handdator

Visa fullständig version : Fan vad sur man blir!!!!!

luna
2004-12-16, 18:30
Fan vad sur man blir , idag börjar jag stämpla , efter 5 år , man jobbar för att man ska ha det bra , är inte lat jobbar som svetsare , och nu när jag skikar iväg mina första a kassa kort , så får man karens dom 5 första dagarna , tycker det e förjävligt man har inte valt att bli arbetslös ,dom suger pengar så fort det går , och så ser man folk som tycker det e så jävla bra att gå på a kassa och inte vill inte jobba , :smash:

Pudzianovski
2004-12-16, 18:42
Fan vad sur man blir , idag börjar jag stämpla , efter 5 år , man jobbar för att man ska ha det bra , är inte lat jobbar som svetsare , och nu när jag skikar iväg mina första a kassa kort , så får man karens dom 5 första dagarna , tycker det e förjävligt man har inte valt att bli arbetslös ,dom suger pengar så fort det går , och så ser man folk som tycker det e så jävla bra att gå på a kassa och inte vill inte jobba , :smash:

Jag går på A-kassa. Trivs med det som fan.

:thumbup:

luna
2004-12-16, 18:49
ok men det som gör mej arg e att dom ska ge 5 dagars karens ,

kalle_banan
2004-12-16, 18:50
vad är karens?

Pudzianovski
2004-12-16, 18:51
Fick ingen karens nu..rätt skönt och slippa det.

/Erfaren A-kassakille

Beast
2004-12-16, 18:52
Karens är dagar utan betalning. T.ex första dagen man är borta från jobb.

mmartin
2004-12-16, 18:54
men svetsare är det väl jättebehov av?? som jag hört/läst iaf..

Jo det är patetiskt hela samhället.. jobbat 4 år också men pga av pluggande så var jag tvungen att säga upp mig och när väl är kla i skolan så.. 5 veckor karens!!! skit! dessutom har jag hört att sommarens 2 -3 uppehålls månader inte RÄKNAS som arbetslöshet, dvs att man inte får stämpla(alltså vid studerande)!! utsugeri kallar jag det.

Har en polare som bor hemma, är 23 ALDRIG har haft ett jobb, inkl sommarjobb, men kan med bidrag och sånt hämta ut en bit över 4000 kr, 4500 har jag för mig om inte lite mer...

Allan
2004-12-16, 18:56
Sätt dit fanskapet då!!!!!

allan

luna
2004-12-16, 19:01
jo det e lungt så ska börja jobba den i slutet av januari igen .
fattar bara inte varför dom kör med 5 dagars karen , när man börjar stämpla!!

heltzonicka
2004-12-16, 19:50
Vart är alla moderater som gnäller på Sveriges regering i andra trådar?

påven
2004-12-16, 20:02
jag börjar nog också stämpla snart om iinte dollarn stiger i värde...

i förrgår fick vi veta att 120 pers skulle bort på en avdelning, sen när man kommer till jobbet nästa natt så har dom precis beslutat att lägga ner en hel avdelning till, nästa gång lär det bli min avdelning. :(

Fatalist
2004-12-16, 21:51
Vart är alla moderater som gnäller på Sveriges regering i andra trådar?

*Räcker upp en hand*

Här är vi! Håller med trådskaparen, helt enkelt. Så här går det när man låter en mysgubbe och hans alkisregering styra ett land.

Kimpaa
2004-12-16, 22:04
*Räcker upp en hand*

Här är vi! Håller med trådskaparen, helt enkelt. Så här går det när man låter en mysgubbe och hans alkisregering styra ett land.

Jag är inte helt nöjd med "mysgubben och ahns alkisregering" MEN han och hans alkisregering ser till att höjja oss till en högkonjuntur (stavning?) nått som inte moderaterna lyckades med under deras regeringstid..

Jense
2004-12-16, 22:09
är du svetsare men inte får jobb?

kim
2004-12-16, 22:21
Jag är inte helt nöjd med "mysgubben och ahns alkisregering" MEN han och hans alkisregering ser till att höjja oss till en högkonjuntur (stavning?) nått som inte moderaterna lyckades med under deras regeringstid..

Nån som kan länka till nån sida som visar vilka som har styrt dom senaste decenierna :)

Biceps
2004-12-16, 22:25
Du ska vara glad att du får pengar alls när du inte jobbar... jag hade varit sjukt tacksam för att få betalt för att gå hemma och dröna. Inte klokt så många som suger ut samhället på det sättet...

