handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler är vilka fiber?

Stoltz
2004-12-08, 21:15
ok, folk pratar om att vissa muskler har en viss sorts fiber och bör tränas på ett visst sätt (set/reps) för bästa effekt. Vilka olika sorters muskelfiber finns det, och finns där nån plats där jag kan få veta vilka olika fiber varje muskel har?

KaZiber
2004-12-08, 21:25
De jag hört talas om är vita(finns mest i armarna) och röda som mestadels finns i låren.
De vita ska tränas med mindre reps och de röda med mer.

AFanatic
2004-12-08, 21:26
Typ I - "långsamma" (klarar mer aerobträning)
Typ II - "snabba" varav: IIa (medel)och IIx (tröttas ut snabbast) finns.

Fibrerna "ligger huller om buller" i muskeln. Ser ut som mosaik...nästan.

Griip
2004-12-08, 21:46
Yes, alla muskler har båda och ingen gigantiskt skillnad förutom vaderna som har väldigt mycket typ 1.

Lizard
2004-12-08, 22:53
Yes, alla muskler har båda och ingen gigantiskt skillnad förutom vaderna som har väldigt mycket typ 1.

Just i vadfallet säger det inte så mycket som man kan tro - vaderna är också en av de fibertätaste musklerna i kroppen. Det innebär att även om andelen typ IIa och IIb är lågt i förhållande till typ I så är antalet ändå omfattande.

Lizard

AFanatic
2004-12-08, 23:02
Just i vadfallet säger det inte så mycket som man kan tro - vaderna är också en av de fibertätaste musklerna i kroppen. Det innebär att även om andelen typ IIa och IIb är lågt i förhållande till typ I så är antalet ändå omfattande.

Lizard

Sist jag kollade så fanns IIb endast i ögonmuskulaturen hos människor...

Pez
2004-12-08, 23:21
Då är den enda korrekta följdfrågan - är det låg eller högreps som gäller för typ IIb-fibrer? Just nu kör jag ganska många reps där, jag kanske skulle sänka till 4-8 reps en period? För som det är nu så är tillväxten fan obefintlig.

Häng inte upp er på specifika repsintervall utan se till att låta träningen vara kul framförallt... om jag fick reda på att mina vader skulle växa 20% snabbare om jag körde 40 reppare så skulle dom ändå inte växa 20% snabbare i slutändan - för det är fan inte kul och jag skulle tröttna på det ganska omgående. :D

Lizard
2004-12-08, 23:21

Begreppsförvirring,
Jag rör mig med andra namn för samma muskler du syftade till innan.

Slow- twitch (ST eller Type I)
Fast-twitch (FT eller Type II)
Fast-twitch A (FT -A eller Type IIA) och fast- twitch B (FT -B eller Type IIB)

Lizard

AFanatic
2004-12-08, 23:36
Begreppsförvirring,
Jag rör mig med andra namn för samma muskler du syftade till innan.

Slow- twitch (ST eller Type I)
Fast-twitch (FT eller Type II)
Fast-twitch A (FT -A eller Type IIA) och fast- twitch B (FT -B eller Type IIB)

Lizard

Nejdå inte alls.

Type I (slow twitch)
Type II (IIx fast-twitch/fast glycolytic) Dessa har mindre antal mitokondrier och en begränsad aerob kapacitet, de är alltså mycket snabba fibrer och har en relativ hög anaerob kapacitet.

IIx "omvandlas" till IIa efter långa träningspass...de får fler mitokondrier osv. Finns mer att läsa om - sök på: "Gene default theory".

IIa är medelsnabba och anpassar sig lätt efter träning o kan "omvandlas" till typ I fiber.

Typ IIb har de snabbaste fibrerna i människor kallats, men de har hittat snabbare fibrer o därför har man döpt dessa till IIx, för att inte förväxla dessa med IIb som finns hos många djur. Men även hos människor iaf i ögonmuskulaturen.

Lizard
2004-12-08, 23:41
Då är den enda korrekta följdfrågan - är det låg eller högreps som gäller för typ IIb-fibrer? Just nu kör jag ganska många reps där, jag kanske skulle sänka till 4-8 reps en period? För som det är nu så är tillväxten fan obefintlig.

