.

Jag fyller 26 i juni och frugan 25 i juni. Vi har varit tillsammans 5 år och gifta 4 år och det kan inte bli bättre mellan ett par.

Nu till lite praktiska tips typ dagis, leksaker, barnvagn m.m. Är det för tidigt att shoppa loss nu eller? Angående dagisplats, hur funkar det och är det svårt att få plats, kö?

Några bra pappasidor på nätet kanske samt för föräldrar?

By the way så är jag lugnare idag än igår.

PS: Hur säkra är de där testerna från Apoteket. Jag vill ju inte bli glad i onödan, vilket redan är försent. Min fru grät i timmar igår.

Pdaddy
2004-12-30, 08:50
Tack alla, det känns bra när man får sådan stöd. Jag överreagerar ju lite nu i början då detta var planerat. Men som ni säger så är man väl aldrig redo att bli pappa. Hur mycket man än tror det.

Jag fyller 26 i juni och frugan 25 i juni. Vi har varit tillsammans 5 år och gifta 4 år och det kan inte bli bättre mellan ett par.

Nu till lite praktiska tips typ dagis, leksaker, barnvagn m.m. Är det för tidigt att shoppa loss nu eller? Angående dagisplats, hur funkar det och är det svårt att få plats, kö?

Några bra pappasidor på nätet kanske samt för föräldrar?

By the way så är jag lugnare idag än igår.

PS: Hur säkra är de där testerna från Apoteket. Jag vill ju inte bli glad i onödan, vilket redan är försent. Min fru grät i timmar igår.

Testerna är 99.9 %

Bra föräldrasida (forum) http://www.alltforforaldrar.se/index.php .. Där surfar frugan iallafall, finns ankomstgrupper å massa shit...

Ang köpa saker så kan de va en bra ide att vänta lite grann, de kostar än del å man vettifaan va föräldrar å släkt kan komma me (köper) mm.
Sen är ju kläder och sådant svårt i början, man får köpa naturella saker eftersom man ej vet kön (man kan ju ta reda på de om man vill).

Sen Dagis... Sooofta ner lite nu :D . Tanta kommer ju va hemma i ett år minst, ni kollar runt (när de e ca 6-10 månader kvar innan ni vill att barnet ska börja på dagis) på de dagis som finns i närheten och ni tycker verkar ok. Sen kontaktar man komunen, och deras barnomsorgs avd.. Men ni får papper på allt som är viktigt å bra å veta.

Sen finns det föräldragrupper på BVC, MVC (barnavårds centralen, Mödravårdscentralen) , en massa aktiviteter..

Det löser sig de här, glöm inte bort att andas :thumbup:

Ja just det, Kontakta mödravårdscentralen å boka tid .. så gör de tester å räknar ut när de är dax för förlossning mm.. Sen går man dit rätt frekvänt å lyssnar på fosterljud mm.

M

Gabber
2004-12-30, 09:12
Testerna är 99.9 %

Bra föräldrasida (forum) http://www.alltforforaldrar.se/index.php .. Där surfar frugan iallafall, finns ankomstgrupper å massa shit...

Ang köpa saker så kan de va en bra ide att vänta lite grann, de kostar än del å man vettifaan va föräldrar å släkt kan komma me (köper) mm.
Sen är ju kläder och sådant svårt i början, man får köpa naturella saker eftersom man ej vet kön (man kan ju ta reda på de om man vill).

Sen Dagis... Sooofta ner lite nu :D . Tanta kommer ju va hemma i ett år minst, ni kollar runt (när de e ca 6-10 månader kvar innan ni vill att barnet ska börja på dagis) på de dagis som finns i närheten och ni tycker verkar ok. Sen kontaktar man komunen, och deras barnomsorgs avd.. Men ni får papper på allt som är viktigt å bra å veta.

Sen finns det föräldragrupper på BVC, MVC (barnavårds centralen, Mödravårdscentralen) , en massa aktiviteter..

