Visa fullständig version : Så jävla löjligt...[höjd fordonsskatt]
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,576974,00.html
Är verkligen 400 spänn om året något att reta upp sig över? Visst själv är jag emot Sveriges höga skatter men att kalla en summa på 300-400 om året för en skattesmäll är ju bara löjligt. Dessutom så utgör ju faktiskt den ökande trafiken i sverige ett stort problem, vägarna slits snabbare, fler olyckor sker och miljöpåfrestningarna ökar.
Det är verkligen inget att haka upp sig på, dö löjligt, 33kr per månad.. Det är inte mycke!
Efter allt för många "shock" från aftonbladets sidan har skrivbenten lärt sig ett nytt ord, smäll. :thumbup:
Megatuttarna
2004-12-18, 13:54
Efter allt för många "shock" från aftonbladets sidan har skrivbenten lärt sig ett nytt ord, smäll. :thumbup:
HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHHAHA Din avatar! För bort tankarna till Bad Santa. Söt unge, synd att du började träna. :(
23% höjning skulle jag en jävla höjning, men "smäll" går väl bra det också.
Det är inte summan i sig, det är principen. Det finns ingen som helst anledning att höja ännu en skatt. Se till att allt fungerar som det ska istället. Så här har det sett ut varje år de senaste åren. Synd bara att svenskarna är så otroligt pantade, att de kommer att ha glömt bort allt 2006.
HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHHAHA Din avatar! För bort tankarna till Bad Santa. Söt unge, synd att du började träna. :(
Har en känsla av ingen kommer nånsin ta mig seriöst med den avatar. :laugh:
Fast de var ganska lika ändå, kanske borde blondera mig. :D
"Är det okej med höjd fordonsskatt för miljöns skull?"
blir väl inte miljön bättre av? billigare bussar och tåg däremot.
håller med.. det är en förbannat stor ökning.. visserligen ingen smäll kanske, men inte fan är de långt ifrån.. otroligt att folk tycker 400kr inte är någonting.. Hade kunnat göra bra mycket annat för de pengarna än att lägga på en högre bilskatt.. men det är la detta man får räkna med vid en eventuell sänkning av alkoholskatten.. någonstans ska dom ju ha in pengarna ifrån, kanske har dom börjat förbereda sig..
mvh stenis
Med tanke på att vägunderhållet blir sämre trots att man hela tiden betalar mer i fordonskatt så känns det ju inte så muntert med en höjning, om man dessutom räknar in miljöskatten på drivmedel i den ekvationen så är det absolut inte kul.
Grön skatteväxling använder man ju dessutom redan på drivmedel men etanol kostar i alla fall runt 7,5 kr/l. :confused:
Det är inte summan i sig, det är principen. Det finns ingen som helst anledning att höja ännu en skatt. Se till att allt fungerar som det ska istället. Så här har det sett ut varje år de senaste åren. Synd bara att svenskarna är så otroligt pantade, att de kommer att ha glömt bort allt 2006.
Har du läst budgeten?
Har du läst ekonomi och studerat hur vägverket och andra statliga verk fungerar?
Har du läst på om internationell ekonomi?
Eller har du sett en artikel i aftonbladet där du såg 23% höjning av skatt och dragit slutsatsen: skatt=dåligt, 23%=för mycket. Alltså är detta en onödig och ej genomtänkt höjning.
(Jag har inte läst dessa saker heller, men jag säger inte att den är onödig heller innan jag vet motivationen bakom)
håller med.. det är en förbannat stor ökning.. visserligen ingen smäll kanske, men inte fan är de långt ifrån.. otroligt att folk tycker 400kr inte är någonting.. Hade kunnat göra bra mycket annat för de pengarna än att lägga på en högre bilskatt.. men det är la detta man får räkna med vid en eventuell sänkning av alkoholskatten.. någonstans ska dom ju ha in pengarna ifrån, kanske har dom börjat förbereda sig..
mvh stenis
400:-
En middag för två på ett hyffsat ställe.
Ett halvt par jeans.
1 månads träning på de flesta gym.
Man får inte så mycket för 400:- idag, många fattar dessutom inte hur praktiskt det faktiskt är att ha bil. Under min uppväxt har mina föräldrar aldrig haft bil men min farsa köpte en för ett halvår sedan och att betala ett par tusen om året för möjligheten att få köra är verkliugen ingenting.
En annan grej är ju att forddonskatten är en av de få rättvisa skatter eftersom den inte är inkomstbaserad.
henke_76
2004-12-18, 14:10
Det är ju ett av stegen i den gröna skatteväxlingen, jag säger.....det är stabilt som fan.
