handdator

Visa fullständig version : Byta socker mot fruktos i bakverk etc.

Cartwright
2004-12-15, 13:04
Att inta stora mängder fruktos sägs ju vara olämpligt eftersom det mättar levern, leder till fettinlagring, höjer blodfetter och sänker insulinkänsligheten etc. Men har inte fruktos en sötare smak än vanligt socker, och skulle man i så fall inte komma undan med en mindre mängd? Vilket skulle i så fall vara att föredra?

/Anders

Peter
2004-12-15, 13:14
Om du nöjer dig med mindre mängd socker tror jag fruktos är betydligt bättre. Vanligt socker innehåller ju redan 50% fruktos. Och kan du då minska mängden glukos med längre GI och mindre mängd socker som följd är det ju strålande.

aliquis
2004-12-15, 13:41
Fruktos är ju dubbelt så sött som vanligt socker vid rumstemperatur, och vanligt socker är ju uppbyggt av både fruktos och glukos, nu vet jag ju inte om det är lika stor vikt på bägge men isf har du ju fått samma mängd fruktos som i vanligt socker, fast blev av med glukosen, så då kan det ju inte vara sämre på något vis, vilket det inte lär vara annars heller.
Fast jag har för mig att det har gnällts mycket på majssirap/rissirap/något på utländska forum, och det är väl typ fruktossirap? Problemet är ju att glukos kan gå direkt ut i blodet och användas i musklerna, det kan inte fruktosen, så eventuellt behöver du ju/använder du ju glukosen, även om den ger högt insulinpåslag. (Vanligt socker är fortfarande inte bättre eftersom du får fruktos fortfarande...)

marst060
2004-12-15, 13:56
Använder fruktos ofta i bakning. Att det är dubbelt så sött är en kraftig överdrift. Minska mängden jämfört med vanligt socker max en tredjedel.

Sverker
2004-12-15, 15:46
Fruktos är lite knepigt när man bakar.
Mjuk sockerkaka och muffins fungerar eftersom de inte gräddas så hårt.

Till småkakor och annat som gräddas liter hårdare blir det lätt bränd smak.