handdator

Visa fullständig version : Bänkpress i Power rack?

mangs
2004-12-13, 11:49
En enkel fråga angående hur man går tillväga när man kör bänk i Power-rack?

Tanken är ju att man inte skall fastna i bottenläget och slippa rulla stången men om man kör bänkpress med rullt ROM då fungerar det ju inte, elelr har ni någon lösning på detta?

John M
2004-12-13, 11:52
Fullt ROM?

Går alldeles utmärkt för mig iaf att köra bänk i powerracken. Brösta upp dig och ställa in pinnarna någon centimeter under höjden på bröstkorgen. När du inte orkar mera så skjunker du bara ihop bröstkorgen och så ligger stången på pinnarna. :)

JJ
2004-12-13, 11:57
Men det är klart, är det för långt avstånd mellan hålen kan man ju få problem.

mangs
2004-12-13, 11:59
ROM =Range of motion

Dvs full rörelsemängd vilket innebär att jag har stången ner till bröstet innan jag vänder. Även om man bröstar upp under övningen så tycker jag det verkar svårt att få till det så att man kan slinka ut på ett enkelt sätt om man failar och lägger stången på pinnarna. Dessutom vill man ju inte att stången skall slå i pinnarna i bottenläget heller. Detta skulle ju vara enormt störigt.

z_bumbi
2004-12-13, 12:09
Men det är klart, är det för långt avstånd mellan hålen kan man ju få problem.

Löses enkelt genom att man har en skiva som man lägger under bänken , är det 5 cm mellan hålen så är en skiva på ca 25 mm bra, självklart kan man även ha flera skivor så man kan justera det ännu bättre.
Har inte gymet sådana skivor så är det dags att skaffa och det kostar inte många kronor, om man nu måste betala för dem då det går att få tag på gratis på de flesta företag som har lastpallar...

sipufonatemo
2012-03-15, 11:35
En enkel fråga angående hur man går tillväga när man kör bänk i Power-rack?

Tanken är ju att man inte skall fastna i bottenläget och slippa rulla stången men om man kör bänkpress med rullt ROM då fungerar det ju inte, elelr har ni någon lösning på detta?

Är det här en bra metod? (man får dock rulla stången en liten bit)

KHLfTq-HnQ4&feature=BFa&list=FLT3XlW0dsI_fpIhWVSYH22w&lf=plpp_video

texten under videon:

"The safest way to bench press maximal weights without a spotter, is to use a power rack. Place a flat bench in the middle of the rack, then set the safety pins so they are just above your neck. Once you fail and the bar is buried on your chest, slide the bar towards your neck until it is resting on the safety pins. Then look to the side and slide out!"

z_bumbi
2012-03-15, 15:38
Använd skillnaden på att ligga platt på bänken och att brösta upp dig för att bänka. I det spannet bör du ha säkerhetstagen dvs när du bröstar upp så träffar inte stången stagen men om du fastnar så sjunker du bara ihop och så kan du kravla ut.

sipufonatemo
2012-03-15, 15:56
Jag kom precis hem från gymmet. Jag testade den här metoden. Problemet för mig var att det var så långt mellan hålen så man kan inte justera det bra som skrevs tidigare i tråden. Jag har ingen platta med mig och såg ingen platta på gymmet som man kunde lägga under bänken. Någon som har någon smidig lösning på detta problem om man inte vill ta med sig något och lägga under bänken? Man kanske kan ta en mjuk matta som används för situps och liknande? Men den kanske slits av det. Jag kör bänkpress med hantlar istället tillsvidare.

Damien Thorne
2012-03-15, 17:57
Det går bra att lägga skivstångsviker under bänken.

sipufonatemo
2012-03-15, 18:04
Det går bra att lägga skivstångsviker under bänken.

Ok. Jag tänkte att de var för tjocka men nästa gång ska jag leta upp de tunnaste och kolla hur det blir.

sipufonatemo
2012-03-15, 18:20
Använd skillnaden på att ligga platt på bänken och att brösta upp dig för att bänka. I det spannet bör du ha säkerhetstagen dvs när du bröstar upp så träffar inte stången stagen men om du fastnar så sjunker du bara ihop och så kan du kravla ut.

Förstår jag dig rätt? Du tycker att han i videon gör fel och du förespråkar att man har säkerhetsstagen lite högre än han har? Nu vet jag inte om jag kan "brösta upp" mig eftersom jag är så spinkig och har helt platt bröst. Jag kan väl fortfarande ha en välvd rygg dock vilket kanske gör att bröstet kommer högre. Bör jag försöka med detta eller ska jag ha säkerhetsstagen så lågt att skivstången går mot bröstet om jag sänker ned den helt och jag ligger platt? Om man kör till failure och stången dundrar i bröstet med hög hastighet som på videon kan inte det vara lite risk för skador eller blåmärken eller något annat negativt då?

Damien Thorne
2012-03-15, 18:21
Ok. Jag tänkte att de var för tjocka men nästa gång ska jag leta upp de tunnaste och kolla hur det blir.

Finns det inga stora tunna tex 15kgs järnplattor. Så kan du ta 4st 5kgs och lägga under varje hörn. Blir det för lågt så tar du stora gummiviker istället.