Är verkligen 400 spänn om året något att reta upp sig över? Visst själv är jag emot Sveriges höga skatter men att kalla en summa på 300-400 om året för en skattesmäll är ju bara löjligt. Dessutom så utgör ju faktiskt den ökande trafiken i sverige ett stort problem, vägarna slits snabbare, fler olyckor sker och miljöpåfrestningarna ökar.
Tja har man ingen bil så är det lätt att klaga.
jag har 2st så det kommer att svida.
sen blir ju knappast vägarna bättre underhållna för att folk pejjar mer i bilskatt. den skatten komemr säkert att gå till ngt riktigt nödvändigt i sann äcklig sosse-anda. fyfan ge mig en spruta!
nordland
2004-12-18, 14:12
Är verkligen 400 spänn om året något att reta upp sig över?
JA! det tycker jag. Dels för att jag bor uppe i glesbygden där vi inte har några alternativa färdsätt. Men även för att skatten på min bil redan är så jävla hög (1760kg) :whipped:
Ett halvt par jeans.
Man får inte så mycket för 400:- idag, många fattar dessutom inte hur praktiskt det faktiskt är att ha bil. Under min uppväxt har mina föräldrar aldrig haft bil men min farsa köpte en för ett halvår sedan och att betala ett par tusen om året för möjligheten att få köra är verkliugen ingenting.
En annan grej är ju att forddonskatten är en av de få rättvisa skatter eftersom den inte är inkomstbaserad.
Tycker du la upp rätt bra alternativ på grejjer jag hellre hade lagt pengarna på än på en höjd bilskatt som faktiskt inte är så billig som den redan är.. "Halvt par jeans", beror väll på hur petig man är ang. märke då, annars finns det jeans att få tag på för 200kr/paret på tex. dressman har jag sett.. :)
Klart det är praktiskt med bil, mindre kul för de som pluggar på ett avstånd på ca: 2 mil och bussarna inte går som de ska, då blir bilen ett måste.. då blir även ett par tusen kronor genast ganska mycket om du ser till studentpenningen de har..
Saksamma är det, de är bara att betala, jag är beroende av bil, både under jobb och skola så... =) säger bara att det är en väldig ökning, i alla fall enligt mig..
mvh stenis :)
rättvis för den inte är inkomstbaserad?? kyss mig i arslet!
Har du läst budgeten?
Har du läst ekonomi och studerat hur vägverket och andra statliga verk fungerar?
Har du läst på om internationell ekonomi?
Eller har du sett en artikel i aftonbladet där du såg 23% höjning av skatt och dragit slutsatsen: skatt=dåligt, 23%=för mycket. Alltså är detta en onödig och ej genomtänkt höjning.
(Jag har inte läst dessa saker heller, men jag säger inte att den är onödig heller innan jag vet motivationen bakom)
Wow...
"- Det är en extra inbetalning som man måste göra för att täcka upp fram till den ordinarie betalningen som görs senare under 2005, "
Vi ska alltså betala en extraskatt för att de inte kan hålla i sina pengar? Ja, jag tycker att det är helt åt helvete.
sålänge folk röstar på sossesvinen så kommer det alltid att bli så.
Det kommer ändå aldrig att hända. Folk verkar tycka att det är helt ok att sossarna höjer skatter och sysslar med saker som detta (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8768277.asp#kommentera) .
Som bilägande student svider varje krona hårt i plånboken.. :(
Det kommer ändå aldrig att hända. Folk verkar tycka att det är helt ok att sossarna höjer skatter och sysslar med saker som detta (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8768277.asp#kommentera) .
eg är det ju ingen felaktig politik sådär. men har man suttit vid makten så länge så verkar man kunna göra hur som helst. grrrrrrr
Och just du har ju alltid varit ett skinande ljus i alla debatter med oerhört välriktade välformulerade inlägg som alltid varit väldigt läsvärda. Not!
allan
Och just du har ju alltid varit ett skinande ljus i alla debatter med oerhört välriktade välformulerade inlägg som alltid varit väldigt läsvärda. Not!
allan
Mina inlägg har nog varit mer läsvärda än 90% av all skit som skrivs här.
Arne Persson
2004-12-18, 14:49
Lugn nu! Tänk på att alla naturmuppar och annat kommunistpack måste ha något att onanera till.
Mina inlägg har nog varit mer läsvärda än 90% av all skit som skrivs här.
