Visa fullständig version : Är du en blindtarm fattigare?
Ja, då har man spenderat de två senaste dagarna på akuten. Det har tagit ett halvdussin blodprov, urinprov, blodtryck, och allt möjligt. Igår eftermiddag blev jag nersövd och läkaren tog bort min blindtarm, som av någon anledning mådde mindre bra.
Nu sitter jag framför datorn och känner mig något så där sliten, enligt läkarens rekommendation ska jag inte göra några tunga lyft på en månad, så träningen får stå på hyllan till i januari. Det känns väl lite jobbigt, men på det stora hela får jag väl vara glad att det bara var blindtarmen som det var fel på :D
Nu till frågan, hur många här på kolozzeum har tvingats operera bort sin blindtarm? :D
Den brast för mig, hade buken full med var.... dom lyfte ut lite tarmar och grejer och spolade rent.
Det är inte alla som haft sina tarmar utanför kroppen :hbang:
stefannn
2004-12-10, 16:38
Den brast för mig, hade buken full med var.... dom lyfte ut lite tarmar och grejer och spolade rent.
har också tagit bort blindtarmen ... men min smittade ner hela kroppen så dom fick vända ut och in på skinnet och spola rent varenda liten cell...
mini_Arnold
2004-12-10, 16:39
är det nån risk att den brister vid tunga lyft?
ölobrännvin
2004-12-10, 17:33
Jag hade ingen blindtarm när jag föddes så dom när jag fick blindtarmsinfektion så fick dom först operera IN en blindtarm och sedan operera bort den samt byta ut vart enda organ i kroppen för dom hällde in glykol istälet för blod på mej.
Det är inte alla som har full uppsättning av tarm heller :D
Blindtarmen är kvar.
Om jag inte hade haft den kvar så hade mitt mål med ett liv utan sjukhusbesök inte funnits kvar :D
Det är inte alla som har full uppsättning av tarm heller :D
Blindtarmen är kvar.
Jag kombinerade, de tog bort blindtarmen på en gång iom att den satt på det stället som de plockade bort.
subliminal
2004-12-10, 18:10
Min blindtarm brast i slutet på augusti. Det tog en vecka innan tarmsystemet hade börjat fungera igen, så jag svalt i princip hela tiden bortsett från lite glukos jag fick med droppen. Tappade många kilon den veckan.
Kunde inte heller äta ordentligt den närsta tiden efter, vilket ledde till att jag i princip såg ut som en lägerfånge med lätt ölmage om ni kan föreställa er det. Verkar som om kroppen prioriterade muskler framför fett i det tillståndet.
Dessutom gick såret upp igen när de skulle plocka bort stygnen (eller metallbitarna jag var ihophäftad med i det här fallet), läckte lymfvätska och ville inte läka på nästan två månader. Har idag fortfarande lite problem med smärtor då och då i magtrakten som jag aldrig haft innan.
Började så smått träna igen för några veckor sedan och var verkligen SKITKLEN, så jag hoppas att det där med muskelminne stämmer.
Slutsats: Det inte kul att få problem med blindtarmen. :(
Min blindtarm brast i slutet på augusti. Det tog en vecka innan tarmsystemet hade börjat fungera igen, så jag svalt i princip hela tiden bortsett från lite glukos jag fick med droppen. Tappade många kilon den veckan.
Kunde inte heller äta ordentligt den närsta tiden efter, vilket ledde till att jag i princip såg ut som en lägerfånge med lätt ölmage om ni kan föreställa er det. Verkar som om kroppen prioriterade muskler framför fett i det tillståndet.
Dessutom gick såret upp igen när de skulle plocka bort stygnen (eller metallbitarna jag var ihophäftad med i det här fallet), läckte lymfvätska och ville inte läka på nästan två månader. Har idag fortfarande lite problem med smärtor då och då i magtrakten som jag aldrig haft innan.
Började så smått träna igen för några veckor sedan och var verkligen SKITKLEN, så jag hoppas att det där med muskelminne stämmer.
