handdator

Visa fullständig version : Nybörjarhjälp: 10-15kg ska väck.

Wahlgrenus
2004-12-01, 18:00
Hej hallå. Nu tänker säkert någon. "Ånej inte han igen" men det struntar jag i för tillfället. :thefinger

Vikt: 91 Kg
Längd: 179-180 Cm
Ålder: 20
Målvikt: 75-80 Kg tills sommar/höst
Fabrikat: Pojke ;)

Har läst grubs inlägg längre upp några gånger och har väl sådär småkoll på vad som gäller.

Dock så skulle jag veta vilka övningar som är bäst för att förbränna och hur ofta man bör göra dem.

Vore också väldigt uppskattat om någon kunde tipsa om nån sida med många bra recept (helst enkelt att göra) på bra mat.

Nu tänker säkert någon annan "vilken lat jävel". Precis, Därför man är där man är. Försöker göra mitt bästa men eftersom jag är ny på det hela vet jag inte vad som är bra eller dåligt och jag vill inte orsaka mer skada på kroppen.

SKulle uppskatta om det finns några schyssta typer där ute som vill guida mig rätt. Länka gärna till andra bra sidor om att tappa vikt. Tipsa om allt som kan tänkas hjälpa.

Ska försöka läsa allt.

Tack och hej

Mental
2004-12-05, 23:33
Är du reggad på sweclockers så kan du följa mina viktminskningsäventyr via länken i min signatur, annars så är det rent generellt bara att tänka på vad man stoppar i käften och träna så mycket som man orkar.

Morgonpromenader är bra, styrketräning och all form av cardio är bra.
Sitter ungefär i samma sits som dig nu, har minskat från 97 till 91 mellan september och oktober, mest vatten antar jag. Men då var jag sjuk i influensa och det hjälpte till en hel del.

Vid 91 kg så satte jag som mål att mellan 1okt och 1mars så skulle jag minska 10kg. detta ger ca 10kg på 20 veckor. Samt att börja gymma, det var lite pinamt att inte orka mer än 35kg i bänkpressen vill jag lova ;) men det gick över. då jag ligger på kcal minus hela tiden nu så ökar jag inte så mycket i styrka. Tar 56kg i bänk nu :em:

Vid vägning i morse var jag nere på 85.9 villket innebär att jag ligger ungefär 1kg före planeringen, och jag antar att de bonuskilot kommer att vara nyttigt i jul. Det går ganska lätt när man kommer igång, gymmar 4 dar i veckan och kör 15 min i trappmaskinen på 3 av de passen.

TTT
2004-12-05, 23:44
Regelbundna måltider med ca. 2.5 timmars mellanrum. Tänk på att du skall ha ett underskott av kalorier, d.v.s. att du skall få i dig mindre kcal än vad du gör av med. Kroppen kommer då att ta energi av fettreserverna.

Koffeintabletter och långa raska promenader på morgonen är att rekomendera.

JAM
2004-12-06, 00:56
Koffeintabletter och långa raska promenader på morgonen är att rekomendera.
...eller i alla fall de långa, raska promenaderna...

Wahlgrenus
2004-12-06, 12:33
Tackar så mycket för era svar. Trodde fan alla ignorera mig. :rolleyes:

Mental: Ja jag är regga ddär men skriver inte ofta. Heter Wahlium

TTT: Nån viss mängd kalorier eller det är skitsamma, Bara jag får i mig något?

Kommer inte ha åtkomst till gymmet på en månad då jag tränar på min skola och det är ju jullov snart. Kommer köra promenader varje dag men jag behöver något tips på andra övningar jag också kan göra.

Simma går ej då vi inte har något badhus där jag bor.

Cykla kan gå men jag gör helst inte det. December ni vet ;)

Oftast tar promenaderna 1.5-2 timmar och då har man ju jävligt tråkigt på vägen också ;)

Men men, tackar som satan, Trevligt att få svar.

TTT
2004-12-06, 12:50
TTT: Nån viss mängd kalorier eller det är skitsamma, Bara jag får i mig något?

Det finns tabeller för sådant, men 30 kcal/kg kroppsvikt är bra att gå efter vad gäller att behålla din kroppsvikt. Lägg dig 500 kcal under det värde du får. Tänk på att du balanserar din kost och att du inte skär ner på fettintaget. Det behövs! ca 20% av ditt kaloriintag skall komma från fett.

TTT
2004-12-06, 12:54
Och du.. köp en freestyle. =P

negative
2004-12-08, 18:22
Är du reggad på sweclockers så kan du följa mina viktminskningsäventyr via länken i min signatur, annars så är det rent generellt bara att tänka på vad man stoppar i käften och träna så mycket som man orkar.

Morgonpromenader är bra, styrketräning och all form av cardio är bra.
Sitter ungefär i samma sits som dig nu, har minskat från 97 till 91 mellan september och oktober, mest vatten antar jag. Men då var jag sjuk i influensa och det hjälpte till en hel del.

