handdator

Visa fullständig version : När säger man till på gymmet?

Jay-Z
2004-12-21, 20:22
Måste återberätta en liten episod idag från gymmet. I sammanhanget ska man ha med sig att det inte är direkt ett sk. hardcoregym, utan befolkas företrädesvis av studenter mellan 20-25.

Nåväl, till historien...
Jag sprang på två yngre herrar, i 20-årsåldern, som vi kan kalla Hawaii och Tall, som stod vid ett chinsräcke och pratade om att de skulle köra axlar. Fine, axlar är ju alltid kul att köra, tänkte jag. Men det som gjorde mig förvånad var att de började köra chins. Chins där de drog upp nacken mot chinsräcket. Lite förbryllad, och lite rädd att jag missat ett nytt träningsrön, var jag tvungen att fråga vad de pysslade med. Jo, tydligen skulle den övningen vara bra för axelträning.

Lite ödmjukt frågade jag då vilken del av axlarna de menade. Då pekade Tall, den längre i sammanhanget, mot på baksidan av axlarna/trapezius. Jag gjorde då ett försök att poängtera att chins i första hand är tänkt som en ryggövning för att ge breda lats, aka vingar, och utförs genom att man drar upp hakan/bröstet mot stången och inte mot nacken, åtminstone som jag hade uppfattat det. Då blir det ju en bröstövning!, protesterade Hawaii. Diskussionen fortsatte fram och tillbaka ett tag, sedan gav herrarna upp chinsen och fortsatte till axelpressar med hantel. Bevisligen en övning som är tänkt för axelutveckling. Så, det var den långrandiga bakgrunden...men min fråga handlar inte om det korrekta utförandet av chins utan....

När ifrågasätter man någons utförande av en övning på gymmet? Skulle ni göra det? Har ni gjort det? När är det inte passande? På sagda gym har jag till och med sett personliga tränare, anställda av gymmet, som inte ifrågasätter uppenbarliga skadliga tekniker...

Nu var ju herrarna ifråga riktiga good sports mot min "kritik", och om ni läser detta kan vi köra ett axelpass ihop ;), men jag kan föreställa mig att det även finns sådana som inte tar till sig kritik om utföranden, oavsett hur välgrundad och ödmjuk framlagd en sådan skulle kunna vara.

nottis
2004-12-21, 20:25
Orkar man bry sig så tycker jag bara att det är schysst att lägga sig i.

Sverker
2004-12-21, 20:28
När ifrågasätter man någons utförande av en övning på gymmet? Skulle ni göra det? Har ni gjort det? När är det inte passande? På sagda gym har jag till och med sett personliga tränare, anställda av gymmet, som inte ifrågasätter uppenbarliga skadliga tekniker...

När det är uppenbar risk att de gör sig själva, eller andra, illa.
Då säger jag till.

Annars så är var och en salig på sin tro :rolleyes:

Rockhard
2004-12-21, 20:28
Jag brukar alltid köra några set chins "till nacken". Tar bra på latsen. Det är iofs när jag tränar ryg.... :)

kelk
2004-12-21, 20:30
Jag håller med nottis.

Alltså det är en viss skillnad på att säga till någon som har fått bra utveckling av sin träning och någon som precis har börjat träna imo.

z_bumbi
2004-12-21, 20:46
När det är uppenbar risk att de gör sig själva, eller andra, illa.
Då säger jag till.

Jag brukar gå ett steg längre då jag ser uppenbara nybörjare och jag har tid över, får de några tips på vägen så tycker de träningen är roligare och så kanske de fastnar.
Det var ungefär så jag själv började en gång i tiden.

Kan ju tilläggas att jag ju tränar på en ren motionsnivå så mig gör det inget om jag lägger en kvart på att prata lite träning med någon ett pass då och då, skulle jag köra en seriös satsning så skulle jag antagligen tänka på ett annat sätt.

RobbeliRobban
2004-12-21, 20:47
Personligen säger jag aldrig till någon om något (om jag inte vill ha pass iofs) på gymmet, och blir bara irriterad när någon börjar prata med mig. jag vill träna när jag är på gymmet, inte ge (eller för den skull få heller) träningstips, och absolut inte svara på frågan om hur mycket det är på min stång.