Megatuttarna
2004-12-16, 22:33
Sätt dit fanskapet då!!!!!

allan

Sätt dit fanskapet?

Varfan leder det? Du blir sedd som en skitstövel och folk fortsätter parasitera glatt. Sätt dit de som gjort systemet eller kom på något bättre.

Är väl knappast fel att ta del av pengar när de ligger åtkomliga som de gör.

Bolio
2004-12-16, 22:36
Sätt dit fanskapet?

Varfan leder det? Du blir sedd som en skitstövel och folk fortsätter parasitera glatt. Sätt dit de som gjort systemet eller kom på något bättre.

Är väl knappast fel att ta del av pengar när de ligger åtkomliga som de gör.

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORD!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

Youngster
2004-12-16, 22:38
Nöjda med att leva på a-kassa?

:insane:

rossi
2004-12-16, 22:51
Ibland kanske man inte har ett annat val... talar mest av egna erfarenheter. Inte så jävla lätt som man tror att få jobb. Finns väl enstaka lyckosamma människor som får jobb kanske redan efter första sökningsveckorna. Jag jobbar deltid på systemet och söker heltidsjobb på andra ställen men utan framgång. :confused:

HCI
2004-12-16, 23:20
Fick ingen karens nu..rätt skönt och slippa det.

/Erfaren A-kassakille

Skaffa ett jobb för f-n! "Erfaren A-kassakille" - Lyckat. Grattis!
:smash:

Jense
2004-12-16, 23:25

vadå? a-kassa är skönt. känns kul att veta att mångas liv går ut på att jobba, sen dö med pengar på banken. roligt liv.

Yankeee
2004-12-16, 23:27

Varför, egentligen? Sverige är ju fullt av sådana som du som sliter varje dag på ett jobb du hatar för att försörja alla andra.

Metal_boy_
2004-12-16, 23:29
sluta gnäll, du har åtminstonde en utbildning och är frisk :furious:

Makk
2004-12-16, 23:32
Man ska fan vara glad att man får några pengar alls när man är arbetslös.. själv har man gått arbetslös 3 månader typ.. var tvungen att säga upp då jag flyttade från studentlägenheten när jag slutade plugga och det blev för långt att pendla...

När man sedan söker a-kassa får man veta att man de senaste 6 månaderna har jobbat 11(!) timmar för lite för att få ersättning............ så istället för ett par tusen i månaden får jag NOLL! :insane:
Blir så jävla lack när man kan gå ut gymnasiet och direkt hoppa på a-kassa.. men när man har pluggat högskola och jobbat samtidigt i ett halvår så får man inte ett jävla skit......

Så jag säger utnyttja alla jävla bidrag till max om du kan!

RobbeliRobban
2004-12-16, 23:36
Arbetslös och A-kassa är fan inte skoj, det finns nog få som är arbetslösa för skojs skull. Gnäll inte på oss, testa själv att bli uppsagd och få gå och jaga timmar på ett dussin arbetsplatser, och tacka o ta emot för att få göra de skitigaste sysslorna, samt att stå där i arbetsförmedlingen som ett annat miffo, ringa tretusen samtal för att ersättningen är sen. En miljard arbetsgivarintyg från ställen du kanske är på en halvdag i månaden skall in med jämna mellanrum.

Trance
2004-12-16, 23:39
vadå? a-kassa är skönt. känns kul att veta att mångas liv går ut på att jobba, sen dö med pengar på banken. roligt liv.

Många vill vara stolta över sitt liv och vad de uträttar. Olika uppfostran antar jag.

Froddan
2004-12-16, 23:40
Har en polare som bor hemma, är 23 ALDRIG har haft ett jobb, inkl sommarjobb, men kan med bidrag och sånt hämta ut en bit över 4000 kr, 4500 har jag för mig om inte lite mer...

Och det är något att vara avundsjuk på? Vara 23 år gammal, bo hemma och leva på några tusen i månaden? Vilken jävla misslyckad nolla. :D

Jense
2004-12-17, 00:08
Många vill vara stolta över sitt liv och vad de uträttar. Olika uppfostran antar jag.

stolta över vad? sitta på kontor och räkna siffror i 40 år?

ja det är en jävla framgång..

alla har inte glamorösa jobb, alla uträttar heller inte speciellt mycket på sina jobb

mmartin
2004-12-17, 07:15
nä jag e verkligen inte avis på något sätt utan bara poängterar det sjuka. Och sätta dit honom??? det är ju herregud inget olagligt utan någon "beräkning" som de har gjort som säger att han ska ha de pengarna..