Häng inte upp er på specifika repsintervall utan se till att låta träningen vara kul framförallt... om jag fick reda på att mina vader skulle växa 20% snabbare om jag körde 40 reppare så skulle dom ändå inte växa 20% snabbare i slutändan - för det är fan inte kul och jag skulle tröttna på det ganska omgående. :D

Man kan dela upp det du säger i två delar och då väljer jag den sista först; ett effektivt träningsupplägga ska vara Realistiskt (det måste gå att genomföra med hänsyn till dina åtaganden i övrigt), Resultatgivande (det bör ju göra en förbättring jämfört med innan du påbörjade det - sen vad du sättar som mål för just ditt program är en annan sak) och sist det som du själv nämde - Stimulerande (det ska vara kul att genomföra, Du måste ha lust att följa programmet - kanske för resultaten det ger eller för något annat). Så jag instämmer.

IIb (eller IIx för att använda AFanatic's begrepp) är muskelfibrernas heavywheights som hanterar de tyngsta vikterna och krävar intensiv träning.
Om målet är att åka maximal styrka genom att stimulera hypertrofi, eller tvärtom beroende på hur du ser det, så bör du minst ligga på 80% av 1RM mellan 5-8 reps eller till failure. (Zatsiorsky, 1995).

Lizard

AFanatic
2004-12-08, 23:45

Tja mycket träning av så väl uthållighetsträning som styrketräning har ju visat att muskelfibrer ändras, och då från snabba till långsamma...Förändringarna är inte speciellt stora men dom finns där. ...Gene default theory...

Edit: Det är kul att hänga upp sig på sånna här detaljfrågor...I vissa fall. ;)

Pez
2004-12-08, 23:46
IIb (eller IIx för att använda AFanatic's begrepp) är muskelfibrernas heavywheights som hanterar de tyngsta vikterna och krävar intensiv träning.
Om målet är att åka maximal styrka genom att stimulera hypertrofi, eller tvärtom beroende på hur du ser det, så bör du minst ligga på 80% av 1RM mellan 5-8 reps eller till failure. (Zatsiorsky, 1995).

Lizard
Om man sätter det jag skrev i första stycket i relation till det jag quotade (AFanatics inlägg) så inser man raskt att jag skämtade.. men tack ändå. :)

Metal_boy_
2004-12-08, 23:51
kanske är det så att repsen inte spelar någon roll?? kanske är det bara så att när man byter o märker åfan det här va bra så är det variationens skapelse???

och en OT fråga: räknas vilovecka som variation, gör den samma nytta och chock? eller är båda bäst?

30cm
2004-12-09, 00:19
Okej så dem vita muskelfibrerna är Typ II och snabba. Dom svarar bäst på låga reps.
Dem röda är typ I och långsamma. Dom svarar bäst på höga reps eller arobics.
Detta är de viktigaste huvudgrupperna. De blandas huller om buller i alla muskler. Är detta helt utan struktur. Hur ser en muskelfiber ut? Är det En "muskeltråd"? Finns det några bra illustrationer? Har jag förstått allt rätt?

AFanatic
2004-12-09, 00:57
Okej så dem vita muskelfibrerna är Typ II och snabba. Dom svarar bäst på låga reps.
Dem röda är typ I och långsamma. Dom svarar bäst på höga reps eller arobics.
Detta är de viktigaste huvudgrupperna. De blandas huller om buller i alla muskler. Är detta helt utan struktur. Hur ser en muskelfiber ut? Är det En "muskeltråd"? Finns det några bra illustrationer? Har jag förstått allt rätt?

De bilder som tas för att man ska se de olika fibrerna kan se ut så här:

Typ I - ljusa
Typ II - mörka

Pez
2004-12-09, 04:09
De bilder som tas för att man ska se de olika fibrerna kan se ut så här:

Typ I - ljusa
Typ II - mörka
Den där bilden får mig faktiskt mest att tänka på en fint marmorerad biff, vilket då logiskt leder in på frågan om vilken typ av fiber som smakar bäst...
(no weird stuff, vi talar kossa...) :D

Nåja.. kan man påverka mängden av de olika fibrerna eller är det helt enkelt så att man föds "färdigprogrammerad" med en viss andel av de olika typerna and thats that?
Tänker då mest på att man isåfall är mer eller mindre predestinerad att bli bra på en viss typ av kroppsarbete, beroende på hur ens uppsättning ser ut.

