Visa fullständig version : Styrkelyftare! Tar ni viloveckor?
Styrkelyftare och ol-lyftare tar ni viloveckor (förutom de "naturliga", resor o.s.v.), eller kör ni bara lättare perioder? Om ni tar viloveckor, hur ofta och när?
Ni "andra" kan svara också men det är lyftarna jag är mest intresserad av.
Viloveckor, vad exakt innebär det? Total vila är väl inte så värst bra om det inte gäller något verkligen tungt, så som att hålla motivatonen på topp efter en lång säsong, eller typ skador som kräver att man har total vila i någon form.
Aktiv vila är det allra lägsta du kan komma ner i tror jag. Alltså typ hålla igång kroppen aktivt utan att anstränga sig. T ex cykla, simma, springa eller idrotta i någon annan form än vad du är van vid.
Att vila 100% från träning tror jag inte är så givande. Men jag vet faktist inte vad tanken är med det. Jag menar, topp OL-lyftarna kör redan ett pass på kvällen efter tävling. Om det vore vettigare att vila eller ej kan jag inte svara på.
Deadlift
2004-11-30, 23:29
Viloperioderna brukade jag ta efter man tävlat, tex en lr två veckor helt utan träning.
Toppar man ordentligt till en tävling så börjar man ju oftast ca 8-12 veckor innan tävlingsdagen (iaf jag) och börjar köra med utrustning och öka belastningen vecka för vecka så man har varit upp på riktigt tunga vikter och har vana att köra med full utrustning till tävlingen. Sista veckan brukade jag endast köra en lr två lätta pass för att behålla trycket i musklerna till tävlingsdagen.
Jag har vilat efter mina tävlingar, ffa efter SL-tävlingen låg jag nere med träningen en vecka om jag minns rätt. Jag var träningssugen men kände att kroppen definitivt inte ville vara med på träning.
Veckan innan tävling tar man ju också det lugnare och man inte vilar helt!
stahlberg
2004-12-01, 23:03
Jag har vilat sedan 1987. Det kan man kalla vilovecka.
Men mina adepter gör som Deadlift. Några vilor för resor o annat finns inte på programmet, resorna ska företas på viloveckorna eller också tränar man när man är på resa.
stahlberg
2004-12-01, 23:17
Det är ju lätt när man har en adept som tränat i 11 år, och som man inte behöver vara med på träningarna för.
Men har man en 88 som behöver en varje träning är det knepigare. Nyligen flög jag till Stockholm för att träna med honom när han var där. Och i februari måste jag åka till Spanien med honom för att träna där.
Tur man själv har vilovecka!
Lillgrabben
2004-12-01, 23:26
Det är ju lätt när man har en adept som tränat i 11 år, och som man inte behöver vara med på träningarna för.
Men har man en 88 som behöver en varje träning är det knepigare. Nyligen flög jag till Stockholm för att träna med honom när han var där. Och i februari måste jag åka till Spanien med honom för att träna där.
Tur man själv har vilovecka!
Du verkar vara en engagerad "coach", sådana behövs det flera av inom kraftsporten!
:)
MVH
stahlberg
2004-12-01, 23:38
Jag vill bara ha två adepter, allt annat är för jobbigt.
Träningen ska ha sin "egen plats" i livet, annat ska också skötas, ingen vits att vara någon "Medusa" (inget illa ment, men han är så bra att ta som exempel ibland).
Men klart jag är engagerad. Det finns bara ett enda mål (så länge styrkelyft inte är OS-gren) : att bli världsmästare. Och det är inte gratis, vare sig för lyftaren eller för coachen. Men visst är det utmanande och kul också.
Har dock inte trots 28 år i branschen ännu nått målet att få en adept till världsmästare. Nu blev han ju snäppet under, så det närmar sig!!
stahlberg
2004-12-01, 23:40
I nästa år har jag varit tränare i 25 år, och målet var satt att adepten skulle bli världsmästare då. Men pga den förbannade Siders så får man väl skjuta på det 1-2 år.
I nästa år har jag varit tränare i 25 år, och målet var satt att adepten skulle bli världsmästare då. Men pga den förbannade Siders så får man väl skjuta på det 1-2 år.
Håll er till ämnet!
allan
stahlberg
2004-12-02, 00:25
Sorry!
Sorry!
Det är lungt
/Wannebe-moderator
stahlberg
2004-12-02, 00:29
Viloveckor behövs för 1) psykisk vila och 2) fysisk vila. Det är helt ok att ta 1-2 viloveckor efter en viktig träning. Man "laddar batterierna". Man kan vila helt från träning. Man kan också ha aktiv vila, med annan motion eller s.k "återhämtningsperiod".
Viloveckorna ska vara planerade och anpassade till programmet. Föreslår högst 4-6 viloveckor i året, och då inte efter varandra. Hideaki Inaba torde dock ha haft flera vilomånader (men det är en annan sak).
stahlberg
2004-12-02, 00:36
Jag ska ännu tillägga, att jag tycker att man SKA ta (planerade) viloveckor.
Viloveckor för resor o liknande är inte till för seriöst tränande, och man får hoppas att de fllesta styrkelyftare och tyndglyftare är seriösa.
Den andra typen av viloveckor är den som de som stagnerat pga "ensidig träning" tar, och det behöver de inte om de skulle tränat rätt.
Brukar vila efter tävlingar, vid sjukdom och när arbete och studier bör prioriteras. Detta händer lite då och då, så jag behöver aldrig självmant ta viloveckor. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.