Slutsats: Det inte kul att få problem med blindtarmen. :(
Låter otrevligt det där, hoppas du har bra muskelminne :D
Själv har jag inte haft några problem att äta under dagen, och stygnen satte de på insidan av såret, och de är tydligen satta med en typ av tråd som löser upp sig själv. Lustigt att de använde annan metod när de skar i dig... kanske beror på läkaren...
subliminal
2004-12-11, 04:50
Låter otrevligt det där, hoppas du har bra muskelminne :D
Själv har jag inte haft några problem att äta under dagen, och stygnen satte de på insidan av såret, och de är tydligen satta med en typ av tråd som löser upp sig själv. Lustigt att de använde annan metod när de skar i dig... kanske beror på läkaren...
Skulle tro att de gör olika stora snitt i magen beroende på om blindtarmen har spruckit eller ej. I ditt fall verkar det som om den var intakt och att kirurgen därmed slapp öppna upp ett större hål för att göra rent bland tarmarna som det var nödvändigt i mitt fall. Tippar på att de sätter dit agraffer (metallclips) om de är tvungna att göra större snitt.
Kan ju iofs vara så att de helt enkelt använder olika metoder.
/subliminal, med reservation för diverse oklarheter som kan ha uppkommit i onyktert tillstånd
Låter mycket rimligt.
Att "agraffer (metallclips)" sitter på i början för att avlasta de inre stygnen ( av catgut ) vid större snitt.
LunaSpice
2004-12-11, 11:43
Hrm, nej. Inte om den inte är inflammerad.
LunaSpice
2004-12-11, 11:45
Hrm, nej. Inte om den inte är inflammerad.
Jag tog bort min för 2 år sen...den var toknära att brista så kirurgen var lite svettig efteråt. Peritonit (bukhinneinflammation) undviker man helst...:D
Min är också borta, men den försvann väl när jag gicki 3an-4an någonting. Kunde inte käka på 3dagar o spydde mest :p Fick flytande mat dådå :p
Callister
2004-12-11, 12:01
Men varför finns blindtarmen för? Man använder den ju inte? Borde inte evolutionen av människans kropp ha anpassat-bort blindtarmen? :sleep:
Men varför finns blindtarmen för? Man använder den ju inte? Borde inte evolutionen av människans kropp ha anpassat-bort blindtarmen? :sleep:
Har uppfattat det som att den producerar vita blodkroppar när man är liten. När man blir äldre har den ingen direkt funktion, så det är inget man saknar.
Vet någon hur många % av svenska folket som måste ta bort blindtarmen under sin livstid? Enligt pollen här på kolozzeum så verkar det som ett väldigt vanligt ingrepp.
Callister
2004-12-11, 12:32
Kanske är vanligare bland styrketränare :D
Überbiffen
2004-12-11, 13:00
Gone för 14år sedan.
Ja, då har man spenderat de två senaste dagarna på akuten. Det har tagit ett halvdussin blodprov, urinprov, blodtryck, och allt möjligt. Igår eftermiddag blev jag nersövd och läkaren tog bort min blindtarm, som av någon anledning mådde mindre bra.
Var du glad ... en av mina kompisar åkte in på akuten efter att de senaste dagarnas magvärk nått en nivå då hon knappt kunde stå upprätt och fick tillbringa halva kvällen där eftersom de inte kunde få henne att pressa fram det urinprov som krävdes för att utesluta att smärtan berodde på graviditet/missfall (kan vara svårt att kissa på kommando om man haft för ont i magen för att äta eller dricka speciellt mycket de senaste dygnen ...). Hon försökte upprepade gånger få den utländske, ej över hövan excellent svensktalande, läkaren att hon inte hade någon kille att göra någon graviditet med, och inte hade haft någon det senaste halvåret eller så, och därför inte kunde var gravid med mindre än att hon var 1900-talets Jungfru Maria, men utan större framgång. När de äntligen bestämde sig för att öppna och kolla, urinprov eller ej, var det jääääkligt i sista minuten.
Altså, ibland är det svårt att inte undra över vilka övermänskligt hulkenstarka muskelberg folk egentligen tror att de är, och vilka fullständigt mot naturlagarna stridande stordåd som utförs i styrketräningslokaler över världen ...? Lyfta vikter på gymmet så att de inre organen spricker på en ung, frisk människa - ja, det har säkert hänt någon gång i världhistorien (och det finns garanterat en uppsjö av "klintbergare" om någon som vet en kompis kompis som råkat ut för det), men det torde vara vanligare att man överskattar sin styrka och krossar tårna med vikter som är tyngre än vad man orkar hålla ...
