handdator

Visa fullständig version : Symptom för diabetes?

Callister
2004-12-07, 22:08
Jag undrar bara lite rent. Jag brukar bli sådär konstigt törstig ibland och trött.. är inte det vanliga sympton för diabetes? men har inte pissat så mkt direkt.. gjorde bergman belastning för 1 år sen, då var allting lugnt.. o sen dess har jag gått ner 25 kg.. kan det vara möjligt att jag börjar få något nu (långsökt) ? :MrT:

mystic[-_-]
2004-12-07, 22:20
http://www.alltomdiabetes.se/

bosse_brutal
2004-12-07, 22:31
när syrran fick diabetes så drack hon enorma mängder vatten, och pissade nästan konstant, samt att hon mådde piss ett bra tag innan kommer inte på nå direkta symptom, va väl 5 år sen eller nått hon fick det.

när vi åkte in te sjukan med henne så hade hon nästan 30 i blodsocker, och läkarna sa att det var konstigt att hon över huviud taget kunde stå på bena. normalt ligger blodsockret på typ 4-6 på skalan.

Sverker
2004-12-08, 07:04
Det är säkert långsökt att du fått diabetes men det är aldrig fel att testa.
Ett enkelt blodsockertest på vårdcentralen eller också köper du Ketostix på apoteket. Du får höga ketonkroppsvärden ifall du går med obehandlad diabetes. Märks också tydligt på andedräkten.

Att diabetiker blir törstiga när sjukdomen bryter ut vet de flesta men de vet inte hur törstig man blir. Törsten släpper inte ! Spelar ingen roll hur mycket vätska man dricker, man är otörstlig.
Nästa steg är kramper först lättare som släpper efter en liten stund men senare kramper som aldrig släpper.

Callister
2004-12-08, 07:21
Jag har inte haft några kramper iaf. Men törsten har gått o törsta men anledningen till att jag frågar är att jag blir helt trött ibland och törstig.. sen nån timme senare blir jag pigg även om jag inte ätit.. upplever det som jag blir trött efter en måltid.. :confused:

Styx
2004-12-08, 08:34
Tror inte du behöver oroa dig,
du skriver att du blir väldigt törstig ibland.
Har man obehandlad diabetes blir man väldigt törstig (därför att de höga mängderna glukos i blodet ger hög osmolaritet som i sin tur stimulerar törstcentrat i hypotalamus) och måste då också springa på toa väldigt ofta för att pissa ut allt överflöd av vätska. Som Sverker skrev också så får du aceton-andedräkt, pga ketonkropparna som bildas som resultat av glukosbrist i cellerna.

Hobbes
2004-12-08, 08:56
Diabeters Mellitus, star val for Honungsmakande, det som rinner genom kroppen. Kan ju ha helt fel, men ska visst fatt namnet efter sattet man diagnoserade det i antiken.

Precis som Sverker skrev, tar det inte langtid att kolla upp hos en vardcentral, framfor allt sa far man svar snabbt och slipper oroa sig.

Tolkia
2004-12-08, 11:04
Diabeters Mellitus, star val for Honungsmakande, det som rinner genom kroppen. Kan ju ha helt fel, men ska visst fatt namnet efter sattet man diagnoserade det i antiken.
Japp; urinen blir söt p.g.a. all glukos som rinner obearbetad genom kroppen, därav namnet. Och ja, smaklökarna var ett vanligt analysinstrument på den tid det begav sig, även i fall vi inte skulle uppleva som så "smakliga" ...

AFanatic
2004-12-08, 11:13
.. upplever det som jag blir trött efter en måltid.. :confused:

Kan ju bero på att blodet "dras" till mag- tarmsystemet för att ta hand om näringsämnena.

Styx
2004-12-08, 15:12
Blodtrycket i hjärnan ska iofs vara konstant, oavsett om man ätit eller inte.

AFanatic
2004-12-08, 15:36
Jao, tänkte på övriga delar...hud,muskler osv.

Tricklev
2004-12-08, 15:40
Har grävt runt på sidan men hittar inget, någon som vet vart man kan läsa om symptonen.

