Visa fullständig version : Vad är det med folk?
Tittade runt lite i diet och deff avdelningen på forumet och hitta följande personer som ville deffa (på första sidan).
Kille 22 år 172cm gått från 66kg till 55kg.
Kille 17 år 170cm 62kg vill bli av med lovehandles.
Kille 18 år 62kg 180cm vill få bort det täckande fettlagret.
Kille 16 år 189 cm lång och 75 kg, vill deffa bort lovehandles.
187cm 75.5kg vill bli av med hull.
Är tiden ur led? Det verkar som om Dachau-style gäller. Merparten har knappast vuxit klart ens och är rätt nära undervikt enligt BMI. Jag har också vägt lite, (181cm och 72kg på mönstringen, förmodligen mindre än så något år tidigare) men inte fan tänkte jag på att deffa då. Man kan inte vara i närheten av att vara fet på ovanstående vikter.
Jag brukar i vanliga fall vara ganska kategorisk och mena att det är löjligt att skylla på t ex media och en alltmer utseendefixerad värld men nu är det så jag börjar backa, påverkan måste ju komma någonstans ifrån. Vems är felet och vad ska man göra? Går det att göra något?
Det är lite svårt för andra att göra någonting åt folks dåliga självförtroende. Vilket jag antar är den största anledningen till att någon deffar ner sig från smal till undernärd.
Metal_boy_
2004-12-05, 20:30
kan det inte bara vara så att forumet mest har tränande individer som inte vill satsa på byggning??
Man måste faktiskt komma ihåg att ätstörningar i form av anorexia och bulimi INTE är enbart kvinnliga fenomen. Att man får ta sig akt för tjejer som vill träna ihjäl sig utan att äta ute på gymen är ju välkänt, men det är faktiskt oroväckande vanligt även när det gäller killar.
allan
mystic[-_-]
2004-12-05, 20:35
En riktigt kass självbild säger jag. De flesta förstår inte att man måste äta för att bygga muskler och när man slitit ett bra tag i gymmet kan en deff vara bra för att se hur man ligger till. Jag vet inte men jag antar att folk tror de kan deffa fram muskler som de inte har bara för de sett bilder på andra som har dem. Sen är väll den allmänna bilden på en "vältränad person" någon med tvättbräda eftersom det ska finnas där om man tränad. Alla vill ha beachformen och sammtidigt kunna bygga obehindrat med massa så många börjar med att deffa och sedan tro att man kan bygga upp sig fort och fortfarande behålla beachformen.
Självklart går det att bygga upp sig med en beachform men det tar en jävla tid.
Lite rörigt inlägg men så tror jag det är.
jag tror på yankeees förklarning, det fokuseras ju ENBART på att vara smal, så går du ner i vikt, så äter du bla bla... osv överallt.
Tyvärr går ju bygga maximalt med massa och hålla formen inte riktigt hand i hand.
I mitt eget fall beror det ju på att man inte vill se tjock ut, men sedan vill jag ju att det skall synas att jag tränar också, så det blir problem =P, men ska väl äta mer ett tag o se vad som händer, kanske inte händer så mycket alls på fläsksidan heller, vem vet.
Enda som händer om man deffar utan att ha några muskler att deffa fram är ju att man bara går från otränad till förbannat liten ;D
Man måste faktiskt komma ihåg att ätstörningar i form av anorexia och bulimi INTE är enbart kvinnliga fenomen. Att man får ta sig akt för tjejer som vill träna ihjäl sig utan att äta ute på gymen är ju välkänt, men det är faktiskt oroväckande vanligt även när det gäller killar.
allan
Problemet är väl tom större bland killar idag?
Edit: Dock omvänt. Har för jag hörde det ganska nyligen. Kommer inte ihåg var dock.