(Obs: Inte personligt menat; ovan citerade är närmare "genomsnittligt" än "unikt", men det var bara så tydligt)
MiniYates
2004-12-12, 01:46
Jag dog nästan när min blindtarm sprack i mars i år. Det var helt stört, började som en influensa där jag spydde mycket och inte kunde hålla ner mat. Ingen extrem magsmärta de första dygnen. Sen började magen svälla riktigt mycket och den stog rakt ut, det gjorde ont när man gick och man fick gå böjd osv...
Efter fyra dygn kände jag en extrem smärta i buken, ungefär som att jag blev skjuten. Då ringde jag ambulansen. När jag väntade på den så började jag spy en neon grön aktig massa som såg riktigt grisig ut.
På sjukan satte de mig i en rullstol och gjorde diverse röntgen kontroller samt gav mig en ful bricka att spy galla på.
Efter att ha väntat nån dryg timme kom läkaren och sa att det var operation direkt som gällde - blindtarmen var sprucken sen länge och det var ett under att jag fortfarande levde fick jag reda på efter operationen.
När de öppnade upp mig hade det sett så grisigt ut där inne att operationen hade tagit 3 gånger så lång tid som det brukar göra för en sprucken blindtarm.
Man...det kändes efteråt när man vaknade upp asså. Halva magen uppskuren och öppna sår som var tvunga att lika innifrån och ut för att förhindra infektioner. Yuck, man kunde se allt kött och skit därinne och jag var ihopsydd med enbart 4 stygn över ett 15 cm snitt. Det såg ut som fyra skotthål!
Sen fick jag vara kvar på sjukhuset i dryga två veckor för att få ur infektionen ur kroppen. Hela tiden under sjuk jävla smärta trots att man var fullpumpad av morfin.
När jag sedan kom ut från sjukan hade jag gått ner från 100 kg ganska hård till 81 kg blekfet.
Det tog 8 veckor för såren att läka så att jag kunde ta bort bandagen. Jag gick och tränade samma dag som jag kom ut dock, stapplandes på kryckor. Det blev 10 reps med 10 kg i Dumbell curls den dagen...Följt av lite lätta pass med maskiner för att hålla igång blodcirkulationen. Ligga i en jävla säng hjälper inte mig iaf.
Nu är det nästan 9 månader sedan jag blev urskriven och jag har tagit tillbaka all styrka jag tappat och är på gång att sätta lite nya rekord i dagarna.
Fuck blindtarmen! :thefinger
Jag dog nästan när min blindtarm sprack i mars i år. Det var helt stört, började som en influensa där jag spydde mycket och inte kunde hålla ner mat. Ingen extrem magsmärta de första dygnen. Sen började magen svälla riktigt mycket och den stog rakt ut, det gjorde ont när man gick och man fick gå böjd osv...
Efter fyra dygn kände jag en extrem smärta i buken, ungefär som att jag blev skjuten. Då ringde jag ambulansen. När jag väntade på den så började jag spy en neon grön aktig massa som såg riktigt grisig ut.
På sjukan satte de mig i en rullstol och gjorde diverse röntgen kontroller samt gav mig en ful bricka att spy galla på.
Efter att ha väntat nån dryg timme kom läkaren och sa att det var operation direkt som gällde - blindtarmen var sprucken sen länge och det var ett under att jag fortfarande levde fick jag reda på efter operationen.
När de öppnade upp mig hade det sett så grisigt ut där inne att operationen hade tagit 3 gånger så lång tid som det brukar göra för en sprucken blindtarm.
Man...det kändes efteråt när man vaknade upp asså. Halva magen uppskuren och öppna sår som var tvunga att lika innifrån och ut för att förhindra infektioner. Yuck, man kunde se allt kött och skit därinne och jag var ihopsydd med enbart 4 stygn över ett 15 cm snitt. Det såg ut som fyra skotthål!
Sen fick jag vara kvar på sjukhuset i dryga två veckor för att få ur infektionen ur kroppen. Hela tiden under sjuk jävla smärta trots att man var fullpumpad av morfin.
När jag sedan kom ut från sjukan hade jag gått ner från 100 kg ganska hård till 81 kg blekfet.
Det tog 8 veckor för såren att läka så att jag kunde ta bort bandagen. Jag gick och tränade samma dag som jag kom ut dock, stapplandes på kryckor. Det blev 10 reps med 10 kg i Dumbell curls den dagen...Följt av lite lätta pass med maskiner för att hålla igång blodcirkulationen. Ligga i en jävla säng hjälper inte mig iaf.
