handdator

Visa fullständig version : Immunförsvar/solning..

Nadja
2004-12-20, 17:29
Vet ej om jag placerat tråden rätt..men:

Den senaste tiden när jag solat i solariet har jag kännt mig krasslig ett par dagar efteråt. Nu sa en kompis till mig att solning i solarie "går hårt på immunförsvaret". Hon kunde dock inte riktigt förklara hur. Någon som kan?

Dipshit
2004-12-20, 18:23
Vet ej om jag placerat tråden rätt..men:

Den senaste tiden när jag solat i solariet har jag kännt mig krasslig ett par dagar efteråt. Nu sa en kompis till mig att solning i solarie "går hårt på immunförsvaret". Hon kunde dock inte riktigt förklara hur. Någon som kan?
Hittade inge på Statens Stråldskyddsinstitut (http://www.ssi.se).
Men du kan ju alltid kontakta dem och fråga!

Lina
2004-12-20, 18:30
Har hört att bakterier frodas i värme... å när det är vinter är det ju många som går omkring å e små förkylda vilket kan bli värre när du solar...

ryssen
2004-12-20, 20:20
Har hört att bakterier frodas i värme... å när det är vinter är det ju många som går omkring å e små förkylda vilket kan bli värre när du solar...

så är det :cryout:

Fultjack
2004-12-20, 21:46
gäller samma sak för bastu då? har bastat 3 gånger senaste 2 månaderna typ, guess what: kännt mig krasslig dagarna efter det, har ont i halsen idag pga bastu i förrgår, var helt pigg och kry innan det

edgen_ÖSD
2004-12-20, 22:29
Eller så kan du ha blivit muterad av UVC(?)-strålningen så att dit försvar har slagits ut. Men det är ju kanske inte det förstaman tänker på...

Trance
2004-12-20, 22:33
Jag skulle vara väldigt tveksam till att värme ledde till någon form av "baktierieökning" eller liknande.

För det första så borde ju det leda till mer förkylningar på sommaren.

Dessutom så är ju förkylning orsakat av ett virus och inte en bakterie. Men förkylning kan i och för sig bereda väg för bakterier.

Bakterier trivs bättre i värme ja, men om du blir sjuk av solarie beror det förmodligen på dåligt rengjord utrustning. Det är ju inte så att du värmer upp dina "egna" baktierer eller så.

Det enda jag kan tänka mig som är direkt kopplat är om man snabbt kyler ner sig efter t.ex. bastu med en kall dusch, detta stressar kroppen.

Att solarie skulle försvaga immunsystemet har jag knappt läst något om, det jag läst om det handlar enbart om längre tid och bara om hudens immunförsvar inte hela kroppens. Dock är jag tveksam om det är så vanligt alternativt betydande.

z_bumbi
2004-12-20, 22:40
Solarium innebär ett angrepp på huden, detta måste läkas och det är väl samma immunförsvar som sköter om hela kroppen så är det upptaget på ett ställe blir det svagare på ett annat.
Om solariet har så stor inverkan på kroppen att man lättare blir sjuk vet jag dock inte.

Tolkia
2004-12-20, 22:45
I "bruksanvisningen" till solarier brukar det stå att man inte bör sola med en infektion i kroppen; min gissning är att det ligger till som z_bumbi föreslog. Att man känner sig sämre efter att ha solat skulle i så fall kunna var ett utslag av att man har en infektion i kroppen, och att immunförsvaret inte klarar av att hålla den i schack på samma sätt när man stressar kroppen med solariesolning dessutom. Det är ju också ganska vanligt att man solar på sitt träningsställe i samband med att man ändå är där för att träna - d.v.s. dubbelt slitage på kroppen.