handdator

Visa fullständig version : Balco, OS och svenska framgångar

Lizard
2004-12-03, 16:24
Nu ramlar även "det amerikanska idrottsundret" samman - 15 år efter öststaternas.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,570333,00.html

Frågan är - är svenska idrottsframgångar på senare tid ett resultat av bättre och mer omfattande antidopingarbete?
Min egen hypotes är att svenska friidrottare har haft mindre utrymme och kanske mindre lust att dopa sig och därmed tvingats träna smartare. När man som idrottsman inte kan dopa sig obehindrat så blir det den som kan utnyttja träningsvetenskapen bäst som får bäst förutsättningar. Klüft, Holm et al har kanske kommit längre i idrottsutövandet trots att de inte lyckats slå tidigare OS-rekord beroende på att de är de första vinnarna som varit "rena"?
Eller tror ni att vi får en liknande skandal på halsen i Sverige om något år?

Lizard

palme
2004-12-03, 17:03
Behövs inte direkt AAS för att hoppa höjd...

Holm har grymma gener som gör att han kan studsa högre än en studsboll. Samt rätt träning. Därav hans framgångar.

Carro uttalar jag mig inte om.

Lizard
2004-12-03, 17:30
Palme

Cubanen Sotomajor - Patrik Sjöbergs bane, torskade ju två gånger för doping....?!

Sverker
2004-12-03, 17:30
Jag hoppas att det är bra antidopningsarbete som gjort att svenska idrottare på elitivå inte är dopade.
Att det är regelbundna och oanonserade dopningstester som hjälpt svenska aktiva att inte dopa sig :nono:
Helt enkelt för att risken att bli fälld är förstor. Då är det lättare att med rent spel och kunskap kring träning nå bra resultat.

palme
2004-12-03, 17:36
Palme

Cubanen Sotomajor - Patrik Sjöbergs bane, torskade ju två gånger för doping....?!

Nej han snorta kola.

Inget jag tror han tog på tävlingar utan på fester.

Lizard
2004-12-03, 17:52
Nej han snorta kola.

Inget jag tror han tog på tävlingar utan på fester.

Hmmm...ser ut som du har rätt...
Men, eftersom jag är en envis karaktär och dessutom inte helt övertygad om att höjdohopp inte gör nåt undantag så snubblade jag över detta:

Juana Rosario Arrendel, winner of the women's high jump and the only gold medalist from the Dominican Republic at the games so far, was stripped of her medal for using stanozolol.

Lizard

palme
2004-12-03, 18:10
Ofan! Visste jag inte.

Klart AAS är prestationshöjande men jag tror iaf inte vem som helst kan hoppa så högt som de gör bara för lite AAS i kroppen. Ungefär som med BB. Och jag tror att höjdhopp har mindre folk som använder AAS än t.ex 100m's löparna eller kulstötarna.

Sverker
2004-12-03, 19:30
Använda AAS för att läka belastningsskador i hälsena och vadmuskel kanske.

Lizard
2004-12-03, 19:38
Använda AAS för att läka belastningsskador i hälsena och vadmuskel kanske.

Jepp, så ser jag det med.
Det är lätt att koppla AAS med hypertrofi, men i själva verket så är det ökad återhämtning = högre positiv träningsfrekvens som är själva effekten.
Och det är ju något som de flesta upplever som en synnerligen begränsande faktor i så gott som alla idrottsgrenar....

Bingo
2004-12-03, 22:16
Jo, svenskarna är helt enkelt ärligast och tränar bäst och därför vinner de :laugh:

Var det 2001 som hela finska skidlandslaget torskade på doping?

abjorn
2004-12-03, 22:23
Jag orkar inte ens diskutera detta. Verkar som att man inte får ha sina egna åsikter när det gäller Svensk elitidrott utan att råka ut för en massa påhopp och idiotförklaringar. Jag tror att det förekommer minst lika mycket skit i Svensk elitidrott som i (nästan) vilket annat land som helst.

nordland
2004-12-04, 00:25
Juana Rosario Arrendel, winner of the women's high jump and the only gold medalist from the Dominican Republic at the games so far, was stripped of her medal for using stanozolol.

Lizard

Bara något jag fastnade på.....

Varför i hela fridens namn tar man winstrol när man håller på med en sport som höjdhopp... det är ju som att be om skador.....