Visa fullständig version : Skivstångsroddteknik
Halloj!
Kan någon i DETALJ beskriva hur jag bäst utför skivstångrodd för att få fart på mina tunna lats?
Har provat många olika varianter, olika greppbredd, olika svank, olika tyngd, men får ändå bäst kontakt, och då menar jag BRA, brännande kontakt i latsen när jag skiter i svanken...detta är ju inte så bra va? När jag svankar så tappar jag kontakten i latsen och blir mer orolig över korsryggen... hur gör man??
Jag hade nog kört "Skivstångsrodd" i smithmaskin. Böjda ben, framåtlutad och rak rygg, dra stången mot undre delen av bröstet. Titta uppåt och vinkla armbågarna så dom pekar längst stången och ha ett axelbrett grepp. När du kör i smithmaskinen kan du luta dig längre bakåt och hålla balansen med hjälp av ställningen. Alternativa övningar är "Hantelrodd" eller "Bent ower rowing"
Jag hade nog kört "Skivstångsrodd" i smithmaskin. Böjda ben, framåtlutad och rak rygg, dra stången mot undre delen av bröstet. Titta uppåt och vinkla armbågarna så dom pekar längst stången och ha ett axelbrett grepp. När du kör i smithmaskinen kan du luta dig längre bakåt och hålla balansen med hjälp av ställningen. Alternativa övningar är "Hantelrodd" eller "Bent ower rowing"
Och vad anser du vara skillnaden mellan skivstångsrodd och "Bent ower rowing" då?
Och vad anser du vara skillnaden mellan skivstångsrodd och "Bent ower rowing" då?
Med alternativ menade jag istället för *ops*
För er nytiillkomna kan jag då berätta att skivstångsrodd och bent over rowing är samma sak...
allan
Same shit different name.
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/SMBentOverRow.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVBentOverRow.html
Den där sista kan du ju inbilla mig att den kallas lever bent over row - det där va T-bar rowing så det dånade om det. Ska vi gå till de klassiska beteckningarna är bent över rowing=barbell rowing = skivstångsrodd. Dumbell row = hantelrodd, T-bar Roring = T-bar rowing
allan
Metal_boy_
2004-12-03, 14:30
Halloj!
Kan någon i DETALJ beskriva hur jag bäst utför skivstångrodd för att få fart på mina tunna lats?
Har provat många olika varianter, olika greppbredd, olika svank, olika tyngd, men får ändå bäst kontakt, och då menar jag BRA, brännande kontakt i latsen när jag skiter i svanken...detta är ju inte så bra va? När jag svankar så tappar jag kontakten i latsen och blir mer orolig över korsryggen... hur gör man??
svanka om du inte vill riskera att hamna i rullstol...
Den ena är ju på utrikiska! :angel:
Prowler: Vad menar du med att du struntar i svanken, låter du ländryggen böjas åt andra hållet (Krumma) eller håller du ryggen fortfarande något så när rak?
Vi kan utgå från den här formen där han krummar ryggen i nedre delen http://www.exrx.net/WeightExercises...entOverRow.html
Jag håller någorlunda rakt, krummar lite, står inte böjd som en märla, men inte någon svank. Skall tillägga att jag tränar hemma och har ej tillgång till maskiner eller smith...Vet ju det där med svanken, men tappar ju kontakten om jag svankar, kommer det med tiden kanske??
Gubben på första filmen har väl inte någon direkt svank va? Mindre än på Lever Bent over Row. Man måste kanske inte stå och puta med arslet som "kom och ta mig där bak" va? Det skiter jag ju i eftersom jag tränar hemma, men rent teknikmässigt?
Jag håller någorlunda rakt, krummar lite, står inte böjd som en märla, men inte någon svank. Skall tillägga att jag tränar hemma och har ej tillgång till maskiner eller smith...Vet ju det där med svanken, men tappar ju kontakten om jag svankar, kommer det med tiden kanske??
Du ska inte svanka ryggraden under rörelsen utan sträva efter att hålla den rak, detta gäller de flesta övningar du utför och detta behöver många nybörjare öva på. Du bör sträcka ut ryggen i slutet av rörelsen (som bilderna) och då kommer du krumma ryggen lite.
Sen heter övningen inte "Lever Bent over Row" som allan sa utan den övningen du menar heter "T-bar rowing".
Övning ger färdighet...
Den ena är ju på utrikiska! :angel:
Prowler: Vad menar du med att du struntar i svanken, låter du ländryggen böjas åt andra hållet (Krumma) eller håller du ryggen fortfarande något så när rak?
Vi kan utgå från den här formen där han krummar ryggen i nedre delen http://www.exrx.net/WeightExercises...entOverRow.html
Ska vi ha en duel i skånska? :devil:
Blir ju grymt knepigt att fixa balansen om man har raka ben och böjer höften framåt med en stång i armarna om man inte skjuter ut röven. Väl?
Stå redigt böjd, (80-90 grader) så du får en lång rörelse, dra mot magen, armbågarna vid sidan inte ut från kroppen.
Vill du ha bra lats? Kör mer pullups.
Vill du ha bra lats? Kör mer pullups.
Chins!!!!!!!
allan
Varför ska det heta chins istället för pullups? Pullups är väl mer deskriptivt, eller?
Varför ska det heta chins istället för pullups? Pullups är väl mer deskriptivt, eller?
Må så vara men det finns en etablerad terminologi som är stadigt förankrad i byggarvärlden. Och då är chins den vdertagna beteckningen - äevn om det skulle vara den variant där man drar sig upp till nacken. Det heter chins ändå.
För mig är pullups samma sak som chins med omvänt smalt grepp - och det är en annan övning.
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.