Nu skulle jag kunna skriva nåt så jävla elakt så du ramlade av stolen. Men jag pallar inte. Ibland är det inte ens kul att sparka in bollen i ett tomt mål för att målvakten inte står där.....
allan
Nu skulle jag kunna skriva nåt så jävla elakt så du ramlade av stolen. Men jag pallar inte. Ibland är det inte ens kul att sparka in bollen i ett tomt mål för att målvakten inte står där.....
allan
Ok förlåt, jag vet att du är socialdemokrat eller vänsterpartist.
sorry om du tog illa upp.
Jag tycker att den höjda bilskatten vore okej om man fick nåt vettigt alternativ. Att straffas för att man kör bil när man inte har något val känns ganska fel. Hellre isåfall fler tullar i innerstäderna osv. Om skatten på dieselbilar (ej lätt lastbil) kunde sänkas vore det ett rimligt alternativ eftersom dieselbilarna bevisligen inte längre motsvarar sitt dåliga rykte vad gäller utsläpp av partiklar.
Förklara gärna för mig hur de andra partierna hade skött det bättre?
det verkar bara vara en massa kompromisser framåtillbaka hela tiden känns det som... lite desperat nästan :confused:
Finns inget alternativ, man kan knappast låte det borgerliga sköta makten...
Får folk välja mellan 2 dåliga ting väljer man det minst dåliga alltså sossarna..
Själv röstar jag inte alls för att jag vill inte rösta på det minst dåliga, min röst sparas till något bra. Så länge det inte finns så röstar jag inte.
Fan asså när jag läste detta blev jag skitsur! Helevete då är man snart uppe i 1500 i bara skatt! Helt fucking sjukt! Och vad får Vi bilister för det? Nya vägar? Bättre saltning/skottning när det är snöigt/isigt? Vafan vi får ju inget som det är! Kommer fan inte få mera senar............ ÅÅÅÅÅÅÅÅååååååååååååå DÖD ÅT SVERIGES REGERING
Arne Persson
2004-12-18, 15:49
Ett av dom största idiotbesluten på senare tid är väl stängningen av Barsebäck! :booty: :booty: :booty:
Ett av dom största idiotbesluten på senare tid är väl stängningen av Barsebäck! :booty: :booty: :booty:
Det är så sant som det är sagt..
Hade vi fått rösta om att öppna ett till, så hade jag röstat ja!
Nej då. Det i samband med sådana här "miljö-skatter" visar precis hur smarta sossarna är. Jag menar, man ska importera energi från kolverk och samtidigt betala skatt för att bilar skitar ner för mycket. Underbart...
Arne Persson
2004-12-18, 15:58
Nej då. Det i samband med sådana här "miljö-skatter" visar precis hur smarta sossarna är. Jag menar, man ska importera energi från kolverk och samtidigt betala skatt för att bilar skitar ner för mycket. Underbart...
Det är mkt möjligt att Persson är en liten miljösmutsgris innerst inne. Han är ju trots allt inte helt korkad. Men om man tvingas kohandla med Miljömuppar och kommunister ( de sk arbetarnas företrädare) så kan det bara gå åt fanders.
henke_76
2004-12-18, 16:44
Det var ju OT, men jag ser inget fel i det, vad är det som är fel?? Det är inte en förnyelsebar energi och uranet räcker inte så värst länge till.
En avveckling av kärnkraften är ju tvunget förr eller senare varför inte börja så sakterliga istället för "allt" på en gång? Det är ju när man väl börjar en avveckling som man måste börja hitta alternativ, det skjuts ju oftast på framtiden om man inte tar tag i det.
Och är vad som gäller i den gröna skatteväxlingen som är framtagen nu:
"Grön skatteväxling
Under mandatperioden är Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna överens om att genomföra en grön skatteväxling med i genomsnitt 3 miljarder kronor per år.
Under år 2005 blir det en skattesänkning på 10,17 miljarder, i form av lägre inkomstskatter, höjt grundavdrag med fördelningsprofil som gynnar låginkomsttagare samt skattesänkning på jordbruks- och skogsbruksdiesel med 2 kr per liter. Vi höjer miljöskatterna med 3,3 miljarder genom höjd bensinskatt med 18,75 öre, höjd dieselskatt 37,75 öre, höjd fordonsskatt och höjd el-skatt med 1,2 öre."
Wow...
"- Det är en extra inbetalning som man måste göra för att täcka upp fram till den ordinarie betalningen som görs senare under 2005, "
Vi ska alltså betala en extraskatt för att de inte kan hålla i sina pengar? Ja, jag tycker att det är helt åt helvete.
Hur kan du läsa ut det är det som stod? Har du läst vilka skattehöjningar och sänkningar som sker totalt?
