Visa fullständig version : Har ni sett vad som hänt i Asian>Thailand??
Muaytudd
2004-12-26, 16:54
Stora översvämningar massor med döda.
Helt sjukt. Sett bilder på gator och barer där jag supit och festat när jag bodde i Thailand. Helt förstört. Helt sjukt.
Jag som tänkte köpa hus där och allt när jag blev äldre.
Damn.
faktiskt inte hört något, men det låter fördjävligt. intressant också att när ett par tusen amerikaner dör, 9/11 alltså, så skriver man om det i flera år, när tiotusentals människor dör i säg Indien så skriver man några rader om det i tidningarna...
faktiskt inte hört något, men det låter fördjävligt. intressant också att när ett par tusen amerikaner dör, 9/11 alltså, så skriver man om det i flera år, när tiotusentals människor dör i säg Indien så skriver man några rader om det i tidningarna...
Det har visserligen varit extrasändningar på TV och det står med på förstasidan på antagligen alla nyhetssidor i världen.
www.cnn.com
www.aftonbladet.se
www.dn.se
Eller vad du nu föredrar.
AFanatic
2004-12-26, 17:07
I vilken del av landet bor du? :rolleyes: TV hade ju tom flera extrainsatta nyhetssändningar pga jordbävningarna utanför Sumatra.
8,5 på Richterskalan..fy fan.
Edit: Halldin är snabbare än blixten. :D
okej, va fan, sa ju aldrig att jag hade koll. :smokin:
edit: har inte kollat på nyheterna idag, och såg det inte imorse på aftonbladet, har för mig att jag kollade på sidan imorse, kommer dock inte ihåg. måste säga att det är ovanlgit att det får så mycket plats i tidningarna, beror väl på att så många åker ner dit för... solens skull :D eller något
Fan en god vän till mig är där borta med sin släkt, därbland sin sambo och ~2åriga dotter...Får ingen kontakt med honom, vi skickade meddelanden till varandra på julafton, men nu får jag inget svar. Är aningen orolig. :(
stefannn
2004-12-26, 17:32
är väl en viss skillnad jävla pojkspoling
Mina små kusiner 0,5 , 8 och 10 år gamla är i Phuket med sina föräldrar, som tur är har vi hört att de är utan skador.
är väl en viss skillnad jävla pojkspoling
jaha min intelligente vän, vilket knäckade argument du har. Jag ska inte ge mig in i sklillnaderna då det blir en politisk diskussion men om du tänker det som liv/död så är det ingen skillnad HUR dom dör, utan hur MÅNGA som dör, och poängen var, som du verkar inte ha förstått, utan att vi västerlänningar betyder mer, oavsett om vi dör i en terroristattack eller i en översvämmning, det borde du väl ändå lätt kunna förstå själv. sen tycker jag du skippar dina "väluttänkta" pojkspolingkommentarer innan, väldigt omoget om det nu är det aktuella temat att kalla någon som du absolut inte känner alls för något sånt. skäms.
Min resa dit om tre veckor blir inställd!
Jävla skit, har gått och sett fram emot det i ett helt år.
Det är risk för efterskalv i upp till två månader efter och dom kommer antagligen ligga nånstan på 6 på richtersskalan, så vi vågar inte riskera att åka dit nu! :(
jaha min intelligente vän, vilket knäckade argument du har. Jag ska inte ge mig in i sklillnaderna då det blir en politisk diskussion men om du tänker det som liv/död så är det ingen skillnad HUR dom dör, utan hur MÅNGA som dör, och poängen var, som du verkar inte ha förstått, utan att vi västerlänningar betyder mer, oavsett om vi dör i en terroristattack eller i en översvämmning, det borde du väl ändå lätt kunna förstå själv. sen tycker jag du skippar dina "väluttänkta" pojkspolingkommentarer innan, väldigt omoget om det nu är det aktuella temat att kalla någon som du absolut inte känner alls för något sånt. skäms.
Skillnaden är ju att 9/11 så låg det människor bakom attacken och risk för det krig som senare skulle utbryta, så att skriverierna blir större är inte så konstigt i det här fallet. När det andra är uppkommet av en naturkatastrof.... men självklart håller jag med om att vi "betyder" mer än vad till ex folket i iran,irak osv gör
jadå, men det var det jag menade, självklart är det olika politiska perspektiv, men det tjatades väldigt mycket om mänskligt lidande och så, och nu i efterhand om man kollar på hur många som dog så tycker jag inte det var så farligt som man visade det på tv, man fick ju lite känslan av att världen höll på gå under när man snackade om offren och så, det var mer det jag ville förmedla. Visst dom flesta kanske inte reagerar på det, men själv kommer jag från Bosnien där många fler dog än 9/11 och många som gick plågsammare död till mötes, så jag störde mig lite på det. Fast skitsamma ingen poäng starta en politisk diskussion, inget vi kan förändra ändå egentligen.
Herkulez
2004-12-26, 18:02
Har några polare i phuket just nu =(
Slartibartfast
2004-12-26, 18:06
Min syrrar expojkväns lillebrorsa och hans tjej är där och de är ok, men han sa att det hade farit ut en grupp från hotellet på dyksafari och dem har ingen hört av. :(
Han sade att de hade varit på stranden när vågen kom så de hade fått springa av bara helvete.
Såg på TV om katastrofen att den första flodvågen som kom hade varit över 10m hög och rusat fram i över 200miles per hour :( ....då får man fan kuta om man ska missa den
två svenskar är döda enligt ambassaden i Bangkok...:(
En av mina bästa vänner är på nån liten ö utanför phuket, som tur är har jag fått mess från honom o han är oskadd. Han hade varit ute och dykt när flodvågorna kommit så han hade inte varit på hotellet när det blev bortspolat..
Har en kompis som är där nere. Men har tack o lov fått mess från honom att han är ok. I går var dom på en av stränderna som blev värst drabbad av flodvågen.
//Jörgen
Jag har ju inte sett på nyheterna eller något, men har jag fattat det rätt att det är en Tsunami som rusade in emot land eller ? Låter som det är det ni beskriver iaf.
JustinCredible
2004-12-26, 21:35
Min kusin var där fast stack till ett annat ställe dagen innan. stället som dom bodde i var jämnat med marken.
