Visa fullständig version : Fetma och bortförklarningar
TrasMannen
2004-12-06, 09:02
Ja hur ofta har man inte hört, "Alltså, jag har testat alla sorts dieter men jag kan inte gå ned i vikt".
Jag blir så trött på folk som säger att det är något fel på Just dom och kan därför inte gå ned i vikt, medans i själva verket sitter dom framför teven hela kvällarna och drar i sig supersize menyer.
Självklart så finns det dom som
Inte vill gå ned i vikt,
Dom som har svårare än andra att gå ned i vikt,
Dom som har en sjukdom som gör att dom inte kan gå ned i vikt.
Det var ett fetmarelaterat program ifrån alla vårat fatcamp U.S of A för ett tag sedan. Det handlade om personer som var överviktiga och vad dom gjorde åt saken.
Det som stod ut mest i intervjun var en 17 årig tjej som var överviktig och ville fettsuga sig. Och då frågade reportern henne om hon hade testat diet och träning. Hon berättade att hon hade testat alla dieter, tränat en himla massa (typ 1 promenad i veckan). Men har inte gått ned någonting. Sen skulle kamerateamet komma hem till henne och filma, då sitter familjen och äter middag. på bordet står 3-4 Gigantiska familjepizzor.
Jaja, det kanske var familjens "ätardag".
Hon fettsögs i alla fall, dom plockade bort 15 kilo fläbb. Hon vaknar upp i smärtor och skakande frossa, det första hon säger är att hon vill ha läsk och slabbig mat :thumbup:
Nån mer än mig som irriterar sig på denna sortens "klagomänniskor"
mystic[-_-]
2004-12-06, 09:06
Fördelen med styrketräning är att man kan kalla sig bulkig :naughty: Inte för att fetma och bulkig är samma sak :D
Finns personer som klagar på allt så inget mer med det
Nån mer än mig som irriterar sig på denna sortens "klagomänniskor"
Arnold!
"Min hemlighet består av tre delar som jag lärde mig på gymmet - självförtroende, positiv mental attityd och ärligt hårt arbete. Många känner till dessa principer men det är väldigt få personer som kan praktisera detta. Varje dag hör jag någon som säger 'Jag är för fet. Jag måste gå ner 5 kg, men det går inte.' 'Jag står stilla i min utveckling, det händer ingenting.' Jag skulle hata mig själv om jag hade en sådan attityd, om jag var så svag."
TrasMannen
2004-12-06, 09:26
Arnold!
"Min hemlighet består av tre delar som jag lärde mig på gymmet - självförtroende, positiv mental attityd och ärligt hårt arbete. Många känner till dessa principer men det är väldigt få personer som kan praktisera detta. Varje dag hör jag någon som säger 'Jag är för fet. Jag måste gå ner 5 kg, men det går inte.' 'Jag står stilla i min utveckling, det händer ingenting.' Jag skulle hata mig själv om jag hade en sådan attityd, om jag var så svag."
Precis, Ser man ett problem, inte fan gör det saken bättre av att klaga över det. Tag tag och bit ihop och lös skiten ( ju större problem, ju hårdare får man bita helt enkelt)
Jo, det är störande. Samma sak med folk som säger att de inte kan gå upp.
Sen när man vill hjälpa till och kolla upp med dem hur de sköter sin kost och träning så har de fan inte ens energi till att rabbla upp hur kosten under dagen ser ut för dem. :insane:
"Men skit i hur jag äter och tränar.. hur ska jag gå upp/ner i vikt?!?"
Fetton är svaga människor helt enkelt.
Cupofcoffee
2004-12-06, 09:41
Det finns väl andra (värdefulla) aspekter av en människa än deras kroppsmassa?
varit överviktig någon gång?
mvh stenis
Jag hatar inte tjockisar, jag hatar deras attityder och deras trångsynta sätt att se på saker! Min morsa är en av tjockisarna och jag har väl hört det mesta vid detta laget!