Tror inte det är killar som tränar för att bli vältränade, utan oroar sig för vad tjejerna på stranden skall tycka. Räcker tydligen med några rutor på magen för att man skall bli klassad som tränad. Löjligt, men sant. :P
Och mystic har nog väldigt rätt, om man inte är så stor att man ser vältränad ut med kläderna på blir ju defintionen i svenssons ögon på vältränad att man har en rätt ok mage, jag tycker ju knappast jag är stor eller fet någon annanstans än på magen, det enda som stör är ju att den inte är särskilt markerad och att den putar utanför bröstet när jag har mat i den ;D
(sedan får man ju så skev verklighetsuppfattning när man läser tidningar, kikar forum, är på gymmet osv, man TROR ju att folk är vältränade, men sedan när man kommer ut i verkligheten är det inte många procent av befolkningen som ser ut att träna, och än mindre som faktiskt har något att visa upp)
Förstår inte vad det är för fel med att ha en rund, lite hårig och stor mage? Det har jag iaf, och mitt nuvarande mål är att den ska bli rundare, hårigare och större. Hur ska man annars kunna vifta bort badpojkarna med rutor på stranden, om man inte har lite övervikt? :)
Hittade en intressant sida:
http://www.anst.uu.se/ataghade/
Förstår inte vad det är för fel med att ha en rund, lite hårig och stor mage? Det har jag iaf, och mitt nuvarande mål är att den ska bli rundare, hårigare och större. Hur ska man annars kunna vifta bort badpojkarna med rutor på stranden, om man inte har lite övervikt? :)
lol, bekant som hävde i sig kåla o vrålisar så gott det gick för att få tillbaka kaggen (tränade lite och gjorde lumpen i en 3-4 månader så då tappade han ju...).
Slutade med att hans far köpte gymkort för att han skall träna, vet inte hur mycket det blir dock :)
Han har väl rätt bra förutsättningar/grund dock för när han var typ 16 eller något spelade han väl amerikansk fotboll och tränade en del.
mangemani
2004-12-05, 20:47
jadu,dagens folk är så fruktansvärt rädd att lägga på sej nått kilo...en person som väger runt 69-70 får nästan panik när dom ställer sej på vågen och ser att dom gått upp till 72-73.
allt ska vara så smalt som möjligt,särskillt bland unga,annars är det katastrof.
tror att dessa människor är så rädda för vad dom runt omkring dom ska tycka och säga om dom var lite mulliga,rädda för att det motsatta könet inte vill ha dom då...tragiskt.
jag själv väger runt 125 nu och jag storm trivs med mej själv även fast jag har en del fett på kroppen och skulle nån tycka nått negativt om det så vet dom ju vart dom kan dra.
mangemani: Önskar jag hade den inställningen också, och tror egentligen inte att det motsatta könet bryr sig alltför mycket om magen har definition eller inte ;D. Om de nu bryr sig något alls om det fysiska lär det ju vara en större fördel att det faktiskt syns att man tränar än att man är liten o dan men fettfri. Å andra sidan fungerar det ju för dem också. Oavsett kön så hänger det nog inte så mycket på fysiken överhuvudtaget utifall att personen i fråga är snäll/charmig/...
Den nya trenden med smalisar kommer ju minska livslängden med minst 5 år i genomsnitt. Tur att det finns hälsosamma tjockisar som mangemani och mig som drar upp genomsnittet lite :)
mangemani
2004-12-05, 20:57
Den nya trenden med smalisar kommer ju minska livslängden med minst 5 år i genomsnitt. Tur att det finns hälsosamma tjockisar som mangemani och mig som drar upp genomsnittet lite :)
you and me brother :D
för att? trodde det var tvärtom.
för att? trodde det var tvärtom.
Att gå utan fett kan inte vara hälsosamt, då tror jag mer på den balanserade kroppen som har både gott om muskler och fett. För mycket fett är inte heller hälsosamt, fast det är väl ingen hemlighet direkt. Det med att skinn och ben är ohälsosamt är något jag snarare tror på, om några år har säkert något forskare bevisat det åt mig.. ge det lite tid bara :)
Vill minnas att riskerna för vad det nu var för saker ökade med en 10% om man var underviktig men 40-50% om man var överviktig. Nu har ju dock inte deffad mage något med övervikt att göra, bara för att den är slät behöver man ju inte ha 30% kroppsfett...
