handdator

Visa fullständig version : Ännu ett upplägg

rvh
2004-12-01, 20:42
För att få lite mer professionell kritik så gör jag en tråd här på kolozzeum.

12.55 Vakna

13.00 Proteindrink Whey 100 + CLA + HMB.

13.05 Promenad en timme i rask takt.

14.10 Styrketräning hemma med hantlar och diverse TVshop-apparater :em:

14.40 Star Nutrition Diet-Pro Måltidsersättning.

18.00 Rågbröd + överdrivet mycket kokt skinka / Fullkornspasta + någon köttbit.

21.00 Måltidsersättning

01.00 Rågbröd + överdrivet mycket kokt skinka igen :)

02.00 Sova.

Hur ser detta ut tycker ni?
Jag är 17 år, 170cm och väger för tillfället 62kg.
Jag vägde 75kg i somras och har förlorat en hel del muskler och fläsk.

Jag har endel fett kvar och fina lovehandles. Vill se fit ut då jag ska träffa en speciell flicka nu framöver ;) Samtidigt vill jag inte väga under 60kg.

Nå, vad säger ni? Kan inte påstå att jag vet allt för mycket om näringslära men tycker det är väldigt intressant och är villig att lära mig.

EDIT: Glömde säga att enligt uträkning gör jag av med ca 2030 kcal per dygn.

vato
2004-12-02, 09:43
Tycker du äter för dåligt med riktig mat, byt ut måltisersättningen iaf mot mat.
Vore ju även bättre att lägga om träningen så att du styrketränar på kvällen istället för direkt efter morgonpromenaden.

blekfet2
2004-12-02, 09:48
håller med vato...få lite riktigt mat istället för måltidsersättning som du endast ska "bör" använda när du inte har möjlighet att få i någon annan kost

rvh
2004-12-02, 15:42
Hmm. Vad blir de negativa effekterna av denna måltidsersättning?
Att jag inte får i mig tillräckligt med vitaminer och sådant?
Annars skulle man väl kunna slänga i sig någon frukt eller liknande?
All mat som finns hemma är väl tjockismat som inte är allt för nyttig ;)

blekfet2
2004-12-02, 23:00
handla nyttiga råvaror kanske?

rvh
2004-12-02, 23:22
hade jag haft dom pengarna så.
jag är ledig tills höst och är man under 17 så är det omöjligt att få jobb :\

så jag har ingen inkomst heller.

N1lla
2004-12-03, 06:08
hade jag haft dom pengarna så.
jag är ledig tills höst och är man under 17 så är det omöjligt att få jobb :\

så jag har ingen inkomst heller.

Hur har du råd med måltidsersättningarna då? :confused:
Och varför sova så sent? Du vet väl att förbränningen är lägre på natten ;)

blekfet2
2004-12-03, 10:08
lägre på natten....det beror väl på vad som är natt för en själv...vissa sover hela dagarna så då blir dag till natt...för kroppen iaf....

aliquis
2004-12-03, 12:53
är tjejen tillräckligt speciell behöver du väl inte fundera över hur kroppen är ;D

ölobrännvin
2004-12-03, 18:06
Det som jag tycker är fel kanske är att du vaknar och protein, promenad och sen direkt efter styrketräning..Då tror jag inte du har speciellt mycket energi i kroppen och ingen riktig mat före 18:00 det verkar inte heller bra, du kommer bli en klen tunnis med det upplägget tror jag... Ät mer innan träningen på nåt sätt måste det väl gå, i värsta fall så ät bara pasta efter promenaden...eller nåt!

N1lla
2004-12-04, 10:00
lägre på natten....det beror väl på vad som är natt för en själv...vissa sover hela dagarna så då blir dag till natt...för kroppen iaf....

Ja jag har inga vetenskapliga undersökningar att fläska upp, men jag har dock hört att kroppen naturligt är inställd på att sova på natten och därför drar ner förbränningen varesig man är en "nattmänniska" eller inte. Det är därför nattshift suger.

MVH

emiste
2004-12-04, 14:31
Ja jag har inga vetenskapliga undersökningar att fläska upp, men jag har dock hört att kroppen naturligt är inställd på att sova på natten och därför drar ner förbränningen varesig man är en "nattmänniska" eller inte. Det är därför nattshift suger.

Ett gott argument är att solljuset är centralt för vår uppfattning av natt och dag, som för övrigt är mycket viktig för hela kroppen samt vårt psykiska välbefinnande.

För att underbygga påståendet med lite fakta är en del av kroppens hormoner nämnvärda. T.ex. melatonin är det hormon som styr vår känsla av trötthet, vars utsöndring direkt beror av dagsljuset. Det katabola hormonet kortisol, utsöndras efter nattsömnen, då man inte fått ljus i ögonen på många timmar och blodsockret är lågt. Kortisolet stimulerar leverns produktion av glukos, och hejdas när kroppen fått frukost.

Mycket studier har gjorts på nattarbetare, samt människor som lever på geografiska platser där det är mörkt dygnet runt under längre perdioer. De visar att många negativa sympton visar sig hos dessa, t.ex. depression.

Jay Cutler sade:

Train smart
Eat right
Get 10 hours of sleep a day

Vilket alla borde. 21:00 - 07:00 är det som gäller! :thumbup:

N1lla
2004-12-05, 08:08
Ett gott argument är att solljuset är centralt för vår uppfattning av natt och dag, som för övrigt är mycket viktig för hela kroppen samt vårt psykiska välbefinnande.

För att underbygga påståendet med lite fakta är en del av kroppens hormoner nämnvärda. T.ex. melatonin är det hormon som styr vår känsla av trötthet, vars utsöndring direkt beror av dagsljuset. Det katabola hormonet kortisol, utsöndras efter nattsömnen, då man inte fått ljus i ögonen på många timmar och blodsockret är lågt. Kortisolet stimulerar leverns produktion av glukos, och hejdas när kroppen fått frukost.

Mycket studier har gjorts på nattarbetare, samt människor som lever på geografiska platser där det är mörkt dygnet runt under längre perdioer. De visar att många negativa sympton visar sig hos dessa, t.ex. depression.

Jay Cutler sade:

Vilket alla borde. 21:00 - 07:00 är det som gäller! :thumbup:

Tack för den underbyggelsen ;)