Doctor Snuggles
2004-12-09, 05:32
AFanatic, pluggar du detta? För du verkar ha bra koll. :)

En liten följdfundering:

Har inte fått ihop det riktigt vad sambandet mellan olika typer av muskelfibrer och olika former av hypertrofi, d.v.s. sarcoplasmisk och myofibirall.

Någon som vet?

Sverker
2004-12-09, 06:29
[QUOTE=Pez]Den där bilden får mig faktiskt mest att tänka på en fint marmorerad biff, vilket då logiskt leder in på frågan om vilken typ av fiber som smakar bäst...

[QUOTE]

Bilden är ett tvärsnitt av en muskel för att vara tydlig.

Vilken fibertyp smakar bäst :D

Skall vi/jag gissa att de röda fibrerna, med mycket mitokondrier, och som jobbar långsamt och aerobiskt, smakar bäst.

Dessa fibrer BORDE vara mer marmorerade med fett ( muskelfibrer omgivna av fett ), och även innehålla mer intramuskulärt fett (dvs fettdroppar inuti muskelfibrern ).

Lizard
2004-12-09, 07:42

En liten följdfundering:

Har inte fått ihop det riktigt vad sambandet mellan olika typer av muskelfibrer och olika former av hypertrofi, d.v.s. sarcoplasmisk och myofibirall.

Någon som vet?

Sarcoplasmisk hypertrofi är en ökning av de icke-kontraktila muskelvätskan - sarcoplasman.
Myofibrill hypertrofi är en ökning av volymen i myofibrillen som är den del i musklen som är kontraktil.
Till det kommer hyperplasia - förmågan att öka antalet myofibriller.

Lizard

z_bumbi
2004-12-09, 09:16
Den där bilden får mig faktiskt mest att tänka på en fint marmorerad biff, vilket då logiskt leder in på frågan om vilken typ av fiber som smakar bäst...

Det pågår omfattande arbeten med att försöka avla fram grisar med hög halt typIIb (Som ju Afanatic så mycket riktigt skriver inte finns i någon högre andel hos människor.) för att öka mängden kött man får ut av samma djur. Samma sak sker säkert hos kor.
Emmzan (Krambanan har samma lärare skulle jag tro.) har namnet på en av de mest framstående vad gäller grisforskningen i Sverige om du vill veta mer.:D

När dagens onödigt vetande är slut så fortsätter vi med en bunt till i samma kategori (För 99,999% av alla som tränar eller sysslar med det som yrke i alla fall.).
Om man ska hänga upp sig på hur fibrerna beter sig vid träning är typIIx inte så aktiva då det krävs 1-4 veckors vila för att de ska återfå sina "x- egenskaper" efter en hård träningsperiod av styrketräning, de kan mer klassas som snabba typIIa under tiden man tränar.
Det man har att leka med är alltså typI och typII, skillnader i fibertyperna behöver man inte gå in djupare på om man sysslar med volymträning.
Låga reps med tung eller snabb träning, typII växer bra i volym
Högre reps med lättare vikt eller långsammare träning typII börjar likna typI och växer inte så bra i volym.

En liten gej om mosaiken också, jag har fått för mig att fibrerna ligger i en viss ordning i musklerna så att de oftast är sorterade så att det är övervägande typII inom vissa delar och övervägande typI inom vissa. Källa på det här har jag ingen aning om däremot.
Kollar man på kraftutvecklingen så är det däremot logiskt att fibrerna ligger anpassat så att man kan utveckla mest kraft med typII.

Sheogorath
2004-12-09, 11:08
Vet inte om någon påpekat det redan men det verkar som att många här är väldigt fel ute. Slow twitch fibres är inte kapabla till särskilt mycket hypertrofi överhuvudtaget. Oavsett om du stimulerar sådana fibrer med höga eller låga reps så kommer de inte att öka särskilt mycket alls i tvärsnittsarea. Hade det varit så att slow twich fibers svarade bra på t.ex. högreps hade vi haft långdistanslöpare med body-buildar-vader. Vilket vi alltså inte har, för er som aldrig kollat på sporten.

