handdator

Visa fullständig version : Fett-fråga

mangs
2004-12-14, 09:15
En liten fråga som jag egentligen borde kunna men jag kollar ändå med expertisen här för säkerhets skull.

Det jag undrar över är hur man skall gå tillväga om/när man äter mättat fett.

Att äta omättat/fleromättat ( de nyttiga fetterna) anses ju vara bra för hälsan och för att få kroppen att stortrivas så bö man ju basera sitt fettintag på dessa. Om man under en dag äter en del mättat fett, är det då bättre att även äta mer omättade fetter än vanligt för att få någon balans i fettintaget jämfört med att äta lika mycket omättat som vanligt eller att minimera det för att inte få i sig för mycket fett? Givetvis får man ju då även anpassa ffa kolhydraterna men kanske även protein-intaget.

Låt säga att personen X brukar äta 100 gram fett om dagen och han har en fördelning på 25/75 mättade/omättade

En dag ätar han 100 gram mättat fett, vad skulle då vara mest fördelaktigt att göra:

A: Äta även 100-150 gram omättat/fleromättat fett och minska på kolhydrater/protein.

B: Äta 50-75 gram omättat/fleromättat fett och minska på kolhydrater/protein.

C: Äta 0-25 gram omättat/fleromättat fett.

Det jag i alla fall inbillar mig vara hälsosammast är A eller B. Alltså försöka få i sig lika mycket eller mer omättat än vanligt trots det höga intaget. Detat gör ju givetvis att fettintaget den dagen blir mycket högre procntuellt sett jämfört med protein/kolhydrat men fett är ju inte farligt, eller?

Nu pratar jag om en vältränad person som kanske gör så här max en gång i veckan och i övrigt sköter kosten bra och undviker mättat fett.

Vad har ni att tillägga i ämnet?

Yankeee
2004-12-14, 09:53
Min första tanke är att det är i princip omöjligt att äta 100g mättat fett utan att få i sig några andra fetter. Tror inte du behöver tänka speciellt mycket på det. Är det något särskilt du har i åtanke?

mangs
2004-12-14, 10:08
Givetvis vet jag att det är svårt att bara få i sig mättat fett men olika källor har ju lika fördelning.

Vad jag ville med denna posten var mer att veta hur jag bör lägga upp kosten om jag en dag äter dåligt fett. Skall jag då kompensera detat med inget annat fett eller lika mycket eller mer av det nyttiga fettet?

Yankeee
2004-12-14, 10:29
Jag tror inte att en dag med sämre fördelning spelar någon större roll. Du lär ju inte komma över 50% mättat (om du gör det vill jag gärna se vad du äter :)), dessutom så förbrukar du förmodligen det mesta av det.

Men jag förstår inte riktigt, för att lyckas skapa en riktigt kass fördelning måste ju alla mål vara helt åt skogen. Ska du dricka grädde och äta kokosfett under hela dagen?

Jag vet att jag inte riktigt har svarat på det du vill veta. Skriv upp vad du har tänkt att äta en sådan dag, så blir det nog lättare :)

Bobbokrull
2004-12-14, 10:31
Rent spontant så skulle jag ju vlja påstå att du låter bli det övriga fettet om redan du fått i dig 100 gram (onyttigt) fett.

100 gram fett är trots allt 900 kcal och trycker du i dig 900 gram till på det, så har du nästan fått i dig 2000 kcal från enbart fett!!

Personligen skulle jag alltså välja att skippa övrigt fett, om jag nu inte varit i skogen och huggt granar hela dagen och skottat snö halva natten...då behöver kroppen energi!

Droog
2004-12-14, 10:43
100 gram fett är trots allt 900 kcal och trycker du i dig 900 gram till på det, så har du nästan fått i dig 2000 kcal från enbart fett!!

Bobbo är byggare, Bobbo är stark, Bobbo räknar kalorier. :D

I övrigt håller Droog med Bobbo. Har man fått i sig mycket mättat fett en dag behöver man inte jämna ut fettfördelningen med omättat fett. Alt C!

z_bumbi
2004-12-14, 10:46
C

Fettinlagringen sker över en längre period så om man enbart äter så en dag i veckan så kommer de ev effekterna att bli försumbara på längre sikt.
En vältränad person som har ett genomsnittligt överskott på 500 kcal per dag för att bygga muskler förbrukar en del av det överskottet för att bygga nya muskler och omsätter därför en stor del av fettet som energi så frågan är hur mycket som verkligen kan lagras under ett dygn?
Det stora skillnanden man ser i undersökningar jag har kollat på är om personerna tränar eller inte när det gäller de flesta negativa effekter av att äta fel mat, vara måttligt överviktig osv så tränar man så har man mycket större marginal.

Att sen verkligen lyckas äta 100% mättat fett är en bedrift i hög klass. :D

mangs
2004-12-14, 12:27
Ok, ni verkar alla eniga om att man inte behöver äta nyttigt fett varje dag och då framför allt inte en dag när man äter mättat fett.

Jag hade lite svårt att somna igår och låg och funderade, då kom denna tanken upp. Om man ser i det långa loppet och en medelsvensson då? Om han jämt och ständigt har ett överskott på mättat fett och inte äter så mycket nyttiga fetter så kommer väl det leda till höjda blodfettsvärden vilken kan leda till både den ena och andra tråkigheten. kan han genom att äta mer nyttiga fetter förhindra detta?

Yankeee
2004-12-14, 12:50
Ok, ni verkar alla eniga om att man inte behöver äta nyttigt fett varje dag och då framför allt inte en dag när man äter mättat fett.

Nyttigt fett ska man äta varje dag, och man behöver äta det varje dag. Slv:s rekommendationer är 10-15% mättat fett (om jag kommer ihåg rätt). Alltså ska 80-90% av fettet du äter vara "nyttigt". Att äta mer bra fett den dagen du har ätit lite större mängder mättat fett är ingen nackdel. Det är upp till dig var du vill att dina kalorier ska komma ifrån.

Sverker
2004-12-14, 15:44

Jag hade lite svårt att somna igår och låg och funderade, då kom denna tanken upp. Om man ser i det långa loppet och en medelsvensson då? Om han jämt och ständigt har ett överskott på mättat fett och inte äter så mycket nyttiga fetter så kommer väl det leda till höjda blodfettsvärden vilken kan leda till både den ena och andra tråkigheten. kan han genom att äta mer nyttiga fetter förhindra detta?

Ja. Fettomsättningen är ganska trög i kroppen. Det tar flera veckor att få effekt när man börjar äta Omega-3, och det tar flera veckor att förstöra framgångarna också.

Ja ! Genom att minska intaget av mättat fett och äta mer fet fisk eller fiskolja förbättras blodfetterna hos alla. Det gäller alltid, oavsett när i livet man börjar.

Whey
2004-12-15, 16:37
Jag tror inte att en dag med sämre fördelning spelar någon större roll. Du lär ju inte komma över 50% mättat (om du gör det vill jag gärna se vad du äter :)), dessutom så förbrukar du förmodligen det mesta av det.

Men jag förstår inte riktigt, för att lyckas skapa en riktigt kass fördelning måste ju alla mål vara helt åt skogen. Ska du dricka grädde och äta kokosfett under hela dagen?

Jag vet att jag inte riktigt har svarat på det du vill veta. Skriv upp vad du har tänkt att äta en sådan dag, så blir det nog lättare :)
Om man enbart äter kokosfett så kan man nog lyckas..... :D, det vill säga ischoklad i massor!

Nu är det jul igen!