Det löser sig de här, glöm inte bort att andas :thumbup:

Ja just det, Kontakta mödravårdscentralen å boka tid .. så gör de tester å räknar ut när de är dax för förlossning mm.. Sen går man dit rätt frekvänt å lyssnar på fosterljud mm.

M

tack för hjälpen. ska försöka andas mer. Grejjen är att jag aldrig fick chansen att prata med frugan igår då hon 15 min innan testet blev kallad till nattskiftjobb. Sen är jag idag på jobbet medan hon är hemma o sover. Blir säkert bättre när vi pratar ut tillsammans och börjar planera lite.

m1cke
2004-12-30, 10:07
Grattis!
Jag vet precis hur det är... skall bli pappa när som helst.. har gått 5 dagar över tiden nu.

Dina känslor kommer lugna sig lite med tiden, men under hela graviditeten så kommer du ha sådana stunder då man bara stannar upp, blir kallsvettig och undrar om det är rätt... Men de gånger det känns rätt är förhoppningsvis fler.

farsa.nu (http://www.farsa.nu) bra läsning om de 40 veckorna.

Jag rekomenderar boken "Du skall bli Pappa" av Dick Sundvall? rolig och lättsam, för mig känns allt bättre efter att jag läst om vad som händer, känns som man har lite mer kontroll, är din flickvän orolig över något så kanske du kan lugna henne med att du läst om det i boken osv.

Vi berättade efter ca 12 veckor, det är just efter 12 Veckor som risken för missfall minskar stort, därför valde vi att inte berätta för någon! Det var ganska kul att gå till barnmorskan, parkera, smyga in och hoppas att man inte träffade någon där..

Börja inte handla än, ni har tid.. Vad jag skulle rekomendera är att spara lite pengar, vet inte hur er ekonomi ser ut, men kan ni så lägg undan typ 2-300:- var i månaden, det är ändå några månader kvar och det är mycket smågrejor som behövs och det är skönt att ha lite sparat till sådant.

Beställ vagn om ni skall ha en ny i god tid, minst 2 månader innan, och tro mig, det är inte lätt att välja vagn..

9 månader går fort! känns som om det var typ 3 månader sedan man stirrade på + på stickan..

Lycka till!

"Mina stats" 26 år, flickvän 29 år tillsammans i drygt 6 år..

AngelLove
2004-12-30, 10:18
Grattis....!!!

Det är inte så farligt som du tror, blev pappa innan jag var 20 och andra dottern kom innan jag var 22. Det är relativt "enkelt" så länge man älskar sitt barn.

Så tänk positivt och se fram emot tiden som kommer, passa även på att njuta tillsammans med tjejen nu, snart är ni 3 och då blir det svårare att vara "självisk" i planeringen...

Gabber
2004-12-30, 10:31
Grattis!
Jag vet precis hur det är... skall bli pappa när som helst.. har gått 5 dagar över tiden nu.

Dina känslor kommer lugna sig lite med tiden, men under hela graviditeten så kommer du ha sådana stunder då man bara stannar upp, blir kallsvettig och undrar om det är rätt... Men de gånger det känns rätt är förhoppningsvis fler.

farsa.nu (http://www.farsa.nu) bra läsning om de 40 veckorna.

Jag rekomenderar boken "Du skall bli Pappa" av Dick Sundvall? rolig och lättsam, för mig känns allt bättre efter att jag läst om vad som händer, känns som man har lite mer kontroll, är din flickvän orolig över något så kanske du kan lugna henne med att du läst om det i boken osv.

Vi berättade efter ca 12 veckor, det är just efter 12 Veckor som risken för missfall minskar stort, därför valde vi att inte berätta för någon! Det var ganska kul att gå till barnmorskan, parkera, smyga in och hoppas att man inte träffade någon där..

Börja inte handla än, ni har tid.. Vad jag skulle rekomendera är att spara lite pengar, vet inte hur er ekonomi ser ut, men kan ni så lägg undan typ 2-300:- var i månaden, det är ändå några månader kvar och det är mycket smågrejor som behövs och det är skönt att ha lite sparat till sådant.