Nu är det nästan 9 månader sedan jag blev urskriven och jag har tagit tillbaka all styrka jag tappat och är på gång att sätta lite nya rekord i dagarna.
Fuck blindtarmen! :thefinger
Fyyy fan, lär ju inget vidare det där. Hoppas att man slipper uppleva det samma.
Starkt av dig att komma tillbaka så pass fort ändå!!
Supercharger
2004-12-12, 15:29
Har min kvar!
Trodde dock att den hade brustit för jag hade för jävla ont i magen för nåt år sen, men det gick över och jag lever fortfarande :D ...
Vissa här hade ju riktiga skräckhistorier :( ...
King Grub
2004-12-13, 17:22
Jag är kvitt min. Good riddance to bad rubbish. Innan den blev akut inflammerad hade jag ofta diffusa magsmärtor, men inte de senaste 15+ åren.
GT_Razor
2004-12-19, 12:04
Shit allt det här låter skitläskigt. Alltså jag sitter här nu själv med enorm magsmärta å e orolig över vad det kan vara. Därför jag letade rätt på denna tråd. Kan ni som haft blindtarmsinfallamtion berätta om symptomen? Hur är de från början å hur utvecklar de sig? Jag tror inte att det är blindtarmen eftersom jag började få ont i magen igår efter att först ätit en stor portion med pasta å tonfiskgryta så jag va proppmätt..å sen inte långt därefter åt jag chips å cola. Å hade sex där emellan på rätt full mage....började få ont sen...sen blev smärtan enorm! Sen när jag la mig å skulle sova hade jag så jävla ont så jag ville gråta....låg kvar länge å försökte koppla bort smärtan...blev lite bättre å jag somnade...idag när jag vaknade har jag fortfarande skitont! Mindre än igår..men fortfarande riktigt ont å jag vill inte äta nåt....kan det va blindtarmen eller nå annat farligt? eller är det bara RIKTIGT jobbiga magbesvär pga maten å allt? vad ska jag göra? avvakta ett tag till?
stahlberg
2004-12-19, 12:11
Det värsta när Ölobrännvin föddes var att de tog mist på blindtarmen och hjärnan...
Blindtarmen skulle han ju klarat sig utan. men det tycks ju gå bra nu också tack och lov...
Själv har jag både blindtarmen och hjärnan kvar.
Det värsta när Ölobrännvin föddes var att de tog mist på blindtarmen och hjärnan...
Blindtarmen skulle han ju klarat sig utan. men det tycks ju gå bra nu också tack och lov...
Själv har jag både blindtarmen och hjärnan kvar.
Nu var du ju elak igen. Tänk om tomten faktiskt finns
:MrT:
Jag är kvitt min. Good riddance to bad rubbish. Innan den blev akut inflammerad hade jag ofta diffusa magsmärtor, men inte de senaste 15+ åren.
Hade också magsmärtor före blindtarmen blev inflammerad, så långt som flera år tillbaka. Jag sa det till läkaren med, men han verkade avfärda det som skitsnack. Fast nu tror jag lite mer att jag hade rätt endå :D
Sparrisen
2004-12-19, 14:02
Shit alltså - att ta bort blindtarmen är inget litet ingrepp!!!!! Där är som att klippa bort ett stycke av en vattenslang mitt i och sedan skarva ihop igen!
Troligare är väl att ni har opererat bort blindtarmsBIHANGET.
Btw: blindtarmen tros ha inverkan i kampen mot tex inälvsmaskar. Så de så. (iaf enligt min förelässare - professor i ämnet...).
Shit alltså - att ta bort blindtarmen är inget litet ingrepp!!!!! Där är som att klippa bort ett stycke av en vattenslang mitt i och sedan skarva ihop igen!
Troligare är väl att ni har opererat bort blindtarmsBIHANGET.
Btw: blindtarmen tros ha inverkan i kampen mot tex inälvsmaskar. Så de så. (iaf enligt min förelässare - professor i ämnet...).