Snacka om flax :)
Jag har ju inte sett på nyheterna eller något, men har jag fattat det rätt att det är en Tsunami som rusade in emot land eller ? Låter som det är det ni beskriver iaf.
Mycket riktigt
christian
2004-12-26, 22:11
Såg precis bilder från Sri Lanka där jag var innan sommaren. Fy satan säger jag bara, stackars människor.
Callister
2004-12-26, 22:21
SHit har varenda snubbe här en polare där nere lr? :P
Måste vara en syn att se en sån där våg komma emot en..
En kompis är där borta tillsammans med sin familj, just i Phuket dessutom.
Har 2 polare som är där nu som inte hört av sej.. Men dom kom till Kohpangan tidigt imorse så det ska nog inte vara någon fara. Telefonledningen är död så det går ju inte att ringa varken ut eller in heller.
Muaytudd
2004-12-26, 22:45
Asso jag undrar hur det har gått för alla som var ute och dök. De båtar som jag arbetade på skulle bara blivit ved om en sån våg kom.
Shit allt känns helt overkligt.
En helt annan sak än om man läser om ngt i Afrika där man inte har ngn koppling till. helt sjukt hur man reagerar.
Asso jag undrar hur det har gått för alla som var ute och dök. De båtar som jag arbetade på skulle bara blivit ved om en sån våg kom.
De som var längre ute till havs ska tydligen knappt ha märkt det då vågen får fart och storlek nära kusten.
Jag läste någonstanns att de som var i vattnet nära land sögs iväg 600m pga strömmarna som uppstod...
Skickade SMS till farsan idag. Hans plan till Phuket går idag men han ringde upp lite senare och sa att han vände i Malmö och åkte hem till Falkenberg igen.
Jag var osäker om det var juldagen eller annandagen han skulle till Thailand. Hade det vart igår så hade han säkert suttit på stranden och lapat sol när vågen kom in.
Metal_boy_
2004-12-27, 00:24
tycker jämnt att det tjatas på tv om krig och svält i u-länderna och hur ,många som dött här och där m.m....våra egna nyheter tex tar ju bara en liten stund, sen är det ju bara reportage med massgravar, självmordsbombare och folk som springer barfota med AK5:or
jag har också en kommpis som är i thailand just nu... har dock inte hört något från han men man hoppas ju att det är bra med dom
Även jag och stora delar av min släkt skulle till Phuket om tre veckor. Vi får se hur det blir med det nu? Kul är det i alla fall inte när sådant händer. :(
AngelLove
2004-12-27, 09:57
Skalvet har blivit uppgraderat till 9,0 på Richtersskalan (andra värsta i modern tid enligt Google).... 14.000 döda och det bara stiger..
Flodvågen som skapas ute till havs är inte så stor/hög (inte så man ser den från båt / flygplan), däremot är den fruktansvärt stark/snabb (upp till 900 km/h), det är först när den når grunt vatten eller land som den pressas ihop till en jättevåg.
Någon skrev att det måste vara en syn att se en 10m flodvåg komma emot en i några hundra km/h, kan inte direkt hålla med utan hoppas innerligt att jag slipper uppleva en sådan sak i mitt liv !!
I Somalia på andra sidan indiska oceanen har det kommit flodvågor, det är gaanska lång väg för en våg att färdas...!!
Har också bekanta som åkte dit ner på julafton..
Cupofcoffee
2004-12-27, 17:35
Min morbror skulle checka ut ifrån hotellet han bodde på igår kväll eller tidigt idag, för att hitta ett billigare boende. Hotellet träffades av vågen och är helt demolerat.
Det enda vi vet är att han inte checkat ut ännu. :(
AngelLove
2004-12-27, 17:40
siffran uppe i 30.000 nu... undras var detta kommer sluta...
en av modern tids största naturkatastrofer och tragedier måste det vara iaf :(
CoC, hoppas att allt är bra med din morbror och att det beror på dåliga kommunikationer som du inte hört ifrån honom !!
tycker jämnt att det tjatas på tv om krig och svält i u-länderna och hur ,många som dött här och där m.m....våra egna nyheter tex tar ju bara en liten stund, sen är det ju bara reportage med massgravar, självmordsbombare och folk som springer barfota med AK5:or
Kanske därför att det inte händer speciellt mycket i Sverige? Ska du jämföra någon samtida svensk nyhet med det som har hänt i Thailand? Shit, att du inte ens kan lägga ner din bittra rasism när flera tusen människor dör, däribland svenskar (eftersom det förmodligen är det enda viktiga för dig)...
Jag är väl den sista "medlidandemänniskan" på jorden, men sånt här påverkar oss alla. Det tyder på låg och oädel kultur att behandla det som du gör när du skriver sådär. Vilken tur att den stora majoriteten av svenskarna inte är ett sådant lågt och korkat folk...
Megatuttarna
2004-12-27, 18:04
Kanske därför att det inte händer speciellt mycket i Sverige? Ska du jämföra någon samtida svensk nyhet med det som har hänt i Thailand? Shit, att du inte ens kan lägga ner din bittra rasism när flera tusen människor dör, däribland svenskar (eftersom det förmodligen är det enda viktiga för dig)...
Jag är väl den sista "medlidandemänniskan" på jorden, men sånt här påverkar oss alla. Det tyder på låg och oädel kultur att behandla det som du gör när du skriver sådär. Vilken tur att den stora majoriteten av svenskarna inte är ett sådant lågt och korkat folk...
Det är ju sopor som honom som hörs mest. Som en jävla pajas, slänger ur sig massa strunt men vågar knappt prata med folk i verkligheten.
Metal_boy_
2004-12-27, 18:16
nu förstår jag inte bolio...jag svarde en person som tycker att det bara pratas i katastroftolkning när det gäller så kallat "bättre" folk men jag tycker inte det, jag tycker jämnt det pratas om platser där det är fattigt o krig och Sverige om nått land uppmärksammar det, betydde det att jag atomatiskt hade nått emot det eller vadå??...precis som du säger så händer det inte hälften så mycke i sverige och ger brist på skvaller härifrån och jag har inte sagt nått annat...och kalla mig inte rasist, det låter bara larvigt och är nått du säger i brist på annat... ;) puss
Metal_boy_
2004-12-27, 18:21
Det är ju sopor som honom som hörs mest. Som en jävla pajas, slänger ur sig massa strunt men vågar knappt prata med folk i verkligheten.
ta reda på va fan jag mena innan du kallar mig sopa för i helvette!!!
brasilien detta året för mina polare. tur det. synd på alla människoliv.