Vid 91 kg så satte jag som mål att mellan 1okt och 1mars så skulle jag minska 10kg. detta ger ca 10kg på 20 veckor. Samt att börja gymma, det var lite pinamt att inte orka mer än 35kg i bänkpressen vill jag lova ;) men det gick över. då jag ligger på kcal minus hela tiden nu så ökar jag inte så mycket i styrka. Tar 56kg i bänk nu :em:

Vid vägning i morse var jag nere på 85.9 villket innebär att jag ligger ungefär 1kg före planeringen, och jag antar att de bonuskilot kommer att vara nyttigt i jul. Det går ganska lätt när man kommer igång, gymmar 4 dar i veckan och kör 15 min i trappmaskinen på 3 av de passen.

Mental: Hur lägger man på så man får 56 kg i bänken. 55, 57,5, eller 60 kg funkar men vilka vikter tar du för att få 56 kg ?

JAM
2004-12-08, 22:28
Mental: Hur lägger man på så man får 56 kg i bänken. 55, 57,5, eller 60 kg funkar men vilka vikter tar du för att få 56 kg ?
Kanske stången + 2 st 15-kilosvikter + 4,8 st 1,25-kilosvikter? :confused:

Nä, men det finns ju både en- och halvkilosvikter. Kanske 55 plus två sådana halvkilos?

Sedan finns ju möjligheten att han räknat fel eller bara skrivit fel.

Mental
2004-12-08, 22:42
Många saker samtidigt nu, Först, för tråkiga promenader rekomenderas gärna en mp3 spelare som antingen laddas med bra musik, talbok eller så rattar du in en radiostation.
Ang vikterna, jag hade personbästa på 50 innan jag försökte och lassade således på 55 genom att köra stång + 2*15 + 2*2.5. Det klarade jag med liiite marginal, så bror min slängde på 2*0.5 och jag klarade även det. Men sen sved triceps så illa att jag inte provade på någon högre vikt.

Wahlgrenus
2004-12-09, 01:51
Tackar för svaren.

Ska sätta igång imorgon (idag, tors) då. Kommer lägga upp startvikten sen så får vi se hur det går. Första gången jag försöker.

Kommer skriva här en hel del om vad jag käkar och så sen får ni dissa mig eller säga "duktig ponke"

Wahlgrenus
2004-12-09, 12:48
Var ute och gick i drygt en timme... Lite skumt då jag tog den långa vägen och den korta brukar ta mig runt 1-1.5 timmar...

Nåja, Jag gick väl i jävligt rask takt då :P

Tog 10-15 gram vassle innnan jag gick ut, Hörde att det skulle vara bra.

Såååå

11:25 - 10g vassle + 2dl mjölk
11:45 - Ut och gå
12:45 - Hemma. Mat: 2x lingonggrova, 2dl mellanmjölk (mini är slut) Becel-smör, kalkon (ja det var väl inte ett så smart pålägg men det är fan gott och vi brukar inte ha det ofta)

Fyller på senare :O

Men det kommer troligtvis se ut såhär varje dag. Vissa dagar kommer jag se om jag kan komma åt gymmet och kombinera.

Vecka 1: 91 kg

Mental
2004-12-09, 13:11
Kalkon är ok på mackan, magert och ganska proteinrikt.
Men det du kallar frukost var rätt klent, kompletera med en portion havregrynsgröt.

Edit: Om det nu var frukost. Som mellanmål är det helt ok.
Kliv upp på morgonen om du inte har ett arbete som hindrar det ;)

Wahlgrenus
2004-12-09, 13:35
Mental, Det var frukost. Tänker lägga till havregröt på morgonen då. Tackar tackar :bow:

Och sen kör jag det andra som mellanmål.

Till alla: Det är såna här tips jag vill ha. ;)

Johan
2004-12-09, 13:48
Jag tycker du ska skippa vasslen innan du går , du vill hålla insulinnivån nere för att få den extra fettförbrännande effekt alla är ute efter vid morgonpromenader.

Wahlgrenus
2004-12-09, 16:18
Hmm ok. Då gör jag så.

Har uppdaterat käk-schemat nu.

12:45 - Hemma. Mat: 2x lingonggrova, 2dl mellanmjölk (mini är slut) Becel-smör, kalkon (ja det var väl inte ett så smart pålägg men det är fan gott och vi brukar inte ha det ofta)
16:15 - Nån "picknick"-skinka, grönsaker och allmänt oflottiga stenhårda pommes :(.... En portion + 2dl mjölk :p

Ja jag vet att jag skulle käkat tidigare men jag trodde inte lektionen i skolan skulle ta så lång tid som den tog.

Menigar
2004-12-09, 17:28
Hmm ok. Då gör jag så.

