handdator

Visa fullständig version : Sola

Dav0d
2004-12-18, 09:29
Tjenare
Har en fråga angående dusha efter solarium.
Kan man dusha direkt efter med tvål utan att påverka resultatet eller stämmer det att man helst ska vänta i 20-30 minuter ?

Tack och Adjö

z_bumbi
2004-12-18, 09:32
Vad skulle påverkas av att du tvättar dig?

Jorgen
2004-12-18, 09:39
Vad skulle påverkas av att du tvättar dig?
Färgen rinner kanske av? :rolleyes:

//Jörgen

Dav0d
2004-12-18, 09:41
Inte direkt så jag tänkte, men eftersom jag inte vet hur solning påverkar hudceller etc. Så vet jag ingenting och köper väll det mesta angående området. Please enlighten me :).

Men nu vet jag att det var BS dock.. Tackar

Fultjack
2004-12-18, 10:09
har också hört att man ska vänta ~30 min ... jag brukar då göra det, om man inte har bråttom iväg nånstans

Dav0d
2004-12-18, 12:12
Glad att man inte var ensam då :rolleyes:

kim
2004-12-18, 12:16
Personligen så upplever jag att jag blir "blekare" om jag dushar inom 30 efter att jag har solat. Men antagligen nått som jag bara har fått för mig.

Garnax
2004-12-18, 12:24
Med tanke på att huden är ganska mör efter en veva i ett solarium så vill man att det ska lugna ner sig lite innan man häller på varmt vatten och gnor med tvål.

Det är därför man väntar en stund med att dusha, har inget med färgen att göra. Den sitter där den sitter, med solarie färg bleknar ganska fort iaf om man inte underhåller färgen hela tiden.

Dipshit
2004-12-18, 12:28
Med tanke på att huden är ganska mör efter en veva i ett solarium så vill man att det ska lugna ner sig lite innan man häller på varmt vatten och gnor med tvål.

Det är därför man väntar en stund med att dusha, har inget med färgen att göra. Den sitter där den sitter, med solarie färg bleknar ganska fort iaf om man inte underhåller färgen hela tiden.
Säker?
Jag var helt säker på att dushen fungerar som nån sorts peeling efter solarium..
Tycker det känns så varje gång också! Alltså sämre resultat om jag dushar precis efter..
men men..

Tolkia
2004-12-18, 19:34
Den brunfärg som skrubbas bort i duschen (Vad tvätter ni er med egentligen?? Pimpsten ...?) är knappast brunfärg som bildats som respons på UV-bestrålning de närmaste timmarna utan hudceller som fått sin färg vid något annat tillfälllet (t.ex. senaste gången man solade). Det tar ett antal timmar innan man blir så brun man nu blir av en vända i solariet eftersom det tar lite tid för melanocyterna att producera pigment, så det kommer att bildas mer brunfärg under det kommande dygnet än vad du kan lyckas skrubba bort bruna celler i duschen (undantaget möjligen om du skalar bort väldigt smärtsamt mycket hud). Den färgförändring man kan se direkt man stigit ur solariet är mest rodnad p.g.a. värmen och en eller annan fräkne. Jag har i och för sig aldrig hört rekommendationen att inte duscha efter solning, men det verkar rimligt att den, som Garnax skrev, baseras på just att huden är så pass retad efter solning att man inte skall stressa den ännu mer om man inte måste (Det är f.ö. inte så svårt att räkna ut att solariesolning är en ganska rejäl påfrestning för huden om 10 minuter räcker för att man skall bli brun - hur brun bli man av att vara utomhus i 10 minuter? Det känns ju dessutom faktiskt om man känner efter.).