FÄRSKA SIFFROR
25 000 dog i katastrofen
Döda
Indien minst 6.800.
Indonesien:runt 5.000 bara i Sumatra men enligt vicepresidenten kan det röra sig om det dubbla.
Malaysia minst 52.
Burma minst 30.
Sri Lanka minst 12.000.
Thailand minst 2.000, enligt Thailands premiärminister.
Bangladesh minst 2.
Maldiverna minst 100.
Somalia minst 100, de flesta fiskare.
Saknade
Enligt TT söks fortfarande 2000 svenskar av reseföretagen i Thailand.
På Andamanerna och Nicobarerna saknas 30 000 människor.
Källor: Reuters, AP, AFP, TT. Antalet baseras på uppgifter från offentliganställda och lokala medier. I siffran från Sri Lanka ingår även tamilska områden.
Informationen uppdateras löpande.
Herkulez
2004-12-27, 19:50
[B][CENTER]
Saknade
Enligt TT söks fortfarande 2000 svenskar av reseföretagen i Thailand.
På Andamanerna och Nicobarerna saknas 30 000 människor.
varav 1 är en vän till mig :(
Lillgrabben
2004-12-27, 20:13
Ajajaj, det där är fan ingen höjdare.....
Hoppas att kompisen kommer till rätta! :)
MVH
Metal_boy_
2004-12-27, 20:31
hoppas också att det löser sig :( förjävligt det som hänt och det är många som känner folk som är där också..hoppas dom inte hittar några mer döda..varken svenska eller från nån annanstans...alla har lika värde även om folk tycks tro att jag tycker något annat...
Herkulez
2004-12-27, 20:38
Ajajaj, det där är fan ingen höjdare.....
Hoppas att kompisen kommer till rätta! :)
MVH
hes alive, har precis hört av sig :cheers:
Metal_boy_
2004-12-27, 21:12
hes alive, har precis hört av sig :cheers:
kul o höra :cheers:
bosse_brutal
2004-12-27, 22:17
en kompis och hans familj skulle ha varit i phuket nu om inte kompisen vart så envis och vägrat att åka till thailand...
Skulle också åkt ner, men sena tentor gjorde att jag valde dem istället (kan vara bra att skita i skolan tydligen)....
Tragiskt för alla som har nära och kära där... Läste ett citat på Aftonbladet om en pappa som sa "Katastrof, två barn döda"..... Inte nog med all annan skit som kan drabba en, nu ska fanimej vattnet ta livet av en också... :furious: :(
AngelLove
2004-12-28, 08:24
Tror tyvärr inte det kommer stanna vid de 25000 döda.... :(
Den siffran har stigit konstant sedan det hände och med så många som fortfarande är saknade så är jag rädd för att siffran kommer stiga än mer..
Är det någon som vet om "vem som helst" kan åka som hjälparbetare ?? Eller de kräver typ utbildning ?
Är det någon som vet om "vem som helst" kan åka som hjälparbetare ?? Eller de kräver typ utbildning ?
Vet ej, men det lär ju behövas massor av folk som hjälper till att röja bråte. Syrran jobbar på restaurang i Phuket och när jag pratade med henne igår så sa hon att Patong ser ut som ett slagfält. Kan ju alltid kolla med henne om hon vet något om hjälparbete. Det var först igår som man fick en uppfattning om skadorna och det var tydligen riktigt jobbigt när de första bussarna med folk anlände från Khao Lak. Föräldralösa barn och förtvivlade pappor/mammor som saknade hela familjer...
Med tanke på hur det tydligen ser ut i Thailand så kan man ju bara ana omfattningen av skadorna på Sri Lanka och Indonesien som blev värst drabbade. Ögrupperna Andamanerna och Nicobarerna har man inte kunnat nå ännu och det är osäkert om det finns något kvar där. Min personliga gissning är att man gladeligen tar emot hjälparbetare.
VAD dom dör av är väl viktigast i dessa två fall. Ena är mänskligt hat som driver det hela och i andra spalten hittar vi naturkatastrofer vi inte kan göra så mycket åt. :thumbup:
Slartibartfast
2004-12-28, 10:36
Skulle vara intressant att se hur en såndär jättevåg ser ut. De vågor som visas på aftonbladets webb-tv är ju inte speciellt skräckinjagande.
Kan ju alltid kolla med henne om hon vet något om hjälparbete. Min personliga gissning är att man gladeligen tar emot hjälparbetare.
Skulle vara intresserad av att veta det jag med. Ställer gärna upp, trots riskerna.
Skulle vara intressant att se hur en såndär jättevåg ser ut. De vågor som visas på aftonbladets webb-tv är ju inte speciellt skräckinjagande.
www.dagbladet.no/download/tsunamiphuket.wmv
Tar en liten stund att ladda ner.
Amatörfilm från ett hotell eller liknande. Fortfarande inte någon jättevåg som kommer som en vägg, men en otrolig massa vatten som drar med folk och fyller på något otroligt.
mini_Arnold
2004-12-28, 12:18
Amatörfilm från ett hotell eller liknande. Fortfarande inte någon jättevåg som kommer som en vägg, men en otrolig massa vatten som drar med folk och fyller på något otroligt.
2min är ingen stund? :D
Moder natur menar allvar.
Vi hade en tråd som handlade om såna där havsfenomen för ett par månader sen. Som jag fattade det var det ingen "jättevåg" utan mer som att vattennivån steg flera meter på en gång.
allan
Metal_boy_
2004-12-28, 12:30
Vi hade en tråd som handlade om såna där havsfenomen för ett par månader sen. Som jag fattade det var det ingen "jättevåg" utan mer som att vattennivån steg flera meter på en gång.
allan
jo det va väl därför det inte märktes förän vid kusten?
JustinCredible
2004-12-28, 12:41
dom sa nåt på nyheterna att man visste om ungefär vad som skulle hända fast man sa inget för att inte skada turistnäringen (?)
Slartibartfast
2004-12-28, 12:58
Havet kommer på besök.
Väntar fortfarande på en film av en såndär Dayaftertomorrow-våg som kan förklara varför 30 000 människor är döda.
