handdator

Visa fullständig version : Ont i axlarna

Patrik021
2004-12-16, 21:26
Jag har tränat med vikter i ca 4 år nu och aldrig förut varit skadat eller haft ont i en kroppsdel/led/muskel. Men nu har jag fått ont i axlarna. Det gör inte mycket ont och det gör nästan bara ont vid axelträning och nån dag efter axelträningen. Det gör som sagt inte mycket ont men det är jävligt irriterande! Jag är inte van att vara skadad, vet heller inte hur jag ska hantera situationen. Sluta träna axlar helt? byta axelövningar? eller vila från gymmet i ett par veckor helt? Alla alternativ är dåliga känns det som. Jag fortsätter träna axlar men kör med lättare vikter och mycket striktare. Jag tänkte skriva vilka övningar jag kör som kan skada mina axlar för att kanske få råd om vilka jag eventuellt bör undvika eller ta det lungt med.

De axelövn jag kör är:
Axelpress bakom huvudet sittande med ryggstöd
Axelpress med hantlar sittande med ryggstöd
Lyft åt sidan med hantel
Drag mot hakan med skivstång

Andra övningar som kan ha inverkan på axlarna är:
Bänkpress
vinklad bänkpress
Kabeldrag
Dips
latsdrag
sittanderodd
marklyft

Hjälp mig jag orkar inte sluta träna!
Mvh Patrik

Fatalist
2004-12-16, 21:56
Sluta köra bakom huvudet, jag hade för inte så länge sen ont i axlarna efter bänkpress/axelpressar. Så jag testade att sluta med latsdrag bakom nacken, sen dess har inget känts

stefannn
2004-12-17, 09:35
kör lite baksida axlar också kanske... sluta inte kör axlar .. gå till läkare om det besvärar mycket...

Yankeee
2004-12-17, 09:38
Jag skulle lägga ner axelträningen ett tag och bara köra rotatorcuffen.

Disco
2004-12-17, 10:11
Strecha axlarna
Kör baksida axlar
Lägg in rotatorcuffen övningar

Patrik021
2004-12-17, 17:45
Tack för alla svar. Jag tror jag börjar med att träna rotatorcuffen och om inte det hjälper så får jag väl lägga in baksida axlar (som jag inte kör pga tidsbrist) på programet och sluta med alla övn bakom huvudet. Några invändningar?
Mvh patrik

Bite
2004-12-17, 17:52
Tack för alla svar. Jag tror jag börjar med att träna rotatorcuffen och om inte det hjälper så får jag väl lägga in baksida axlar (som jag inte kör pga tidsbrist) på programet och sluta med alla övn bakom huvudet. Några invändningar?
Mvh patrik
Jag har ingen teori om varför du har fått ont, men angående baksidan så tar det ju bara ett par minuter att köra typ 3-4 set framåtlutande hantellyft eller motsvarande övning. Har själv fått ont i axlarna ett par gånger,men jag har haft sån tur att en vilovecka har kurerat problemet helt,hoppas det löser sig för dig.

z_bumbi
2004-12-17, 17:53
Mvh patrik

Det är ju bara att plocka bort någon annan övning om du inte har tid med baksidan som det ser ut nu? Har du så ont att du funderar på att vila så bör du nog göra det förövrigt, du kommer inte att dö om du vilar några veckor och då har du ju mer tid att träna ben på.
Ett alternativ är att skära ner all träning för överkroppen rejält under en period så får axlarna vila lite i alla fall.

Lizard
2004-12-17, 18:17
Att diagnostisera någon över internet är varje landstingspolitikers våta dröm men inte så enkelt i vaket tillstånd.

Men lite bakgrund till långvarig smärta i axeln kan kanske vara på plats eftersom allt inte låter sig tränas bort utan kan vara symptom på andra problem.

Lederna i axeln och skuldran är de mest rörliga i hela kroppen. De är i grunden en kul-led som, till skillnad från en annan kulled - höften, hänger och vippar nästan helt fritt stödd endast av ett komplext arrangement av senor, ligament, muskler och nerver.
Armbenet (humerus) vilar via kulleden (glenoid fossa (http://www.bartleby.com/107/illus328.html)) mot skulderbladsbenet (scapula). Starka ligament (ledkapseln) håller ihop glenoid fossa.

