Visa fullständig version : Jordnötter, igen
Allt detta skitsnack... såg idag i någon gammal b&k om att jordnötter innehöll upp till 60% mättat fett (60% av fettet antar jag).
Skitsnack som vanligt eller? Aldrig sett de siffrorna på en påse o vet inte vad slv säger men det beror väl eventuellt på vad man fritterar i osv, men några enorma skillnader lär det ju inte vara? olw o estrella specar ju inte vad för fett de fritterar i, köper oftast exotics snacks som är billiga, goda och är fritterade i jordnötsolja.
Jordnötter än väl ändå inte friterade. Dom innehåller naturligt mycket fett av den goda sorten.
jag kör på Estrellas Dry Roasted.. såå goda..
har 25påsar hemma just nu : P
Rockhard
2004-12-04, 23:07
Jordnötter är rostade och att 60% av fettet skulle vara mättat stämmer inte...
blekfet2
2004-12-04, 23:27
kär själv med mandlar!...smakens
abjorn: ok då, dumt ordval, men frågan blir densamma.
jejje: men jäkligt dyrt att göra jordnötssmör på dem, tänkte väl säga att inte vet jag om det skulle bli gott heller men det skulle säkert bli asgott så..
rockhard: funderar lite på hur mycket det kan tänkas variera.
blekfet2: då måste jag ju skålla dem o ta bort skalet först o grejer, jobbigt, men säkert nyttigare =P
Enligt slv så är ca 14% av fettet mättat.
fredde80
2004-12-05, 12:54
blekfet2: då måste jag ju skålla dem o ta bort skalet först o grejer, jobbigt, men säkert nyttigare =P
Varför måste du skålla mandlarna? :confused: det tunna skiktet över mandlarna som är kvar går utmärkt att äta det också :eating:
fredde80: för jag vill ha nötsmör av det hela, går väl iofs med skal också kanske, vet inte hur torrt det blir bara.
(blir det torrt kanske man kan hälla i linfröolja).
blekfet2
2004-12-05, 14:19
blekfet2: då måste jag ju skålla dem o ta bort skalet först o grejer, jobbigt, men säkert nyttigare =P[/QUOTE]
är du galen gosse...man låter juh det vara kvar.... :eating:
Jag använder jordnötter som fettkälla till vissa mål, gott och nyttigt.
kampsporttjej
2004-12-06, 22:43
aliquis>>> hur gör du mandelsmöret?!
jag köpte en burk sådant på en hälsokostaffär en gång, som var HIMMELSKT
gott :love: , men hutlöst dyrt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.