Hade en kompis som jobbade heltid på McD för nått år sedan och kunde då plocka ut ca 7-8000 kr(!!!) i månaden efter skatt... tänk om denna personen då jobbat 1 år och säger upp sig eller blir uppsagd och därmed har rätt att stämpla. det innebär 70% (har jag rätt?) = 4900-5600...

PATETISKT, den personen kan alltså få fördelen att hämta ut som lägst 4900, wow när killen som aldrig haft och aldrig vill jobba har 4500.

Ibland hade man varit nyfiken på Ringholm och perssons kommentarer på ett sånt här exempel.

TrasMannen
2004-12-17, 07:28

Men tror du jag har lust att betala din månadspeng??

TCOR
2004-12-17, 07:29
Det är bra att a-kassan finns, dock hade det garanterat fungerat mkt bättre om personer som går på a-kassa verkligen inte kan få jobb osv och inte glider in i tänkandet att man ska gå på a-kassa så lång tid som möjligt... vilket jag vet att vissa jag känner tex gör.... en del kämpar som galningar för att få jobb och vill inte gå på a-kassa medans en del andra inte gör just nått för att komma in i arbetslivet fort igen..... om det hade varit så att alla inte skulle utnyttja a-kassa så hade det säkerligen fungerat bättre. Tex så hade det kanske inte behövt finnas karensdagar, ersättningen hade varit högre osv...... men nu har vi det system vi har och då är det som det är.......
Kan tillägga att jag INTE stöjer Göran och CO.......

Eder TCOR

Johan
2004-12-17, 10:33
Lite offtopic, måste man ha varit med i facket för att få ut a-kassa?

Yankeee
2004-12-17, 10:35
Lite offtopic, måste man ha varit med i facket för att få ut a-kassa?

Nej.
http://www.alfakassan.se/_pages/arbetsloshetsforsakring/grundersattning.asp

Jense
2004-12-17, 13:32
Men tror du jag har lust att betala din månadspeng??

det gör du knappast

Pudzianovski
2004-12-17, 13:37
Man behöver inte vara med i facket. Det räcker med att vara medlem i A-Kassan.

Johan
2004-12-17, 13:45
Jag tycker det är bra att människor som blir arbetslösa kan få bidrag för att fortsätta kunna betala räkningar osv. men va tycker ni om sånna som bor hemma och har blivit arbetslösa men inte har några räkningar och betala?
Jag har varit arbetslös i cirka 2 månader och har klarat mig på lönen jag fick när jag slutade, jag har inte varit till arbetsförmedlingen för jag vet att det inte finns några IT relaterade jobb där jag bor, kollade på deras sida.
Men jag har sökt lite jobb själv och väntar på svar osv..
Har inte brytt mig att söka några bidrag eftersom jag inte behöver pengarna, än.
Om jag skulle få dom där 4000kr som nån nämde tidigare så skulle jag troligtvis shoppa upp dom eller åka på resa, så jag känner mig lite delad hur vida jag ska söka bidrag eller inte.
Känns ju lite moraliskt fel, vad tycker ni?

jwzrd
2004-12-17, 13:49
Jag tycker det är bra att människor som blir arbetslösa kan få bidrag för att fortsätta kunna betala räkningar osv. men va tycker ni om sånna som bor hemma och har blivit arbetslösa men inte har några räkningar och betala?
Jag har varit arbetslös i cirka 2 månader och har klarat mig på lönen jag fick när jag slutade, jag har inte varit till arbetsförmedlingen för jag vet att det inte finns några IT relaterade jobb där jag bor, kollade på deras sida.
Har inte brytt mig att söka några bidrag eftersom jag inte behöver pengarna, än.
Om jag skulle få dom där 4000kr som nån nämde tidigare så skulle jag troligtvis shoppa upp dom eller åka på resa, så jag känner mig lite delad hur vida jag ska söka bidrag eller inte.

Nog för att det är en nobel tanke, men om du inte säker det direkt så kan A
-kassan börja fundera vad du överlevt på, misstänka svartjobb osv osv. Fixa a-kasas och skänk dom till rädda barnen eller något :D

Edde_1
2004-12-17, 13:50
Kapitalist :love:

Du får dagens M(oderat)

:D

jwzrd
2004-12-17, 13:52
stolta över vad? sitta på kontor och räkna siffror i 40 år?

ja det är en jävla framgång..

alla har inte glamorösa jobb, alla uträttar heller inte speciellt mycket på sina jobb

Eller att sitta och vara stolt hemma framför datorn! PRIDE!