Majoriteten av alla överviktiga säger att de inte kan gå ner i vikt och det är ren skit ju! De blir bara sura för att de inte går ner allt på en månad! De går ner kanske 15kg på en månad men märker att de inte har något sexpack och eller en fast röv så då slutar de och käkar några pizzor till i hopp om att få lite extra sympatikänslor från vännerna som de brukar beklaga sig för!
Argh!
(Att stryka alla över en kam är ju fel, men ändå).
Lol, såg programmet jag med, första kommentaren var verkligen priceless.
Så snyggt med fettsugning med, visst, du får kanske mindre fett på magen, eller röven, eller under hakan, men du har fortfarande en massa fett kvar på alla andra ställen ;D
Fetton som inte gillar att vara feta men ändå inte gör något åt det isf, är man fet och nöjd lär man ju inte vara en svag människa, då är man väl snarare stark som kan fortsätta vara nöjd trots samhällets kritik.
jag är fet, för nbåt år sen hade jag tvättbrädan framme, nu väger jag 120kilo och mår hur bra som helst, dessutom är jag starkare nu när jag är fet.
Utseendet är det minsta jag bryr mig om. Och jag har ändå lyckats behålla tjejen även fast jag blivit fet. Be fat and happy :)
I dagens samhälle saknar många självdiciplin, tror att andra skall fixa saker för en och lyfter ogärna ett finger själva.
Vad gäller fetma finns det som bekant flera olika orsaker till problemets uppkomst. Att t.ex. funktionshindrade och äldre lättare lägger på sig fettvävnad än andra är inte konstigt. Vissa föds med genetiska deffekter som förhindrar fettnedbrytning o.s.v. Men faktum är att dessa bara utgör en bråkdel av alla gravt överviktiga människor.
Ser personligen inget fel i att vara lite mullig, vad nu det är? (se dagens skönhetsideal).. Men! När det går till överdrift kan jag inte annat än att känna en viss avsmak, där personen i fråga totalt saknar självkritik samt självbevarelsedrift. Att inte kunna titta sig själv i spegeln och säga:
-Nu är det dags att göra någonting åt min kropp, innan den kommer fara illa.
Inte för andra, utan för sig själv!
Jag hatar inte tjockisar, jag hatar deras attityder och deras trångsynta sätt att se på saker!
Well, jag trodde att "tjock" respektive "fet" var adjektiv som beskrev utseendet hos en människas kropp, inte vederbörandes själsliga eller intellektuella egenskaper eller vederbörandes fördomar och attityder till livet och annat. Likaledes trodde jag att feta människor liksom andra uppvisade en tämligen stor variation och inte samtliga var stöpta i samma form med avseende på samtliga egenskaper utöver fetman. Men jag inser när jag läser denna av väl underbyggda, sakliga inlägg bestående tråd att jag måste ha missuppfattat något. Undrar också, i förbigående sagt, en liten, liten aning hur åsikter som uttrycks i en tråd som denna går ihop med den uppbragthet det resulterar i varje gång någon uttalat sig i media om hur "alla" kroppsbyggare är?
Min favoritmantra gäller även här: att vilja göra något är inte samma sak som att vilja ha något gjort. Dvs: jag skulle vilja vara ickefet != jag ska göra mig ickefet. Det är bara den ena inställningen som leder till att något händer i rätt riktning. Just do it osv.
AFanatic
2004-12-06, 11:47
USA spelar väl i en egen liga? De har varit omgivna av fet och sockerrik mat så länge så dom har tappat all uppfattning om vad som i verkligheten är nyttigt. När det gäller USA (och alla andra välfärdsländer) får man inte glömma bort att ALLT hänger inte på individen (även fast jag är benägen att tycka det), utan "samhället" har ansvar iaf att informera och visa på vad som är vad, sedan är det upp till vara och en att välja. Någonstans fattas det ju kunskap, iaf om man ska gå efter det där programet. Vet man inte något om tallriksmodellen, näringsinnehåll osv, hur ska man då ändra på kosten?
