Visa fullständig version : Definition varus och valgus
Jag är ute efter en bra definition på orden varus och valgus inom ortopedi.
Är man x-bent har man valgus i knäna, men vart kollar man då? Eftersom valgus enligt vad jag läst, innebär att något, t.ex led eller fraktur, pekar ut från medellinjen.. Kollar man då på vart tibia är nånstans jämfört med medellinjen eller??
Hilfe!
Varus är det latinska ordet för hjulbent. Det betyder att "snedheten" är i riktning mot kroppens center. Valgus (latinska ordet för kobent) är det diametralt motsatta, nämligen att "snedheten" (i brist på bättre ord) pekar utåt med kroppens origo som referens...
Edit: Det finns ju olika sorters valgus och varus Emmzan, vilken menar du specifikt? Verkar som att du syftar på exempelvis hallux valgus?
Jag syftar på t.ex hur det ser ut om det är en valgusposition i höften.
Men om valgus = kobenthet, då pekar ju knäna mot varandra, hur stämmer det då överens med att valgus är då snedheten pekar utåt? Jag har svårt att se det som något annat än att det pekar inåt och då är det ju enligt definition varus.
Svårt att formulera detta skriftligt märker jag :).
Det kan ju bli varusposition i t.ex efter en fraktur som läker ihop. Vart är det då man tittar för att säga att det här är en varus, är det att benändarna som vuxit ihop pekar in mot mittlinjen eller kollar man distalt på benets epifys och kollar om den pekar inåt och benämner det hela som en varus.
Kort sagt - för att säga om det är valgus/varus i en led, en fraktur eller vad som helst, vad är det jag kollar på själva benet? Distalt? Proximalt? Vinkeln i leden eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.