handdator

Visa fullständig version : Julklappsköp - Mobil och Videokameratips

Gabber
2004-12-10, 14:43
Tja,

Ska köpa till julen en videokamera och en mobil till mig.

Några råd och tips.

Mobilen är en ?? på GEAB som har ett paket med en Apple IPOD mini plus mobilen för 49+150 kr/måni 24 mån. Är det nåt att kolla på?

Det är v-kameran jag behöver hjälp med.

Jag har köpt videokort för att ta in TV och VHS signalerna och för att banda VHS band till DVD. Men nu är det meningen att jag ska kunna ta in signalen från kameran och spela in allt i datorn också.

Vad jag går och tänker på är DV och DVD kamera. Vad är fördelarna och nackdelarna med en DVD kamera?

Någon expert inom området får gärna hjälpa mig.

ante
2004-12-10, 14:58
Du kan föra över kamerans bild till datorn digitalt, och få mycket bättre kvalitet än med TV-kortet.
Jag skulle ha köpt en DV-kamera, eftersom de oftast ger bättre bild, samt kanske är smidigare. Fördelen med DVD-kamera är att du kan ta skivan och direkt spela av den i vilken DVD-spelare som helst. Men eftersom du MÅSTE köpa en kamera med DV-in och DV-ut så kan du lika gärna föra över filmen till datorn, för att sedan bränna ut filmen.

kort sagt.

DV-kamera:

+ Smidig, lite bättre bild
- måste spela över filmen via datorn först

DVD - kamera

+ kan spelas direkt i DVD-spelaren
- ofta större, lite sämre bild

Var ett tag sen jag kikade på DVD-kameror, så de kanske har kommit ikapp med bildkvaliteten, men tänk på att ett DV-band har ruggigt bra kvalitet.
Tänk även på att ju mindre kameran är, desto mer brum från motorn tas upp i kamerans inbyggda mikrofon.

En bra sida är www.cyberphoto.se

har tyvärr inga direkta tips på videokameror att ge.

EDIT: kikade runt lite och denna verkar vara vettig: Panasonic NV-GS120

Gabber
2004-12-10, 15:15
Du kan föra över kamerans bild till datorn digitalt, och få mycket bättre kvalitet än med TV-kortet.
Jag skulle ha köpt en DV-kamera, eftersom de oftast ger bättre bild, samt kanske är smidigare. Fördelen med DVD-kamera är att du kan ta skivan och direkt spela av den i vilken DVD-spelare som helst. Men eftersom du MÅSTE köpa en kamera med DV-in och DV-ut så kan du lika gärna föra över filmen till datorn, för att sedan bränna ut filmen.

kort sagt.

DV-kamera:

+ Smidig, lite bättre bild
- måste spela över filmen via datorn först

DVD - kamera

+ kan spelas direkt i DVD-spelaren
- ofta större, lite sämre bild

Var ett tag sen jag kikade på DVD-kameror, så de kanske har kommit ikapp med bildkvaliteten, men tänk på att ett DV-band har ruggigt bra kvalitet.
Tänk även på att ju mindre kameran är, desto mer brum från motorn tas upp i kamerans inbyggda mikrofon.

En bra sida är www.cyberphoto.se

har tyvärr inga direkta tips på videokameror att ge.

EDIT: kikade runt lite och denna verkar vara vettig: Panasonic NV-GS120

Tack för tipsen, grejjen är att jag inte har en DVD brännare, men om du säger att DV kamera är bättre så vänder jag på mig och håller med. DVD skivorna verkar vara dyrare än dvbanden också.

Sen kanske d e smartare att köpa dvdbrännare till burken istället.

hur skickas filmen till datorn med dvkamera. vad behöver mitt tv-kort för ingångar. finns svideo och composit men ljudet går via ljudkortet.

ante
2004-12-10, 15:28
Ett TV-kort konverterar analog bild till digital. Om du vill använda kortet för att ta bilden från digitalkameran så gör kameran såhär:

ljus->digital (du filmar)
digital->analog (till TVkortet)
analog->digital (tvkortet konverterar)

alla omvanlingar gör att bilden blir sämre, du slipper detta genom att föra över bilden digitalt genom DV-ut porten, som egentligen är en FireWireport.
Om du inte har en sådan ingång på datorn så får du köpa ett tilläggskort, kan inte vara alltför dyrt, max 300spänn skulle jag tro.

Då har du bilden i full kvalitet och du slipper TV-kortet, som du bara skall använda till analoga källor.

En DVDbrännare som klarar +/- kostar 619kr i butik i STHLM, www.webhallen.com
det tycker jag definitivt du skall köpa.
25-pack DVD-R skivor får du för 160 spänn, så speciellt dyrt är det inte.

Då kan du klippa allt på datorn som du vill ha det, och sedan bränna ut det och ha sparat, så du behöver inte ha så många DV-band heller.

Fredda man
2004-12-10, 15:30
Jag kör med firewire, köpte kabel och kort för ca 400kr!
Där kör du både bild och ljud!
Mvh Freddan!

Gabber
2004-12-10, 15:48
härligt, tack för tipsen.

acke_t
2004-12-10, 16:12
jag tycker du ska titta på sonys videokameror, gärna en med äkta widescreen,
typ DCR-THC85E