Visa fullständig version : Kemi, ovanligt..
Mycket frågor om diverse skoluppgifter på sistonde.
Men nu behöver jag tyvärr hjälp. Har slarvat bort mina uträkningar till en gammal laborationsrapport som jag visst måste lämna in. Med min "endast-plugga-dagen-innan-provet"-filisofi så har jag ju såklart redan glömt bort hur man räknar och böckerna har vi lämnat tillbaks så jag har ingenstans att kolla hur man ska räkna. :D
Det är en syra/bas-titrering.
Det behövdes 21,9cm3 NaOH (konc. 0,1 M) för att neutralisera 20,0cm3 HCl (okänd konc. som ska bestämas).
Hjälp skulle gärna mottagas. Ni behöver inte räkna ut något. Men säg gärna vilka formler som ska användas och om det är något mer som behövs för att räkna ut det.
/ Tack på förhand. :)
NaOH + HCl -> H2O + NaCl
Det måste alltså vara lika många NaOH som HCl molekyler.
21,9*0.1/20
Hur komemr det sig du fortfarande läser Kemi A? :D
Räkna ut hur många mol NaOH som ingår i 21.9cm3 0.1M NaOH. Kolla rekationsformeln för NaOH + HCl <=> NaCl + H2O
dvs hur stort antal av dom olika rekatanterna som ger hur många resultanter. Då ser du förhållandet mellan in- och utämnet (sorry, minns inte rätt ord). Då vet du hur många mol det fanns av det ämnet. Då kan du även bestämma molariteten (koncentrationen) hos HCl:en.
Med risk för att jag gjort bort mig totalt. Kemi var 10+ år sen jag läste.
Varför jag läser Kemi A nu..? :)
Hehe, var man inte i skolan på gymnasiet så får man ta det nu som gammal gubbe.
Hmm, känner mig pinsamt trög nu men..
För att få ut substansmängden på NaOH så tar jag koncentrationen (0,1) * volymen (21,9cm3)? Eller ska jag inte räkna om volymen till dm3 först?
NaOH
21,9*(10^-3) = 0,0219
n = c*V = 0,1*0,0219 = 0,00219
HCl
c=n/V = 0,00219/20,0 = 0,0001095mol/dm3
Är det rätt så eller är jag helt ute och cyklar? :)
*edit: Ne jag måste ju räkna om 20,0cm3 till dm3 också såklart.
Hoppas detta stämmer. :)
NaOH:
21,9cm3 * (10^-3) = 0,0219dm3
n = c*V = 0,100 * 0,0219 = 0,00219mol
NaOH <=> HCl
1mol <=> 1mol
HCl:
20,0cm3 * (10^-3) = 0,0200dm3
c = n/V = 0,00219/0,0200 = 0,1095mol/dm3
Svar med 3 värdesiffror = HCl-lösningen koncentration är 0,110mol/dm3.
usch vad jag glömt all kemi ;)
AcidSleeper
2004-12-17, 19:00
usch... vad pratar ni om? :D
Själv slapp man sådant när man pluggande Samhäll Ekonomisk...
usch... vad pratar ni om? :D
Själv slapp man sådant när man pluggande Samhäll Ekonomisk...
De pratar om den sortens kemi som är så tråkig att den skrämmer över studenter till olika Ekonomiska och Samhällsinriktade utbildningar :rolleyes:
Vem i vardagslivet pratar om molaritet när ättikan deklareras som 6 % och ammoniaken som koncentrerad :confused:
Sparrisen
2004-12-17, 21:10
Kemi kan vara krångligt ibland... sitter och pluggar kvantkemi till tentan på tisdag...
Imorgon är det Fysik-tenta :cheers: :MrT:
The Somberlain
2004-12-17, 22:33
Kemi kan vara krångligt ibland... sitter och pluggar kvantkemi till tentan på tisdag...
Imorgon är det Fysik-tenta :cheers: :MrT:
Kemin är okey, men fysiken är värre. Ett ämne man från början tror ska vara enkelt och att man kommer att förstå logiken... Men INTE! Det är som en extra mattelektion, om inte svårare! Fysik suger! Blev underkänd på förra tentan, fast jag pluggat! Fattar noll, rena grekiskan är vad det är!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.