handdator

Visa fullständig version : Teori... (som antagligen inte stämmer...)

jerikl
2002-06-28, 06:37
Har en liten teori som jag skulle vilja ha åsikter om...
1. Blodet hjälper till vid fettförbränning genom att föra fettet från depåerna till musklerna för att där omvandlas till energi.
2. Genom att använda linement eller kyla ner ett område med is så ökar man genomströmingen av blod på det stället.
Slutsats: genom att använda linement eller kyla det område man vill fettförbränna så ökar man genomströmningen av blod och därmed borde blodet också kunna ta upp mera fett från det området -> punktförbränning av fett på önskat område....
Troligtvis så finns det brister i mitt resonemang, kan någon förklara var det brister? :confused:

Lalla
2002-06-28, 08:08
Det första är väl att om man kyler ett område så stryper man blodtillförseln...
Därför man kyler om man fått en smäll.
:D :D

jerikl
2002-06-28, 08:23
Hmmm... Det är väll i coh för sig sant, men min tanke (även om det inte framgick) var att man skulle kyla FÖRE man tex körde sin fettförbränning. När man sedan plockar bort isen så ökar ju blodflödet för att få upp temperatuern igen... Nåja, ett linement ökar i alla fall blodflödet...

Lalla
2002-06-28, 13:40
ahaaa....du meeeenaaaar såååå...
:D

mane
2002-06-28, 16:53
i en spansk tv program i kanale TVE. den handlar om hur man ska leva(typ) äta nyttigt osv. då sa programledaren en gång att man vill bränna fett i magen så skulle man dushar så ska man i slutet av dushen ta iskall vatten på magen och "skura" med en svamp på magen. :D :D

Frazze
2002-06-28, 19:24
Eller kanske kyla ner hela kroppen och värma på önskat område?

Chris
2002-06-30, 19:52
Jag har läst (i B&K) att om man kör fettförbränning i en sval rumstemperatur så bränner man mer fett pga av att kroppen arbetear hårdare för att höja kroppstemperaturen eller nånting i den stilen. Vet inte om det är skitsnack eller skrevs ironiskt men det var iallafall en känd byggarkille som körde sin cardio ute på vintern. Det är vad jag hört iaf men är inte mina egna åsikter. Jag har ingen aning om hur fettförbränning funkar.

Allan
2002-06-30, 19:57
Det måste vara därför medelspanjoren är så ini helvete vältrimmad (ironi)....

allan

Forest
2002-07-01, 09:48
Det där är ju ganska basic. En stor del av den energi kroppen använder i vila är för att hålla kroppstemeraturen vid 37 C. Ju större skilnaden är mot omgivningen desto mer energi förbrukas.

Sänk temepearturen hemma utan att ta på er mer kläder så ökar ni viloförbrukningen. Tusan så obekvämt och jag tror inte det är realistiskt i verkliga livet.

Ursprungligen skickat av Chris:
<STRONG>Jag har läst (i B&K) att om man kör fettförbränning i en sval rumstemperatur så bränner man mer fett pga av att kroppen arbetear hårdare för att höja kroppstemperaturen eller nånting i den stilen. Vet inte om det är skitsnack eller skrevs ironiskt men det var iallafall en känd byggarkille som körde sin cardio ute på vintern. Det är vad jag hört iaf men är inte mina egna åsikter. Jag har ingen aning om hur fettförbränning funkar.</STRONG>

JJ
2002-07-01, 10:53
Om man kör gettförbränning strävar kroppen snarare att försöka hålla nere kroppstemperaturen, så då bränner du knappast mer fett i en sval omgivning.

Pure
2002-07-01, 21:53
Oj, här var det många bud!
Min tro är ju att kroppen skickar blod till det kylda området, alltså ger det en ökad blodgenomströmning som i sin tur gynnar fettförbränningen. Om man kyler för intensivt, läs fryser, ett område på kroppen så har man tagit i lite väl och förutom strypt blodtillförsel så kan man nog räkna med förfrysningsskador.
Visst bränner man mer om det är kallt, kroppen använder mer energi för att hålla 37:an. Så i princip så kan man gå ut o frysa i en timme och bränna lite fett, men risken för en förkylning är nog markant.

Chris jag tror du menar den där italienaren som körde stepmaskin ute på vintern för att "bränna lite extra", kommer ihåg att jag läst om det jag med.

jerikl(...som står för?) jag fattar teorin och tror nog att det funkar så men skillnaden kanske är försumbart liten. Eller så är det kanske en teori värd att utveckla.
Du kan ju tillverka nån sorts kylstraps som man kan fästa på kroppen där man vill fokusera förbränningen. Kör produktreklam på TV-shop sen med en juste teori om hur strapsen funkar tillsammans med nån riktig snygging med superkropp. Kan nästan lova att det säljer!

MVH//Pure

Peter
2002-07-02, 10:34
Jag tror inte fettförbränningen ökar av ökad blodgenomströmning. Även om fettet transporteras i blodet är det inte det som är flaskhalsen det vill säga den begränsande faktorn för hur mycket fett som kan förbrännas.

Resonemanget är det samma som att ta tillskott av karnetin. Bara för att karnetinet är involverat i transporten av fria fettsyror betyder inte det att mera karnitin ökar fettförbränningen eftersom inte heller mängden karnitin normalt sett är den begränsande faktorn.

Peter

Pure
2002-07-02, 22:30
Det är säkert så!
Men "kylstrapsen" säljer nog ändå! :D