handdator

Visa fullständig version : Sträckningar, småskador

Zakath
2004-12-08, 18:36
Jag lider av ett probelm. Eller många problem. Jag drar väldigt ofta på mig sträckningar lite överallt från träningen. Bl.a högeraxeln och vissa muskler i ryggen....

Finns det något man kan göra åt det här förutom att försöka träna med korrekt/strikt teknik? En sträckning kan ju förstöra en muskelgrupps träning i flera veckor :(

Shadow Warrior
2004-12-08, 18:54
En sträckning kan ju förstöra en muskelgrupps träning i flera veckor :(

Eller månader... min sträcknin i vänster pec är fortfarande kvar... :(

RobbeliRobban
2004-12-08, 18:55
Jag tror att du skall undika att köra stela mark på 200kg och bromsa i luften på den negativa fasen. Låt vikterna stanna och vara stilla i golvet mellan repsen så slipper du nog mycket av dina skador. lite elakt men kanske är det där en del av dina skador kommer ifrån?

z_bumbi
2004-12-08, 19:01
Om man skadar sig ofta vid träningen.

Sluta vara så viktkåt.

Cykla vikterna/periodisera om man inte redan gör det.

Gå och få massage.

Kör andra övningar än de riktigt stora ett tag och samtidigt träna de områden man skadar sig i oftast med vettiga rehabövningar. Discoträning är underskattat i återhämtningsyfte.

pellepedal
2004-12-08, 19:08
Att vara helt uppvärmd hela passet brukar ju hjälpa. Träna inte för långa pass. Lätt att man svalnar efter ett tag då.

Zakath
2004-12-08, 19:09
Jag tror att du skall undika att köra stela mark på 200kg och bromsa i luften på den negativa fasen. Låt vikterna stanna och vara stilla i golvet mellan repsen så slipper du nog mycket av dina skador. lite elakt men kanske är det där en del av dina skador kommer ifrån?

Nix pix..
Och jag kör ju stela mark med RAK rygg, då kan man inte gå ner till golvet.

Zakath
2004-12-08, 19:11
Om man skadar sig ofta vid träningen.

Sluta vara så viktkåt.

Cykla vikterna/periodisera om man inte redan gör det.

Gå och få massage.

Kör andra övningar än de riktigt stora ett tag och samtidigt träna de områden man skadar sig i oftast med vettiga rehabövningar. Discoträning är underskattat i återhämtningsyfte.

Viktkåt går väl att åtgärda ;) Men man vill ju inte ligga på samma vikter hela tiden... Periodisering kommer nog med mitt nya schema snart.

Massage verkar ju pinsamt :em: Jag kan rulla nerför trappan istället :)

Vad är vettiga rehabövningar?

Zakath
2004-12-08, 19:12
Att vara helt uppvärmd hela passet brukar ju hjälpa. Träna inte för långa pass. Lätt att man svalnar efter ett tag då.

Uppvärmning hjälper ju, så det fuskar jag inte med längre! Håller med om att man kan bli lite kall i slutet av passet, fast då har man ju bara de lätta övningarna kvar..

Griip
2004-12-08, 19:20
Har samma problem. Mer stretching och uppvärming helt enkelt är mitt svar. Ibland kan jag köra en hel månad utan att bry mig om stretchingen fastän jag vet hur viktigt det är, och efter den månaden kan jag lova att jag känner skillnad. Alltså: mycket mycket stelare och lite sträckningar och smärtor här och var i ryygen.

Gör ryggövningar som stretchar ut ryggen. Twisting och knotknäckning t ex, funkar bra för mig iaf.

Griip
2004-12-08, 19:21
http://www.exrx.net/Plyometrics/BroomstickTwist.html

Zakath
2004-12-08, 19:21
Har samma problem. Mer stretching och uppvärming helt enkelt är mitt svar. Ibland kan jag köra en hel månad utan att bry mig om stretchingen fastän jag vet hur viktigt det är, och efter den månaden kan jag lova att jag känner skillnad. Alltså: mycket mycket stelare och lite sträckningar och smärtor här och var i ryygen.

Gör ryggövningar som stretchar ut ryggen. Twisting och knotknäckning t ex, funkar bra för mig iaf.

Jag stretchar redan mycket och värmer upp ordentligt :(
Kotknäckning vet jag knappt vad det är?

Griip
2004-12-08, 19:24
Själv kör jag dem där twist sakerna, knäcker en del och stretchar bra. Har en väldigt stor rygg och nästan hela familjen har ryggproblem. Gör också en grej som kanske är lite konstig: slänger vänster ben till höger, och vrider höfterna, samtidigt som man pustar ut och vrider överkroppen till vänster. Knäcker gott men inget man ska göra för mycket.

RobbeliRobban
2004-12-08, 19:25
Nix pix..
Och jag kör ju stela mark med RAK rygg, då kan man inte gå ner till golvet.

Jox Pox, kör rumänskt istället för stelt så kommer du ner, alternativt palla upp stången, så att den kan vila i marken mellan repsen. ytterst skadligt att bromsa en såpass tung stång i det läget. Du har blivit stark nu och hanterar riktigt tunga vikter, låt stångrackaren vara ifred en sekund eller tre mellan repsen när du kör mark eller markvarianter.

Zakath
2004-12-08, 19:29
Jox Pox, kör rumänskt istället för stelt så kommer du ner, alternativt palla upp stången, så att den kan vila i marken mellan repsen. ytterst skadligt att bromsa en såpass tung stång i det läget. Du har blivit stark nu och hanterar riktigt tunga vikter, låt stångrackaren vara ifred en sekund eller tre mellan repsen när du kör mark eller markvarianter.

stahlberg hjälper mig med mitt schema så jag ska fråga honom. Hade ändå tänkt ta det lite lugnt med dem stela marken ett tag.
Men varför är det skadligt att bromsa upp stången (med baksida lår/rygg)?

