handdator

Visa fullständig version : BMI Direkt

Mental
2004-12-08, 09:43
Snubblade över detta "företag" när jag av misstak klickade på en banner på någon fitnessida.

www.bmidirekt.se

Allt ser fluffigt gullig och gratis ut, villket gör att den stora varningsklockan ringer i mitt huvud. Det är sällan något bra som är helt gratis.

Jag funderar på om det är statligt men hittar inga sådana referenser. Sidan ägs och drivs av ett företag som heter Roche AB, och jag kan inte låta bli att undra vad deras agenda är, säljer de bantnigsmedel kanske?

Sidan är inte fullsmockad med banners och reklam, villket är marknadsstandard för många gratissidor. Hittar en annons och det är till en annan sida som berör diabetes. Även den driven av Roche AB. Den är dock mer uppenbar då den säljer insulinpumpar och mätverktyg mm.

Det är ett aktiebolag, och som alla komersiella bolag så vill de gå med vinst, men vad vinner de med den här sidan, jag ser bara kostnaderna.
De driver ett gratisnr (020) där överviktiga får gratis rådgivning av sjuksköterskor, jag har dock inte provat ringa.
De har recept, tips och trix, utan att uppenbart marknadsföra några av sina produkter. Sidan ser helt ok ut.

När jag rotat igenom hela den allmäna delen utan att hitta haken med gratiserbjudandet så går jag in på delen som riktar sig till sjukvårdspersonal.
Då blir det genast uppenbart, Det första man möts av är information om Xenial, ett viktminskningspreparat.

http://www.bmidirekt.se/uploads/pics/xenical.jpg

Notera nedre högra hörnet ;)

Då har vi alltså syftet med sidan någorlunda klarlagt, man vill att folk skall minska i vikt, och gärna med deras piller. Detta framgår dock inte alls i texten mot allmänheten. Och vad är vitsen med gratisnummret? att slussa in bantarna till sjukvården som skriver ut deras preparat? Jag klurar fortfarande på detta.

Kollar man på länken "vad är BMI direkt" under den sida som riktar sig till allmänheten och sedan på den som riktar sig till sjukvårdspersonal så är det två totalt skilda värkligheter som illustreras.

Hela detta koncept ger mig en äcklig smak i munnen, men jag vet inte varför. Om det vore mer uppenbard vad de sysslade med, dvs säljer viktminskningspreparat så vore det inte lika illa, men det käns som de är noga med att gömma undan den informationen.

Synpunkter?

Cupofcoffee
2004-12-08, 09:54
Den här delen (http://www.bmidirekt.se/index.php?id=151) får mig att tro att läkarna kanske inte varit tillräckligt "duktiga" på att ordinera Roches dyra läkemedel...

Verkar ju vara en riktigt smart marknadsföringsmetod, ett sorts samarbete mellan läkaren och läkemedelsföretaget som i slutändan ger ett mervärde för patienten. Man är inte helt beroende av läkarens kunskap och tillgänglighet, och man får information och stöd ifrån de som kan detta läkemedel bäst.

De gör det givetvis inte för karmans skull, men pengar får man ju tjäna, och det här konceptet verkar inte helt dystert tycker jag.

För övrigt - människan (märk väl) med äpplet på första sidan - sååååå läskig!

mini
2004-12-08, 10:15
Läkemedelsbolag ligger ofta läskigt nära gränsen för bestickning. Läkare bjuds på "utbildningsresor" till soliga länder för att lära sig mer om ett visst läkemedel osv. Många av medicinerna som skrivs ut idag har billigare konkurrenter som läkarna inte nämner. Det är en ganska tveksam pr-verksamhet i många fall.

Munter
2004-12-08, 10:24
Oj, läkemedelsreklam på webben.