Sedan skall väl lägre energiförbrukning/förbränning/kaloriintag slita mindre på kroppen, å andra sidan kan man väl trycka i sig de sista 1000 kcal i form av antioxidantrika livsmedel och kanske motverka det.
Problemet är väl tom större bland killar idag?
Tillåt mig säga (skriva) ett stort NJA. Inte för att förringa ätstörningsproblematiken bland killar, men om man räknar alla ätstörningar och inte bara kliniskt definierad anorexi och bulimi har säkert en tredjedel av Sveriges kvinnliga befolkning varit drabba/påverkad åtminstone under en del av sitt liv, och det försprånget tror jag inte att ni hunnit hämta in ännu. Låt oss f.ö. hoppas att ni aldrig gör det heller; jag skulle helt klart fördedra en könsutjämning åt andra hållet.
Tillåt mig säga (skriva) ett stort NJA. Inte för att förringa ätstörningsproblematiken bland killar, men om man räknar alla ätstörningar och inte bara kliniskt definierad anorexi och bulimi har säkert en tredjedel av Sveriges kvinnliga befolkning varit drabba/påverkad åtminstone under en del av sitt liv, och det försprånget tror jag inte att ni hunnit hämta in ännu. Låt oss f.ö. hoppas att ni aldrig gör det heller; jag skulle helt klart fördedra en könsutjämning åt andra hållet.
Kollade upp lite efteråt, och såg att problemet var mycket större hos tjejer.
MojjMojj
2004-12-06, 05:43
Kollade upp lite efteråt, och såg att problemet var mycket större hos tjejer.
Varför? Man blir så trött på alla dessa människor! Att vi ska vara så veka psykologiskt.
Inte konstigt att folk skadar varandra varje dag när en stor del av folket inte ens kan hålla sig psykist friska när det gäller mat.
Jag är så trött på alla dessa ätstörningar... ni får ursäkta att jag tycker att dessa är ett par jävla västerländs-sjukdomar. En äcklig skitbrud som står och skriker: "jag vill inte äta!" rör inte mig vid nacken.. Däremot stackars svältande barn i alla dessa U-länder som måste sälja sin kroppar till gamsla skitgubbar för att få lite ris :MrT: :furious:
Varför? Man blir så trött på alla dessa människor! Att vi ska vara så veka psykologiskt.
Inte konstigt att folk skadar varandra varje dag när en stor del av folket inte ens kan hålla sig psykist friska när det gäller mat.
Jag är så trött på alla dessa ätstörningar... ni får ursäkta att jag tycker att dessa är ett par jävla västerländs-sjukdomar. En äcklig skitbrud som står och skriker: "jag vill inte äta!" rör inte mig vid nacken.. Däremot stackars svältande barn i alla dessa U-länder som måste sälja sin kroppar till gamsla skitgubbar för att få lite ris :MrT: :furious:
Folk bryr sig för mycket om vad andra tycker, eller jag kan dra till med min vanliga förklaring ;) Kasst självförtroende, dålig självdisciplin och oförmågan att ta ansvar för sina handlingar. Det börjar med att Kajsa vill se ut som Kate Moss och börjar svälta pga att hon inte är nöjd med hur hon ser ut. Efter ett tag börjar hon må dåligt och söker hjälp. Men klarar hon sig ur situationen? Nej, hon har för kass självdisciplin. När hon har misslyckats några gånger så skyller hon på samhället som tillåter att H&M sätter upp reklam. Detta var liten kort förklaring som går att sätta in på de flesta beteenden t.ex rökning, alkoholism osv osv. Generalisering och fördomar? Vad är det? :rolleyes:
Folk bryr sig för mycket om vad andra tycker, eller jag kan dra till med min vanliga förklaring ;) Kasst självförtroende, dålig självdisciplin och oförmågan att ta ansvar för sina handlingar. Det börjar med att Kajsa vill se ut som Kate Moss och börjar svälta pga att hon inte är nöjd med hur hon ser ut. Efter ett tag börjar hon må dåligt och söker hjälp. Men klarar hon sig ur situationen? Nej, hon har för kass självdisciplin. När hon har misslyckats några gånger så skyller hon på samhället som tillåter att H&M sätter upp reklam. Detta var liten kort förklaring som går att sätta in på de flesta beteenden t.ex rökning, alkoholism osv osv. Generalisering och fördomar? Vad är det? :rolleyes:
För det första Bra tråd!