Callister
2004-12-08, 19:09
Kan man ligga på gränsen då? typ i flera år?
Det är väl så att överviktiga som INTE har diabetes helt enkelt klarar av att producera 10-15 ggr mer insulin.. o eftersom jag varit grovt överviktig förut och mindre överviktig nu så borde min kropp klara av den belastningen? :rolleyes:

Sverker
2004-12-08, 19:16
Gränsen är satt till 6.5 mmol/dl ( tror att det är den enheten :confused: ).

Alla som vid fasta uppvisar det blodsockret, eller högre, har per definition diabetes typ 2 och löper ökad risk att få olika skador med tiden på njurar, ögon och nerver. Då har man fortfarnde insulin i kroppen men mängderna är för små och känsligheten för dålig.

Har du gått ned i vikt har du också minskat belastningen på bukspottskörteln och därmed undviker typ 2 diabetes. Tränar du regelbundet och äter hyffsat bra med nyttigt fett, lågt GI osv är risken minimal att få diabetes typ 2 :thumbup:

Callister
2004-12-08, 19:37
Gränsen är satt till 6.5 mmol/dl ( tror att det är den enheten :confused: ).

Alla som vid fasta uppvisar det blodsockret, eller högre, har per definition diabetes typ 2 och löper ökad risk att få olika skador med tiden på njurar, ögon och nerver. Då har man fortfarnde insulin i kroppen men mängderna är för små och känsligheten för dålig.

Har du gått ned i vikt har du också minskat belastningen på bukspottskörteln och därmed undviker typ 2 diabetes. Tränar du regelbundet och äter hyffsat bra med nyttigt fett, lågt GI osv är risken minimal att få diabetes typ 2 :thumbup:
Jag äter väl inte så bra nu, men jag äter tillräckligt bra för att stå still i vikten eller gå ner lite.. Men jag äter ju nyttigt om vi jämför med de flesta ungdomar idag.. men motion ere snållt med.. men har en del vardagsmotion, t.ex minst 1 timme promenad för man ränner i skolan o sånt

Zakath
2004-12-08, 19:40
Du kan väl alltid smaka på ditt urin? Det är ju ändå sterilt så det är inte farligt :thumbup: Smakar det sött så är nåt fel.

Sverker
2004-12-08, 20:15
Finns teststickor på apoteket för socker i urinen.

Svaret skall alltid vara negativt.
M a o skall det aldrig läcka ut glukos ( blodsocker ) i urinen oavsett när man ätit.
Men....men... det finns fullt friska personer också som efter en större måltid får ut mindre mängder glukos i urinen.

Zakath
2004-12-08, 20:17

M a o skall det aldrig läcka ut glukos ( blodsocker ) i urinen oavsett när man ätit.
Men....men... det finns fullt friska personer också som efter en större måltid får ut mindre mängder glukos i urinen.

Men det borde väl vara ofarligt att smaka?
Även om det kanske inte verkar så tilltalande ;D

Sverker
2004-12-08, 20:26
Ja, i princip ofarligt. Urin innehåller ju ämnen som redan snurrat ett varv i kroppen och urin skall vara sterilt.

Kanske inte vid urinvägsinfektion men annars så.....

emmzan
2004-12-08, 20:30

Jag får socker i urinen vilket läkaren kallar "låga njurtrösklar" dvs att det inte krävs så höga blodsockervärden för att njuren ej skall klara ta tillbaka all glukos den filtrerar ut.

Hobbes
2004-12-08, 21:55
Jag får socker i urinen vilket läkaren kallar "låga njurtrösklar" dvs att det inte krävs så höga blodsockervärden för att njuren ej skall klara ta tillbaka all glukos den filtrerar ut.

Oj, aldrig hort talas om det. Njurtrosklen ligger val vid ca 9 mmol/dl i vanliga fall.

Sverker, Pubmed har en intressant sida om Diabeters, de menar att det har kommit att bli en epidemi, i USA raknar de med att 1 av 3 barn som fodds 2000 riskerar nagon form av diabeters. Behover jag namna att de namner overvikt som en av orsakerna. Uppenbarligen har aven Typ 2 diabeters okat hos ungdomar, i Japan ar visst detta ett tydligt fenomen. (Alltsa ar det inte bara USA som ar utsatta.)

Om ni ar intresserade kan jag dra bitar av texten och lagga ut den har, kanns lite orovackande att lasa.

