Visa fullständig version : Grönsaker.
Alltså jag är personen som hatar grönsaker!vet att det är HIMLA dåligt, och jag ska försöka börja käka lite grönsaker nu då och då...men finns det något annat som hjälper lite av det grönsaker gör?
Jo, frukt. Inte lika nyttigt men godare.
Skivstång
2004-12-02, 12:54
Hatar du grönsaker tvinga inte i dig det då...du kommer att klara dig bra ändå!
Jag vet att jag äter för lite grönsaker, men det jag tycker är svårast är att jag inte märker några direkta klara biverkningar.
Jag skulle säkert må bättre och få bättre imunförsvar osv om jag åt mer grönsaker, men jag mår bra nu och träningen går bra.
Om jag t.ex. skulle äta för lite kolhydrater eller dricka för lite vatten så skulle jag säkert känna mig orklös och kanske lite huvudvärk, då skulle jag inse att det inte går att fortsätta så.
Hoppas nån förstår ungefär hur jag menar.
Sparrisen
2004-12-02, 13:37
När jag började studera skar jag ned på grönsakerna av ren lethet. Nu äter jag i snitt 400g fryst grönsaksmix per dag. Häll upp i skål i kylskåpet och ta några "skopor" till varje måltid. Snabbt, enkelt och gott.
det som är problemet, inte gott :D
Testa att krydda grönsakerna, med tex italiensk salladskrydda, örtsalt eller andra grönsakskryddor. Blir mkt godare!! :eating: :)
King Grub
2004-12-02, 17:08
men finns det något annat som hjälper lite av det grönsaker gör?
Visst kan du få i dig de individuella mineralerna, vitaminerna och antioxidanterna från andra källor, men du lär inte hitta så väl sammansatta sådana. Och att använda tillskott och få den samma antioxidativa effekt som från "the real thing" - ja, det går inte alls.
nä jag förstår att det är knepigt King...men ska försöka lära mig att äta det...nån gång måste jag ju...kan ju inte leva utan grönsaker när jag är 40...måste man ju skämmas.
ölobrännvin
2004-12-02, 18:57
FÖrlorar man nånting på att det är frysta grejer..?
Dressing är mitt tips. Så får man i sig lite nyttigt fett också.
FÖrlorar man nånting på att det är frysta grejer..?
Frysta grönsaker är förkokta/blancherade. Det innebär att man förlorar 15 - 20 % av de mest känsliga vitaminerna.
När du sedan nästa gång tillagar grönsakerna så förlorar du ytterligare 15 - 50 % av vitaminerna lite beroende på vad du gör med dem. Det gäller ju även färska grönsaker.
Du förlorar alltså lite med frysta grönsaker men förlusten är liten och vinsten med att äta grönsakerna är många gånger större :nono:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.