Och bra initiativ av Droog och bra inlägg dessutom av Yankee även om jag har lite kommentarer på det ovan citerade:
Det börjar inte med att Kajsa vill se ut som Kate utom i undantagsfall enligt mina erfarenheter; det börjar med att Kajsa inte känner sig bekräftad och söker bekräftelse genom någon annan. Att sakna tillhörighet och sammanhang är sjukdomsfrakallande på många sätt. Ett av de tydligaste och därmed ett av de mest konsekventa är att manipulera med sin kropp. Bli sjukligt smal eller sjukligt grov är ofta ett utryck för att allt inte står rätt till.
I andra forum och på andra platser har jag skrivit det flera gånger; man kan inte få något så livsavgörande som känslan av att man duger genom någon annan än sig själv.
Att många egentligen tränar eller är intresserade av kost och motion för att de söker en kropp som andra gillar och därmed få bekräftelse är nog ingen överdrift - snarare tvärt om.
Vi som vistas på träningsforum bör vara aktsamma för vilka frågor som ställs och försöka undvika att fördjupa eller förstärka sjukliga beteenden. Det är sannerligen inte lätt alla gånger, men det brukar löna sig att läsa frågan två gånger innan man rabblar ur sig ett välmenande men felriktat råd om hur man går ned x kilo eller upp xx.
Lizard
Herkulez
2004-12-06, 08:15
Här har ni min teori
Dom som du räknade upp är rätt unga och unga personer brukar ha en tendens att leva i nuet (är oftast själv likadan) och har inte tålamod att vänta nåt år med att bygga upp sig utan blir så ivriga att dom vill se bra ut på stört. Därav all deffning trots total avsaknad av muskelmassa....
......man skulle ju kunna tro att vissa som börjar deffa där har bulkat under sitt studiår i somalien i 1år :D
Johan 24 år vill gå ifrån 95 till 55 ;)
Hur definieras ätstörningar? Beroende på detta kan man nog hitta ätstörningar hos ganska många hårt idrottande individer.
missnöje o rädsla säljer, så enkelt är det nog.
Tips om viktnedgång, hur man skall förändra sig så man blir snyggare, dyra kläder osv grundar sig väl i slutänden på att någon vill sälja saker och tjäna pengar på den enskilda individen. Vare sig den köper tidningen, sminket eller jackan för 4000kr. Och när man väl har köpt den där tidningen, eller jackan, så blev inte livet särskilt mycket bättre för det..
Vad gäller rädslan så togs det väl upp en hel del i "bowling for columbine"(?) där moore jämför usa och kanada, länderna ligger ju alldeles bredvid varandra, det finns lika många vapen eller fler i kanada, osv, men ändå är det usa som har "alla" problem, vilket enligt filmen skulle bero på rädsla och att de ständigt matas med information om hur hemskt och farligt allting är.
Samma sak sker ju här i sverige, vi har väl bl.a. mycket mindre rymningar från fängelser nu än förr, men nu har det ju spridits nyheter om det det senaste året så människor är säkert mycket räddare för rymlingar och tror det är vanligare.. Samma sak gällande mord och dylikt får man anta. De nyheterna säljer.
yankeee har så rätt så rätt, igen.
