handdator

Visa fullständig version : Värnplikt som tolk/förhörsledare

Megatuttarna
2004-12-28, 21:09
Någon som gjort denna tjänst? Berätta mer isf! Håller på och övertalar polaren till att söka in dit.

Baan
2004-12-28, 21:14
det är nog väldigt få som utbildas till det, finns ju bara på en plats, hur många varje år vet jag inte iofs, en kompis fick ju något liknande men drog sig ur när han insåg hur länge han skulle vara inne :D

men någon speciell anledning du övertalar honom att bli det, har du inte koll själv tycker jag inte du ska övertala någon, blir väldigt surt för honom om det inte alls är något han trivs med. Själv tycker jag inte det verkar kul alls, läste just på lumpen.nu, verkar ju mest plugga ryska o så (såå användbart sen). Övertala din polare att försöka bli pansarskytte istället :smokin:

Megatuttarna
2004-12-28, 21:16
det är nog väldigt få som utbildas till det, finns ju bara på en plats, hur många varje år vet jag inte iofs, en kompis fick ju något liknande men drog sig ur när han insåg hur länge han skulle vara inne :D

men någon speciell anledning du övertalar honom att bli det, har du inte koll själv tycker jag inte du ska övertala någon, blir väldigt surt för honom om det inte alls är något han trivs med. Själv tycker jag inte det verkar kul alls, läste just på lumpen.nu, verkar ju mest plugga ryska o så (såå användbart sen). Övertala din polare att försöka bli pansarskytte istället :smokin:

Han är ju intresserad av språk o s v. Ambitiös i skolan och jävligt målmedveten, tyckte att detta passade ypperligt men vad som står på lumpens hemsida berättar inte så mkt om hur det egentligen är.

Brezjnev
2004-12-28, 21:16
Gå in på http://forum.soldf.com/ och sök runt lite, finns en del som har gjort värnplikten som tolk där, bla en kille som kallar sig Vysotskij och som brukar vara mkt hjälpsam.

Baan
2004-12-28, 21:32
Gå in på http://forum.soldf.com/ och sök runt lite, finns en del som har gjort värnplikten som tolk där, bla en kille som kallar sig Vysotskij och som brukar vara mkt hjälpsam.

kan tillägga att det nog finns en kille som har vart tolk, vet inte om det är han, men iaf person X på solf.com forumet har ju snackat en del om när han gjorde lumpen som tolk och fick lära sig massa nyttiga fraser på ryska :D

sen berättade han någon kul grej när dom hade ryska morsor på besök (av någon anledning) så frågade en av dom när befälen gått om dom fick mycket stryk av befälen :D

om han är intresserad av språk så kan det vara något, tror det kan vara en intressant utbildning om man gillar lära sig grejer, kanske lite udda grejer, blir nog inte så jättemycket användbart, känns så rent spontant.

Om han hellre vill panga, kuta och ha det smådjävligt så är det bättre eftersträva något mer stridsinriktat.. *host* skytte *Host* :angel:

Brezjnev
2004-12-28, 21:47
aaa just det, kolla runt lite om tjänsten televapenbefäl, har för mig att man höll på en del med språk å grejer där också.

Honn
2004-12-28, 22:42
En bekant gjorde lumpen på televapen. Fy fan säger jag bara. Vare sig han eller hans polare hade tid att åka hem på helgerna. De pluggade hela tiden, måndag till söndag, morron till kväll(minst till 22.00).

Megatuttarna
2004-12-28, 23:44
En bekant gjorde lumpen på televapen. Fy fan säger jag bara. Vare sig han eller hans polare hade tid att åka hem på helgerna. De pluggade hela tiden, måndag till söndag, morron till kväll(minst till 22.00).

Haha skönt träningsliv man lär ha! :thumbup:

Sparrisen
2004-12-29, 00:11
En kompis har gott försvarets förhörsutbildning, han läste ryska. Utbildningen ska dock läggas ned, det finns inget behov av ryska längre. De ska dock kanske satsa på arabiska...

Du har test varannan vecka. Klarar du inte det åker man ut direkt.

Matte_Maiden
2004-12-29, 01:04
Elias, du vet syrrans gamla kille Micke. Jag tror att han var/är tolk eller något sådant. Du kan ju checka med honom. :)

Megatuttarna
2004-12-29, 01:41
En kompis har gott försvarets förhörsutbildning, han läste ryska. Utbildningen ska dock läggas ned, det finns inget behov av ryska längre. De ska dock kanske satsa på arabiska...

Du har test varannan vecka. Klarar du inte det åker man ut direkt.

Var fick du reda på att det ska läggas ned och kanske bytas ut mot arabiska?

Megatuttarna
2004-12-29, 01:42
Elias, du vet syrrans gamla kille Micke. Jag tror att han var/är tolk eller något sådant. Du kan ju checka med honom. :)

Tolk? Det är fan inte illa pinkat!

Om han nu är det blir det lite svårt att få tag i stackarn, han sitter ju nedgrävd i de massiva studierna som krävs utav en. :D

stefannn
2004-12-29, 10:55
Var fick du reda på att det ska läggas ned och kanske bytas ut mot arabiska?

ren gissning kanske

Megatuttarna
2004-12-29, 13:32
ren gissning kanske

Därav min förfrågning. Behövs arabiska tolkar är det bara att värva folk, vi har gott om arabisk-talande svenskar för närvarande. Sådant var inte fallet med ryska under kalla kriget.

Matte_Maiden
2004-12-29, 18:59
Tolk? Det är fan inte illa pinkat!

Om han nu är det blir det lite svårt att få tag i stackarn, han sitter ju nedgrävd i de massiva studierna som krävs utav en. :D

Jag tror att det var något sådant. Min kusin var det också tror jag, kom jag på nu. Han berättade om de stora mängde ryska glosor de fick... Usch! :D