Karl_alfred
2004-12-21, 20:47
Chins går utmärkt att köra till nacken, ett ypperligt sätt att köra dem striktare. Hade också en sån på mitt gym som trode att chins tar på axlarna, naturligtvis gör det de men absolut inte primärt. Eftersom han var min kompis diskuterade jag honom till rätta med detta. Hade de vart någon jag inte känner hade jag inte orkat brytt mig,eftersom jag tycker det är högst märkligt att folk inte känner vart en övning tar, hur sjutton gör man om chins ska mestadels kännas i axlarna :confused:

Hades
2004-12-21, 20:49
[B]På sagda gym har jag till och med sett personliga tränare, anställda av gymmet, som inte ifrågasätter uppenbarliga skadliga tekniker...

Har fått för mig att vissa gymägare uttryckligen säger åt sina PTs och instuktörer att INTE ifrågasätta folks utförande annat än om de ber om det. Detta för att folk kan ta illa upp och då tappar gymmet kunder.

Nitrometan
2004-12-21, 20:51
Jag säger inte till. Däremot svarar jag gärna på frågor.

De flesta i gymmet tror att de gör rätt - varför ska jag ifrågasätta det? Dessutom vet jag inte vad det är för en snubbe, jag kanske tycker hans korta, snabba böjar ser helt vansinniga ut - men det kanske är en 400/800 m löpare som tycker att det är en alldeles utmärkt övning.

Nån gång kan det hända att jag frågar varför nån gör på ett visst sätt. Jag kanske lär mig nåt nytt.

I övrigt lägger jag energin på min egen träning när jag är på gymmet.

Hades
2004-12-21, 20:52
Chins går utmärkt att köra till nacken, ett ypperligt sätt att köra dem striktare. Hade också en sån på mitt gym som trode att chins tar på axlarna, naturligtvis gör det de men absolut inte primärt. Eftersom han var min kompis diskuterade jag honom till rätta med detta. Hade de vart någon jag inte känner hade jag inte orkat brytt mig,eftersom jag tycker det är högst märkligt att folk inte känner vart en övning tar, hur sjutton gör man om chins ska mestadels kännas i axlarna :confused:
Som nybörjare är det inte alltid så lätt att få kontakt någonstans alls. Speciellt inte i en så "svår" övning som chins.

Jimbo
2004-12-21, 20:54
jag blir bara glad om nån säger till mig hur jag kan göra för att lyfta bättre :)

z_bumbi
2004-12-21, 20:55
absolut inte svara på frågan om hur mycket det är på min stång.

Glöm inte de som storögda ställer sig tre dm bort och glor under seten... :D

Karl_alfred
2004-12-21, 21:01
Som nybörjare är det inte alltid så lätt att få kontakt någonstans alls. Speciellt inte i en så "svår" övning som chins.
För mig var det alldeles tvärt om muskleran var så ovana att det kändes väldigt mycket.

RobbeliRobban
2004-12-21, 21:03
Glöm inte de som storögda ställer sig tre dm bort och glor under seten... :D

Att folk glor på mig får jag ta, när man tex. har glömt att tvätta träningströjor och kör i frugans avlagda graviditetströjor är det förståeligt.

Nej, ibland vill jag byta till att gymma på ett ställe med ett klientel som inte bara består av pensionärer, tonåringar och nybörjare så att man kan smyga omkring, smälta ihop med inventarierna och slippa bli sedd. (Jag väger bara strax under 100kg, så speciellt stor är jag inte, men allt är ju relativt)

z_bumbi
2004-12-21, 21:25
RobbeliRobban: Du menar gå in i lyftarrumet när ingen är där, ställa in belysningen så det är lagom ljust samt dra på hårdrocken på lagom volym?
Är inte alla gym så redan? :angel:

RobbeliRobban
2004-12-21, 21:39
RobbeliRobban: Du menar gå in i lyftarrumet när ingen är där, ställa in belysningen så det är lagom ljust samt dra på hårdrocken på lagom volym?
Är inte alla gym så redan? :angel:

