handdator

Visa fullständig version : Hur många gram kolhydrater ska man äta som minst per måltid ?

negative
2004-12-28, 14:21
För att inte kroppen ska börja att "omvandla" proteinet ?

Väger 120 kg 200cm och tänkte äta 5 ggr per dag .

Vill äta så lite kolisar som möjligt men ända inte en ren ketodiet, sen fylla på med mycket protein och fett.

M

King Grub
2004-12-28, 14:53
För att inte kroppen ska börja att "omvandla" proteinet ?

Ett minimum av 50-100 gram kolhydrat för att undvika proteinkatabolism. Macdonald och andra rekommenderar, för vuxna, normalaktiva, individer, ett minimiintag av 200 gram kolhydrat per dygn för att upprätthålla normal hjärnmetabolism och muskelfunktion:

Carbohydrate as a nutrient in adults: range of acceptable intakes.
Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S101-6.

bubbleman
2004-12-28, 15:56
Ett minimum av 50-100 gram kolhydrat för att undvika proteinkatabolism. Macdonald och andra rekommenderar, för vuxna, normalaktiva, individer, ett minimiintag av 200 gram kolhydrat per dygn för att upprätthålla normal hjärnmetabolism och muskelfunktion:

Och hur många Cheeseburgare motsvarar det :laugh:

negative
2004-12-29, 00:28

Är 50-100 gram något du rekomenderar under deff för en 120kg klump eller är det ett absolut minimum.

King Grub
2004-12-29, 07:47
Är 50-100 gram något du rekomenderar under deff för en 120kg klump eller är det ett absolut minimum.

Jag skulle säga att det är för lite, eftersom du inte tänkt dig en ketodiet. Då har nog ett ultralågt kolhydratintag bara negativa konsekvenser.

negative
2004-12-29, 11:37
Jag skulle säga att det är för lite, eftersom du inte tänkt dig en ketodiet. Då har nog ett ultralågt kolhydratintag bara negativa konsekvenser.

Hur många gram per dag rekomenderar du då ?

Tack för svaren !

M

King Grub
2004-12-29, 13:47
Resten av energibehovet. Vilket som du säkert vet skifta oerhört beroende på aktivitetsnivå.

Säg 55-60 procent av energiintaget. För en atlet som äter 3000 kcal per dag skulle det innebära cirka 400-450 gram per dag. En ledande forskare som Clyde Williams rekommenderar dock idrottsmän som förbereder sig för eller undergår hårt och/eller tung träning att öka kolhydratdelen till 70 procent.

En "normal" och bra rekommendation för kroppsbyggare är väl: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake)."

Med huvuddelen av kolhydratintaget förlagt efter träning:

"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Alla svarar dock naturligtvis olika, så den enda långsiktigt korrekta lösningen är att prova sig fram.

Zakath
2004-12-29, 13:55
Resten av energibehovet. Vilket som du säkert vet skifta oerhört beroende på aktivitetsnivå.

Säg 55-60 procent av energiintaget. För en atlet som äter 3000 kcal per dag skulle det innebära cirka 400-450 gram per dag. En ledande forskare som Clyde Williams rekommenderar dock idrottsmän som förbereder sig för eller undergår hårt och/eller tung träning att öka kolhydratdelen till 70 procent.

En "normal" och bra rekommendation för kroppsbyggare är väl: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake)."

"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Alla svarar dock naturligtvis olika, så den enda långsiktigt korrekta lösningen är att prova sig fram.

Men det är ju jättesvårt att hama på 70% kolhydrater om man vill äta "nyttigt"! Jag brukar hama på runt 50% kolhydrat, 30%protein, 20% fett på 5000kcal/(tränings)dag. Är det okej?

King Grub
2004-12-29, 13:59
Men det är ju jättesvårt att hama på 70% kolhydrater om man vill äta "nyttigt"! Jag brukar hama på runt 50% kolhydrat, 30%protein, 20% fett på 5000kcal/(tränings)dag. Är det okej?