Ja, Ja nu ska vi inte vara sån. Till och med läkarna säger ju "nu tar vi bort blindtarmen", även om det inte riktigt stämmer.
subliminal
2004-12-19, 17:07
Shit allt det här låter skitläskigt. Alltså jag sitter här nu själv med enorm magsmärta å e orolig över vad det kan vara. Därför jag letade rätt på denna tråd. Kan ni som haft blindtarmsinfallamtion berätta om symptomen? Hur är de från början å hur utvecklar de sig? Jag tror inte att det är blindtarmen eftersom jag började få ont i magen igår efter att först ätit en stor portion med pasta å tonfiskgryta så jag va proppmätt..å sen inte långt därefter åt jag chips å cola. Å hade sex där emellan på rätt full mage....började få ont sen...sen blev smärtan enorm! Sen när jag la mig å skulle sova hade jag så jävla ont så jag ville gråta....låg kvar länge å försökte koppla bort smärtan...blev lite bättre å jag somnade...idag när jag vaknade har jag fortfarande skitont! Mindre än igår..men fortfarande riktigt ont å jag vill inte äta nåt....kan det va blindtarmen eller nå annat farligt? eller är det bara RIKTIGT jobbiga magbesvär pga maten å allt? vad ska jag göra? avvakta ett tag till?
Åk till en akutmottagning så att en läkare får kolla på dig om det gör riktigt ont så länge. Där kan de även ta blodprov och urinprov för att lättare kunna se vad det kan vara.
Lite info om blindtarmsinflammation: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3333
Allmänt om magont: http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11619
Edit: stavfel
GT_Razor
2004-12-19, 17:11
Ok...tack för svaret! Jo det känns typ lika fortfarande...å det e ju kväll nu...har iaf inte blivit sämre...får se hur jag mår imorrn när jag vaknar...är det likadant eller sämre så åker jag till akuten.
Hur då ?
Jag har fått lära mig att blindtarmen är något vi har kvar ( remnant ) från någon tid när vi fortfarande kunde använda cellulosa som energikälla.
Helt utan nytta, men praktiskt att ha kvar vid t ex olika tarmskjöljningar.
Hästar har ju t e x en gigantisk blindtarm jmf med kor som istället har fyra magar. Att hästar sedan har dåligt utnyttjande av den energi de får i sig är en annan sak.
King Grub
2004-12-19, 17:57
Ok...tack för svaret! Jo det känns typ lika fortfarande...å det e ju kväll nu...har iaf inte blivit sämre...får se hur jag mår imorrn när jag vaknar...är det likadant eller sämre så åker jag till akuten.
En misstänkt blindtarmsinflammation kollas upp DIREKT! Om smärtan plötsligt går över har blindtarmen brustit, och då är det livsfara. Om det nu är det som det är frågan om, vill säga.
va många ni är, :confused:
Hur kan era blindtarm bli inflammerad?
Kan det vara för mycket mat och proteinkonsumtion. :confused:
Blindtarm är ju bra för immunförsvaret
King Grub
2004-12-19, 18:08
va många ni är, :confused:
Hur kan era blindtarm bli inflammerad?
Kan det vara för mycket mat och proteinkonsumtion. :confused:
Bra för immunförsvaret? Det är väl ändå inte helt klarlagt eller bekräftat; mitt immunförsvar har då inte blivit nedsatt pga avsaknad av maskformigt bihang.
Att äta då eller...?
:confused:
allan
Callister
2004-12-19, 18:31
Att äta då eller...?
:confused:
allan
Ja det är delikat dessutom
GT_Razor
2004-12-20, 00:06
En misstänkt blindtarmsinflammation kollas upp DIREKT! Om smärtan plötsligt går över har blindtarmen brustit, och då är det livsfara. Om det nu är det som det är frågan om, vill säga.
Går smärtan över när den brustit? Kan väl inte stämma...är väl tvärtom...när den brister så kommer det väl en EXTREM smärta så man nästan svimmar just där i höger sida? Fast jag är nog ganska säker nu på att det inte är blindtarm. Möjligen nåt gallstens-skit. För har inte varit ett dugg illamående eller så...inge fel på urin eller nåt..bara väldigt ont...å det gör inte ont i höger sida sådär långt ner utan ungefär i jämnhöjd med naveln. Dessutom e jag lite bubblig nu i mitten av magen också...det borde väl också göra ont om man hostar eller så om blindtarmen är inflammerad..å det gör det inte....gör inte speciellt ont när jag trycker där heller. E ändå orolig...vet ju inte...kan ju va nåt annat allvarligt....