Precis så skall det vara! Och svaret på fråga två är nej tyvärr. :D :D

Cilia
2004-12-21, 21:40
på mitt gym har dom ngt som heter coacher.
det är en där varje kväll och är till förfogande om man vill ha hjälp.
dom kommer ibland fram och pratar lite och kan då även korrigera.

jag förstår att man kan ta illa upp för jag är ofta känslig själv när folk ska korrigera mig men inte just på gymmet iaf inte av dom här coacherna. Det kan ju bli lite konstigt om vem som helst kommer fram för man vet inte vilken erfarenhet dom har.

men jag är ju en glad amatör och vet att jag inte kan allt så då är det bara bra att bli tillrättavisad

mini
2004-12-21, 22:18
Jag har lagt mig i en gång. Det var en tjej som testade att göra latsdrag till bröstet istället för bakom nacken och blev totalsågad av sin träningskompis. "Sådär kunde hon bara inte göra, det var en heeelt annan övning och tog på heeelt andra muskler." Då berättade jag att så var inte riktigt fallet och hjälpte henne få ett bra utförande, visade var det skulle kännas osv. Hon verkade bli glad att få lite stöd mot sin amatörgymmande terroristkompis.

Wooch
2004-12-21, 22:25
Jag har än så länge inte lagt mig i, speciellt med tanke på att jag brukar fokusera på det jag själv gör och på min träning så jag brukar inte tänka så mycket på andra personer träning. Sen så vet att det finns bättre lämpade personer som ofta kommer med tips och hjälp till dem som behöver det.

Bolio
2004-12-21, 22:31
Man säger väl alltid till om det är en någorlunda fin brud som gör fel? Det borde vara allmän gymetikett förihelvete. Vi vill väl "avla" fram en FIN och VÄLTRÄNAD ras av tjejer!!! Inte fan vill vi att de ska träna fel! Killar bryr jag mig däremot inte ett dugg om. En gång lurade jag en kille att knäböj tog bra på biceps om man utförde övningen i lutande position. Han ramlade och slog sig. Närrå. Men ta förfan det här med tjejer på allvar. Det är upp till oss att ansvara för framtidens brudar. Seriöst.

raZmus
2004-12-21, 22:41
:laugh: :laugh:
Inte ofta jag använder den så väl missbrukade :laugh: -smileyn, men det där var tamefan skoj Bollen!

Bjorne
2004-12-21, 22:53
Haha, har också haft en kille (visserligen som jag känner) på gymmet som trodde att chins var en axelövning, det var faktiskt den bästa axelövningen enligt honom :)

Är det en nybörjare och man är 100% på sin sak tycker jag inte man gör fel i att tipsa, bara man inte gör det på ett nervärderande sätt...

Löjtnant Blank
2004-12-21, 23:08
Nu var det evigheter sedan jag ens var inne på ett gym, men generellt kan man säga att det är jag och Magnus Uggla som skiter i allt och alla (det har nästan gott så långt att jag skiter i mig själv). Annars är jag inne på bolios linje, han verkar ha tänkt till.

Megatuttarna
2004-12-21, 23:38
I don't think yall heard me, I woke up early this morning.

Mama im a millionaire!

När Vic går runt och nynnar den på gymet, då jävlar säger jag till.

TrasMannen
2004-12-21, 23:59
Det värsta är ändå folk som tror att bara för att man är liten, vet man inte hur man tränar.

Men annars så skiter jag i att säga till om jag tycker personen ifråga kör fel. Han kanske tycker han kör rätt, då spelar det ingen roll om jag tycker annorlunda.

Men, när någon frågar så kan jag ställa upp å visa dem.

Prankie
2004-12-22, 00:25
Jag säger aldrig till, om de inte fråga eller slänger hantlar på mig. Inte för att jag inte vågar, men att jag inte bryr mig om andras träning när jag träna.

30cm
2004-12-22, 00:29
Jag uppskattar när någon ger konstruktiv kritik och tips på utförandet. Det lär man sig ju bara på. Och man kan ju inte fråga biffarna hela tiden: "Gör jag rätt nu?" Jag har själv sett att en del gör vissa övningar "fel" men jag påpekar det inte eftersom jag inte anser mig ha tillräckligt med kunskap och erfarenhet för det.