Vad skall du till med sanslösa 350+ gram protein till? Så mycket är bortkastat och medför bara negativa konsekvenser. Och det om något borde väl vara "svårt" att få i sig, i jämförelse med lättätna kolhydrater?

70 E% kolhydrat kanske är i överkant och passar säkert långdistansare bättre, men 55-60 kan inte vara svårt. Hursomhelst ökar inte det procentuella proteinbehovet vid träning, snarare tvärtom.

Zakath
2004-12-29, 16:58
Vad skall du till med sanslösa 350+ gram protein till? Så mycket är bortkastat och medför bara negativa konsekvenser. Och det om något borde väl vara "svårt" att få i sig, i jämförelse med lättätna kolhydrater?

70 E% kolhydrat kanske är i överkant och passar säkert långdistansare bättre, men 55-60 kan inte vara svårt. Hursomhelst ökar inte det procentuella proteinbehovet vid träning, snarare tvärtom.

Det bara blir så :(
Mjölk är inte svårt att dricka, inte heller fil eller keso.
Det tar däremot 1 timma att koka några dl råris som dessutom är jobbigare att sleva i sig...

Vad är de negativa konsekvenserna då?
jag vill ju gärna förbättra min kost, så jag är öppen för förslag. Om du vill kan jag posta en normal träningsdags kost.

King Grub
2004-12-29, 17:29
Vad är de negativa konsekvenserna då?

Av ett för högt proteinintag?

Lägre testosteronnivåer är väl den faktor som direkt påverkar din träning, men även mindre del lättillgängligt bränsle i form av kolhydrat. All den mängd (350 gram) protein kommer under inga omständigheter användas till proteinsyntes och lär ändå oxideras till glukos.

Zakath
2004-12-29, 17:31
Av ett för högt proteinintag?

Lägre testosteronnivåer är väl den faktor som direkt påverkar din träning, men även mindre del lättillgängligt bränsle i form av kolhydrat. All den mängd (350 gram) protein kommer under inga omständigheter användas till proteinsyntes och lär ändå oxideras till glukos.

Tycker du jag bör ändra på min kost då? För det är inte så svårt gjort om det behövs. Isåfall startar jag en ny tråd om det.

King Grub
2004-12-29, 17:39
Jag tycker att den mängden protein per dag är långt över det nödvändiga och innebär inte några positiva effekter på prestation eller kroppskomposition - snarare tvärtom.

Zakath
2004-12-29, 17:57
Jag tycker att den mängden protein per dag är långt över det nödvändiga och innebär inte några positiva effekter på prestation eller kroppskomposition - snarare tvärtom.

Jag gjorde en ny tråd, du får gärna kommentera den!
Tack!

negative
2004-12-29, 23:54
Tycker du jag bör ändra på min kost då? För det är inte så svårt gjort om det behövs. Isåfall startar jag en ny tråd om det.

Sen är väl frågan om du verkligen behöver över 5000 kalorier på en träningsdag ?

owster
2004-12-30, 22:05

Vilken kolhydratmängd skulle du rekommendera som den minsta per måltid för att man ska få en synergieffekt i upptaget av näringsämnena / kunna kalla måltiden komplett? Räcker det med typ 10-15 g?

(Edit: Med "du" syftar jag på King Grub men om någon annan har några siffror så posta. :thumbup:

Sverker
2004-12-31, 08:34
Nu är jag inte King Grub och har inte några siffror men kroppen är fantastisk.

Du behöver inte bryta ned varje måltid till exakt optimala kombinationer. Kroppen kan faktiskt hålla olika näringsämnen i flera timmar, både protein och kolhydrat. Äter du enbart protein men har fullt med leverglykogen kommer glykogenet att förbrukas för att spara proteinet.
Försök att se kosten över en hel dag istället.

owster
2004-12-31, 15:54
Nu är jag inte King Grub och har inte några siffror men kroppen är fantastisk.

Du behöver inte bryta ned varje måltid till exakt optimala kombinationer. Kroppen kan faktiskt hålla olika näringsämnen i flera timmar, både protein och kolhydrat. Äter du enbart protein men har fullt med leverglykogen kommer glykogenet att förbrukas för att spara proteinet.
Försök att se kosten över en hel dag istället.

Hehe, det försöker jag inte göra heller, men förut så sågades de som inte hade kolhydrater med i varje mål. Om någon t.ex hade ett mellanmål bestående av proteindrink och olja el liknande så skrevs alltid/ofta rådet att lägga till en kolhydratkälla.

Zakath
2004-12-31, 16:02
Hehe, det försöker jag inte göra heller, men förut så sågades de som inte hade kolhydrater med i varje mål. Om någon t.ex hade ett mellanmål bestående av proteindrink och olja el liknande så skrevs alltid/ofta rådet att lägga till en kolhydratkälla.

Av det jag lärt mig så är det en fördel att dela upp mål i protein/fett eller protein/kolhydrat. Det finns dock inga stenhårda gränser, så oroa dig inte.

propser
2010-06-21, 13:46
Lånar den här tråden då jag tycker den tar upp bra saker:

Menar du per måltid då?

Är det smartare att deffa enligt den här metoden än -500kcal (som generellt verkar rekommenderas här) om dagen för mig som väger ca 85? 15% av mina ca 2500kcal om dagen är snarare mellan 350-400 kcal.

Vet att deffen kommer att ta lite längre tid om jag ligger på ett lägre "energiunderskott". Men finns det några fördelar med att dra ut på deffen på detta sätt (handlar om mellan 100 och 150 kcal skillnad per dag? Skulle gärna vad de baserar den siffran på (15%).

Tacksam för svar!

King Grub
2010-06-21, 14:03
0 gram och uppåt. Kolhydraternas betydelse har väl visat sig vara väldigt överdriven.

I dag vet man att insulin inte är anabolt och att protein kan användas till muskeluppbyggnad utan att kolhydrat tillförs. Och fett (och mer protein) kan helt ersätta kolhydrat i kosten.

Symphony Flex
2010-06-21, 14:13
det nämns här i tråden att ett för högt proteinintag minskar testo-nivåer och därför kan vara kontraproduktivt för träningen.
Tidigare har deviset varit "ju mer protein, je mer muskler"
finns det någon övre gräns (åtminstone teoretisk) för när mer protein inte längre tjänar någon nytta alt. blir kontraproduktivt?
torde ju kunna gå att göra en graf av detta dvs bättre utveckling av de första tillförda grammen. en marginaleffekt per tillfört gram som avtar hela tiden för att tillslut bli negativ.

King Grub
2010-06-21, 14:20
Om sänkta testosteronnivåer i blodet innebär att mer testosteron tagits upp i muskulatur och anabola receptorer... är det kontraproduktivt för träningen då? Ju mer protein, desto mer muskler.

King Grub
2010-06-21, 14:22
rTidigare har deviset varit "ju mer protein, je mer muskler"

Det är den här tråden som är "tidigare".

Symphony Flex
2010-06-21, 14:46
oki då är jag med :)
de negativa konsekveserna innebär snarare svårare att få fjong än att få muskler :)
oki. produtionen påverkar inte negativt utan upptaget i muskler gör att det blir lägre värden uppmätta.
tack

Fredrik_S
2010-06-21, 15:34
oki då är jag med :)
de negativa konsekveserna innebär snarare svårare att få fjong än att få muskler :)
oki. produtionen påverkar inte negativt utan upptaget i muskler gör att det blir lägre värden uppmätta.
tack

Kanske ironi, men det är ALLTID vanskligt att dra slutsatser utifrån sin egen logik, kroppen är ett helt system som är EXTREMT EXTREMT komplicerat, och ändras små faktorer på ett ställe ändras andra på andra ställen och samspelen är sällan logiska och konsekvenserna är sällan vad man tror.
Gissar att du snabbt drar den "logiska" slutsatsen att mindre testosteron i bloden skulle innebära svårare att få "fjong" eftersom den innehåller blod. Väldigt förhastad slutsats som troligen är helt fel.