RobbeliRobban
2004-12-08, 19:45
stahlberg hjälper mig med mitt schema så jag ska fråga honom. Hade ändå tänkt ta det lite lugnt med dem stela marken ett tag.
Men varför är det skadligt att bromsa upp stången (med baksida lår/rygg)?

fråga stahlberg, om han inte håller med har han fel, hehe. varför inte bromsa upp och varför vila mellan repsen? Har du tänkt på att tekniken blir annorlunda mot den första fina repsen (om den är från golvet) när du studsar i golvet eller bromsar? Att "ta nytt tag" och dela upp repsen i individuella lyft, istället för att se hela setet som en sammanhängande rep, gör att tekniken blir bättre och inte stressas på.

varför är det skadligt att stanna en 200kgs vikt som går fort ner med ett definitivt stopp i luften med ryggen? ingen aning, men det låter inte hälsosamt och riskfritt

Att sakta bromsa en 200kgs vikt i raka marklyft och accentuera den negativa fasen? ingen aning där heller, men det låter inte heller hälsosamt.

Zakath
2004-12-08, 19:51
fråga stahlberg, om han inte håller med har han fel, hehe. varför inte bromsa upp och varför vila mellan repsen? Har du tänkt på att tekniken blir annorlunda mot den första fina repsen (om den är från golvet) när du studsar i golvet eller bromsar? Att "ta nytt tag" och dela upp repsen i individuella lyft, istället för att se hela setet som en sammanhängande rep, gör att tekniken blir bättre och inte stressas på.

varför är det skadligt att stanna en 200kgs vikt som går fort ner med ett definitivt stopp i luften med ryggen? ingen aning, men det låter inte hälsosamt och riskfritt

Att sakta bromsa en 200kgs vikt i raka marklyft och accentuera den negativa fasen? ingen aning där heller, men det låter inte heller hälsosamt.

Jag studsar inte i marklyft. Och nu var det väl stela mark vi pratade om? Jag får fråga stahlberg. Förövrigt använde jag 180kg i stela marken sist.. ;)

RobbeliRobban
2004-12-08, 19:57
Jag studsar inte i marklyft. Och nu var det väl stela mark vi pratade om? Jag får fråga stahlberg. Förövrigt använde jag 180kg i stela marken sist.. ;)

Nej ok, men du använder ju rejäla vikter i stela mark också. Skulle du stanna i luften vid reguljära marklyft? 180kg sist, med din utvecklingskurva 200 i nästa pass, hehe. Men fråga din adlige coach, och meddela om jag har fel.

Zakath
2004-12-08, 20:00
Nej ok, men du använder ju rejäla vikter i stela mark också. Skulle du stanna i luften vid reguljära marklyft? 180kg sist, med din utvecklingskurva 200 i nästa pass, hehe. Men fråga din adlige coach, och meddela om jag har fel.

jag vet inte riktigt vad du pratar om längre ;)
Och jag vet väl att skaderisken finns i alla övningar när man kör tungt. Jag ska fråga.

Men det jag undrar, eftersom jag fått tip på ungefär vad jag ska göra för att undvika sträckningar. Finns det något "mirakelmedel" som tar bort sträckningar?

Griip
2004-12-08, 20:31
Stanna hemma :)

Zakath
2004-12-08, 20:37
Stanna hemma :)

Det är inte ett alternativ. :bpump:

z_bumbi
2004-12-08, 20:38
Viktkåt går väl att åtgärda ;) Men man vill ju inte ligga på samma vikter hela tiden...

Det är ju det man brukar göra om man är viktkåt iofs, särskilt bänkare som inte fattar att de inte kan ligga på max konstant.

Periodisering kommer nog med mitt nya schema snart.

Låter bra.

Massage verkar ju pinsamt :em: Jag kan rulla nerför trappan istället :)

Inte speciellt pinsamt utom om man skriker lite väl högt ibland..

Vad är vettiga rehabövningar?

Beror ju på vad du har för skador och var de sitter, jag tror ingen kan ge tips om det över nätet faktiskt.

Zakath
2004-12-09, 17:58
Det är ju det man brukar göra om man är viktkåt iofs, särskilt bänkare som inte fattar att de inte kan ligga på max konstant.

Låter bra.

Inte speciellt pinsamt utom om man skriker lite väl högt ibland..

Beror ju på vad du har för skador och var de sitter, jag tror ingen kan ge tips om det över nätet faktiskt.

Jag stagnerar inte, jag ökar bara, antagligen för mycket och för snabbt. Säkert därför jag skadar mig titt som tätt :(
Men kroppen hinner väl ikapp om några år.

Tack för hjälpen!

Men jag har hört att det finns olika medel man kan smörja på sträckningar så de försvinner? Men det kanske bara är temporärt?

Doctor Snuggles
2004-12-09, 19:19
Du kan ju alltid ta o smörja lite liniment på skadebenägna delar så de håller sig varma...
Köpte precis Linnex... och det knäcker, måste jag säga. :D
Annars så får du gå igenom träningen och se om det finns något mönster.
T.ex: Vilket set du brukar skada dig på, vilka rep... är det mot slutet av träningen, början, vilken position osv...
Då går det lättare att bedöma.
Tror du gör ett misstag att inte träna axlarna, åtminstone som rehab. Du kan t.ex börja med att värma upp axlarna ordentligt innan bröstträningen.
Samma sak vid marken, fast då kanske ryggrotatorerna (om det var där du oftast blev skadad).
Sedan så vet du ju redan att jag rekommenderat statisk träning i det läget du oftast skadar dig i, för att öka styrkan just där, och (i min mening) minimera skaderisken.