Tolkia
2004-12-08, 10:42
Läkemedelsbolag ligger ofta läskigt nära gränsen för bestickning. (...) Det är en ganska tveksam pr-verksamhet i många fall.
Roche/Xenical är varken de första, de sista eller de enda, tyvärr; läkemedelsbranschen är överhuvudtaget ganska "ful". Kanske upplever man det hela som mer stötande än annars när det gäller just marknadsföring av läkemedel, eftersom det på något vis handlar om att profitera på människor i en utsatt situation (kommentarer om att "tjockisar själva satt sig där de sitter" överflödiga). Själv irriterar jag mig nog mest på p-pillerföretagen, som är obehagligt skamlösa i den propaganda de riktar till barnmorskor, gynekologer m.fl. personal med förskrivningsrätt i den svängen; det är motbjudande att se formuleringarna när man vet hur det faktiskt ser ut på biverkningsfronten.

Cupofcoffee
2004-12-08, 11:25
[...]eftersom det på något vis handlar om att profitera på människor i en utsatt situation [...]

Och vad gäller vidrig profit och läkemedel så är patentsystemet fan ta mig det första som bör begravas.

Efter nyår införs TRIPS i de flesta av WTO:s medlemsländer. TRIPS är ett patentavtal som innebär att tillexempel Indien - världens största tillverkare av piratkopierade mediciner - måste införa ett 20årigt patentskydd på alla nya läkemedel. Indiens största pirater - Hetero Drugs, Ranbaxy och Cipla - drar därför tillbaka flera av sina antiretrovirala mediciner från världshälsoorganisationens aids-program.

Det i sin tur innebär att man nu måste förlita sig på läkemedel ifrån blandannat USA - som på grund av patentregler är svårare att använda och kostar 37(!) gånger mer än de indiska.

Betänk att 5,5 miljoner människor i U-länderna är i akut behov av antiretrovirala mediciner, men endast 440000 kan få tag på dem...

Jag blir så förbannad varje gång jag tänker på sånt här. Tack och lov för Israel och Brasilien. Israel har lättat på patentskyddet för läkemedel flera gånger (och USA inför givetvis sanktioner...), och Brasilien ska börja bryta patent på aids-mediciner.

I Brasilien har man erbjudit hiv-smittade gratis mediciner ända sedan 1997, och härom dagen kungjorde de att man tänker satsa på "icke-auktoriserad" produktion i stället för att betala ohållbara summor för att kunna bekämpa sjukdomen.

Ja, det är tur att någon har förnuftet kvar.

Mental
2004-12-08, 13:33
Oj, läkemedelsreklam på webben.

Jag antar att du menar det ironisk på något sätt?

Jag ser inga problem med detta, om de bara vore lite rakare i sin marknadsföring, i stället för att mygla undan med det som jag upplever att de gör nu. Tjänsten som de erbjuder är säkert ett bra kompliment. Men jag vill ha en lite renhårigare marknadsföring

Tolkia
2004-12-08, 16:00
Jag ser inga problem med detta, om de bara vore lite rakare i sin marknadsföring´... (...) ... jag vill ha en lite renhårigare marknadsföring
Jo, det kan jag hålla med om. Just när det gäller preparat som på ett eller annat sätt är relaterade till utseendet (bantningspreparat, östrogensubstitut till postmenopausala kvinnor etc.) vill tillverkarna gärna få det att framstå som om deras verksamhet vore något de ägnade sig åt uteslutande av sitt hjärtas godhet och de ömmaste omsorger om alla stackars, stackars patienter som lider så svårt av sina diverse dysfunktioner - trots att det som "patienterna" lider mest av förmodligen är omgivningens reaktioner p deras "dysfunktioners" konsekvenser på deras utseende och/eller sexuella attraktionskraft, och trots att de patienter man intresserar sig för så gott som uteslutande är välsituerade västerlännningar. Man kunde ju tycka att de hjärtegoda läkemedelsproducenterna med liv och lust borde gå in för att framställa billiga läkemedel mot t.ex. malaria, snäckfeber m.fl. av de sjukdomar som tar livet av arméer i utvecklingsländer i Afrika och Asien, men så långt räckte uppenbarligen inte det ömma samvetet ... Mot just snäckfeber/bilharzia finns ett preparat för FÅR, men inget för människor - eftersom stordriftsfårfarmarna har råd att betala för att slippa det ekonomiska avbräck det innebär om en hel uppsattning infekteras, men de människor som drabbas knappt ens har råd att gå till vårdcentralen och få en diagnos ställd - om de nu har någon vårdcentral att gå till ...