handdator

Visa fullständig version : Koffein & kvällspromenader

Rataxes
2004-12-18, 20:52
Har hört att koffein frisätter fettsyror vilket skulle innebära en betydande positiv effekt på fettförbränningen om man tar en riktigt stark kopp kaffe innan en kvällspromenad (därför kaffe inte har någon större effekt vid morgonpromenader, för att man redan har så stor mängd fria fettsyror på morgonen?).

Om jag nu har uppfattat detta korrekt så är frågan hur lång tid innan en kvällspromenad man bör dricka kaffet? Sker frisättningen av fettsyror omedelbart eller bör man vänta 15-30 min innan man går ut för att maximera fettförbränningen när man går ut?

William
2004-12-18, 21:49
Koffeins effekt på frisättandet av fettsyror är väldigt blyg och egentligen meningslös eftersom tillgången på fettsyror sällan är det begränsande steget i fettförbränningen vid lågintensiv träning.

Det som hämmar frisättningen av fettsyror är främst insulin så det du måste göra för att få maximal frisättning av fettsyror är att undvika insulin i blodet i nämnvärda mängder.

Det gör du genom att vänta med promenaden några timmar efter måltiden som helst ska vara sammansatt för minimal insulinutsöndring, dvs. lågt GI och protein från icke mjölkkällor (för att göra det enkelt).

Förövrigt så kan koffein skapa sömnsvårigheter om det tas för sent på dagen och om man är mottaglig för effekterna.

Mvh

William

Rataxes
2004-12-19, 07:02
Koffeins effekt på frisättandet av fettsyror är väldigt blyg och egentligen meningslös eftersom tillgången på fettsyror sällan är det begränsande steget i fettförbränningen vid lågintensiv träning.

Det som hämmar frisättningen av fettsyror är främst insulin så det du måste göra för att få maximal frisättning av fettsyror är att undvika insulin i blodet i nämnvärda mängder.

Det gör du genom att vänta med promenaden några timmar efter måltiden som helst ska vara sammansatt för minimal insulinutsöndring, dvs. lågt GI och protein från icke mjölkkällor (för att göra det enkelt).

Förövrigt så kan koffein skapa sömnsvårigheter om det tas för sent på dagen och om man är mottaglig för effekterna.

Mvh

William

Tackar för det svaret. Alltså inte mycket lönt att dricka kaffe varken vid morgon eller kvällspromenad om man inte behöver det för att piggna till? Känner definitivt till det där med sömnsvårigheter, började dricka kaffe igen för nån vecka sen och har haft sömnsvårigheter på natten ungefär lika länge. Trodde först det berodde på att jag gick upp för sent, men ska sluta med kaffet nu och se efter.

King Grub
2004-12-19, 08:22
Tackar för det svaret. Alltså inte mycket lönt att dricka kaffe varken vid morgon eller kvällspromenad om man inte behöver det för att piggna till?

Inte i syftet att frisätta fettsyror i alla fall. Däremot ökar koffeinintagen energiförbrukningen.

Sverker
2004-12-19, 10:27
Tackar för det svaret. Alltså inte mycket lönt att dricka kaffe varken vid morgon eller kvällspromenad om man inte behöver det för att piggna till?

Jag är inte pigg utan kaffe när jag skall morgonpromenera för formens skull.
Här gör kaffet och koffeinet nytta eftersom jag faktiskt kommer ut medan hjärnan fortfarande ligger på kudden.

aliquis
2004-12-19, 11:16
I något nummer av b&k stod det att grönt te kunde öka fettförbränningen med 35% vill jag minnas, men där är det ju inte bara koffeinet utan.. uhm... ekcg eller vafan det heter ;D, ni vet säkert :D

Yxel
2004-12-19, 11:48
Inte i syftet att frisätta fettsyror i alla fall. Däremot ökar koffeinintagen energiförbrukningen.

Hur/Varför då?

William
2004-12-19, 12:07
Yxel: Det ökar termogenesen dvs bildas mer värmeenergi istället för ATP som muskeln kan använda för sin ernergiförbruknig.

aliquis: EGCG -> epigallocatechin gallate

Retaxes: Som Grub och Sverker säger, syftet med koffeinet på morgonen är att öka termogenesen och för att piggna till så du över huvudtaget kommer ut i rusket :)

Mvh

William

Yxel
2004-12-19, 13:34
Orkar man inte mindre på gymmet om man har mindre ATP? Det är väl ATP som förbrukas vid träning? För värmeenergin går väl inte använda?
Har upplevt att jag blir varmare och att svettkörtlarna sätter igång när jag dricker kaffe, är det ökad termogenes?

Mycket frågor, hoppas de är vettiga ;)

William
2004-12-19, 14:47
Orkar man inte mindre på gymmet om man har mindre ATP? Det är väl ATP som förbrukas vid träning? För värmeenergin går väl inte använda?
Har upplevt att jag blir varmare och att svettkörtlarna sätter igång när jag dricker kaffe, är det ökad termogenes?

Mycket frågor, hoppas de är vettiga ;)

Det stämmer! ATP bildas ut glykogen/glukos, protein/aminosyror och fettsyror. Cellernas enzymer bryter ner ovannämnda ämnen för att producera ATP som sedan kan användas som energi.

Värmeenergin avgår som värme ;)

Värmekänslan beror säkert delvis på koffeinet men även på att kaffet är varmt.

Mvh

William

bubbleman
2004-12-19, 16:58
I något nummer av b&k stod det att grönt te kunde öka fettförbränningen med 35% vill jag minnas, men där är det ju inte bara koffeinet utan.. uhm... ekcg eller vafan det heter ;D, ni vet säkert :D

Kan någon bekräfta detta????

William
2004-12-19, 17:06
Kan någon bekräfta detta????

Det ökar termogenesen med ~40% om jag inte minns fel. Dock utgör termogenesen endast runt 10 % av kroppens totala energiförbrukning så den verkliga ökningen är inte enorm. På längre sikt kan det dock bidra till en viss ökning av fettminskningen.

Fettförfränningen ökade med ~10 procentenheter.

Mvh

William

Zaglyon
2004-12-19, 23:03
Det ökar termogenesen med ~40% om jag inte minns fel. Dock utgör termogenesen endast runt 10 % av kroppens totala energiförbrukning så den verkliga ökningen är inte enorm. På längre sikt kan det dock bidra till en viss ökning av fettminskningen.

Fettförfränningen ökade med ~10 procentenheter.

Mvh

William

har det några negativa effekter om inte, var får man tag på det?

William
2004-12-19, 23:09
har det några negativa effekter om inte, var får man tag på det?

Det finns inga negativa effekter kända så vitt jag vet.

Farings LEAN har en bra sammansättning och finns att inhandla i webshopen.

Mvh

William

aliquis
2004-12-19, 23:50
Finns massa olika bra extrakt av grönt te också, på de vettigare anges väl mängderna av de aktiva komponenterna. Läste en rekommendation på typ 8-10 koppar om dagen annars för att få liknande mängder.

pellepedal
2004-12-20, 14:54

Dante (DoggCrapp) kör hårt med grönt te på sina adepter. Ofta flera liter per dag. Det ska verka positivt på lederna och på återhämtningen efter tunga pass oxå.