subliminal
2004-12-20, 00:44
Går smärtan över när den brustit? Kan väl inte stämma...är väl tvärtom...när den brister så kommer det väl en EXTREM smärta så man nästan svimmar just där i höger sida? Fast jag är nog ganska säker nu på att det inte är blindtarm. Möjligen nåt gallstens-skit. För har inte varit ett dugg illamående eller så...inge fel på urin eller nåt..bara väldigt ont...å det gör inte ont i höger sida sådär långt ner utan ungefär i jämnhöjd med naveln. Dessutom e jag lite bubblig nu i mitten av magen också...det borde väl också göra ont om man hostar eller så om blindtarmen är inflammerad..å det gör det inte....gör inte speciellt ont när jag trycker där heller. E ändå orolig...vet ju inte...kan ju va nåt annat allvarligt....
Åk in och be en läkare kolla upp vad det är för säkerhets skull. Det skulle jag ha gjort.
blindtarmen e kvar,, men mina kära halsmandlar rök i fredags :D
GT_Razor
2004-12-20, 12:29
Så nu e det nästa dag....somnade rätt bra igår....sov bra hela natten....vaknade idag å har inte ont längre...eller alltså det e iaf mkt bättre. Känns fortfarande lite...å inte i höger sida sådär mkt utan bara litegrann i övrigt i magen...men mår bra annars....den e lite öm säkert fortfarande så ska äta lätt å ta det lugnt 2 dagar till. Så jag tror det bara va just att magen stog massa stryk pga det jag åt å rörde mig på full mage. Känns ju nästan bra nu så det e väl bra?
MiniYates
2004-12-20, 19:08
Mina symptom var inte annat än vanligt magont. Jag kunde tom kontrollera smärtan fastän tarmen var brusten. Jag fick ont dag 1, tarmen sprack dag 2 och jag åkte in akut först dag 4. Även då tog det en bra stund för läkarna att fatta att det var exakt blindtarmen som var knas eftersom jag hade ont över hela magen och inte bara på sidan. Det lustiga var att även om tarmen gick andra dagen så var smärtan som minst just då och det var först under fjärde dagen som smärtan verkligen blev extrem efter att jag kände hur något "brast till" därinne.
Och sen...det jävligaste är inte smärtan när tarmen går.
Det är de första dagarna efter operationen som är absolut värst!
Smärtan man hade innan är kanske 1% så intensivt som efteråt! Då har man fortfarande lika ont, men buken är uppskuren på det. Sen kommer abstinens symptomen på morfinet som man får ha i minst 4 dygn efter uppvaknande. Då krampar hela kroppen, du spyr (fortfarande neon grönt) och skiter på dig samtidigt (samma färg där också) varje halvtimme i ett par dygn. Jag fick såna kramper att stygn slets ut mitt sår och det började pumpa ut blod i sjukhussängen. Samtidigt har du dräneringsslangar genom näsan hela vägen ner till magen för att pumpa ut all skit ur kroppen. Du kan inte andas. Du får inte dricka (det spys upp direkt). Ibland var man så desperat att man drack en klunk vatten för att det kändes som man torkade ihjäl. Vet fortfarande inte riktigt om det var värt det. Få kramp och spy eller torka ihop som ett russin?
Jag hade en 5 liters dunk med "grön lager" vid sidan om sängen innan slangarna togs väck.
Det är jävligt gött att slippa det nu, men om jag hade haft min kvar och fått väldigt ont i magen igen - ja, man behöver inte vara ett geni för att förstå att det ska kollas upp tidigt!!!
GT_Razor
2004-12-21, 00:12
Å fy helvete!! Det där lät ju helt sjukt extremt!!! Satan alltså....Aja men det va inte blindtarmen hos mig nog....alltså nu e det kväll å jag mår nästan som vanligt....har inge ont alls eller så...bara yttepytte öm eftersom magen tagit stryk...men då måste jag röra på mig lite å koncentrera mig för att känna av det...e normalt annars...det va nog gallan i mitt fall som fick sig en omgång pga maten å så. Ska tänka på det i framtiden....sättet man äter på å vad man äter har stor betydelse för hälsan. Men jag är jäävligt tacksam att det inte va ngt allvarligt så att jag slapp genomgå någon operation eller så. JÄVLIGT GLAD! Fan magen måste man ta hand om.
