Logga in

Visa fullständig version : Plasma tv är bara skit om den inte är dyr

Metal_boy_
2004-12-10, 16:41
kommer mycke me plasma tv nu....dom är inte så jävla bra som man tror..speciellt inte om dom är bra prissatta...kolla en för 19.000 och gämför med en bredvid för 40.000...det är världens kvalitetskillnad

brorsan gjorde en vettig investering på en projektor istället och det är bra bild ända upp på 100"...sen kostar lampan bara 2000 att byta när den är slut

plasman är bara slänga när den är slut efter 10.000timmar

vi satt och kollade på Iron maiden dvd:n från rock in rio på projektorn och hammabiosystem till...fy fan vilket jävla ös..vill me ha!!

Metal_boy_
2004-12-10, 16:44
dessutom hade han datorn ikopplad me...tänk att köra halflife 2 på 100"!!

Shadow Warrior
2004-12-10, 16:45
Plasma tvn drar LÖJLIGT mycket el med.....

Metal_boy_
2004-12-10, 16:47
Plasma tvn drar LÖJLIGT mycket el med.....

det också...sen är inte pengarna värda livslängden...gasen håller ju inte direkt länge i dom där

Metal_boy_
2004-12-10, 16:52
det räcker me att man har barn och själv ska se på tv så har den gått många timmar fortare än kvickt

Snubben
2004-12-10, 16:54
Det är därför man slår till på en bakprojektions-TV.

T.ex Sagem Axium eller Thomson DLP.
Kostar mellan 23-26.000:-

50" Dock jävlar vilken bild det blir, sen införskaffar man DVD med HDMI och hela köret, då snackar vi kvalitet!

Det som är synd är att de kan vara lite stora(väger cirkus 70kg) men vafan, man styrketränar väl ;)

blekfet2
2004-12-10, 16:59
.......ops

Arne Persson
2004-12-10, 17:06
Philips har det bästa systemet i sina, man slipper dom där irriterande skakningarna när bilden panorerar.

Metal_boy_
2004-12-10, 17:11
jag tycker iaf att det är bättre med en bra projektor...bra bild, större bild, billigare och längre livslängd..

Yankeee
2004-12-10, 17:17
Plasma är och har alltid varit skit. Sämre bild för man leta efter.

Krub
2004-12-10, 17:18
jag tycker iaf att det är bättre med en bra projektor...bra bild, större bild, billigare och längre livslängd..

Inte så mycket att diskutera. Projektor är bättre men kostar också en hel del mer om man ska ha något som är värt att ha.

abjorn
2004-12-10, 17:22
plasma tv är inget vidare

raZmus
2004-12-10, 17:23
Har precis fått hem projektor :) 100" here I come.

e150d
2004-12-10, 17:34
en plasma drar inte så mycket mer ström än en vanlig tv. En lcd däremot drar mycket mindre ström.

Angående livslängden så har dagens plasmaskärmar ca 20-30 tusen timmar.
Vilket även det motsvarar livslängden på en bildrörstv. Både plasman och bildröret dör inte efter den tiden men bilden är kraftigt försämrad.

Fördelar med plasma är att de kan visa mycket större del av färgspektrumet än en bildrörstv (en bildrörstv kan visa störredel av färgspektrumet än en lcd däremot)

En annan bra grej med plasma är att en plasmaskärm endast har en bildeftersläpning på ca 1,5 mikro sekunder medans en bra lcd skärm har en eftersläpning på 12-15 milli sekunder.

Shadow Warrior
2004-12-10, 17:45
en plasma drar inte så mycket mer ström än en vanlig tv. En lcd däremot drar mycket mindre ström.

Själv har jag hört grymma siffror på elförbrukningen hoss en plasma tv....

kharon
2004-12-10, 17:49

Angående livslängden så har dagens plasmaskärmar ca 20-30 tusen timmar.
Vilket även det motsvarar livslängden på en bildrörstv. Både plasman och bildröret dör inte efter den tiden men bilden är kraftigt försämrad.