Det som är irriterande är väl att man inte kan veta ifall dom verkligen inte vet något eller om dom bara är lata? Kan ju vara svårt att låta bli att dömma folk men tills man inte vet så är det väl bara att försöka hjälpa till.
Är man inte rejält vältränad så är man i stort sett överviktig, är det inte så i US?
Det som är extra kul med USA är, för att upprepa aftonbladetvetenskap, att dom generellt äter mycket lite fett. Dom vräker däremot i sig kopiösa mängder socker i form av läskeblask, kakor, kakdeg(!!) osv.
Jag har svårt att respektera folk som inte respekterar sin kropp. Detta gäller både rökare och överviktiga, med flera. Och då menar jag inte småmulliga människor utan feta människor.
USA spelar väl i en egen liga? De har varit omgivna av fet och sockerrik mat så länge så dom har tappat all uppfattning om vad som i verkligheten är nyttigt. När det gäller USA (och alla andra välfärdsländer) får man inte glömma bort att ALLT hänger inte på individen (även fast jag är benägen att tycka det), utan "samhället" har ansvar iaf att informera och visa på vad som är vad, sedan är det upp till vara och en att välja. Någonstans fattas det ju kunskap, iaf om man ska gå efter det där programet. Vet man inte något om tallriksmodellen, näringsinnehåll osv, hur ska man då ändra på kosten?
Det som är irriterande är väl att man inte kan veta ifall dom verkligen inte vet något eller om dom bara är lata? Kan ju vara svårt att låta bli att dömma folk men tills man inte vet så är det väl bara att försöka hjälpa till.
Är man inte rejält vältränad så är man i stort sett överviktig, är det inte så i US?
Men herregud!
Hur svårt kan det vara att inse att en flottdryppande jättepizza inte är särskillt nyttig? Att skylla på samhället är verkligen helt otroligt. Man avgör väl själv om man vill äta nyttigt eller inte? Nä lägg inte skulden på samhället här, efterfrågan av McDonaldsmaten är stor för att den är snabb och enkel, alla lata människor som inte orkar ta sig tid och laga sin egen mat - varken åt sig själv eller sitt barn blir feta tillslut av en sån kost. Det handlar om lathet, föräldrarna prioriterar helldre sitt eget tevetittande än matlagning. Väldigt väldigt illa....
RobbeliRobban
2004-12-06, 12:11
LOL: "Feta människor är svaga människor", skall vi spela bänkpress? Skall vi springa milen? Be fat n happy.
Fetton som inte gillar att vara feta men ändå inte gör något åt det isf, är man fet och nöjd lär man ju inte vara en svag människa, då är man väl snarare stark som kan fortsätta vara nöjd trots samhällets kritik.
Ja det är helt rätt. Formulerade mig klumpigt.
Det jag menade var mycket riktigt att feta personer som vill gå ner i vikt men inte lyckas är svaga, och jag är trött på deras gnäll.
Självklart. Jag formulerade mig som sagt mycket klumpigt.
Ber om ursäkt om någon kände sig personligen förolämpad.
Well, jag trodde att "tjock" respektive "fet" var adjektiv som beskrev utseendet hos en människas kropp, inte vederbörandes själsliga eller intellektuella egenskaper...
Det tror jag också. Förlåt om du missförstod mig i onödan.
AFanatic
2004-12-06, 12:30
Men herregud!
Hur svårt kan det vara att inse att en flottdryppande jättepizza inte är särskillt nyttig? Att skylla på samhället är verkligen helt otroligt. Man avgör väl själv om man vill äta nyttigt eller inte? Nä lägg inte skulden på samhället här, efterfrågan av McDonaldsmaten är stor för att den är snabb och enkel, alla lata människor som inte orkar ta sig tid och laga sin egen mat - varken åt sig själv eller sitt barn blir feta tillslut av en sån kost. Det handlar om lathet, föräldrarna prioriterar helldre sitt eget tevetittande än matlagning. Väldigt väldigt illa....