Scratch89
2010-06-21, 17:30
Ju mer protein, desto mer muskler.

Fast det som jag har sett som forskarna säger, är väl snarare att "det finns ingenting som talar emot att mer protein ger mer muskler, men inte heller det motsatta". Vad var det som gjorde de gamla uttalanden i denna tråd inaktuella? Wolfe och grabbarna rekommenderar väl fortfarande runt 2 gram per kroppsvikt och ser ingen fördel med högre intag?

Jag kan så klart ha missat något revolutionerande.

creperiet
2010-06-21, 18:10
Fast det som jag har sett som forskarna säger, är väl snarare att "det finns ingenting som talar emot att mer protein ger mer muskler, men inte heller det motsatta". Vad var det som gjorde de gamla uttalanden i denna tråd inaktuella? Wolfe och grabbarna rekommenderar väl fortfarande runt 2 gram per kroppsvikt och ser ingen fördel med högre intag?

Jag kan så klart ha missat något revolutionerande.

Gör de? Jag har tolkat det som att det finns ett ganska så fastslaget proteinbehov som räknas som essentiellt, och vid intag utöver det finns en dos-respons relaterad effekt som man inte vet var den slutar eller exakt hur den som ser ut (linjär, exponentiell...) - och som säkerligen varierar beroende på individs hormonstatus, träningsstatus, etc.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4321672&postcount=31

Anders The Peak
2010-06-21, 18:26
Den här ger en mer nyanserad bild tycker jag... (http://www.jissn.com/content/3/1/7)

Den här krånglar till det hela en aning (http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf)

propser
2010-06-21, 18:53
0 gram och uppåt. Kolhydraternas betydelse har väl visat sig vara väldigt överdriven.
Men du skriver ju själv i ditt inlägg innan:
"Ett minimum av 50-100 gram kolhydrat för att undvika proteinkatabolism."

Menar du att man ska äta minst 0 gram kolhydrater per måltid för att undvika proteinkatabolism, så länge man får i sig minsta gränsen 50-100 gram om dagen annars eller menar du något helt annat?

Tycker fortfarande det inte är så jättetydligt vad du menade med 50-100 gram kolhydrat. Är det per måltid, per dag eller 50-100 gram per måltid FÖRUTSATT att man har de förutsättningar (äter lika många gånger om dagen tex) som han i första posten beskriver. Snälla red ut detta!

Passar på att upprepa min andra fråga:
Är det smartare att deffa enligt den här metoden än -500kcal (som generellt verkar rekommenderas här) om dagen för mig som väger ca 85? 15% av mina ca 2500kcal om dagen är snarare mellan 350-400 kcal.

Vet att deffen kommer att ta lite längre tid om jag ligger på ett lägre "energiunderskott". Men finns det några fördelar med att dra ut på deffen på detta sätt (handlar om mellan 100 och 150 kcal skillnad per dag? Skulle gärna vad de baserar den siffran på (15%).

Nån som vet?

King Grub
2010-06-21, 19:03
Det är inte alls. Jag anser inte samma saker idag som för en massa år sedan. Kolhydrat är inte nödvändigt. Vill du äta kolhydrat och mår bra och presterar bättre med kolhydrat - absolut, gör det. Du går ner ungefär lika mycket i fettvikt på ett underskott av X kcal oavsett hur du fördelar fett- och kolhydratmängden vid ett visst energi- och proteinintag. Men kolhydrat behövs inte.

Scratch89
2010-06-21, 19:23
propser: Det är gammal fakta. Förr trodde man att kolhydrat var i det närmaste essentiellt, då kolhydratsintag innebär insulinutsöndring, och man trodde att insulin var anabolt.

Scratch89
2010-06-21, 19:24
Gör de? Jag har tolkat det som att det finns ett ganska så fastslaget proteinbehov som räknas som essentiellt, och vid intag utöver det finns en dos-respons relaterad effekt som man inte vet var den slutar eller exakt hur den som ser ut (linjär, exponentiell...) - och som säkerligen varierar beroende på individs hormonstatus, träningsstatus, etc.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4321672&postcount=31

Jag har fortfarande svårt att tro på det, men jag kan säkert bli övertygad. Om man ligger på energibalans och ökar proteinintaget så är det inte konstigt att man ökar i muskelmassa, eftersom energiintaget också ökar.