Alltså: oavsett andel av de olika fibrerna i musklerna är det låga reps som gäller för att bygga massa:

a) har du hög andel slow twitch i en muskel kommer det ta längre tid för muskeln att växa då en mindre andel av dina fibrer kan hypertrofera och bli större, då det nästan uteslutande är dina få fast twitch fibers som kommer att kunna svara på den stimulans du erbjuder dem genom överbelastningen på gymmet.
b) har du en hög andel fast twitch i en muskel kommer den att växa snabbare då fler fibrer kommer att hypertrofera och öka i storlek.

Kontenta: oavsett muskelsammansättning ska man träna med låga reps för att bygga massa, då det i princip bara är fast twitch som kan växa i tjocklek. Hade det inte varit så hade vi som sagt haft maratonlöpare med vader och ben som Ronnie Coleman.

Not: sen om "låga reps" är 4-6 eller 8-10 tror jag egentligen är helt oväsentligt. Man får nog öka antalet reps med mer än två per set för att det ska göra någon skillnad vilka fibrer som rekryteras.

AFanatic
2004-12-09, 13:41

Nåja.. kan man påverka mängden av de olika fibrerna eller är det helt enkelt så att man föds "färdigprogrammerad" med en viss andel av de olika typerna and thats that?
Tänker då mest på att man isåfall är mer eller mindre predestinerad att bli bra på en viss typ av kroppsarbete, beroende på hur ens uppsättning ser ut.

:laugh:

Ja man kan påverka mängden...då IIx kan få IIa-fibrernas karakteristika och IIa kan komma att efterlikna typ I fiber. Precis som z_bumbi skriver så tar det en tid för IIx att återfå sina "ursprungliga" egenskaper (efter långvarig träning).

Svensson - ca 50/50 av typ I och typ II fibrer.
Sprinters - ca 30/70
Distanslöpare - ca 80/20

Dock kan det skilja lika mycket mellan två distanslöpare som det gör mellan ex. en sprinter och en distanslöpare.

För att besvara din fråga Pez, så finns det inget enkelt svar. Antalet beror på motoriska neuron, nivåer av thyroxin osv osv osv.

AFanatic
2004-12-09, 13:42

Det händer att jag sjunker ner i en eller annan bok. ;)

Mccartney
2004-12-09, 16:25
Finns långa och korta muskelfibrer. Dem som har korta är ofta dem som är mera explosiva tex sprintar...medan långdistansare har långa muskelfibrer.

Man kan inte ändra dem olika muskelfibrern utan man är född med en viss andel korta eller långa. Har du långa ....så har man problem med att bli explosiv...och dem som har korta har oftast problem med uthålligheten.

LBacker
2004-12-26, 13:31
AFanatic:

Om jag förstår dig rätt så borde inte benämningen "Typ-IIb" användas i diskussioner kring muskelsammansättning hos människor, utan enbart om man diskuterar vår syn eller djur?

"Muscle fiber characteristics and performance correlates of male Olympic-style weightlifters.

Fry AC, Schilling BK, Staron RS, Hagerman FC, Hikida RS, Thrush JT.

Human Performance Laboratories, The University of Memphis, Tennessee 38152, USA. afry@memphis.edu

Biopsies fro the vastus lateralis muscle of male weightlifters (WL; n=6; X +/- SE, age=27.0 +/- 2.1 years), and non-weight-trained men (CON; n=7; age=27.0 +/- 2.0 years) were compared for fiber types, myosin heavy chain (MHC) and titin content, and fiber type-specific capillary density. Differences (p<0.05) were observed for percent fiber types IIC (WL=0.4 +/- 0.2, CON=2.4 +/- 0.8); IIA (WL=50.5 +/- 3.2, CON=26.9 +/- 3.7); and IIB (WL=1.7 +/- 1.4, CON=21.0 +/- 5.3), as well as percent MHC IIa (WL=65.3 +/- 2.4, CON=52.1 +/- 4.2) and percent MHC IIB (WL=0.9 +/- 0.9; CON=18.2 +/- 6.1). All WL exhibited only the titin-1 isoform. Capillary density (caps.mm(-2)) for all fiber types combined was greater for the CON subjects (WL=192.7 +/- 17.3; CON=262.9 +/- 26.3), due primarily to a greater capillary density in the IIA fibers. Weightlifting performances and vertical jump power were correlated with type II fiber characteristics. These results suggest that successful weightlifting performance is not dependent on IIB fibers, and that weightlifters exhibit large percentages of type IIA muscle fibers and MHC IIa isoform content."