Ledkapseln tillåter humerus att röra sig fritt och hindrar att glenoid fossa glider ur läge. Skulderbladet har en en bågformad sektion (acromion) som går från baksidan av skuldran över och runt humerus. Den här delen av scapula är kopplad till nyckelbenet (clavicel) vid acromio-clavicular (A/C-leden (Den lilla knölen som finns straxt mellan axeln och trapsen)). Nycklebenet i sin tur är kopplat till bröstbenet i bröstplatttan (sternum). Nycklebenet fungerar ungefär som en bom på en båt och stabiliserar hela axeln och skulderbladet.

För att kunna röra axeln krävs en inblandning av flera olika muskler. Trapetzius som drar upp hela axelpaketet, bröstmusklerna (pectoralis) som för axeln framåt/uppåt/nedåt och större delen av ryggens muskulatur som drar skulderbladen bakåt och nedåt. Dessutom har axelleden, som du vet, egna muskler, den mest kända är deltoideus som direkt påverkar humerus rörelse uppåt (abductorer).
Under deltoideus sitter fyra små, men hårt arbetande muskler som du vanligtvis inte tänker på; Subscapularis, Supraspinatus, Infraspinatus och Teres minor - "rotator cuff" på gymslang.

Nu är jag ingen läkare, men de två vanligaste skälen till kronisk smärta i axel, förrutom inflammation, brukar vara antingen en förslitning på rotator cuffen eller artros (förbening) av AC-leden.
Om du känner var smärtan har sitt ursprung mer precist så kan du ana själv vilken av dem det är. Är de inne i axeln under deltoideus är det förmodligen rotator cuffen och är det ovanpå mellan trapsen och deltoideus så är det AC-leden.

Om du tror det är rotator cuffen och smärtan gör sig påmind även om du undviker att träna axlarna och bröstet under några veckor så bör du uppsöka läkare för korrekt diaganos och ev behandling. Det kan vara en ruptur, en avslitning av några eller flera muskelfibrer, och det varierar kraftigt vid vilken grad enskilda individer blir orörliga av smärta. Operation kan tyvärr inte uteslutas.
För AC-leden (som jag gissar att det inte är - det brukar föranledas av trauma - en smäll) gäller att nästan allt läker av sig själv och om du inte är våldsamt handikappad - vilket skulle tyda på en separation av A/C-leden - så kan du prova att vila ett par veckor och sen smörja axeln med tigerbalsam innan träning, isblåsa direkt efter (faktiskt så ofta du vill - is är fantastiskt på att ta ner inflammationer) och använda keoprofen- eller ibrufensalva därimellan.

Känner du inte att det markant avtar av mina råd, ska du absolut uppsöka läkare.

Lizard

Patrik021
2004-12-17, 18:38
Efter att ha läst Lizards svar så låter det som jag har problem med rotator cuffen. Beskrivningen på vart smärtan sitter passar bra på mig. Men jag har inte kroniskt ont. Jag har tex inte ont nu när jag sitter och skriver och jag skulle inte ha ont om jag gjorde armhävningar nu. Det är just när jag tränar axlar och dagen/dagarna efter. Men låt säga att det är rotator cuffen som står för problemen. Bör jag träna den eller ska jag vila från axelträning helt ett tag istället? Och ja jag ska börja träna baksida axlar. Jag har blivit övertalad. Dåligt med tid är ingen bra ursäkt när man bara jobbar 75%.
Mvh Patrik

Lizard
2004-12-17, 21:27
Nu skäms jag litegrand.

Jag skulle ha postat det här babbliga inlägget under en annan "axel" men förivrade mig och satte in den här.
Återigen - jag är ingen läkare och jag misstänker att det finns personer här inne som har djupare kunskaper och kanske mer erfarenhet än jag i mänsklig fysionomi, men ditt besvär låter som mer av överansträngnings/utmattningskaraktär än en ruptur...?
Eftersom det är förenat med stor möda att få specialtisthjälp i Sverige så tycker jag du ska ta kontakt med en sjukgymnast eller motsvarande för en genomgång och rekommenderad behandling.

Lizard