Dreas
2010-06-21, 20:08
Jag har fortfarande svårt att tro på det, men jag kan säkert bli övertygad. Om man ligger på energibalans och ökar proteinintaget så är det inte konstigt att man ökar i muskelmassa, eftersom energiintaget också ökar.Jag har inga rapporter som styrker det jag säger men egna åsikter. Har testat att höja mitt proteinintag till runt 3g/kg/kv, kan säga att det funkar mycket bra för mig iaf. Ligger även under deff och den deff jag haft innan som jag gjorde nästan helt efter deffguiden (och allt vad det innebär) gick inte lika bra. Men nu äter jag ju inte lika, tränar inte heller lika så det är inte riktigt jämförbart.

Men kollar man även på andras åsikter kring detta så ser man många som kör höga proteinintag och faktiskt tycker sig växa bättre eller liknande.

Vi har väl Timme här på forumet som har ökat sitt proteinintag rejält och nu på senare tid också ökat rejält, för att ta ett exempel :)

Symphony Flex
2010-06-21, 20:45
Kanske ironi, men det är ALLTID vanskligt att dra slutsatser utifrån sin egen logik, kroppen är ett helt system som är EXTREMT EXTREMT komplicerat, och ändras små faktorer på ett ställe ändras andra på andra ställen och samspelen är sällan logiska och konsekvenserna är sällan vad man tror.
Gissar att du snabbt drar den "logiska" slutsatsen att mindre testosteron i bloden skulle innebära svårare att få "fjong" eftersom den innehåller blod. Väldigt förhastad slutsats som troligen är helt fel.

Det var ironi och en extrem förenkling av hur kroppen funkar. Ett lite småkul skoj tänkte jag. Vet med mig att jag hoppade ver en hel del led och viktigheter i erektionfrågan där ;) Att erektionen skulle ha att göra med att "den" innehåller blod och erektionen blir en direkt följd av att det finns testo i blodet var dock inte min tanke. kul hur du tänkte där dock :)

propser
2010-06-21, 21:20
propser: Det är gammal fakta. Förr trodde man att kolhydrat var i det närmaste essentiellt, då kolhydratsintag innebär insulinutsöndring, och man trodde att insulin var anabolt.

Okej! Tack för svaret!

Du går ner ungefär lika mycket i fettvikt på ett underskott av X kcal oavsett hur du fördelar fett- och kolhydratmängden vid ett visst energi- och proteinintag. Men kolhydrat behövs inte.

Okej. Hur stort ska det vissa proteinitaget isåfall vara? Om man vill gå ner lika mycket i fettvikt oavsett fördelningen mellan fett. och kolhydratmängd. Är det på grund av detta man rekommenderar minst 1,5g protein/kg/kv?

King Grub
2010-06-21, 21:23
Ett högt proteinintag innebär större muskeluppbyggnad och förhindrar muskelförlust vid kaloriunderskott.

1.5 gram per kilo är för lite under diet; minst 2 gram per kilo och dygn, gärna mer, 2.5-3 gram eller så.

Traash
2010-06-22, 07:36
Om man ändrar frågan till fett istället för kolhydrater, hur mycket bör man få i sig i gram som minst för att kroppen ska få i sig alla livsnödvändiga ämnen?

Eddie Vedder
2010-06-22, 07:40
hur mycket bör man få i sig i gram som minst för att kroppen ska få i sig alla livsnödvändiga ämnen?

En svår fråga. Det finns ju ett RDI för de essentiella fettsyrorna (kolla SLV:s hemsida) men desto svårare är det ju att sätta en minimumgräns för vilka mängder fett som krävs för att under en dag få i sig tillräckligt av alla fettlösliga vitaminer.