Fördelar med plasma är att de kan visa mycket större del av färgspektrumet än en bildrörstv (en bildrörstv kan visa störredel av färgspektrumet än en lcd däremot)

En annan bra grej med plasma är att en plasmaskärm endast har en bildeftersläpning på ca 1,5 mikro sekunder medans en bra lcd skärm har en eftersläpning på 12-15 milli sekunder.

Och detta jämfört med projektor?

muskelbyggarn
2004-12-10, 17:53
Har också noterat detta, sedan polarn köpte en projektor och kör 100" så blir man lite sugen att gå ifrån 28"... men en plasma för 22k har klart mycket sämre bildkvalite jfm en för 40k och då börjar det bli riktigt jävla dyrt.

Bildkvalitetsmässigt och kontrastmässigt och färgdjup så tycker jag plasman är något bättre än projektor som polarn köpte för 15k dock inte värt 25 lax extra...

Problemet är när man har sambo som inte vill möblera för att få plats med lite bild på väggen :cryout: så det blir gammal 28" en stund till :D

e150d
2004-12-10, 18:08
en sak man ska ta med i beräkningen är att en plasma har grymmt bra bild med en digitalkälla, praktexemplet är en tecknadfilm (hitta nemo) som körs via dvd och komponent kabel till en plasma det är oerhört bra bild.
Men en plasma är inte alls lika bra på analoga singnaler.

Om man ska välja en plasma,lcd eller projektor är inte ett lätt val.

Men det finns några punkter att gå efter.

1. Har du ett litet rum så blir det inte så bra med projektor. och en plasma kan se lite förvuxen ut, då är lcd ett bra val.

2. En projektor kräver ganska mycket av rummet, inte för ljust och bra ytor osv osv.

Sen tycker jag att om man rör sig i prisklassen 20-30 tusen så är en projektor ett mycket attraktivt alternativ, medans om man går upp i prisklass så jämnar det ut sig mellan plasma och projektorer.

I min drömvärld har jag ett källarrum med projektor och hemmabio och ett vardagsrum med nån skrot tv som jag kollar på tv med.

e150d
2004-12-10, 18:10
Problemet är när man har sambo som inte vill möblera för att få plats med lite bild på väggen :cryout: så det blir gammal 28" en stund till :D

Då är det väl ett utmärkt tillfälle att skaffa en lcd eller plasma och slänga upp på väggen tar ju ingen plats alls

mag
2004-12-10, 18:56
E150d kul att någon har koll,Plasma är bra men då kostar det en bit över 30k.
Ni som uttalade er tidigare i denna tråd beskrev plasmaapparater från första generationen.I min drömvärld har jag en 60tums plasma i vardagsrummet och en fet bio i källaren med ca 150tum.

Arne Persson
2004-12-10, 19:24
Har också noterat detta, sedan polarn köpte en projektor och kör 100" så blir man lite sugen att gå ifrån 28"... men en plasma för 22k har klart mycket sämre bildkvalite jfm en för 40k och då börjar det bli riktigt jävla dyrt.

Bildkvalitetsmässigt och kontrastmässigt och färgdjup så tycker jag plasman är något bättre än projektor som polarn köpte för 15k dock inte värt 25 lax extra...

Och Gudrun S. gnäller om att kvinnorna är förtryckta och alla männen är talibaner. ;)

Garnax
2004-12-10, 20:21
Jag har en 42" tv från sony...

Den är grym, bilden är kanon och ljudet är sjukt.

3 sträck är normal tal, 4 är högt och 40 så flyttar grannarna, men ljudet är fortfarande klart...fast man kan inte vara i samma rum som TV:n.

Pappa har en 55" plasma, bilden är kanon dock är ljudet inte samma som min, krävs 70% av max för att få bra ljud i t.ex en film.