Slartibartfast
2004-12-28, 13:01
dom sa nåt på nyheterna att man visste om ungefär vad som skulle hända fast man sa inget för att inte skada turistnäringen (?)
Ja, den där timmes extra varningen hade nog satt fint för många.
Havet kommer på besök.
Väntar fortfarande på en film av en såndär Dayaftertomorrow-våg som kan förklara varför 30 000 människor är döda.
Det var ingen sån våg - det var att havet plötsligt lyfte sig och spolade bort allt - vägar, hus, stränder - rubbet. Och överallt var det folk. Tänk dig en fullsmockad strand, som på en minut hamnar tre meter under ytan.
allan
Lädte det nyss, om det är sant borde de fan hängas!
fy fan va Hemskt
jag lider med alla drabbade
Herregud...
såg videot nyss
Jag skulle hoppat i och räddat den engelska paret
såg videot nyss
Jag skulle hoppat i och räddat den engelska paret
har du kvar videon? länken fungerar ej
Givetvis visste dom inte ungefär vad som skulle hända, då hade ju en varning gått ut. De hade felaktiga uppgifter och missbedömde det hela och trodde inte det skulle bli någon våg av den här storleken.
Nu i efterhand är det ju däremot helt klart att det var ett enormt misstag.
JustinCredible
2004-12-28, 15:38
den sög.
respekt till porja som hade hoppat i och dragit upp dem. ;)
Havet kommer på besök.
Därför att ifall man har tillfälle att se/filma en tsunami där den är som störst så överlever man troligtvis inte ;)
Det är havsbotten som stiger vid jordbävningen och då har en massa vatten ingenstans att ta vägen, och bildar en våg ifrån jordbävningens centrum som är lång men för låg för att kunna ses. Då den når grunt vatten/land så pressas därimot vattnet ihop och den kan bli 10-30m hög.
jag har försökt ladda ner video:et med Streambox VCR, men det går tyvär inte, pga av att den i Windows media player format och en ÖPPNINGSFIL, ej möjlig laddningsfilm. Men det kanske går med andra program, orkar inte installera de nu.
Bill Gates Microsoft :whipped:
Här är några filmer
http://www.kratern.se/~erik/film/tsunami/
Här är några filmer
http://www.kratern.se/~erik/film/tsunami/
Tackar,
det är denna klippet, Jense
http://www.kratern.se/~erik/film/tsunami/tsunamiphuket.wmv
den sög.
respekt till porja som hade hoppat i och dragit upp dem. ;)
Inte tillräckligt många som dog?
Idiot.
Idiot.
men tänk om de dog då, bättre att rädda än inte göra nånting ;)
Inga dumma ord :nono:
JustinCredible
2004-12-28, 16:03
Idiot.
huh?
jag känner en viss drift av att åka ner och hjälpa till med räddningsarbetet.
tror det är pengar som saknas, inte arbetskraft, det kan ju knappast vara lönsamt flyga arbetare (även om dom jobbar gratis så måste ju någon betala flygbiljetten) ner till dom drabbade länderna, bättre ta från lokalbefolkningen, sen kan utlänningar, dvs vi (frvilliga såklart) hjälpa till med donationer som undersöd till dom lokala räddningsarbetarna.. fast självklart har man någon speciell kompetens och dylikt så självklart kan man ju kolla om det behövs någon med den kompetensen där nere.
iaf, skicka $$$ är nog det vettigaste man kan göra tror iaf jag.
tror det är pengar som saknas, inte arbetskraft, det kan ju knappast vara lönsamt flyga arbetare (även om dom jobbar gratis så måste ju någon betala flygbiljetten) ner till dom drabbade länderna, bättre ta från lokalbefolkningen, sen kan utlänningar, dvs vi (frvilliga såklart) hjälpa till med donationer som undersöd till dom lokala räddningsarbetarna.. fast självklart har man någon speciell kompetens och dylikt så självklart kan man ju kolla om det behövs någon med den kompetensen där nere.
iaf, skicka $$$ är nog det vettigaste man kan göra tror iaf jag.
men om man betalar biljetten själv. måste kännas bättre för de svenska som ligger där att ha en svensk som hjälper dem.. känns mer hemma då
men om man betalar biljetten själv. måste kännas bättre för de svenska som ligger där att ha en svensk som hjälper dem.. känns mer hemma då
jo, kanske det, finns säkert någon hjälporganisation som du kan fråga om hur du kan hjälpa mest men det du har erbjuda.
det jag tänkte på var väl att pengarna du skulle lagt på biljetten och kanske lite annat som käk (fast du kanske får logi/mat gratis om du häjlper till, är väl logiskt), kanske skulle kunna betala käk/logi för 3-4 andra människor från trakten för att hjälpa till istället. det var det som var mit resonemang, fastt ligger något i det du säger också.
schysst att du har viljan att hjälpa också, många snackar ju men gött att se´att någon vill agera också! :thumbup:
jo, kanske det, finns säkert någon hjälporganisation som du kan fråga om hur du kan hjälpa mest men det du har erbjuda.
det jag tänkte på var väl att pengarna du skulle lagt på biljetten och kanske lite annat som käk (fast du kanske får logi/mat gratis om du häjlper till, är väl logiskt), kanske skulle kunna betala käk/logi för 3-4 andra människor från trakten för att hjälpa till istället. det var det som var mit resonemang, fastt ligger något i det du säger också.
schysst att du har viljan att hjälpa också, många snackar ju men gött att se´att någon vill agera också! :thumbup:
Det hjälper INGET att sitta här bara och snacka om det. inte ens viljan att hjälpa är bra till något sålänge man inte verkligen hjälper till.
peter sa hur läget låg till på ett ungifär:
Peja: herkulesplanen duger ju inte att köra skadade i men
kanske ska åka dit med utrustning, då tar du
passagerarplanet dit och herkules hem, eftersom båda borde
gå tomma
isf är det bra
huh?
roidrage, chilla.