16:15 - Nån "picknick"-skinka, grönsaker och allmänt oflottiga stenhårda pommes :(.... En portion + 2dl mjölk :p

Ja jag vet att jag skulle käkat tidigare men jag trodde inte lektionen i skolan skulle ta så lång tid som den tog.

Vart är maten? :confused:

Wahlgrenus
2004-12-09, 18:37
Jag tycker det är tillräckligt mycket käk. Blev ju fan mätt på middagen. Det var ju varm mat och allt även om det inte lät så på beskrivningen. Köttbitar och grönsaker ihopamixat. :/

Men men. kolla in här imorgon igen och se om du tycker samma sak :)

TTT
2004-12-09, 20:19
Skippa smör på mackan och häll i lite oliv- eller linfröolja i gröten istället. Men var samtidigt vaksam på att du inte skär ner för mycket på fett. Minst 20% av ditt dagliga kaloriintag skall bestå av fett.

TTT
2004-12-09, 20:21
..och ät minst 6 ggr om dagen för att öka din förbränning.

Wahlgrenus
2004-12-18, 01:36
Hmm har ignorerat kolo lite smått men nu har en vecka gått. Har inte riktigt varit sådär grymt aktiv som jag velat vara pågrund utav skolan men nu är det fan jullov så man har mer tid. Behöver fixa självdisciplinen bara ;)

Har börjat käka gröt till frukost varje dag... och tja min mage och gröt. Huh huh, Ibland sitter man och skiter som en tok :p

Liten fråga, Angående vassle-drinken. Bör man ta lite sådant efter man varit ute och gått?, Har även sloow protein som ibland tas på kvällen innan jag däckar. Främst efter gympassen.

- Samtliga viktmätningar är tagna nypissad, nyvaken och nysketen -
Vecka 1: 91 kg
Vecka 2: 90 kg

Rataxes
2004-12-18, 01:56
16:15 - Nån "picknick"-skinka, grönsaker och allmänt oflottiga stenhårda pommes .... En portion + 2dl mjölk :p
Har jag missat nåt, eller är detta allt du äter på en dag? :eek:

Wahlgrenus
2004-12-18, 02:04
du har missat något. Det där är väl i princip halva schemat. Jag orkade bara inte fylla ut det :P

Rataxes
2004-12-18, 12:25
Oh, tack o lov. :) Men vill du ha kommentarer eller råd får du ju lov att skriva ut allt du äter.

Johan
2004-12-18, 19:26
Liten fråga, Angående vassle-drinken. Bör man ta lite sådant efter man varit ute och gått?, Har även sloow protein som ibland tas på kvällen innan jag däckar. Främst efter gympassen.

Efter promenaden så är det helt ok att ta en vassle drink till frukost, jag tar den efter jag har ätit gröt, det va nån diskussion förr om att man inte ska dricka vasslen t innan man har fått i sig kolhydrater, vet inte vad dom kom fram till.

King Grub
2004-12-18, 19:29
Efter promenaden så är det helt ok att ta en vassle drink till frukost, jag tar den efter jag har ätit gröt, det va nån diskussion förr om att man inte ska dricka vasslen t innan man har fått i sig kolhydrater, vet inte vad dom kom fram till.

Protein bör alltid ätas (eller drickas) i samband med kolhydrat, för att undvika att proteinet oxideras till kolhydrat och används som energi i stället.

blekfet2
2004-12-18, 19:32
Protein bör alltid ätas (eller drickas) i samband med kolhydrat, för att undvika att proteinet oxideras till kolhydrat och används som energi i stället.

en liten fråga angående det...låt oss säga att jag tar en whey-80 drink på 40g pulver...ungefär hur mycket kolhydrater bör jag äta till isf?

King Grub
2004-12-18, 19:42
en liten fråga angående det...låt oss säga att jag tar en whey-80 drink på 40g pulver...ungefär hur mycket kolhydrater bör jag äta till isf?

Efter träning? På morgon? Som mellanmål? Tillfället, din kroppssammansättning, mål och energibehov avgör. För att undvika proteinoxidation krävs inte många gram, men syftet med måltiden kan innebära helt andra mängder.

King Grub
2004-12-18, 19:44
Hmm ok. Då gör jag så.

Spara vasslet och mjölken till efter du tagit promenaden. Att trycka upp insulin- och blodsockernivåerna innan är direkt kontraproduktivt.

blekfet2
2004-12-18, 23:46
Efter träning? På morgon? Som mellanmål? Tillfället, din kroppssammansättning, mål och energibehov avgör. För att undvika proteinoxidation krävs inte många gram, men syftet med måltiden kan innebära helt andra mängder.

låt oss säga till 14.00 fikat, som är 2 timmar efter lunch (innehåller kol,fett,prott)
...brukar bli en whey-80 samt cirka 30gram mandlar till fika......