Logga in

Visa fullständig version : Hur ska jag få maximal fettförbränning?

slemhinna
2004-12-12, 21:27
Jag skulle behöva fixa bort 10 kilo på 5 månader. Är det möjligt utan att lida?
Lite snabbfakta

Kön: kille
Ålder: 20
Vikt: 68
Längd 170
Målvikt: 58

Jag är nybörjare när det gäller detta, så jag behöver alla tips jag kan få. För tillfället går jag en timme på morgonen innan frukost och en timme på kvällen. Är det bra? Ska jag gå mer/mindre?

Vill gärna ha ett "personligt schema" på både vad jag ska äta och hur jag ska träna. Notera att jag vill endast tappa vikt och vill inte få muskler. Jag har läst en massa guider om hur mycket kcal man ska äta mm, men jag kan INGET om sånt och vilka maträtter som innehåller bra grejer och allt det där.

Har under hela mitt liv ätit när jag har varit hungrig. Ätit en chipspåse när jag har varit sugen och det har satt sina spår som jag nu vill bli av med.

Snälla hjälp mig!

z_bumbi
2004-12-12, 21:40
Jag skulle behöva fixa bort 10 kilo på 5 månader. Är det möjligt utan att lida?
Lite snabbfakta

Kön: kille
Ålder: 20
Vikt: 68
Längd 170
Målvikt: 58

10 kilo i vikt på 5 månader är möjligt t o m ganska lätt.

Styrketränar du inte under tiden så kommer du antagligen att tappa en del muskler och börjar du sen äta lite mer igen så kommer du att få mer fett än tidigare vid samma kroppsvikt vilket inte är målet antar jag, så styrketräning är bra även om du inte vill få mer muskler.

Utan att ha en aning om vad du äter idag så är det nog ingen som kan säga något om vad du bör äta heller, jag tvivlar även starkt att någon sätter sig och skriver ner en hel dietplan utan att du gör något arbete själv.

Men frågan är varför vill du gå ner 10 kg i vikt?
Du vill gå från ett BMI på 23,5 (Normalviktig.), till ett BMI på 20 som är ungefär den undre gränsen för vad som är normalt.
BMI = Body Mass Index som är ett ungefärligt mått på vad man bör väga ur hälsosynpunkt, inte direkt överförbart till varje enskild människa men det ger en grov bild av hur man ligger till.
Är det inte i själva verket så att du vil tappa fett istället?

slemhinna
2004-12-12, 22:22
Jag menar inte riktigt att jag vill att någon ska göra ett schema till mig, utan hjälpa mig på traven för jag tycker det hela med kcal * kroppsvikt mm är för jobbigt för mig. Anledningen till att jag vill tappa 10 kilo är att det är i stort sett 10 kilo fett som jag vill bli av med runt midjan.

Idag äter jag det jag får tag i tex nudlar, pan pizza, det som serveras i skolan och lite sånt.

physique
2004-12-12, 23:41
börja motionera :thumbup:
varför vill du inte få några muskler föresten?

STarfish
2004-12-13, 00:30
Jag menar inte riktigt att jag vill att någon ska göra ett schema till mig, utan hjälpa mig på traven för jag tycker det hela med kcal * kroppsvikt mm är för jobbigt för mig. Anledningen till att jag vill tappa 10 kilo är att det är i stort sett 10 kilo fett som jag vill bli av med runt midjan.

Idag äter jag det jag får tag i tex nudlar, pan pizza, det som serveras i skolan och lite sånt.

din skola suger!!!!!!! :insane:

aliquis
2004-12-13, 07:28

Oki, här får du hjälpen:
Ät inte det du får tag i, tex nudlar, pan pizza och annan dynga.

AndersHermansson
2004-12-13, 10:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Kolla in den!

slemhinna
2004-12-13, 11:14
Oki, här får du hjälpen:
Ät inte det du får tag i, tex nudlar, pan pizza och annan dynga.

Nej, det vet jag. Därför jag vill ha hjälp med vad jag ska äta

slemhinna
2004-12-13, 11:17
börja motionera :thumbup:
varför vill du inte få några muskler föresten?

Jag är inte ute efter att få muskler, utan att bli av med fett i första hand. Men får man lite muskler på köpet så är det ju bara positivt.

z_bumbi
2004-12-13, 11:39
utan hjälpa mig på traven för jag tycker det hela med kcal * kroppsvikt mm är för jobbigt för mig.

Är det jobbigt kommer det att bli ännu jobbigare senare när du ska utöva det..

Börja med att räkna ut på ett ungefär vad du äter varje dag under tre dagars tid samt när du äter det, räkna sen ut den genomsnittliga kalorimängden varje dag.
Jämför med www.uppladdningen.nu och se hur du ligger till i kaloriförbrukning.

Nästa steg är att se om du ska öka kaloriförbrukningen, minska intaget eller båda samtidigt men när du har koll på vad du äter så är det bara att återkomma för hjälp med den biten.
Har du inte ork att skriva ner vad du äter under tre dagar på ett ungefär så kommer du inte orka göra några förändringar i kosten som kommer att bli långvariga, kanske elakt sätt att tänka men oftast mycket sant.

Ett enklare förslag är att du börjar styrketräna och sen läser på mer om de andra bitarna och skärper kosten vartefter du lär dig mer.