;)
Det hjälper INGET att sitta här bara och snacka om det. inte ens viljan att hjälpa är bra till något sålänge man inte verkligen hjälper till.
peter sa hur läget låg till på ett ungifär:
Peja: herkulesplanen duger ju inte att köra skadade i men
kanske ska åka dit med utrustning, då tar du
passagerarplanet dit och herkules hem, eftersom båda borde
gå tomma
isf är det bra
var ju det jag menade, hmm lite svårt att tolka ditt svar men det jag försökte säga var att din inställning var helt rätt och jag menade det inte som kritik till dig när jag sa folk som pratade men inte gjort något. Angåede herkulesplanen så kan du ju testa och se om du får åka med, det kommer nog dock bli en väldigt tung resa.
Ni som vill ge bidrag: http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&layout=ReadSimpleDoc&docid=0E2A6B6250FACC5DC1256F78004DD697
adeleine
2004-12-28, 22:04
nu är siffrorna uppe i ca 60 000 döda människor....
Styrkebyggare
2004-12-28, 22:08
Blir så lack på att höra trögskallarna på berörda myndigheter snacka om att dom "gör vad dom kan". När Göran Persson igår snackade om att skicka plan "om detta efterfrågades" så hade Finland redan skickat en hel dröse.
Känns tröstlöst att de skall hålla på att utreda vad som skall göras i detta läge. Svenskar ligger och dör i bråte och på överbelagda sjukhus - vi får väl för bövelen skicka ner allt vi har!
Enligt vittnesuppgifter i aktuellt för en stund sen så berättades att övriga Europeiska länder skickat ner kristeam och flyplan för att snabbt hjälpa och evakuera sina drabbade medan enstaka personer från svenska UD irrade runt utan att kunna göra nånting...
var ju det jag menade, hmm lite svårt att tolka ditt svar men det jag försökte säga var att din inställning var helt rätt och jag menade det inte som kritik till dig när jag sa folk som pratade men inte gjort något. Angåede herkulesplanen så kan du ju testa och se om du får åka med, det kommer nog dock bli en väldigt tung resa.
nej jag vet. men jag säger det själv
Metal_boy_
2004-12-28, 23:19
fan va otäckt att se filmerna, man blir fan gråtfärdig...alla på stränden på filmen som nån filmade ifrån taket lär ju ha strukit med :(
Metal_boy_
2004-12-29, 10:05
54 svenskar döda...det är mest svenska medborgare som är försvunna..antagligen flest svenskar som kommer va döda me.
Hmmm... Nu börjar det närma sig mitt tips på 80.000 döda som jag sade redan i måndags morse, kan säkert bli ännu fler. Elände... Saknas bara att Usama Bin Laden kommer ut med en videoinspelning där han hyllar detta som Guds verk mot de orättfärdiga.
Kan knappt läsa något om det där. Speciellt om alla barn som förlorat föräldrar och vice versa. Blir ju halvt knäckt och sitter och gråter på jobbet.
Slartibartfast
2004-12-29, 12:44
Ganska makabert det som de visade på nyheterna nyss, då de dumpar kroppar i massgravar med grävmaskin. :(
Metal_boy_
2004-12-29, 13:11
Blir så lack på att höra trögskallarna på berörda myndigheter snacka om att dom "gör vad dom kan". När Göran Persson igår snackade om att skicka plan "om detta efterfrågades" så hade Finland redan skickat en hel dröse.
Känns tröstlöst att de skall hålla på att utreda vad som skall göras i detta läge. Svenskar ligger och dör i bråte och på överbelagda sjukhus - vi får väl för bövelen skicka ner allt vi har!
Enligt vittnesuppgifter i aktuellt för en stund sen så berättades att övriga Europeiska länder skickat ner kristeam och flyplan för att snabbt hjälpa och evakuera sina drabbade medan enstaka personer från svenska UD irrade runt utan att kunna göra nånting...
Göran måsste väl diskutera saken med miljöpartiet eller nått som vanligt som sitter me o bestämmer fast 4st i hela sverige röstat på dom eller nått...demokrati?? inte i Sverige iaf......nä men jag vet inte varför det inte bara är att skicka ner folk nu...använd vårt förvar till nått för fan..dom lär väl inte få nått annat att syssla me iaf
Metal_boy_
2004-12-29, 13:12
Ganska makabert det som de visade på nyheterna nyss, då de dumpar kroppar i massgravar med grävmaskin. :(
hur fan kan dom göra så??? är det nått jävla judeläger där nere som blivit av eller? ska inte anhöriga få rätt att få sina identifierade???
hur fan kan dom göra så??? är det nått jävla judeläger där nere som blivit av eller? ska inte anhöriga få rätt att få sina identifierade???
Allt för att förhindra epedemier som hade skördat ännu fler dödsoffer. Identifieringen kan man ta sen.
//Jörgen
Metal_boy_
2004-12-29, 13:17
Allt för att förhindra epedemier som hade skördat ännu fler dödsoffer. Identifieringen kan man ta sen.
//Jörgen
vad för epedemier??
Slartibartfast
2004-12-29, 13:20
vad för epedemier??
Dysentri, Kolera och allmän rännskita. Hallå!
Metal_boy_
2004-12-29, 13:33
Dysentri, Kolera och allmän rännskita. Hallå!
aha ni menar allt sånt skit som sprids nu när folk är mer infektionsmottagliga och ligger på varaqndra i värmen typ?
bara för att Sverige inte har stake att åka ner o hämta sina tex...jävla as
aha ni menar allt sånt skit som sprids nu när folk är mer infektionsmottagliga och ligger på varaqndra i värmen typ?
bara för att Sverige inte har stake att åka ner o hämta sina tex...jävla as
Malaria och andra dödliga sjukdomar sprids väldigt lätt när det är 30 grader och massa ruttnande lik. Så dom har nog inte mycket till val.
Sen så håller jag med om att Sverige gjort bort sig rejält nu.. fyfan, jag var stolt över att bo i Sverige förr, men nu när man hört hur illa vi handlar, samtidigt som våra grannar gjort en otrolig insats.. :furious:
Folk gör för lite revolution idag.
Ska iaf ta och sätta in 500 spänn på Röda Korset nu. Bättre än inget. :(
Och säga vad man vill om Aftonbladet.. men dom skänkte iaf 100 000 kr.
Vill bara i all stillsamhet påpeka att det inte bara "är att åka ner " till ett främmande land. Formellt, och det formella är jävligt viktigt, innebär det att det måste framställas en officiell begäran från den thailändska staten om assistans från den svenska staten innan man kan börja skicka ner folk och materiel.