Detta är inte ett angrepp på dig, mer på alla som skriver "Sossarna är kassa" och sedan drar upp exempel som höjda löner. Ni som anser det kan ju alltid titta om Sverige har högre löner för politiker än de länder som är mer marknadsinriktade och med lägre skatt.
Finns det någon speciell politik som ni anser är bättre en den nuvarande och ge gärna ett bra exempel på hur det går till i praktiken.
Hur kan du läsa ut det är det som stod? Har du läst vilka skattehöjningar och sänkningar som sker totalt?
Detta är inte ett angrepp på dig, mer på alla som skriver "Sossarna är kassa" och sedan drar upp exempel som höjda löner. Ni som anser det kan ju alltid titta om Sverige har högre löner för politiker än de länder som är mer marknadsinriktade och med lägre skatt.
Finns det någon speciell politik som ni anser är bättre en den nuvarande och ge gärna ett bra exempel på hur det går till i praktiken.
Det är väl så det brukar vara? De misslyckas och vi får betala. Nej, det har jag inte läst. Det brukar stå ganska bra i svd och dn när någon skatt höjs eller sänks.
Lönerna skiter jag i egentligen, det var bara ett exempel på sosse-mentaliten "sämre för andra, bättre för oss".
Den politik som vi har idag fungerar bra, dock har sossarna gjort bort sig allt för många gånger, och jag förstår inte att fler inte förstår det. Allt blir sämre, och dyrare. Om sossarna skulle sköta allt bra skulle knappast jag och många andra inte ha något emot dem, men nu är det verkligen inte så. Och jag säger inte att borgarna inte är likadana, men att rösta på det parti som har våldtagit Sverige i flera flera år nu är för mig helt ofattbart. Det ska inte finnas plats för så stora misstag, så många gånger.
trubaduren
2004-12-18, 21:01
Quote henke 76
"Det var ju OT, men jag ser inget fel i det, vad är det som är fel?? Det är inte en förnyelsebar energi och uranet räcker inte så värst länge till."
Öh va? Sen när skulle uranet ta slut inom en ens de närmaste hundra åren?
Kärnkraften är både det effektivaste och mest miljövänliga energiframställningen. Det verkar vara en allmän vänster-åsikt att kärnkraftverken inte utvecklas och ligger kvar på samma nivå som på 50-talet och att de därmed skulle sprängas lite då och då.
Kärnkraftverken idag är både säkrare och mer effektivare!!!
Att sen stänga ner kärkraftverken då man inte ens har en löst hur man ska täppa igen "energiluckan" som blir, är ju bortom allt förnuft.
Nitrometan
2004-12-18, 22:55
OffT:
Uranet kommer att räcka länge. Kärnkraft ger inga utsläpp. Kylvattnet kan användas till fjärrvärme.
Efter folkomröstningen om kärnkraften så infördes ett "tankeförbud" för Sveriges akademiska värld. Forskning kring kärnkraft förbjöds. Forskningsanläggningen vid Studsvik stängdes.
Sverige får importera kärnkraftsel från Finland, Ryssland och Baltikum. Och kolkraftsel från Polen, Danmark och Tyskland. Dessutom el från oljeeldade kraftverk i Danmark och Tyskland. Kanske tur att det är ganska milt änsålänge?
Hörde att en av planerna är att ersätta kärnkraften med vindkraft. Smart. De kallaste dagarna, då vi gör av med mest el, blåser det inte mycket. Dessutom har elförbrukningen en topp på morgonen när folk stiger upp. Då blåser det i allmänhet mindre.
OnT:
Skattetrycket i Sverige är jävligt högt. Jag har tittat lite på det. Skattetrycket (den sammanlagda skatten per invånare inkomstskatt, moms, fordonsskatt, bensinskatt + miljöavgifter, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, arvsskatt...) har ökat sen 70-talet. Har skola, vård, omsorg, polis, räddningskår (sån service som "samhället" ska ge sina medborgare för skatterna de betalar) blivit bättre?
Är det nåt som blir bättre med höjd fordonsskatt? Kommer kollektivtrafiken att bli billigare?
jag börjar fundera på om det inte vore bättre att ett enda parti(eller en president med sin stab och ministrar) fick styra landet i taget, då det skulle bli mycket mindre kompromisser mellan olika ideologier...
det är för många kockar för en bra soppa just nu...
jag börjar fundera på om det inte vore bättre att ett enda parti(eller en president med sin stab och ministrar) fick styra landet i taget, då det skulle bli mycket mindre kompromisser mellan olika ideologier...
det är för många kockar för en bra soppa just nu...