Jag tror du skulle bli förvånad över hur lite vissa vet om kost. Nu handlar det ju inte enbart om flottdrypande pizzor. Jag skyller inte på samhället, däremot så anser jag att det måste finnas ett visst ansvarstagande hos de styrande (ex. regeringar), såväl som hos den enskilda individen. Men du kanske tycker att vi inte ska ta hand om varandra, och hjälpa dom som är i behov?
Nu snackar jag inte om dom lata människorna, utan dom som är oförmögna att ta sig ur en nedåtgående spiral. Lata människor som har allt dom behöver för att andra sin livsstil/kropp/hälsa, men ändå inte gör det trots risker, har jag inte mycket över för.
Vad menar du med samhället?
stefannn
2004-12-06, 12:43
jo så är det usa är ett konstigt ställe... anntingen är man känd och snygg eller så är man jätte fet trailer trash ..eller kan det kanske vara så att usa bortom aftonbladets ondskefulla filter är ett vanligt land fullt med vanliga människor som gör vanliga saker inte heltolika oss här i norden??? nej såkan det ju inte vara då förstörs ju hela illusionnen om det onda dåliga usa
Köttbullen
2004-12-06, 18:17
ni ska inte vara taskiga mot tjocka människor, alla tjockisar har min respekt..
Det sägs ju att alla människor är lika mycket värda, alltså har de överviktiga ett lägre kilopris= mindre värda! :)
jag säger som vanligt, de får vara feta om de vill men när de blir sjuka så vill inte jag betala för deras frivilliga skador...
AFanatic
2004-12-06, 20:45
jo så är det usa är ett konstigt ställe... anntingen är man känd och snygg eller så är man jätte fet trailer trash ..eller kan det kanske vara så att usa bortom aftonbladets ondskefulla filter är ett vanligt land fullt med vanliga människor som gör vanliga saker inte heltolika oss här i norden??? nej såkan det ju inte vara då förstörs ju hela illusionnen om det onda dåliga usa
:laugh: :thumbup:
Har en del kompisar som både bor och har bott i usa, alla säger samma sak. Så du menar att jag inte ska tro på vad dom säger? Själv föredrar jag att läsa DN, helst pappersupplagan. :thefinger
lillbiffen
2004-12-06, 21:46
det med att fetton är svaga menniskor är bara skitsnack... jag har själv vatt ett för ett par år sedan, men jag bästämde mig för att börja träna sen dess har jag tränat 6 dar i veckan.. men det är väldigt lätt att komma med en ursäkt när man är fet och skylla på sin "låga ämnesomsättning" för att man har så dåligt självförtroende, så man skäms över sig själv... :smash: :cool:
det med att fetton är svaga menniskor är bara skitsnack
...men det är väldigt lätt att komma med en ursäkt när man är fet och skylla på sin "låga ämnesomsättning" för att man har så dåligt självförtroende, så man skäms över sig själv... :smash: :cool:
Först är det skitsnack, sen bekräftar du det?
Det absolut värsta är föräldrar som övergöder sina ungar, fy fan vilka svin. Snacka om att förstöra för barnen. Varje gång jag ser en fet unge blir jag irriterad på dess totalt ansvarslösa föräldrar.
Känner en familj vars ena barn 4år precis fick diagnosen diabetes pga allt sockerätande hela dagarna. Kul för den ungen nu.
Wahlgrenus
2004-12-06, 22:14
DET ÄR ERT FEL ATT JAG ÄR TJOCK! ERA SVIN!
:laugh:
Det ska bli min nya bortförklaring :booty: :thefinger
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.