Dessutom måste det finnas saker därnere som fungerar för att ytterligare hjälpinsatser verkligen ska fungera. Sånt som elektricitet, drivmedel, vägar, vatten, tolkar etc - annars skickar man bara ner folk som kommer att vara i vägen. Och de som åker dit ska också vara folk som verkligen kan göra en insats. Precis som vid alla andra katastrofer.
Det är inte heller så enkelt att skicka ner ett gäng jumbojets och bara plocka hem folk - de där lådorna ska flygas av nån, de ska tankas och servas, de ska få plats i det thailändska luftrummet, de ska få landningstillstånd. Och som nån skrev ovan - det finns ju liksom inte ett lager av dem att plocka av.
allan
Malaria och andra dödliga sjukdomar sprids väldigt lätt när det är 30 grader och massa ruttnande lik. Så dom har nog inte mycket till val.
Såg ett inslag från Godmorgon Sverige där en representant från smittskyddsinstitutet avfärdade teorierna om malaria, då det handlar om saltvatten. Flugor lever inte i saltvatten och det finns mao ingen risk för ökad malariaspridning. Att infektionsrisken ökar vid ett varmt och fuktigt klimat är självklart, men lik är inte mer smittsamma än levande människor.
ErikWrestlingFreaket
2004-12-29, 18:25
Jag tycket inte att vi har någoting där nere att göra!Sånt här händer men nu så råkar det självklart vara så att det råkar vara lite svenskar där nere.
Såg ett inslag från Godmorgon Sverige där en representant från smittskyddsinstitutet avfärdade teorierna om malaria, då det handlar om saltvatten. Flugor lever inte i saltvatten och det finns mao ingen risk för ökad malariarisk. Att infektionsrisken ökar vid ett varmt och fuktigt klimat är självklart, men lik är inte mer smittsamma än levande människor.
Det var så jävla hårt när han dissa WHO i direktsändning hehe! Han hade svar på tamefan allt.
Visar ju hur lite WHO kan fast de sysslar med sånt där varje dag...
Tigerkotten
2004-12-29, 18:30
Det tog regeringen tre dagar att vakna
Först nu har regeringen samlat sig till att arrangera luftbroar och skicka i väg räddningspersonal.
Finland, Italien och andra länder reagerade blixtsnabbt, sände ned specialplan för att ta hand om sina medborgare.
**
Varför skickar inte regeringen ner försvarets stora Herculesplan för att rädda oss?
På den sista frågan har Laila Freivalds och UD svarat upprepade gånger:
– Herculesplanen lämpar sig inte för sådana här transporter. De måste mellanlanda fyra gånger både på ner- och uppvägen för att tanka.
Men på flygvapnets hemsida ges en annan bild:
”Transportenheten (med Herculesplanen) har flugit jorden runt och besökt alla kontinenter, ofta i anslutning till internationella katastrof- och hjälpinsatser.”
Det var så jävla hårt när han dissa WHO i direktsändning hehe! Han hade svar på tamefan allt.
Visar ju hur lite WHO kan fast de sysslar med sånt där varje dag...
:thumbup: Han skrattade t.o.m. när det kom på tal. :D
”Transportenheten (med Herculesplanen) har flugit jorden runt och besökt alla kontinenter, ofta i anslutning till internationella katastrof- och hjälpinsatser.”
Förmodligen handlar detta om bortforsling av människor som befinner sig i farozoner, nedsläpp av förnödenheter, militära transporter osv. Inte för transport till hemlandet.
Tigerkotten
2004-12-29, 18:40
skulle dom kunnat gett förnödenheter via dom planen då, eftersom det börjar bli brist på saker och ting såg jag.
De där traktorerna kommer säkert till pass - när thailändarna säger att de vill ha dit dem. Och efter vad jag förstått har knappt något land lyckats få hem sina medborgare speciellt fort. Det är tammefan kaos överallt.
allan
AngelLove
2004-12-29, 18:57
Det tråkiga är ju att man inte har tiden för sig att vara "formella"... Det skall inte få ta 3-5 dagar innan regeringar världen över har diskuterat igenom hur de skall gå tillväga för att samordna er räddningsinsats, det är ju de första 2-3 dagarna som är mest kritiska om man skall försöka rädda så många människor som möjligt !!!
T ex öarna i Indonesien och Sri Lanka... Det tog närmre 3 dagar innan utomstående kom dit och såg skadorna !! Tänk själv att kanske haft turen att överleva flodvågen men få allvarliga skador, och då inte få hjälp utan avlida av skadorna något dygn senare när kanske det livet hade kunnats rädda om världens alla länder bara gett 150% för att hjälpa till...
Just de militära delarna, de om något är ju tränade att ta sig fram i extrem terräng. De har utrustning och förmodligen även kunskap inom sjukvård för iaf hygglig första hjälp på plats...
Men som sagt, det handlade om att hjälpa till.. Inte invadera eller säkra sina ekonomiska intressen a la olja...
De där traktorerna kommer säkert till pass - när thailändarna säger att de vill ha dit dem. Och efter vad jag förstått har knappt något land lyckats få hem sina medborgare speciellt fort. Det är tammefan kaos överallt.
Dessutom är det väldigt orättvist att jämföra Sverige och exempelvis Italien som man gjort på flera ställen. Italien har en folkmängd som är många gånger större än Sverige men bara runt 1000 personer i Thailand. Inte jämförbart med Sveriges förutsättningar alltså.
AngelLove - jag håller med dig. Men det är ju inte direkt militär som saknas i de där länderna; de har rejält med soldater i alla de drabbade nationerna - och det är folk som verkligen kan terrängen. Vad som framförallt saknas är samordning - och det är knappast nåt som vare sig Sverige eller nåt annat land kan ordna åt thailändarna.
Man måste också komma ihåg att vi i Sverige säkerligen är mer uppdaterade om situationen än de som sitter fast i skiten därnere. Tänk er själva - ingen TV, ingen radio, ingen telefon, ingen ström. På BBC sa de alldeles nyss att katastrofens omfattning var känd för omvärlden innan thailändarna själva kände till den.
allan
Antalet döda uppskattas nu till 120.000 vilket gör det här till en av de värsta naturkatastroferna någonsin.
