handdator

Visa fullständig version : Räknat rätt?

gazze1
2004-12-26, 12:57
Hm. Suttit och räknat lite på hur mycket jag behöver äta för att ligga kvar på samma vikt.

Använt denna sida (http://www.exhalemag.com/tjanster/energibehov.htm)
Om jag lägger in min styrketräning + den cardio jag kör efteråt så ska jag äta
3193kcal/dag. De dagar jag kör styrka köra jag även 1h och 15 min kickboxning (vilket inte finns med i aktivitetslistan), så energiförbrukningen för kickboxning har jag hittat på en annan sida (denna (http://caloriesperhour.com/index_burn.html)). Det jag undrar är då om jag helt enkelt kan lägga på den förbrukningen på den andra som jag fått fram.
Dvs: 3193+750 kcal = 3943kcal.
Kan jag göra det?

Tycker även att siffran jag får fram är ganska så hög.. visserligen är det mkt träning på en dag (för att få flera vilodagar per vecka) men även de dagar jag inte har någon träning alls så ligger förbrukningen på 2753kcal, vilket känns högt.

Rataxes
2004-12-26, 14:17
Minns jag rätt är exhales kalkylator baserad både på att man äter väldigt mycket protein (200+ g/dag) och lägger upp måltiderna efter deras speciella metod, alltså bara protein/kolhydrat eller protein/fett, inga måltider med alla tre makronutrienter.

Äter du inte på det sättet ger den förmodligen för höga siffror. Tycker faktiskt att 2750 kcal på en vilodag låter väldigt mycket för nån som är 160 cm och väger 60 kg, så använd antingen uppladdningens kalkylator, eller testa att bokföra ALLT du gör under en dag och knappa in det i caloriesperhour och se vad du får för siffror där.

gazze1
2004-12-26, 14:27
Minns jag rätt är exhales kalkylator baserad både på att man äter väldigt mycket protein (200+ g/dag) och lägger upp måltiderna efter deras speciella metod, alltså bara protein/kolhydrat eller protein/fett, inga måltider med alla tre makronutrienter.

Äter du inte på det sättet ger den förmodligen för höga siffror. Tycker faktiskt att 2750 kcal på en vilodag låter väldigt mycket för nån som är 160 cm och väger 60 kg, så använd antingen uppladdningens kalkylator, eller testa att bokföra ALLT du gör under en dag och knappa in det i caloriesperhour och se vad du får för siffror där.

mmm, det stämmer nog, fast man kunde ju välja hur mycket protein man åt..
Enligt uppladdningen så får jag en förbrukning på 1681kcal, vilket i sin tur låter väldigt lite.. Får ta och skriva ner allt jag gör en vanlig dag och kolla på caloriesperhour helt enkelt.

aliquis
2004-12-26, 15:17
Jag skulle köra på exhales, eller den jag postade en länk till i allmänt, den verkar vara samma som exhales men innehåller fler komponenter. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34192&highlight=kalori%2A

Min gissning är att uppladdningen tar din BMR, dvs det din kropp förbränner i vila, och sedan enbart lägger på det du förbränner iom den aktivitet du sysslar med.
Det stämmer säkert skitbra om man vilar jämt och ständigt och sedan får för sig att cykla 2 timmar en dag utan att ha gjort ett skit på 3 månader.

_MEN_ om du tillhör dem som rör på dig regelbundet lär din kropp ha en helt annan förbränning även under vila, och du är eventuellt även mer skeptisk till din vardagsmotion. Jag tycker exempelvis att jag är väldigt lat och stillasittande på dagarna, sitter i en reception eller hemma framför datorn och gör inte ett skit. Men sedan cyklar jag ju till och från jobbet, till butiker, till gymmet, och en del sådant, och vanliga svenssons tar kanske bilen. Och totalt sett plockar ju varje sådan liten grej på också.

Hur som helst, även om jag bara förbränner 500 kcal på ett pass tror jag min ökade förbränning i veckan är mer än 1500kcal. Typ.

gazze1
2004-12-26, 17:52
Jag skulle köra på exhales, eller den jag postade en länk till i allmänt, den verkar vara samma som exhales men innehåller fler komponenter. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34192&highlight=kalori%2A

Mjo jag har kollat på den också.. Då skulle jag ligga på typ 2200kcal under en vilodag och 3241kcal under en vanlig träningsdag. Detta låter lite mera realistiskt tycker jag.. Jag tror jag använder den istället. :)