Logga in

Visa fullständig version : Stanna i växten vid deff?

Mikael
2004-12-07, 21:17
Jag undrar kort och gott om det finns det någon risk för en som växer att stanna upp i växten under deff?

Sverker
2004-12-08, 07:09
Svaret på frågan är att växande ungdomar inte skall deffa :nono:

Inte för att någon skulle sluta växa på längden utan därför att näringsbehoven och förändringarna i kroppen är extremt stora under denna korta period i livet.

Vid kraftig övervikt är det lämpligt att söka hjälp hos Landstinget.

Mikael
2004-12-08, 07:20
Ojoj :( Jag som redan gått ner 20 kilon. Lika bra att jag går ner ett par kilon till, så att jag landar på min målvikt med bantningen.

Mental
2004-12-08, 13:32
Ojoj :( Jag som redan gått ner 20 kilon. Lika bra att jag går ner ett par kilon till, så att jag landar på min målvikt med bantningen.

Haha, du tänkte inte på att kolla upp det innan du började banta?
Seriöst. Du växer bara en gång, då skall man vara snäll mot kroppen, äta bra och träna, man skall ju trots allt leva med den kroppen ett tag framöver.

Eas
2004-12-08, 15:48
Jag har deffat ett bra tag nu och blivit av med massa fett. Men ändå har jag fortsatt o växa. Förvisso så tänker jag ju på att kroppen behöver rikligt med näring, så vissa veckor så stannar jag helt enkelt upp med deffen och äter mer. För mig har det funkat kanon! Men att börja deffa när man är för ung är nog ingen bra idé. Själv är jag 16 bast.

Mikael
2004-12-08, 16:10
Mental, det är inte riktig som det låter. Jag drabbades av någon sorts panikångest i vår/sommras. Då gick jag ner 20 kilo, helt supersnabbt. Fattade knappt själv att jag hade gått ner så mycket. Efter det så har jag legat stilla ett bra tag men började igen för ett tag sedan. Så tänker jag ju på sådant.

Sverker, vad påverkas och hur mycket påverkas saker av en viktnedgång på drygt fem sex kilo?

Sverker
2004-12-09, 14:49
Fem eller sex kg under någon kort period är säkert inte så farligt.
Tänker mer på risken att äta alldeles för lite och träna alldeles för mycket under långa perioder.
Slår hårt på nybildningen av benmassa vilket leder till benskörhet när man blir äldre och stressfrakturen nu.