High1ander
2004-12-22, 05:38
Jag säger bara till mina polare hur de kan "ändra" för att förhoppningsvis köra bättre. Orkar verkligen inte förklara för folk att "jucka upp sig på sit-ups" inte är speciellt bra, eller att köra si eller så. Det är bara för många tofflar (jag är en då fan inte perfekt, men jag kan iaf ge en bra förklaring varför jag kör en övning som jag gör, vart övningen tar). Dessutom så är jag i USA, och de flesta som gör fel är utbytesstudenter från Asien, och deras engelska ger mig mardrömmer.

Sen känns det också flummigt att ge tips till någon som är större eller starkare. Jag har bara kört i ca 4-5 månader, men det har blivit jävligt fina resultat :) Sen lägger jag ner en jävla massa tid på att läsa på detta forum, och andra saker som har med träning att göra, sen är mycket och ganska självklart (borde vara självklart).

Jag kanske hjälper om det är en snygg tjej, som kanske inte tränar rumpan perfekt, och det kan vi ju inte tillåta :angel:

mini_Arnold
2004-12-22, 07:45
Dessutom så är jag i USA, och de flesta som gör fel är utbytesstudenter från Asien, och deras engelska ger mig mardrömmer.
COolt! Men var hittar å,ä , ö i usa?

aliquis
2004-12-22, 08:18
Tom instruktören här i stan på gustavsvik menade att chins var en bröstövning... därför man skulle köra samma sak fast i maskin som tog på ryggen ;D

När ifrågasätter man någons utförande av en övning på gymmet? Jag skulle vara tacksam om någon ifrågasatte det så fort jag gjorde något som jag riskerade att skadas av. Eventuellt även när utförandet "inte är optimalt", om det nu finns ett givet sådant. Eftersom jag mest brukar fråga de större människorna som lyfter stora vikter (dvs inte nödvändigtvis de som är ganska stora och har väldefinierade kroppar) är väl risken att jag får råd och tips om hur man lyfter så mycket vikt som möjligt, kanske inte alltid om hur man skall lyfta för att det skall ta så mycket som möjligt.

Skulle ni göra det? Beror nog på, ser personen överlägset mycket bättre ut än mig skulle jag nog hålla käften ;D, men om jag ser någon annan nybörjare som ser ut att göra fel skulle jag nog säga till. Å andra sidan gör jag ju inte det vid närmare eftertanke.. har ju sett en del knepigt där man inte orkar. Sedan är det ju måååånga som envisas med att köra latsdrag bakom huvudet osv, men det är väl kanske inte jättefarligt, men ser så fånigt ut när de håller på o viker in huvudet och lutar hela kroppen framåt för att det skall fungera osv.

Har ni gjort det? ja

När är det inte passande? När personen kanske har valt att göra så som en lösning på ett problem eller komplement. Exempelvis när folk bänkar mot en kloss ;D.. opassande när man är mycket mindre än personen i fråga med :Em:

emmphiil
2004-12-22, 13:58

Svenskt tangentbord?

B-jay
2004-12-22, 14:04
Dessutom så är jag i USA, och de flesta som gör fel är utbytesstudenter från Asien, och deras engelska ger mig mardrömmer.

Du menar Maldlömmar! :notme:

Tricklev
2004-12-22, 14:19
Jag ryter vilt åt alla som inte har samma utförande som mig.

TTT
2004-12-22, 14:38
Har nog aldrig sagt till någon självmant, men har de frågat så visst.
En annan sak är väl om man står och diskuterar utförandet av en övning med flera stycken. Att man sen inte utför allt perfekt är jag väl medveten om.

En sak som dock gör mig irriterad är när folk lägger beslag på just den maskin man tänkt köra och sen gör katastrofalt fel. Då får man lust att kasta något på dem. :furious:

Bolio
2004-12-22, 15:05
Sedan är det ju måååånga som envisas med att köra latsdrag bakom huvudet osv, men det är väl kanske inte jättefarligt, men ser så fånigt ut när de håller på o viker in huvudet och lutar hela kroppen framåt för att det skall fungera osv.

Jag tycker att folk oftast gör sjuka rörelser i latsdrag framför huvudet...