Herkulez har ju också en poäng, tom fortfarande (25år) så lever/tror jag att "livet tar slut om ett år", så därför vill man inte försämra något NU, jag ser det typ som "nu är jag så gammal så om ett år har alla skaffat barn och ingen kommer vilja ha mig" ;D, och när man är några år yngre typ 17 så resonerar man väl som vem-det-nu-var resonerade när vi diskuterade något med att äta eller så att "det går ju bra för dig för i din ålder så är ju inte utseendet lika viktigt som i min". Fast egentligen har ju inte fysiken särskilt mycket alls med huruvida man lyckas finna en partner eller inte att göra. Går ju uppenbarligen bra för min 15-20cm längre bekant som numera säkert väger ungefär detsamma som jag gör (vägde drygt 70 men tappade när det sket sig med flickan) eller min andra som också är lite längre än mig men säkert väger 100+. Och man vet ju själv att skulle man få minsta lilla intresse riktat mot sig så blir ju den andra personen åtminstone intressant, även om det kanske stannar där, men ändå, oavsett utseende. Och skulle man dessutom lära känna personen i fråga kanske inte utseendet var särskilt intressant alls.
Snubbarna som drogs upp som exempel lär inte ha tränat mycket öht. Jag känner ett par stycker som har liknande stats. Dom kör med mycket skräpmat och alkohol, och då blir gärna effekten att man ser ut som att man har insjunket bröst och fläskig mage. Jag förstår att dom vill ändra sitt utseende. Sen är det ju kanske fel inställning att ge sig på att deffa det första man gör.
tjockasvinet
2004-12-06, 12:11
Det här är kolozzeum i ett nötskal !!! Killar som är 180cm långa och väger 65kg slänger upp bilder .. Alla skriver WOOW fan va grymt ... En deff på det där så jävlar osv osv osv ... Varje gång nån slänger upp en bild på kolo så småskrattar jag,, INTE pga att killen inte är nån ronnie coleman utan att alla "smala" killar verkar hitta hit med några undantag och alla berömmer å skriver att det ser grymt ut !
VAfan 70% ser ju ut som vanliga otränade tonåringar.. ser smala ut i kläder men är lönnfeta och det är nog kosten dom fått växa upp med dvs Polarbröd och cola !
Jaja bygg upp er några kilon innan ni börjar fundera på deff
För det första Bra tråd!
Och bra initiativ av Droog och bra inlägg dessutom av Yankee även om jag har lite kommentarer på det ovan citerade:
Det börjar inte med att Kajsa vill se ut som Kate utom i undantagsfall enligt mina erfarenheter; det börjar med att Kajsa inte känner sig bekräftad och söker bekräftelse genom någon annan. Att sakna tillhörighet och sammanhang är sjukdomsfrakallande på många sätt. Ett av de tydligaste och därmed ett av de mest konsekventa är att manipulera med sin kropp. Bli sjukligt smal eller sjukligt grov är ofta ett utryck för att allt inte står rätt till.
I andra forum och på andra platser har jag skrivit det flera gånger; man kan inte få något så livsavgörande som känslan av att man duger genom någon annan än sig själv.
Precis. Det finns ju en anledning till att hon vill se ut som Kate Moss. Hon vill ju inte se som henne för att hon tycker att hon är snygg, utan för att hon tror att andra tycker att hon är snygg. Vilket kan ledas till det dåliga självförtroendet, som du så fint beskrev. Jag skrev lite snabbt och kort i morse.
ölobrännvin
2004-12-06, 17:33
Jag är hellre halvtjock än pinnsmal just på grund av att det är så jävla jobbigt att deffa, känns inte som om det är värt besväret....Men så lider jag inte heller av några tvångstankar om mitt utseende utan tränar väl mer för att må bra..och det gör jag om en säger ..!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.