Jag blev av med den samma dag som jag fyllde 11. Det värsta var inte smärtan, den var mer värk-aktig, utan jag led mer av att den ugnspannkaka jag ätit samma dag inte ville bosätta sig i magen, och finger-undersökningen... Jag var uppe och gick omkring dagen efter operationen så det var inte alls så farligt :D
Chopsuey
2004-12-21, 07:46
Borta!
Skönt!!! så slipper man vara rädd för att blindtarmen ska bli inflamerad och spricka när man står på ett berg i en djungel med toklångt till närmsta sjukhus.
Kolozzeeumm_
2008-04-02, 16:29
Hej
På en sida stod det "Vid undersökning med fingret i analkanalen (PR) känns en ökad ömhet upp mot patientens högra sida." Är det sant?
King Grub
2008-04-02, 17:18
Är vad sant? Att det kan vara ett symptom på blindtarmsinflammation? Ja, i sådana fall, det är det.
Andy.da.wohoo
2008-04-02, 19:04
Hej
På en sida stod det "Vid undersökning med fingret i analkanalen (PR) känns en ökad ömhet upp mot patientens högra sida." Är det sant?
Jag skäms över att säga detta eftersom jag varit med om det själv men ja det är ett tecken på blindtarmsinfektion.
Fast när jag skulle operera bort min fick jag göra en massa urin och blodprov innan dom ville skära ut den.
Kolozzeeumm_
2008-04-02, 19:13
Jag skäms över att säga detta eftersom jag varit med om det själv men ja det är ett tecken på blindtarmsinfektion.
Fast när jag skulle operera bort min fick jag göra en massa urin och blodprov innan dom ville skära ut den.
Okeej, tack så mkt!
Sign me in, har också fått ett finger upp i röven. Det var en kvinnlig, ganska het, AT-läkare som fick äran att penetrera mig. Då kände man sig lagom manlig. :em:
King Grub
2008-04-02, 19:36
Är det ens värt en tanke att en läkare vid behov undersöker ändtarmen? :confused: What's the big deal?
Är det ens värt en tanke att en läkare vid behov undersöker ändtarmen? :confused: What's the big deal?
Nja. Det är ju ett inte helt oladdat ögonblick. :/
Kvinnor ränner på gynn nu å då utan att gnälla? Jag ser inte problemet.
Att få en kamera med lampa upp genom urinröret var mindre kul dock *mini
Kvinnor ränner på gynn nu å då utan att gnälla? Jag ser inte problemet.
Att få en kamera med lampa upp genom urinröret var mindre kul dock *mini
1 m endoskop är inte heller någon höjdare.
1 m endoskop är inte heller någon höjdare.
Tänker du på Koloskopi eller Gastroskopi eller någon annan form av Endoskopi?
Tänker du på Koloskopi eller Gastroskopi eller någon annan form av Endoskopi?
Koloskopi.
Gastroskopi ska jag testa för första gången under våren.
Koloskopi.
Gastroskopi ska jag testa för första gången under våren.
Inte haft nöjjet att pröva det, Uroskopi fick man ju i alla fall sova under, men jag pissade blod i ett par dar, det var som någon tragit taggtråd genom apparaten.
Gastroskopi skall vara snällare, jag har varit sällskap till en kompis som koloskopades, personen grät panikartat genom hela undersökningen, tydligen måste man hjälpa till och "krysta" under undersökningen. Antar att man känner sig rätt våldtagen efteråt.
King Grub
2008-04-02, 20:04
Du överskattar ditt rumphåls intressevärde.
Avslappning är ledordet och mycket morfinderivat hjälper. :D Nu är jag iofs så van att det inte spelar någon roll om jag inte har aktiva inflamationer i tarmen.
Lever den här gamla tråden igen.
Bara att konstatera att det var 3 och ett halvt år sedan jag hade någon som helst rutin i träningen. Lite deprimerande. :(
Andy.da.wohoo
2008-04-03, 16:22
Sign me in, har också fått ett finger upp i röven. Det var en kvinnlig, ganska het, AT-läkare som fick äran att penetrera mig. Då kände man sig lagom manlig. :em:
Samma sak för mig. Att få ett finger upp då gjorde en inte glad. Men hellre en kvinna än en man!
LunaSpice
2008-04-05, 15:09
Kolla in Road Trip...han klagar minsann inte. Direkt prostatastimulering. :P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.