Sverker
2004-12-09, 06:55
Oj, aldrig hort talas om det. Njurtrosklen ligger val vid ca 9 mmol/dl i vanliga fall.

Njurtröskeln varierar faktiskt en hel del för olika mäniskor. Medelvärdet ligger nog kring 9 och jag tror själv att min tröskel ligger där kring 9 eller 10.

Länka gärna till studien. Gissar att barnen också har brist på motion vilket kanske inte gäller oss på Kolozzeum, men även vi får ju barn.

Hobbes
2004-12-10, 02:15
Har kommer lanken till artikeln jag pratade om:

Diabeters (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=diabetes.section.6) Kolla Flash grafiken, mycket skrammande!!

The genetic landscape of diabeters (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=diabetes.TOC&depth=1) Har ar artikeln/eboken med alla kapitel!

Ber om ursakt att ni fatt vanta pa den :em:

Ishie
2008-02-16, 14:27
Det är säkert långsökt att du fått diabetes men det är aldrig fel att testa.
Ett enkelt blodsockertest på vårdcentralen eller också köper du Ketostix på apoteket. Du får höga ketonkroppsvärden ifall du går med obehandlad diabetes. Märks också tydligt på andedräkten.

Att diabetiker blir törstiga när sjukdomen bryter ut vet de flesta men de vet inte hur törstig man blir. Törsten släpper inte ! Spelar ingen roll hur mycket vätska man dricker, man är otörstlig.
Nästa steg är kramper först lättare som släpper efter en liten stund men senare kramper som aldrig släpper.

Ja tråden är flera år gammal, men jag kunde inte låta bli att som hyffsat nybliven diabetiker påpeka precis vad Sverker här skriver om törsten. Jag fick runt i lumpen med diabetes å drack väll minst en liter i timman, hela dagen lång. Vaknade om nätterna å drack tills jag fick kväljningar, gick å la mig igen, Vaknade igen etc etc, flera ggr per natt. Jag är helt övertygad om att jag då skulle kunna ha slagit världsrekordet i vatten intag under en timma.
Den som aldirg upplevt det kan aldirg förstå.
Det är som att det bokstavligen rinner igenom kroppen. Gick jag utan vatten i näven i mer än fem minuter vart jag helt panikslagen, för att jag var så jävla törstig. No joke.

Angel
2008-02-16, 18:02
när syrran fick diabetes så drack hon enorma mängder vatten, och pissade nästan konstant, samt att hon mådde piss ett bra tag innan kommer inte på nå direkta symptom, va väl 5 år sen eller nått hon fick det.

när vi åkte in te sjukan med henne så hade hon nästan 30 i blodsocker, och läkarna sa att det var konstigt att hon över huviud taget kunde stå på bena. normalt ligger blodsockret på typ 4-6 på skalan.

Ja har sett betydligt högre värden än så. Det värsta va en bäbis med 70 något i p-glucos.

Sverker
2008-02-16, 18:21
Bäbis med diabetes ?
Visste inte att det fanns så små. Det kan bryta ut vid 4 - 6 åts åldern och jag har hört talas om 2 - 3 åringar.

Måste vara jättesvårt att vara förälder då.

Angel
2008-02-16, 19:06
Bäbis med diabetes ?
Visste inte att det fanns så små. Det kan bryta ut vid 4 - 6 åts åldern och jag har hört talas om 2 - 3 åringar.

Måste vara jättesvårt att vara förälder då.

Jorå, den hade haft feber och så några dagar...men hon hade haft den hemma, sen hände de nått och dom åkte in till akuten.

Ja, den lilla flickan blev, hemskt nog, utvecklingsstörd.

Aeis
2008-02-24, 13:37
Någon som har något annat förslag på sjukdom om man har problem att släcka sin törst?
Hade nämligen bara 5.3 och 5.0 när jag tog blidprov efter fasta.
Jag dricker ofta 5+ liter vätska per dag utöver måltiderna. Värst är det på kvällen innan läggdags.

Sverker
2008-02-24, 14:16
Klassikern är diabetes insipidus:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes_insipidus
Nu är det säkert INTE troligt att du har det men vad som helst som påverkar vätskebalansen ger signaler till törstcentrat i hjärnan.