AngelLove
2004-12-22, 15:12
Har inte hänt så ofta, de gånger man ser någon köra helt åt helsike tänker jag bara tyst för mig själv "sänk vikterna istället så rätt muskel jobbar"..

Ibland har det dock hänt att man fått frågan om man har något bra tips på övning eller om man kan berätta hur en viss övning går till och då försöker jag självklart hjälpa till så gott jag kan.

Metal_boy_
2004-12-22, 15:13
Att inte bry mig ger mig en chans att bli störst på gymmet :cool:

Bolio
2004-12-22, 15:14
Att inte bry mig ger mig en chans att bli störst på gymmet :cool:

wh0rd

Piranha
2004-12-22, 15:14
Om folk missufattar muskelgrupperna eller utför övningar på ett konstigt sätt så säger inte jag nånting , såvida de inte frågar om råd / hjälp ..

Däremot om jag ser någon köra så de riskerar skada sig så brukar ja prata lite.

Mccartney
2004-12-22, 15:17
Jag hjälper gärna "specillet" yngre som med tex tips om Frivändning,Ryck,Knäböj.....Däremot när jag går på ett vanligt gym...lägger jag mig inte i andras träning....dem får göra sina misstag själva...men en del blir man nästan rädd när man ser dem köra...speciellt när dem kör benövningar.....

JustinCredible
2004-12-22, 15:24
Aldrig.

Jag är inte den sortens person som går fram och pratar med folk jag inte känner. Helt emot min natur typ.

Maso
2004-12-22, 16:14
hehe spännande !

Jag råkade ut för exakt samma sak i förra veckan. Två stjärnor som hade kört lite Lastdrag sen så går dom till en chins maskin och då skriker den ena till :
Naj denna kan vi inte köra denna är till för axlar :laugh: .

Hadde dom inte sett allmänt störiga ut och stott och glott tidigare under
passet så hade jag nog påpekat det för dom.

Men dom är väll lyckligt omedvetnade.

Bjorne
2004-12-22, 16:15
Jag tycker att folk oftast gör sjuka rörelser i latsdrag framför huvudet...Den övningen kan man egentligen köra hur som helst ju, bara man inte rycker eller för brett. Så upplever vara fall jag det :)

Bolio
2004-12-22, 16:35
Den övningen kan man egentligen köra hur som helst ju, bara man inte rycker eller för brett. Så upplever vara fall jag det :)

Ja, men folk som slänger ner skiten och följer med upp i den negativa fasen. Jag tycker faktiskt att det känns mycket striktare bakom nacken...

Men mjo, det går nog att göra lite hursomhelst, sålänge vikten kommer ner är det bra. :)

Bjorne
2004-12-22, 18:10
Ja, men folk som slänger ner skiten och följer med upp i den negativa fasen. Jag tycker faktiskt att det känns mycket striktare bakom nacken...

Men mjo, det går nog att göra lite hursomhelst, sålänge vikten kommer ner är det bra. :)På den sista repsen så hänger jag gärna med upp den sista biten, så skön känsla :)

Bolio
2004-12-22, 18:27
På den sista repsen så hänger jag gärna med upp den sista biten, så skön känsla :)

Jag med, fast inte pga känslan, utan mest att jag inte är tillräckligt vaken för att _inte_ göra det. :/

Zodd
2004-12-22, 20:01
Jag säger bara åt folk jag känner eller om nån frågar... annars skulle jag inte göra annat än säga att folk gör fel och då skulle alla hata mig.

High1ander
2004-12-23, 07:08
På min laptopp :)

Man borde kanska säga till vissa som kör att de kommer kanske skada sig, såg en snubbe som körde mage på en maskin, det enda han såg ut att träna var att utveckla whiplash-skada, då han bara jucka upp maskinen och kör inte ett dugg i negativa fasen så maskien "rycker" till när han är i utgångsläget igen.
Orkar inte snacka med sådana, då han såg kaxig ut, verkar vara den som måste köra på tyngre än vad han pallar, etc. Sen måste ju se till att jag blir störst på gymmet :)

edit: Sen är det också för det är sååååå jävla många som gör fel, finns instruktörer på gymmet (tillhör skolan) så det är fan deras jobb.