Min farbror har en 65" flatscreen importerad från USA som gick för en bit över 100.000kr

Ända regeln som finns är att aldrig köpa 32" hatar dem, som att titta på ett sugrör...bilden blir så otroligt smal...

jakke
2004-12-10, 20:41
mental ponken, vad var det för märke/modell?

raZmus
2004-12-10, 21:37
Bilden kan aldrig bli för stor! Bigger is better!

Metal_boy_
2004-12-10, 21:47
Inte så mycket att diskutera. Projektor är bättre men kostar också en hel del mer om man ska ha något som är värt att ha.

inte så dyrt som en bra plasma , bror min fick en jävligt bra för 10.000 me rabbat iofs

christian
2004-12-10, 21:48
Jag köpte nyss en lite äldre Panasonic Pt-AE100 projje som gått ~300H/5000H av en arbetskollega. 4000:- är helt ok.. ;)

O så nu flyttas det till julen och där ska vardagsrummet möbleras runt projjen och HTPCn och inte tvärt om.. :D

Hade jag fett med deg skulle jag tapetsera väggen med plasma istället.. :thumbup:

Metal_boy_
2004-12-10, 21:52
E150d kul att någon har koll,Plasma är bra men då kostar det en bit över 30k.
Ni som uttalade er tidigare i denna tråd beskrev plasmaapparater från första generationen.I min drömvärld har jag en 60tums plasma i vardagsrummet och en fet bio i källaren med ca 150tum.

plasma är plasma...dyrt om det ska va bra och liten livslängd för pengarna helt enkelt...visst att saker o ting e bättre på själva tv apparaterna nu än de första men så är det ju me allt...men själva plasmakonstruktionen är bajs

e150d
2004-12-10, 23:48
plasma är plasma...dyrt om det ska va bra och liten livslängd för pengarna helt enkelt

En bra plasmaskärm håller i 30000 tusen timmat. Säg att man köper en hysad som håller i 20 tusen.

En dygn är på 24 timmar ett år på 8760 timmar så alltså kan du kolla konstant på tv i drygt 2 år innan tvn börjar ta slut.

Alltså kan du kolla på tv 4 timmar om dagen i 14 år innan innan att 20 tusen timmar gått.

Jag tror nog att du kommar att ha bytt tv långt innan livslängden är slut.

Metal_boy_
2004-12-11, 00:25
En bra plasmaskärm håller i 30000 tusen timmat. Säg att man köper en hysad som håller i 20 tusen.

En dygn är på 24 timmar ett år på 8760 timmar så alltså kan du kolla konstant på tv i drygt 2 år innan tvn börjar ta slut.

Alltså kan du kolla på tv 4 timmar om dagen i 14 år innan innan att 20 tusen timmar gått.

Jag tror nog att du kommar att ha bytt tv långt innan livslängden är slut.

då kommer vi upp i kostnaderna för tvn också...är det värt det? en plasma me den livslängden är inte billig

Garnax
2004-12-11, 00:54
en billig plasma är alltid bättre än en 28 eller 32" TV...

backflash
2004-12-11, 07:35
då kommer vi upp i kostnaderna för tvn också...är det värt det? en plasma me den livslängden är inte billig

det beror på vad man prioriterar...
lite generaliseringar här under då :p...

en projje är billigare per tum, dock så kan alla de som säger sig kolla på hdtv-material vara glada för att göra det, de kollar dock inte i upplösningen som man 'ska' så att säga. Lampgarantierna är ju bara att buga för också...

prioriterar man en kewkmätare på väggen så är plasma jävligt nice, ska man kolla på film eller lira så funkar plasma väldigt bra. Ska man kolla på tv, lilla huset på prärien osv så kan man nog hoppa...

Finns en del schyssta bakprojektionstvar (<-- öh=) så det är bara att kolla runt efter en sådan om man vill ha nått mellanting, men ändå hyfsat med " per krona.

Crt slår fortfarande en hel del om inte allt, där kommer att komma tunnare sådana om ett par år (iaf till Sverige, US hösten 2005) så om man vill så kan man vänta med att hoppa på tåget, men risken finns ju att står där på perrongen i ett par år.