handdator

Visa fullständig version : Snabbt ner, långsamt upp!

Scratch89
2004-12-24, 23:18
Tjohej...
Har gått o funderat o frågat runt litegrann, men här kommer frågan:
Om man tränar hårt för ökning av muskelmassa i ca 8 veckor, och kanske går upp 3 kg, men sedan kör en ruskigt effektiv snabbdiet på 2-3 veckor, borde det väl funka rätt bra?
Jag menar, på 3 veckor hinner jag ju gå ner 5-6 kg om jag äter runt 200 g kolisar, 200 g protein o runt 20-30 g fett?
Om jag dessutom har 2 timmar kardio om dagen borde det ju gå suveränt?
Styrketräningen under dietperioden kommer variera, antingen svintungt eller högreps.

Vad tycker ni? Eftersom det är en så kort period och man går ner mest i början så tycker jag det låter vettigt.

aliquis
2004-12-25, 01:18
Då går du ju mestadels ner i vikt? Vid din 3kg upp på 8veckor är ju rätt fort, ner 5-6kg på 2-3 veckor är ju galet fort. Tippar på att du tappar en del muskler på viktnedgången och fläskar på dig lite grann under viktuppgången. Varför inte ta det lite långsammare?

btw, ""Man vet att man är träningsnarkoman om man räknar sex som 45 minuter extra cardioträning" - Mig själv".. hum.. trodde det var mer som 2 minuters promenad.

Scratch89
2004-12-25, 02:00
Då går du ju mestadels ner i vikt? Vid din 3kg upp på 8veckor är ju rätt fort, ner 5-6kg på 2-3 veckor är ju galet fort. Tippar på att du tappar en del muskler på viktnedgången och fläskar på dig lite grann under viktuppgången. Varför inte ta det lite långsammare?

Av allt jag har läst så har jag inte hittat nåt riktigt bra argument av Promenerarna att man ska gå ner i muskelmassa när går ner snabbt. Inte heller varför man ska gå ner MER när man springer än när man går.
Anledningen till den snabba viktuppgången är kreatin.
Anledningen till den snabba viktnedgången är avslutat kreatin, koffeintabletter och fettförlust.

Eventuellt att jag kör 15 v bygge o sen diet tills jag är nöjd (alltså fram med rutorna igen! :))

btw, ""Man vet att man är träningsnarkoman om man räknar sex som 45 minuter extra cardioträning" - Mig själv".. hum.. trodde det var mer som 2 minuters promenad.

Ja, för dig jag. Vi ninjor kan hålla på dagar. :booty:

FUn-tex SSwinger
2004-12-25, 18:02
Tycker det låter som en bra idé. Men skulle ev höja "bygg" perioden till 3 månader för att kunna synkra med nedgången. Sen måste man räkna in så man slutar deffa på + 0.5-1.0 kg på vad man avslutade sin förra diet på. Men då gäller det också att man inte tappar i massa under diet tiden, men på 2-3 veckor så ska det väl inte vara några problem. Att perioda såhär på lång sikt tror jag gynnar muskelutvecklingen samt håller en i ett "fräscht" skick :thumbup:

Scratch89
2004-12-28, 11:55
Tycker det låter som en bra idé. Men skulle ev höja "bygg" perioden till 3 månader för att kunna synkra med nedgången. Sen måste man räkna in så man slutar deffa på + 0.5-1.0 kg på vad man avslutade sin förra diet på. Men då gäller det också att man inte tappar i massa under diet tiden, men på 2-3 veckor så ska det väl inte vara några problem. Att perioda såhär på lång sikt tror jag gynnar muskelutvecklingen samt håller en i ett "fräscht" skick :thumbup:

Oki så du tror alltså att det kommer funka med en så kort diet?
För vissa säger att det skulle ta av muskelmassan, men jag förstår inte varför kroppen hellre skulle ta av det än av fettet.... :smash:

Sverker
2004-12-28, 13:34
Oki så du tror alltså att det kommer funka med en så kort diet?
För vissa säger att det skulle ta av muskelmassan, men jag förstår inte varför kroppen hellre skulle ta av det än av fettet.... :smash:

Därför att fett behöver hjälp av kolhydrat för en effektiv förbränning. Finns det inget kolhydrat framme för att du redan förbrännt det tidigare kommer dina muskler att förbränna sig själva för att få fram energi. Du äter helt enkelt upp dig själv innefrån. Kraftfullt uttryckt.

Nästa effekt med en tuff diet är att kroppen tror att det är svält på gång......mamutarna har tagit slut. Direkt sänker kroppen sin ämnesomsättning och spar på fettreserverna. Svälten kan ju vara lång.

Scratch89
2004-12-30, 11:52
Nästa effekt med en tuff diet är att kroppen tror att det är svält på gång......mamutarna har tagit slut. Direkt sänker kroppen sin ämnesomsättning och spar på fettreserverna. Svälten kan ju vara lång

Vad jag har hört o läst så börjar kroppens naturliga metabolism att sänkas efter 3-4 veckor. Men om jag bara deffar i 3 veckor så hinner kroppen inte "reagera" med massa negativa saker, därför i stort sett bara fett.

Sverker
2004-12-30, 12:13
Låter som en ABCDE-diet, nästan. Där är deffperioden kortare, vad jag förstår, 12 - 16 dygn.

Scratch89
2004-12-30, 18:02
Låter som en ABCDE-diet, nästan. Där är deffperioden kortare, vad jag förstår, 12 - 16 dygn.

I en ABCDE diet så har man 4 veckor bulk och 2 veckor deff vad jag kommer ihåg. Eller så är det lika långa perioder.... :confused: