Visa fullständig version : Steroidmissbrukare dömd för mord
Agent Orange
2004-12-03, 18:49
Det är inte en artikel från Aftonbladet, utan en från The Guardian (http://www.guardian.co.uk/crime/article/0,2763,1365208,00.html) , men den kanske intresserar en del ändå.
Sammanfattning:
normal sportintresserad kille börjar med kroppsbyggning och att ta steoider. Han blir förändrad och skjuter sin f.d. flickvän, sin rival, och tre poliser varav en dör.
Snälla allt det där har knappast med hans missbruk att göra, snarare hela hans personlighet. Låter som en riktig skitstövel.
Metal_boy_
2004-12-03, 19:21
Tycker det är osmart av media att ta me hans steroidmissbruk, han får ju nått att skylla på då
Ja det finns ju bara TUSEN forskning som visar på steroider och våldsamt beteende, men dom gäller endast för folk som inte själva brukar det. Brukar man det själv så stämmer ingen av dom, utan man föds istället till att en vacker dag köpa pistol, förlora förståndet och skjuta folk slumpartat.
Metal_boy_
2004-12-03, 19:33
Ja det finns ju bara TUSEN forskning som visar på steroider och våldsamt beteende, men dom gäller endast för folk som inte själva brukar det. Brukar man det själv så stämmer ingen av dom, utan man föds istället till att en vacker dag köpa pistol, förlora förståndet och skjuta folk slumpartat.
ja exakt :rolleyes:
det är väl andra saker som spelar in(bakgrund)...En skötsam person som brukar steroider får nog knappast inte sug efter att bli kriminell i direkta ögonblick när man hoppat på ett par kurer...personen gör personen, inte steroider....stora skitar bli kanske större skitar, om man är en jävel me temperament innan.....men det där låter som ett jävla hokuspokustrams!
ja exakt :rolleyes:
det är väl andra saker som spelar in(bakgrund)...En skötsam person som brukar steroider får nog knappast inte sug efter att bli kriminell i direkta ögonblick när man hoppat på ett par kurer...personen gör personen, inte steroider....stora skitar bli kanske större skitar, om man är en jävel me temperament innan.....men det där låter som ett jävla hokuspokustrams!
Det finns typ tre olika uppfattningar om steroider och våld verkar det som:
1) steroidbrukaren: NEEEJ då, det är bara puckon som slåss, har inte med testot att göra. Spelar ingen roll att det finns undersökningar som visar motsatsen. En våldsam person blir våldsammare blahblah drugs does not make the champion blahblah.
2) allmänheten: Klart som fan att steroidputtar slåss hela jävla tiden, sen är det fan fusk också! Urk.
3) den upplyste :D : Klart som fan undersökningarna är trovärdiga, det bekräftar bara det "vanligt folk" trott sig veta i alla tider. (och sen allt det andra självklara om att det är vinnare som vinner osv).
Metal_boy_
2004-12-03, 19:43
1) steroidbrukaren: NEEEJ då, det är bara puckon som slåss, har inte med testot att göra. Spelar ingen roll att det finns undersökningar som visar motsatsen. En våldsam person blir våldsammare blahblah drugs does not make the champion blahblah.
2) allmänheten: Klart som fan att steroidputtar slåss hela jävla tiden, sen är det fan fusk också! Urk.
3) den upplyste :D : Klart som fan undersökningarna är trovärdiga, det bekräftar bara det "vanligt folk" trott sig veta i alla tider. (och sen allt det andra självklara om att det är vinnare som vinner osv).
3 menar du endast du i va? :D
Hm.. undrar varför inte dom som är på PB och BM, och även här (som använder prepp) och andra amatörer, dom tävlar i tungvikten i SM, VM, och proffs tävlingarna i USA inte är massmördare då? Och att Ronnie Coleman, som nog tagit mer än dom flesta, är en hyvens kille? :smash:
Metal_boy_
2004-12-03, 20:20
Hm.. undrar varför inte dom som är på PB och BM, och även här (som använder prepp) och andra amatörer, dom tävlar i tungvikten i SM, VM, och proffs tävlingarna i USA inte är massmördare då? Och att Ronnie Coleman, som nog tagit mer än dom flesta, är en hyvens kille? :smash:
jepp exakt...folk drar alla som använder steroider över samma kam
Jag har ingen så UPPENBAR erfarenhet som du verkar ha :rolleyes:
Men kan inte säga att jag håller med till fullo...
mystic[-_-]
2004-12-03, 20:25
Är man våldsbenägen från början så är väll inte AAS det bästa att trycka i sig. Men snacket om att alla som missbrukar AAS skulle vara våldsamma är ju bullshit
']Är man våldsbenägen från början så är väll inte AAS det bästa att trycka i sig. Men snacket om att alla som missbrukar AAS skulle vara våldsamma är ju bullshit
Det är väl snarare så att man är MER våldbenägen om man trycker än om man inte skulle göra det. Vad det innebär skiljer ju självklart från person till person.
Jag vill veta varför en person som inte är våldsam sedan innan inte blir aggresivare av ASS men en som redan är våldsam blir värre av det..
Någon som kan förklara för mig? :confused:
Det mesta tyder ju på att även den icke-aggressive brukaren får en ökning av sin aggressivitet, men det är fortfarande på en nivå där den är kontrollerbar.
Jag träffade Ingemar Thiblin för ett tag sen - han har skrivit en avhandling om våld och steroder som ni kan läsa om här http://info.ki.se/news/media_services/press_releases/1999/violence2_se.html - och försökte få honom att svara på ett par funderingar jag hade. Jag är nämligen av den bestämda uppfattningen att steroider och kroppsbyggning har en särställning bland de grupperingar som faktiskt brukar/missbrukar.
Detta av den enkla anledningen att det just inom kroppsbyggning finns en kategori vi kan kalla elitmotionärer. Man tränar alltså lika hårt som de som tävlar men man tar aldrig steget fullt ut.
Detta är oerhört sällsynt i idrottsvärlden- jag menar, ni kommer inte hitta en supertalang i fotboll som bara nöjer sig med att kicka mot garageporten - utan nästan alla som har den minsta talang tävlar.
Ingmar Thiblin höll med om det - fast han har givetvis noll koll på träning - och vi spånade lite om att den här oviljan att faktiskt tävla kan bottna i ett dåligt självförtroende, som i sin tur kan vara en bidragande orsak till att man en tendens till att ta "otillåtna" genvägar.
Det är allom bekant att många som tränar faktiskt gör det i ett revanschistiskt syfte - man vill visa de jävlarna, alternativt faktiskt slå tillbaka. Och det gör också väldigt många. Sätt lite otillåtna aggressionshöjande preparat i nypan på en sån snubbe så kommer ni att få se på fyrverkerier....
Jag är inte speciellt orolig för eliten - de har oftast andra skäl att ta otillåtna preparat än brukaren i källargymet. Det innebär givetvis inte att jag tycker det är OK - det är fortfarande mot reglerna.
Det som är mer oroväckande är att det finns tendenser till marginalisering av bieffekterna av roiderna. Inte minst här. Det här är farliga grejor, som man inom sjukvården inte använder utan att vara jäääävligt försiktig med doseringarna. På Internet kan man få brukarråd av nån man aldrig träffat, aldrig sett - och man tror på det!
Ingen kan säga vem som kommer att flippa ur, lika lite som vi kan säga vem som kommer att bli narkoman efter att ha rökt sin första joint. Det enda man kan vara helt säker på är att man riskerar inget om man avstår från att ta första gången.
allan
Tricklev
2004-12-03, 21:30
:bow:
Tycker om varenda ord :D
3 menar du endast du i va? :D
Men om du inte läst någonting annat än roidoffer som onnar till sin egen och andras kurer på typ pb, så blir det självklart så att vad du tycker om roider och våld inte blir mer värt än så. Jag har läst en del av just Ingemar Thiblins material bland annat. Det är ju du/ni som drar roidanvändare över "en och samma kam", du påstår att alla som brukar roider endast får dom biverkningar du själv observerat hos dig själv eller någon nära.
Rockhard
2004-12-03, 23:26
Men det står ju aldrig typ "Alkis knivskar man på krogen". Det är bevisat att man blir aggresiv av alkohol...
Tricklev
2004-12-03, 23:29
Men det står ju aldrig typ "Alkis knivskar man på krogen". Det är bevisat att man blir aggresiv av alkohol...
För ingen vill läsa om det.
Blanda inte ihop vad som händer med vad som skrivs i aftonbladet nu. Var inte Garnax.
:thumbup:
Det sammanfattar väl det mesta man läser av de som försvarar steroider.
Metal_boy_
2004-12-04, 00:02
Men om du inte läst någonting annat än roidoffer som onnar till sin egen och andras kurer på typ pb, så blir det självklart så att vad du tycker om roider och våld inte blir mer värt än så. Jag har läst en del av just Ingemar Thiblins material bland annat. Det är ju du/ni som drar roidanvändare över "en och samma kam", du påstår att alla som brukar roider endast får dom biverkningar du själv observerat hos dig själv eller någon nära.
jo de har du rätt i..vart har jag skrivit det du påstår att jag skrivit??...man kan inget annat tro på hur man läser att det är det är sant och det man oftast ser och andra med oftast ser...och det gäller all fakta, om tex brott o sånt me som vi diskuterat vissa saker om, fast det är känsligare att erkänna..men man ska inte säga alla för det!!..samma sak när vi diskuterar en viss annan sak på internet me och det är jag trött på att diskutera och tråden handlar inte om det men ni fattar vad jag menar
Säg inte alla
Massor av kloka saker
Well spoken.
Lite spekulation från min sida...men man kan väl rimligen anta att folk som tävlar har en aning noggrannare koll på mängden steroider dom tar för att försöka maximera resultaten samtidigt som man försöker begränsa biverkningarna? Givetvis bör det även variera bland tävlande men överlag bör de ha bättre koll. Det Allan skrev bör kanske inkluderas här. Doserna kanske är beroende av syftet med steroiderna?
Det är även relativt vedertaget att steroidmissbruk kan innebära allt mellan 10-1000 ggr högre doser än vad som normalt förekommer i kroppen. Finns ju ett väldigt brett spektra i doseringarna som gör det svårt att dra säkra slutsatser om och i såfall när den kritiska gränsen passeras.
Sen är det rätt rimligt att anta att det finns en enorm individuell variation som medför att olika individer reagerar olika oberoende av tidigare peronslighet eller känslotillstånd. Har för mig att det finns dokumenterade fall där individer har fått snetändningar väldigt kort in i kuren medan andra har brukat i flera år utan några som helst tendenser till raseriutbrott?
Ytterligare en sak som komplicerar ämnet är ju att det är väldigt svårt att sätta upp parametrar för att mäta aggressivitet på ett kvalitativt sätt. När blir man aggressiv? Vad är definitionen av aggressiv? Hur mäts aggressivitet?
Det känns rätt löjligt att dra säkra slutsatser om steroiders effekter på alla individer och påstå att effekterna är si eller så. Det är ju uppenbart ett extremt komplext ämne så det bör vara självklart att det inte går att varken bekräfta eller avfärda kopplingen mellan steroider och aggressivitet.
Just my 2 cents...
I all välmening
William
Lite spekulation från min sida...men man kan väl rimligen anta att folk som tävlar har en aning noggrannare koll på mängden steroider dom tar för att försöka maximera resultaten samtidigt som man försöker begränsa biverkningarna? Givetvis bör det även variera bland tävlande men överlag bör de ha bättre koll. Det Allan skrev bör kanske inkluderas här. Doserna kanske är beroende av syftet med steroiderna?
Det är även relativt vedertaget att steroidmissbruk kan innebära allt mellan 10-1000 ggr högre doser än vad som normalt förekommer i kroppen. Finns ju ett väldigt brett spektra i doseringarna som gör det svårt att dra säkra slutsatser om och i såfall när den kritiska gränsen passeras.
Sen är det rätt rimligt att anta att det finns en enorm individuell variation som medför att olika individer reagerar olika oberoende av tidigare peronslighet eller känslotillstånd. Har för mig att det finns dokumenterade fall där individer har fått snetändningar väldigt kort in i kuren medan andra har brukat i flera år utan några som helst tendenser till raseriutbrott?
Ytterligare en sak som komplicerar ämnet är ju att det är väldigt svårt att sätta upp parametrar för att mäta aggressivitet på ett kvalitativt sätt. När blir man aggressiv? Vad är definitionen av aggressiv? Hur mäts aggressivitet?
Det känns rätt löjligt att dra säkra slutsatser om steroiders effekter på alla individer och påstå att effekterna är si eller så. Det är ju uppenbart ett extremt komplext ämne så det bör vara självklart att det inte går att varken bekräfta eller avfärda kopplingen mellan steroider och aggressivitet.
Just my 2 cents...
I all välmening
William
Det tycker jag låter som en sund inställning. (Naturligtvis använder jag min egen som mall, och är medveten om det :D )
Känns bara så gammalt med "Nej det är bara dumhuvuden som får biverkningar, bara man läser på lite så försvinner dom".
ölobrännvin
2004-12-04, 08:53
Det kan vara så att dem som har lite kriminella drag egentligen är fegisar som dopar sej med EX. testo för att våga vara kall och hård, alternativt E eller affe , Jag hade en polare som var kriminell och umgicks bara med dom värsta puckona och han sa att så var det typ...nu orkar jag inte skriva mer ...
Jag tvivlar starkt på att de som tävlar inom byggning har så mycket större koll eller begränsar doserna bättre än "hobbybyggaren".
Jag tvivlar starkt på att de som tävlar inom byggning har så mycket större koll eller begränsar doserna bättre än "hobbybyggaren".
Precis.. har sett en svensk tävlandes kur upplägg, och inte tusan var det lite. Tar åter igen proffsen i USA som exempel.. blir inte dom våldsamma av sina monstruösa doser så vette tusan vilken frisk människa som blir det.
Är man därimot så dum i huvet att man blandar AAS och alkohol (eller andra icke lämpliga mediciner).. ja.. då är det ju en annan sak. Samma sak om man mår dåligt, har depression, eller ett stort hävdelsebehov.
Sen att steroider är farliga.. självklart. Rekommenderar ingen att använda något sådant. Men nu var det om man blev psykopat det handlade om, inget annat.
AndersHermansson
2004-12-04, 12:35
"– En majoritet av de undersökta männen hade psykiska störningar innan de började använda anabola steroider."
Studien har alltså ingen nämnvärd relevans då man talar om ett urval konstituerat av normala, fungerande människor i samhället.
Jag syftade inte på hobbybyggare utan mer på ungdomar vars syfte med steroiderna är att bli bättre rustade för diverse situationer ute på stan.Tvivlar på att de har personligt anpassade doseringar.
Sen så bör man eventuellt skilja på byggarkretsarna i Sverige och utomlands där byggning är mycket större och det finns mer "hjälp" att tillgå.
Enligt min logik bör en seriöst satsande byggare som valt att använda steroider sträva efter att minimera, iaf synliga biverkningar som ex acne, för att det eventuellt kan påverka hans/hennes placering på tävlingar eller samarbete med diverse företag?
Som skrev innan så var det ren spekulation från min sida.
Mvh
William
Jag syftade inte på hobbybyggare utan mer på ungdomar vars syfte med steroiderna är att bli bättre rustade för diverse situationer ute på stan.Tvivlar på att de har personligt anpassade doseringar.
Sen så bör man eventuellt skilja på byggarkretsarna i Sverige och utomlands där byggning är mycket större och det finns mer "hjälp" att tillgå.
Enligt min logik bör en seriöst satsande byggare som valt att använda steroider sträva efter att minimera, iaf synliga biverkningar som ex acne, för att det eventuellt kan påverka hans/hennes placering på tävlingar eller samarbete med diverse företag?
Som skrev innan så var det ren spekulation från min sida.
Mvh
William
Det där stämmer inte... De som tävlar tar det ju steget längre och trycker högre doser för att få så bra placeringar så möjligt osv, acne finns inte mkt att göra åt.
Sen är det väl från fall till fall med, endel växer som ogräss på låg testo osv medan andra behöver trycka gram vis.
Det där stämmer inte... De som tävlar tar det ju steget längre och trycker högre doser för att få så bra placeringar så möjligt osv, acne finns inte mkt att göra åt.
If you say so.
Jag har ingen aning men som en byggare vars kropp kan studeras väldigt ingående av allmänheten vid intresse skulle jag personligen gör allt i min makt för att minimera iaf synliga biverkningar. Sen om acne är dosberoende eller inte kan jag inte svara på.
Synliga biverkningar är kanske ett mindre dilemma för folk som inte har avsikten att stå praktiskt taget naken på en scen inför tv-kameror och hundratals åskådare. Kläder kan dölja det mesta.
Mvh
William
Om brottsstatistiken bland steroidanvändare dras upp av individer som har en kriminell "disposition", så dras den säkerligen ned av seriösa byggare vars alkoholkonsumtion mm är lägre än allmänhetens eller obefintlig. Detta fenomen jämnar säkerligen inte ut statistiken (fast möjligen mer än man tror med hänvisning till Allans särställningsteori), men friserar den.
Om brottsstatistiken bland steroidanvändare dras upp av individer som har en kriminell "disposition", så dras den säkerligen ned av seriösa byggare vars alkoholkonsumtion mm är lägre än allmänhetens eller obefintlig. Detta fenomen jämnar säkerligen inte ut statistiken (fast möjligen mer än man tror med hänvisning till Allans särställningsteori), men friserar den.
Det tror inte jag - av den enkla anledningen att (jag citerar mig själv): Mängden dopingpreparat som säljs illegalt i Sverige (polisens och tullens uppskattningar) skulle kunna hålla en smärre armé av BB igång, men det finns det ju inte. Så misstanken måste ju ligga på att majoriteten tas av en grupp som inte kan nånting, inte vet nånting och aldrig kommer att bli nånting.
Det mesta tyder på att den ordinäre dopinganvändaren inte är en renlevnadsmänniska, vilket förespråkarna ofta framför som argument. Snarare är det en grupp som är mer benägna att använda och blanda olika berusningsmedel. Det är först relativt nyligen som polisen faktiskt börjat testa gripna bråkstakar för annat än alkohol, och det ska bli ytterligt intressant att se om det finns ett större samband mellan steroider och andra illegala preparat och våldsamhet.
Den lilla del som intas av eliten är tyvärr antagligen så försvinnande liten att den knappast skulle höja eller sänka den allmänna nivån om den förändrades.
allan
Det tror inte jag - av den enkla anledningen att (jag citerar mig själv): Mängden dopingpreparat som säljs illegalt i Sverige (polisens och tullens uppskattningar) skulle kunna hålla en smärre armé av BB igång, men det finns det ju inte. Så misstanken måste ju ligga på att majoriteten tas av en grupp som inte kan nånting, inte vet nånting och aldrig kommer att bli nånting.
Det mesta tyder på att den ordinäre dopinganvändaren inte är en renlevnadsmänniska, vilket förespråkarna ofta framför som argument. Snarare är det en grupp som är mer benägna att använda och blanda olika berusningsmedel. Det är först relativt nyligen som polisen faktiskt börjat testa gripna bråkstakar för annat än alkohol, och det ska bli ytterligt intressant att se om det finns ett större samband mellan steroider och andra illegala preparat och våldsamhet.
Den lilla del som intas av eliten är tyvärr antagligen så försvinnande liten att den knappast skulle höja eller sänka den allmänna nivån om den förändrades.
allan
Låtter väldigt vettigt i mina öron!
Mvh
William
William: Då är jag med på vad du menar och det är nog mycket riktigt oftast nybörjare/ickebyggare som stoppar i sig det de kommer över och struntar i följderna, i vissa fall vill de som du säger också ha bieffekterna att bli aggresiva.
De som varit med ett tag vet vad som händer då de redan provat men de har bättre kontakter så de kan välja vad de vill stoppa i sig för att minimera bieffekter, doserna är dock inte lägre för det. Skulle de inte ha kontakterna så tvivlar jag inte heller på att många skulle stoppa i sig samma sak som tidigare och strunta i bieffekterna. Det är väldigt många som står på en scen med gyno utan att bry sig, skulle de bry sig skulle de inte stå där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.