Kanske är minimumnivån av EFA även tillräckliga mängder för att absorbera RDI av fettlösliga vitaminer under en dag. Vet ej. :)

Oavsett vilket så skulle ju en sådan strävan givetvis vara extremt ohälsosam men det förstår du nog. ;)

tobbe12
2010-06-22, 14:28
kan man ersätta alla dessa mängder protien med eaa ?

dvs ist för att dricka en vassel drink så tar jag 6 gram eaa

Baboom
2010-06-22, 15:26

Då ersätter du ju inte protein mängden som finns i vasslen. Vet inte hur mycket pulver du tar, men det brukar väl vara runt 20-30g per portion i alla fall.

King Grub
2010-06-22, 15:28

Ja, om vi talar rent akut muskeluppbyggande effekt. Det är bara dom essentiella aminosyrorna som behöver tillföras för proteinsyntes, dvs 10 gram EAA bygger lika mycket muskler som 10 gram EAA+10 gram NEAA.

Baboom
2010-06-22, 15:33
Ja, om vi talar rent akut muskeluppbyggande effekt. Det är bara dom essentiella aminosyrorna som behöver tillföras för proteinsyntes, dvs 10 gram EAA bygger lika mycket muskler som 10 gram EAA+10 gram NEAA.

Men i det här fallet lät det som om han menade hela sitt behov av protein, eller har jag missuppfatat det?

Då går det ju inte att byta ut 6g mot 30g. Var så jag menade.

Eddie Vedder
2010-06-22, 15:38
Då går det ju inte att byta ut 6g mot 30g. Var så jag menade.

Jo i teorin går det säkert. Ska man gå till dte extrema och fylla sitt behov av EAA på så lite som bara möjligt tror jag nog att x antal gram EAA kan motsvara det essentiella behovet trots mindre antal gram än från ett intakt protein, t.ex. vassle.

Om man t.ex. är sängliggande på sjukhus med extremt defekta njurar eller så. Då kanske ett försök med minimala mängder protein, från kontinuerliga doser fria EAA kan tillgodose behovet. Men det är bara gissningar.

King Grub
2010-06-22, 16:13
Visst går det. Det är bara dom essentiella aminosyrorna som man behöver tillföra. Det är mycket mer av den anledningen som tillskott av essentiella aminosyror har utvecklats: för personer som inte kan äta tillräckligt med protein från födan, eller protein från föda överhuvudtaget. Inte för idrottsmän; det är ett senare påfund.

Juggernaut78
2010-06-22, 19:48

Blir lite konfundersam efter att ha läst denna bumpade tråden och mitt nyfunna intryck av att kolhydrater inte är "viktiga" längre..

1) Är således en "gainer" med kolhydrater onödigt och det räcker med proteinpulver? Eller har "gainer" inget med kolhydratsintaget i övrigt att göra?

2) I deff-guiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) från 2004:
"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. <snip> Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. "
...
"Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. <snip> Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra."

Är detta fortfrande "korrekt" eller är guiden outdated? :em:

Dreas
2010-06-22, 20:14
Blir lite konfundersam efter att ha läst denna bumpade tråden och mitt nyfunna intryck av att kolhydrater inte är "viktiga" längre..

1) Är således en "gainer" med kolhydrater onödigt och det räcker med proteinpulver? Eller har "gainer" inget med kolhydratsintaget i övrigt att göra?

2) I deff-guiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) från 2004:
"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. <snip> Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. "
...
"Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. <snip> Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra."

Är detta fortfrande "korrekt" eller är guiden outdated? :em:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrater läs den tråden, mycket bra :)

Juggernaut78
2010-06-22, 20:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrater läs den tråden, mycket bra :)
Tack! Då får jag väl hälla mina X kg malto-påsar i kattlådan.. *gah!* Och sluta med gainer under deff då den slukar drygt 1/5 av mitt (antagna) kcal-dagsbehov >_<

Scratch89
2010-06-22, 22:34
Malto är smidigt om du har svårt att få i dig kalorierna och konditionstränar hårt. Annars är det lite onödigt, och jag skulle hellre vilja äta mina kalorier istället.