Det skulle faktiskt vara intressant. Det skulle nog fungera betydligt bättre än idag.
det tror jag med, det är nog bara riktigt j---- svårt att genomföra..
Det skulle faktiskt vara intressant. Det skulle nog fungera betydligt bättre än idag.
Jaaaa...en snubbe med liten mustasch och som räcker upp handen hela tiden. Eller en annan snubbe med större mustasch och en massa små läger långt bort i Sibirien....
allan
Jaaaa...en snubbe med liten mustasch och som räcker upp handen hela tiden. Eller en annan snubbe med större mustasch och en massa små läger långt bort i Sibirien....
allan
det har du å andra sidan lite för rätt i.. :(
det är väl det största problemet med sådant styre, men det funkar ju i de länder med president?
allan
Ja, det är precis samma sak.
det har du å andra sidan lite för rätt i.. :(
det är väl det största problemet med sådant styre, men det funkar ju i de länder med president?
Vad menar du med det? Länder med demokratiska länder med president har inte ett parti.
självklart menade jag att det bara styrde ett parti itag istället för det blandstyre vi har här.. massa kompromisser för att nå majoritet osv..
självklart menade jag att det bara styrde ett parti itag istället för det blandstyre vi har här.. massa kompromisser för att nå majoritet osv..
Du menar ett parti i regeringen?
Det finns ju en riksdag eller någon motsvarighet också vet du väl, och där finns det aldrig enbart ett parti i en demokrati.
hehe... jo, men tyvärr så funkar ju inte det helt 100.. menmen..
vi lär aldrig få se något annat.
om det vore positivt eller inte låter jag vara osagt
hehe... jo, men tyvärr så funkar ju inte det helt 100.. menmen..
vi lär aldrig få se något annat.
om det vore positivt eller inte låter jag vara osagt
Jag håller med, det blir nog mycket kompromissande som lämnar ingen nöjd i detta läget. Men jag vet inte heller något bättre alternativ.
T.ex i USA finns det 2 partier men den som vinner är den som styr...enväldigt.
Dock så är INTE USA en demokrati då 50 miljoner kan vinna emot 70 miljoner av en annan åsikt om det bara råkar landa i "rätt" delstater
Det systemet fungerar inte direkt bra...vilket inte vårat heller gör...
T.ex i USA finns det 2 partier men den som vinner är den som styr...enväldigt.
Dock så är INTE USA en demokrati då 50 miljoner kan vinna emot 70 miljoner av en annan åsikt om det bara råkar landa i "rätt" delstater
Det systemet fungerar inte direkt bra...vilket inte vårat heller gör...
Garnax...snälla
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=228868&i_word=kongressen
ErikWrestlingFreaket
2004-12-19, 01:47
Ett halvt par jeans.
Shit vad fan äter du nånstans!? :eek: :eek:
Och vilka dyra kläder du köper din snobb :D
MVH Erik som är berusad av glädje :D
Det var ju OT, men jag ser inget fel i det, vad är det som är fel?? Det är inte en förnyelsebar energi och uranet räcker inte så värst länge till.
En avveckling av kärnkraften är ju tvunget förr eller senare varför inte börja så sakterliga istället för "allt" på en gång? Det är ju när man väl börjar en avveckling som man måste börja hitta alternativ, det skjuts ju oftast på framtiden om man inte tar tag i det.
Problemet är att politikerna avvecklar kärnkraften men struntar i att hitta ett bättre alternativ utan faller tillbaka på t.ex. undermålig vidkraft lr nersmutsande kolkraft som ngn insnöad miljömupp som hellst hade levt på stenåldern är nöjd med.
Tillbaka till topic:
för mig spelar det ingen roll jag tjänar tillräckligt mkt för att kunna slänga 400spänn på att försörja herr Persson. Men jag kommer se till att få valuta för pengarna, ut och "nöjjesköra" så jag förstör vägar och skitar ner. Om jag dessutom kan få ngn polis att slösa sin tid på att kolla upp mig i bilregistret och "tvinga" mig att blåsa så är det bara en bonus.
snakeplisken
2004-12-19, 09:45
Det är just därför politikerna kör skiten ur befolkningen tack vara en majoritet utav folk som dig som totalt skiter i vad som höjs som jämt och ständigt säger amen det är väl inte så farligt bara 400spänn.
Tror du att allt annat blir billigt, hyrorna stiger soppan, elen höjs mer men tror du lönen ökar i samma takt? Klart som fan folk får mindre att leva för och klagar men du kanske har det bra ställt va vet jag?
Många socialdemokrater som gillar att betala skatt här ser jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.