Visa fullständig version : Slita av valkar
Jag undrar hur detta egentligen går till?
Och varför?
Kan det bero på hudtyp?
För personligen har jag aldrig varit ens nära att slita av en valk, även om jag hållt i ganska stora vikter. Men jag vet att folk sliter av valkar titt som tätt på alla möjliga vikter.
Blir väl så om man inte klarar av vikten fast försöker ändå så att stången kasar rätt genom handen.
Blir väl så om man inte klarar av vikten fast försöker ändå så att stången kasar rätt genom handen.
Nja, mina valkar går inte sönder av det. Så jag tror det måste bero på några fler faktorer.
Har också märkt att magnesia kan hjälpa till att förstöra händerna, då man får "starkare" grepp än man egentligen har då det inte glider. Men jag tror bestämt att det måste handla om hudtyp eller något liknande.
Vissa personer har ju mer läderaktig tjock hud, medan vissa har tunn len hud och andra mer torr hud.
Jo det är ju faktiskt sant, men tror inte det är så stor skillnad inuti händerna. Och ja krita är nog den troligaste anledning, nu när man tänker efter :)
Shadow Warrior
2004-12-09, 18:58
Jag undrar hur detta egentligen går till?
Och varför?
Kan det bero på hudtyp?
För personligen har jag aldrig varit ens nära att slita av en valk, även om jag hållt i ganska stora vikter. Men jag vet att folk sliter av valkar titt som tätt på alla möjliga vikter.
Men Zakath... du är ju ett genetiskt underverk... och snart kommer män i mörka kostymer att föra bort dej till Area 51 eller nått....
Jag menar... klart inte du har sådanna problem! :D :thumbup:
Jo det är ju faktiskt sant, men tror inte det är så stor skillnad inuti händerna. Och ja krita är nog den troligaste anledning, nu när man tänker efter :)
Jo det är ungefär samma skillnad i händerna. Bara att kolla på ett par kompisars händer. Skillnaden kanske inte är riktigt lika markant, men den är betydlig!
Men frågan är om det är hudtyp eller vad som avgör?
Några personer med mer erfarenhet som vill tillägga något?
mina går inte heller sönder direkt däremot brukar jag själv typ skära/riva bort dom, gör inte ont direkt, dte är ändå bara död hud (till skillnad från blåsor som jag måste lära mig att ge fan i riva bort huden på aaaaaaj ajjjj ajjjj). Det enda problemet är väl om du får massa avsliten hud även levande sådan när du tränar så att du blöder, men det har jag inte sett alltför ofta :P
Det beror ju på hur/var man håller med handen tror jag.
racePete
2004-12-09, 22:12
Tror det kan ha att göra med hur torr man är i händerna. Får jävligt torra händer på vintern och valkarna går sönder mer då.
En sak som är säker är att killar som jobbar som exempelvis timmermän har mer slitstarka händer än en datanisse som på sin höjd drar i skinnflöjten med händerna.
Det beror också på vad man gör och med vad. T.ex jag kör tyngdlyftning, efter ett avslutat ryck/stöt så släpper man ner stången och det är då det kan riva upp valkar. Har hänt mig ett par gånger.
Med en vass stång, som en tävlingsstång, så blir det ännu värre. Det river i hela handen när du lyfter och det är då man drar sina valkar också.
Fast t.ex grippers (CoC eller RB) borde vara rätt bra för att härda då? Eftersom de är ganska duktigt räfflade, känns när man är ovan!
Kanske därför jag aldrig slitit av en valk..
Kanske därför jag aldrig slitit av en valk..
Har du släppt ner, elr hållt i en alldeles ny stång? En riktigt vass stång lär skära i dina händer, så ge inte upp hoppet om att dra en valk ;) det lär komma...
Har du släppt ner, elr hållt i en alldeles ny stång? En riktigt vass stång lär skära i dina händer, så ge inte upp hoppet om att dra en valk ;) det lär komma...
Nix, ser fram emot det :love:
Men jag har ju klämt en CoC 3 åtskilliga gånger med magnesia, då har lite skinn slitits av, men aldrig en valk.. Fast det kanske inte är jämförbart.
stahlberg
2004-12-10, 19:49
Inget valksnack, men din inbox för pm är full.
då har lite skinn slitits av, men aldrig en valk.. Fast det kanske inte är jämförbart.
Nopp, det räknas inte :D. Valken måste dras av helt + att det ska helst blöda. Gärna på stången också så det blir din blodsstång ;)
Inget valksnack, men din inbox för pm är full.
Rensat, vill ju spara alla dina pm ;)
Nopp, det räknas inte :D. Valken måste dras av helt + att det ska helst blöda. Gärna på stången också så det blir din blodsstång ;)
En dag får vi se ;)
datorjaevel
2004-12-12, 01:17
Det beror också på vad man gör och med vad. T.ex jag kör tyngdlyftning, efter ett avslutat ryck/stöt så släpper man ner stången och det är då det kan riva upp valkar. Har hänt mig ett par gånger.
Med en vass stång, som en tävlingsstång, så blir det ännu värre. Det river i hela handen när du lyfter och det är då man drar sina valkar också.
Händer mig ibland, hade lena barnrumpehänder också, nu e de bara lite mindre barnrumpa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.