Johan
2004-12-17, 13:58
Kapitalist :love:

Du får dagens M(oderat)

:D

VA jag som sitter här med ett inbetalningskort från SSU om medlemskap som jag inte har råd att betala :laugh:
Gäller att prioritera nu, gymkortet går ut om nån vecka så jag måste spara pengar till det :bpump:

Jense
2004-12-17, 14:05
Eller att sitta och vara stolt hemma framför datorn! PRIDE!

ja precis. NU KOM DET. väntade på att någon skulle uppfatta ironin..

jobba behöver man för att leva som en människa, dvs med ökad levnadsstandard hela tidN

Johan
2004-12-17, 14:10
Nog för att det är en nobel tanke, men om du inte säker det direkt så kan A
-kassan börja fundera vad du överlevt på, misstänka svartjobb osv osv. Fixa a-kasas och skänk dom till rädda barnen eller något :D
Det måste ju gå och säga att jag har levt på mina två sista löner, den sista lönen som jag fick en månad efter jag hade slutat kom som en överaskning, vissten inte att jag skulle få den :)
Det visar ju hur bra koll jag har på min ekonomi.
Om dom inte tror på mig så blir jag sur.

Edde_1
2004-12-17, 14:26
VA jag som sitter här med ett inbetalningskort från SSU om medlemskap som jag inte har råd att betala :laugh:
Gäller att prioritera nu, gymkortet går ut om nån vecka så jag måste spara pengar till det :bpump:

:laugh:
Du vill kanske ha ett inbetalningskort från M istället?

Prioritera rätt ;)
:cheers:

christian
2004-12-17, 14:54
Jag levde drygt 6 månader på sparade pengar för att jag skämdes för att skrapa ur skattekistan. Hamnar jag där igen tar jag lätt alla bidrag jag kan få. Jag var dumstolt :smokin:

Klart man ska klämma ur så mkt pengar man kan på lagligt (och moraliskt) vis, ingen tackar dig för att du inte gör det.

Arnesson
2004-12-17, 15:22
Fattar att vissa här inte kan vara så jävla lata. Finns inte jobb, my ass!

Finns jobb om man vill jobba, sen kanske man får jobba i en ica butik eller jobba på en fabrik. Men jobb finns det!

De flesta som lever på a-kassa vill inte jobba, alt är för stolta för att ta ett skitjobb.

ölobrännvin
2004-12-17, 15:35

Finns jobb om man vill jobba, sen kanske man får jobba i en ica butik eller jobba på en fabrik. Men jobb finns det!

De flesta som lever på a-kassa vill inte jobba, alt är för stolta för att ta ett skitjobb.
så fan heller om man inte har kommit in i arbetslivet så finns det inga jobb. Alla jävla arbetsgivare tar dom med erfarenhet. :thefinger

Fatalist
2004-12-17, 15:40

Inte heller lyckades moderaterna beskatta varje steg man tar på kommunal mark.. :rolleyes: Det gör ju sossarna duktigt, det är inte meningen att man ska tjäna pengar åt sig själv i sverige, utan man tjänar åt andra.

Makk
2004-12-17, 17:02

Det där är ju BS.... det finns INTE mycket jobb.. jag har mycket erfarenhet av butiksarbete men har ändå haft jäävligt svårt att hitta jobb... nu hade jag tur och fick en praktikplats i en butik 2 veckor och kom på så sätt in där och kanske får en fast tjänst nu när folk går på friår.. jag fick alltså trots min fleråriga erfarenhet slita med vanliga butiksarbetsuppgifter för 160:- om dagen.....
Och som tack för det KANSKE jag får ett jobb...

Jag har typ sökt ALLA jobb som utannonserats som jag har kvalifikationer till plus andra och även gått/ringt runt... utan framgång.. så det är INTE en lätt uppgift att hitta jobb..

Yankeee
2004-12-17, 20:04

Eeh? Hur mycket tror du att man göra på 4 år när sossarna har anpassat landet efter "sin politik"?

christian
2004-12-17, 21:01

Så jäkla gott om jobb är det inte, kan jag säga. Iofs så sökte jag inte aktivt butiksjobb osv, men som nyutexad högskoleingenjör med många års erfarenhet av IT var det väldigt trögt. Sökte runt 150 jobb innan jag fick tag på ett hyffsat.