Visa fullständig version : Nån som träna capoeira?
Efter halv år wushu är jag sugen på lite capoeira också, finns det några såna här i kolo? Vad bör man träna på innan man börja? Har halv månad på mig att samla information. :)
Jag tränar capoeira och har gjort det från och till i drygt två år. Personligen tycker jag att det är kanon. Jag vet att vissa blir avskräckta eller förundrade när man tränar för första gången då capoeira involverar sång och musik. Men det är inget konstigt med det, snarare något väldigt bra då musiken hjälper till att bygga upp en spänning och energi för dom som utövar det. Det är bara att ge det lite tid. Sen så behöver man inga direkta färdigheter tycker jag, har själv sett en hel del bevis på otroliga förbättringar bland vissa som i princip var helt otränade, till uthålliga och viga starka utövare. MAn bygger upp det mesta under träningarna. Passen kan vara ganska tuffa med högt tempo. Givetvis beror det mycket på tränaren hur hårt han vill köra. Sen så finns det olika klubbar, som lär ut capoeira men med vissa skillnader. Skillnaderna brukar vara i graderingssytemet och vissa rörelser. Jag kan säga det att det inte är någon fljollsport, man kan räkna med att få stryk då capoeira har sparkar, skallningar, kast, fälltekniker och massa annat smått och gått. Sen så är det ett stort plus att man kan träna på snygga akrobatiska rörelser som kan förgylla capoeiran. Det skadar väl inte heller att man lär sig portugisiska.
s_himself
2004-12-25, 19:27
jag tycker capo låter riktigt skoj! bara att det inte finns nån klubb här i stan :(
Weeei!!! Första svar! :D Det var väldig peppande att läsa det du skrev. :)
Weeei!!! Första svar! :D Det var väldig peppande att läsa det du skrev. :)
Dagens goda gärning ( jag fortsätter att vara snäll trots att jag redan fått mina julklappar :confused: )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.