Visa fullständig version : Skölja makrill:-)
Jag har börjat äta makrillfilé i tomat (konserv). Hur gott som helst. Förutom tomatsåsen! Smart som jag är (!) sköljer jag nu av tomatsåsen och kryddar sedan själv istället.
Den makrillen jag äter har 3.5 g kolhydrat per 100 g. kan man tänka sig att dessa kohydrater kommer från tomatsåsen? Kan man räkna bort de kolisarna om man sköljer fisken?
//Nadja (dagens mest meningslösa inlägg? :angel: )
King Grub
2004-12-23, 15:08
Ren makrill innehåller väl 0.05 gram kolhydrat eller något sådant per 100 gram, så är det kolhydrater i burken är det nog i såsen du återfinner dem.
Jag har börjat äta makrillfilé i tomat (konserv). Hur gott som helst. Förutom tomatsåsen! Smart som jag är (!) sköljer jag nu av tomatsåsen och kryddar sedan själv istället.
Den makrillen jag äter har 3.5 g kolhydrat per 100 g. kan man tänka sig att dessa kohydrater kommer från tomatsåsen? Kan man räkna bort de kolisarna om man sköljer fisken?
//Nadja (dagens mest meningslösa inlägg? :angel: )
tomatsås är nyttigt!
Jag tycker du skall köpa makrill i tomatsås bara om du vill ha det. Köp vanlig makrill annars, eller färdigrökt kanske. Det kan ju iofs vara smidigt att bara öppna och äta. Kanske är därför du gör som du gör?
Callister
2004-12-23, 19:16
Det finns inge lättare än att ta en burk makrill och krydda med cayenne o sen blanda i pasta... :D
Jag tycker du skall köpa makrill i tomatsås bara om du vill ha det. Köp vanlig makrill annars, eller färdigrökt kanske. Det kan ju iofs vara smidigt att bara öppna och äta. Kanske är därför du gör som du gör?
Jag kikade lite i butiken idag och den makrillen som fanns var rökt, inplastad med paprikakrydda. Absolut inte fel, men konservvarianten vinner (trots tomatsåsen) för att den är urbillig, näringsrik, god och smidig ;)
Och nej; tomatsåsen i makrillburkarna är, enligt mina smaklökar, ingen sensation.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.