1908: 75.000 - Italien, Sicilien (7.5)
1908: 110.000 - Italien, Messina (7.5)
1920: 200.000 - Kina, Gansu (8.5)
1923: 142.807 - Japan, Yokohama (8.2)
1927: 200.000 - Kina, Nan Shan (8.3)
1932: 70.000 - Kina, Gansu (7.6)
1970: 66.794 - Peru (7.8)
1976: 655.237 - Kina, Tangshan (8.0)
1990: 50.000 - Iran (7.7)
pellepedal
2004-12-29, 21:31
Jaha.. Då har man just fått reda på att man har en bekant som ligger på sjukhus i Thailand och opereras...
Tur att han/hon klarade sej så långt som till sjukhus, hoppas de går bra!!
obesogen
2004-12-29, 23:11
Man kan tycka det är lustigt att människan inte använder sig av gammal data för att förebygga katastrofer. Hörde på nyheterna att det var 300 år sedan något liknande hände i Sydostasien, för mig är inte 300 år någon extrem tidsperiod. Man ska också komma ihåg att det mesta som vanligen betecknas som "naturkatastrofer" är i själva verket ingenting annat än naturliga företelser som ofta gynnar, eller rent av är nödvändiga för liv-översvämningar, skogs- och gräsbränder, laviner och så vidare. Bränder är exempelvis naturens sätt att föryngra vegetationsbeståndet. Problemet uppstår enbart därför att människan bosätter sig i områden som av naturliga skäl regelmässigt drabbas av årliga eller regelbundet återkommande avvikelser från det "normala" tillståndet.
edgen_ÖSD
2004-12-29, 23:32
Vet inte om ni har diskuterat det förut i tråden, men hittade några till människoöden jag tycker bara måste nämnas. Ante Jämtlid tillsammans med i princip hela släkten, 9 stycken tror jag, saknas efter katastrofen. Kan bara tänka mig hur det ska kännas.
Man kan tycka det är lustigt att människan inte använder sig av gammal data för att förebygga katastrofer. Hörde på nyheterna att det var 300 år sedan något liknande hände i Sydostasien, för mig är inte 300 år någon extrem tidsperiod. Man ska också komma ihåg att det mesta som vanligen betecknas som "naturkatastrofer" är i själva verket ingenting annat än naturliga företelser som ofta gynnar, eller rent av är nödvändiga för liv-översvämningar, skogs- och gräsbränder, laviner och så vidare. Bränder är exempelvis naturens sätt att föryngra vegetationsbeståndet. Problemet uppstår enbart därför att människan bosätter sig i områden som av naturliga skäl regelmässigt drabbas av årliga eller regelbundet återkommande avvikelser från det "normala" tillståndet.
Förebygga hur?
Det är fanimej skandal att se presskonferensen med:
Göran Persson samt 2 personer från UD.... När de fick frågan " Har ni bett andra länder om hjälp att få hem svenskar?" så TYSTNAR DE HELT och tittar besvärat på varandra?!?! Vafan, det kan väl inte vara så att de inte har kommit på den briljanta idén själva?
Kanske låter orealistiskt man hade de ställt plan till förfogande så hade jag åkt på stört, fan vet vad de kunde använt mig till, men jag hade dragit direkt! Och inte bara för att hjälpa svenskar
Som en i övrigt relativt oberörd person måste jag säga att detta skär i kroppen, läste om mannen som hittade sin döda fru I ETT TRÄD, och den indonesiske mannen som blivit av med alla sina familjemedlemmar.... :( :( :(
Det är fanimej skandal att se presskonferensen med:
Göran Persson samt 2 personer från UD.... När de fick frågan " Har ni bett andra länder om hjälp att få hem svenskar?" så TYSTNAR DE HELT och tittar besvärat på varandra?!?! Vafan, det kan väl inte vara så att de inte har kommit på den briljanta idén själva?
Kanske låter orealistiskt man hade de ställt plan till förfogande så hade jag åkt på stört, fan vet vad de kunde använt mig till, men jag hade dragit direkt! Och inte bara för att hjälpa svenskar
Omöjligt att organisera, det finns folk som är tränade till detta. Ge pengar istället.
Omöjligt att organisera, det finns folk som är tränade till detta. Ge pengar istället.
Som jag skrev inser jag att det är orealistiskt, men skulle ändå vilja göra det!
Som jag skrev inser jag att det är orealistiskt, men skulle ändå vilja göra det!
Ah, förlåt. Läser lite slarvigt ibland. Ja, det skulle kännas bättre att hjälpa till med ens egna händer. Kände speciellt så när man läste listan över saknade, blev väldigt otäckt när man såg bild också.
AngelLove
2004-12-30, 10:38
Allan, visst saknas samordningen. Och samordning är i det mesta bra men det känns som att i detta fallet är det helt omöjligt att få en total helikoptersyn på situationen. Det enda som i mina ögon kan tänkas som rimligt är att man delar in alla de drabbade områdena i egna zoner (visst det blir många zoner), sedan får samordningen ske INOM den zonen enbart... Där hade ex Sverige och världens alla andra länder kunnat hjälpa till, genom att ta ansvar för varsin zon.
Ja de har säkert militär och utrustning, men om t ex NATO (läs USA) skulle skickat samma styrkor och resurser som de gjort till Kuwait, Irak, Somalia etc så hade ju inte läget förvärrats.. Tvärtom hade beetydligt fler kunnat hjälpt till på plats... Det var mer så jag såg på saken / menade...
Jaha.. Då har man just fått reda på att man har en bekant som ligger på sjukhus i Thailand och opereras...
Samma här.. En tjejkompis som opereras idag, hela hennes familj är borta.
Slartibartfast
2004-12-30, 12:13
Översvämningar suger. 1970 dog 300 000 i Bangladesh och 1887 dog 900 000 i Kina.
Ja de har säkert militär och utrustning, men om t ex NATO (läs USA) skulle skickat samma styrkor och resurser som de gjort till Kuwait, Irak, Somalia etc så hade ju inte läget förvärrats.. Tvärtom hade beetydligt fler kunnat hjälpt till på plats... Det var mer så jag såg på saken / menade...
Visst. Men fortfarande är det ju så att då måste Thailändarna be om det. Och det har de inte gjort. De vill ha stålar - inte folk.
En annan grej som slår mig att helt plötsligt duger inte den thailändska sjukvården till nånting. Herregud vilken oordning det verkade vara enligt hon den där informationsdirektören Knutsson - folk låg och dog skrikande i sjukhuskorridorerna, och inge medicin fanns det. Sen ser man ett annat reportage där folk har sjukhuskläder på sig, där allt verkar oerhört lugnt och stillsamt. Och professionellt.
När man hör vissa verkar det som om folk har tagit en semestertripp till stenåldern, där vi kan förvänta oss grötomslag och häxdoktorer. Efter vad jag vet är Thailand ett oerhört modernt land, speciellt i turistdelarna. Jag tror helt säkert att de kan minst lika mycket om tropiska sjukdomar som de svenska läkarna.
Men jag kan ha fel naturligtvis. Det finns ju folk här som varit i Thailand som säkert kan ge sin bild.
allan
mystic[-_-]
2004-12-30, 12:54
Hyresvärden med familj är försvunna. Troligtvis drogs de med ut i havet
Vet inte om ni har diskuterat det förut i tråden, men hittade några till människoöden jag tycker bara måste nämnas. Ante Jämtlid tillsammans med i princip hela släkten, 9 stycken tror jag, saknas efter katastrofen. Kan bara tänka mig hur det ska kännas.
Hur känner du dom ?
Metal_boy_
2004-12-30, 13:12
']Hyresvärden med familj är försvunna. Troligtvis drogs de med ut i havet
har du koll på din hyresvärd?? känner han i övrigt bra kanske??
edgen_ÖSD
2004-12-30, 22:09
Puppas; känner de m inte förutom att jag tror jag har spelat golf med pappan i familjen. Men de är ju härifrån så man tar åt sig. Känner du dem?
Visst. Men fortfarande är det ju så att då måste Thailändarna be om det. Och det har de inte gjort. De vill ha stålar - inte folk.
En annan grej som slår mig att helt plötsligt duger inte den thailändska sjukvården till nånting. Herregud vilken oordning det verkade vara enligt hon den där informationsdirektören Knutsson - folk låg och dog skrikande i sjukhuskorridorerna, och inge medicin fanns det. Sen ser man ett annat reportage där folk har sjukhuskläder på sig, där allt verkar oerhört lugnt och stillsamt. Och professionellt.
När man hör vissa verkar det som om folk har tagit en semestertripp till stenåldern, där vi kan förvänta oss grötomslag och häxdoktorer. Efter vad jag vet är Thailand ett oerhört modernt land, speciellt i turistdelarna. Jag tror helt säkert att de kan minst lika mycket om tropiska sjukdomar som de svenska läkarna.
Men jag kan ha fel naturligtvis. Det finns ju folk här som varit i Thailand som säkert kan ge sin bild.
allan
Så rätt angående sjukvården, skulle vilja se den svenska sjukvården stå pall någon miljon skadade på en gång.
Metal_boy_
2004-12-30, 22:54
hoppas att dem resonerar att det ska va lika viktigt och snabt att få vård i allmänhet i det här landet när dom drar ner på skiten överallt......lite tråkigt att detska va så jävla hispigt när sånthär händer men många svenskar är ju sjuka dagligen här hemma me och är med om hemska saker
Styrkebyggare
2004-12-30, 23:05
Oavsett den generella nivån på sjukvården i Thailand så handlar det om att snabbt utöka kapaciteten att ta hand om alla skadade. Fältsjukhus är exempelvis alldeles förträffliga i detta avseende, då hela organisationen kring dessa är uppbyggd för att klara ett högt genomflöde av patienter.
Sen får vi inte hänga upp oss i "moment 22 galgen" avséende formaliteterna. De lokala myndigheterna har garanterat så mycket att stå i att de inte kan lägga överdrivet mycket energi på att författa formellt korrekta förfrågningar åt alla håll och kanter. Det ligger i Sveriges intresse att hjälpa medborgarna så aktivt som möjligt, varför jag tycker att man kan erbjuda (eller "trycka på med") olika insatsalternativ i större utsträcknning. Samordning behöver inte vara hopplöst svårt i detta fall - det handlar bara om att de svenska myndigheterna måste anstränga sig lite.
Metal_boy_
2004-12-30, 23:31
expressens filmer funkar inte..finns det nån annanstans där filmerna funkar?
Min kusin dog, hans 3-åriga son och hans sambos föräldrar. Hans sambo blev uppspolad på en trappa och klarade sig. Hon ligger nu nedsövd på svenskt sjukhus, enda släkting i livet är en moster.
Det värsta är att det finns många såna här historier. Fy fan vad jag lider med dem.
Pudzianovski
2005-01-01, 17:24
Översvämningar suger. 1970 dog 300 000 i Bangladesh och 1887 dog 900 000 i Kina.
1970 var det en Cyclone som var orsaken och fler dog tyvärr.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4128509.stm
Puppas; känner de m inte förutom att jag tror jag har spelat golf med pappan i familjen. Men de är ju härifrån så man tar åt sig. Känner du dem?
Känner Ulf Allberg sedan 3 år tillbaka. Lärare på gymnasiet, och sen så är vi i samma pluton i HV också.
Herkulez
2005-01-02, 18:21
en polare kom hem därifrån för 2dagar sen, han hade klarat sig fysiskt men ren psykiskt så är han helt förstörd efter att ha burit lik och hämtat vatten till skadade =(
JustinCredible
2005-01-02, 18:46
en polare kom hem därifrån för 2dagar sen, han hade klarat sig fysiskt men ren psykiskt så är han helt förstörd efter att ha burit lik och hämtat vatten till skadade =(
Min kusin var tvungen att trampa på lik när han bar upp andra lik från stranden. Han kan typ inte prata nu ens =/
Lite nya bilder från på vågen
HookersUnited
2005-01-08, 23:22
Denna är lite skrämmande
Mycket skrämmande skulle jag vilja säga...
Tycker det är lite underligt att många av människorna på bilden ser ut att le också.
Jag har hört att de bilderna här ovan inte är från denna våg. De är visst från en tidigare händelse - Japan om jag inte minns fel(?) Kommer inte ihåg exakt vart elller när de är ifrån. Men de är inte från denna våg - vad jag hört ivargefall.
Men lika hemska e de som det som hänt nu...
Denna var imponerande!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=12704
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.