handdator

Visa fullständig version : Prommisar eller cardio i mitt fall?!

josu
2004-12-16, 15:55
Ska snart börja min deff. Har bra koll på kost och näring samt olika matscheman samt kosttillskott, men har ännu inte bestämt mig över vilken motionsmetod som jag ska använda för att tappa fett men så LITE musklelmassa som möjligt.

Jag har ca. 3 månader på mig att få ca. 12% fettprocent ist för 25-26% som jag har nu. Har en kaliper så att jag kan se hur jag ligger till.

Anser ni att morgonprommisar eller cardio eller kanske en blanding av dessa 2 är det bästa i mitt fall?!

Det jag är rädd för att om jag kör cardio på morgonen innan frukost kan jag förlora en del muskelmassa på köpet?! :confused:

Hur kör ni? Vad fungerar för er? Den cardio jag funderar på är isf. 'HIIT'.

Mvh / Johan

Fultjack
2004-12-16, 22:36
kör både och, det är bra att röra på sig, du förlorar inte muskler så fort du sätter på cykeln

josu
2004-12-17, 00:51
Alright, men vågar jag mig ut på morgonen å köra intervall i 20 min före frukost utan att vara rädd för muskelförlust? :confused:

King Grub
2004-12-17, 08:11
Muskelmassa bryts alltid ned vid aktivitet, men det är inget du kan eller skall undvika. Den är inte borta för alltid, utan dygnet runt sker nedbrytning och återuppbyggnad. Tynar bort gör du bara om du äter för lite (särskilt protein) totalt under dygnet, inte av aktiviteten i sig. Äter du 2 gram protein per kilo kroppsvikt är du säker.

acke_t
2004-12-17, 10:27
om jag hade varit du hade jag inte gått ut för hårt i början, utan haft en liten buffert så när viktminskningen stannar upp kan lägga på mer cardio.
hoppas du förstår vad jag menar

Proteus
2004-12-17, 13:35
Jag trodde promenader var cardio oxå? :rolleyes:

josu
2004-12-17, 16:27
Okej, tack för svaren...

Grub: Mmm, försöker ligga på dryga 2g / kg kroppsvikt...

Så efter de svar jag har fått tror jag att jag börjar med prommisar till en början, och ser om det går bra med deffen då... annars om det går för sakta ökar jag på med cardion då...! Om typ 5-6 veckor kör jag igång.

Då får vi se vad som funkar! :D

/ J

blunder
2004-12-17, 16:46
Att gå ned från 26-12% på tre månader låter hyfsat omöjligt utan att tappa massa.... Har själv gått ned från 27% till 19% på 14 veckor nu utan att tappa styrka på gymmet. Hade inte kunnat gå ned snabbare än det. Tränar på löpbandet(15% lutning, 6,1 km/h) 60-70 minuter innan frukost sex dar i veckan + fyra dagar styrketräning. Så tio pass i veckan med vila en dag i veckan. Har tappat lite mer än ett kilo i veckan och mitt mål ligger på 12-13%.. Tänkte köra 10-12 veckor till. Så ett halvår tar "förvandlingen" för min del iallafall om allt går som det ska.