Beställ vagn om ni skall ha en ny i god tid, minst 2 månader innan, och tro mig, det är inte lätt att välja vagn..

9 månader går fort! känns som om det var typ 3 månader sedan man stirrade på + på stickan..

Lycka till!

"Mina stats" 26 år, flickvän 29 år tillsammans i drygt 6 år..

:) Låter spännande. Tyvärr så vet jag inte om frugan orkar hålla inne i 12 veckor. Vi planerade att berätta på nyårsfesten. Men vi får se om jag kan förklara för henne. Men missfall är väl inte så vanligt heller, eller hur?

Det jag är rädd för idag är att jag bor i en 1:a på 50 kvadrat. Dags att flytta.

m1cke
2004-12-30, 10:45
Nej, det är inte jättevanligt.. Min tjej är ganska skrockfull och sånt, så hon trodde väl att om vi berättade för tidigt så skulle det hända något..
Gör som ni vill, många ringer väl föräldrarna innan urinet hunnit torka på stickan så..

Vi har en 2:a på 55m2, det kommer funka, största problemet är barnvagnen, den tar plats, vi har ingen stor hall..
Annars så tar det inte så mycket plats, en spjälsäng och skötbord, plats åt kläder typ.. Det blir ju värre sen, men vi har tänkt att bo kvar ett tag till.

Kombi köpte jag nästan direkt.. kompisar började skoja om att det måste vara en bebis på väg.. men jag höll masken.. "det är bra att få in mycket grejer och så..." Sen är det kanske inte en uppenbar familjebil så det trodde nog inte så mycket egentligen..

När vi berättade det så var det först middag hos tjejens mor, hon trodde vi skojade först.. Sen in i bilen till min far, sedan iväg till hennes far.
Dagen efter iväg 30 mil till min mor och överraska henne, som förstås inte var hemma.. fick sitta där och vänta..
Kompisarna fick reda på det på Roskilde, en annan kompis berättade att han skulle bli far på Roskilde året innan så det var kul att göra det där, får se om det blir någon mer nästa år...

Gabber
2004-12-30, 10:54
Nej, det är inte jättevanligt.. Min tjej är ganska skrockfull och sånt, så hon trodde väl att om vi berättade för tidigt så skulle det hända något..
Gör som ni vill, många ringer väl föräldrarna innan urinet hunnit torka på stickan så..

Vi har en 2:a på 55m2, det kommer funka, största problemet är barnvagnen, den tar plats, vi har ingen stor hall..
Annars så tar det inte så mycket plats, en spjälsäng och skötbord, plats åt kläder typ.. Det blir ju värre sen, men vi har tänkt att bo kvar ett tag till.

Kombi köpte jag nästan direkt.. kompisar började skoja om att det måste vara en bebis på väg.. men jag höll masken.. "det är bra att få in mycket grejer och så..." Sen är det kanske inte en uppenbar familjebil så det trodde nog inte så mycket egentligen..

När vi berättade det så var det först middag hos tjejens mor, hon trodde vi skojade först.. Sen in i bilen till min far, sedan iväg till hennes far.
Dagen efter iväg 30 mil till min mor och överraska henne, som förstås inte var hemma.. fick sitta där och vänta..
Kompisarna fick reda på det på Roskilde, en annan kompis berättade att han skulle bli far på Roskilde året innan så det var kul att göra det där, får se om det blir någon mer nästa år...

låter kul. vi kommer nog berätta imorgon om nyheten. sen om något händer får man ta det då. ska iväg o köpa en bok till frugan och en till mig på lunchen. ska bli kul.

Callister
2004-12-30, 11:25
Lycka till och grattis

kålman
2004-12-30, 16:44
du förstår väl att din träning kommer bli lidande? :bpump:

bedlam
2004-12-30, 19:06
Grattis! Oroa dig inte för mycket, var du redo före så är du det nu, du vet bara inte om det :)