Har studier likt denna blandat ihop benämningarna? Jag gjorde ett försök att hitta något om "Gene default theory" (på google) men fick noll träffar, så därför bumbar jag upp denna tråden istället. Om jag nu lyckats greppa det du förklarat så finns det:

1. Typ I
2. Typ IIx/glycolytic som vid/under fysisk träning kan förvandlas till:
3. Typ IIa
4. Typ IIb (i ögon och djurvärlden)

AFanatic
2004-12-26, 13:44
AFanatic:

Om jag förstår dig rätt så borde inte benämningen "Typ-IIb" användas i diskussioner kring muskelsammansättning hos människor, utan enbart om man diskuterar vår syn eller djur?

"Muscle fiber characteristics and performance correlates of male Olympic-style weightlifters.

Fry AC, Schilling BK, Staron RS, Hagerman FC, Hikida RS, Thrush JT.

Human Performance Laboratories, The University of Memphis, Tennessee 38152, USA. afry@memphis.edu

Biopsies fro the vastus lateralis muscle of male weightlifters (WL; n=6; X +/- SE, age=27.0 +/- 2.1 years), and non-weight-trained men (CON; n=7; age=27.0 +/- 2.0 years) were compared for fiber types, myosin heavy chain (MHC) and titin content, and fiber type-specific capillary density. Differences (p<0.05) were observed for percent fiber types IIC (WL=0.4 +/- 0.2, CON=2.4 +/- 0.8); IIA (WL=50.5 +/- 3.2, CON=26.9 +/- 3.7); and IIB (WL=1.7 +/- 1.4, CON=21.0 +/- 5.3), as well as percent MHC IIa (WL=65.3 +/- 2.4, CON=52.1 +/- 4.2) and percent MHC IIB (WL=0.9 +/- 0.9; CON=18.2 +/- 6.1). All WL exhibited only the titin-1 isoform. Capillary density (caps.mm(-2)) for all fiber types combined was greater for the CON subjects (WL=192.7 +/- 17.3; CON=262.9 +/- 26.3), due primarily to a greater capillary density in the IIA fibers. Weightlifting performances and vertical jump power were correlated with type II fiber characteristics. These results suggest that successful weightlifting performance is not dependent on IIB fibers, and that weightlifters exhibit large percentages of type IIA muscle fibers and MHC IIa isoform content."

Har studier likt denna blandat ihop benämningarna? Jag gjorde ett försök att hitta något om "Gene default theory" (på google) men fick noll träffar, så därför bumbar jag upp denna tråden istället. Om jag nu lyckats greppa det du förklarat så finns det:

1. Typ I
2. Typ IIx/glycolytic som vid/under fysisk träning kan förvandlas till:
3. Typ IIa
4. Typ IIb (i ögon och djurvärlden)

Ja du har förstått mig rätt.

Däremot kan jag inte yttra mig om hur eller om de har blandat ihop olika benämningar på fibrer i olika studier.

En ypperlig bok:

Exercise Physiology - Powers, Scott K.

Enklast är om du söker på artiklar på pubmed - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi
Du kommer troligtvis inte hitta något på google....Det är inte direkt den rätta sökmotorn.

LBacker
2004-12-26, 14:21
Ja du har förstått mig rätt.

Däremot kan jag inte yttra mig om hur eller om de har blandat ihop olika benämningar på fibrer i olika studier.

En ypperlig bok:

Exercise Physiology - Powers, Scott K.

Enklast är om du söker på artiklar på pubmed - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi
Du kommer troligtvis inte hitta något på google....Det är inte direkt den rätta sökmotorn.

Tackar!