Visa fullständig version : Muskelnedbrytning?
Hej!
Jag undrar hur lång tid under uppehåll av träning tar det innan musklerna börjar brytas ned?
mvh stenis
Om det är muskler du inte använder i dagliga livet så går det lite fortare, är det muskler du använder på ett helt annat sätt än "gym-sättet", tex låren som tränas tungt på gymmet, men uthålligt när man går osv, så kommer kanske en viss del av fibrerna att konverteras till en uthålligare variant.
Det som mest av allt händer, dock, är att man tappar muskeltonus och vätska/glykogenförråd så att man ser mindre ut.
Det som generellt kallas muskelminne tror jag egentligen till stor del bara är muskeltonus som kommer tillbaka till muskler man aldrig "tappade".
ok, nej för det är så att jag åkt på inflammation i underarmarna.. sitter o äter pronaxen, ska vila hela denna vecka hade jag tänkt, e väll kanske bäst de? borde tjäna på det tycker jag?? Vilade lite halvt förra veckan också, men denna vecka blir det vila från träningen helt.. Är lite orolig för hur mycket man kommer tappa på dessa 2, kanske till o med 3 veckor :/
mvh stenis
Är lite orolig för hur mycket man kommer tappa på dessa 2, kanske till o med 3 veckor :/
Inte ett skit.
Är det så alltså? Mat kommer jag givetvis sköta precis som vanligt, mycket protein osv.!
mvh stenis
Så är det. Om du nu mot förmodan skulle tappa nåt så tar du igen det på nån vecka eller två. :bpump:
Så är det. Om du nu mot förmodan skulle tappa nåt så tar du igen det på nån vecka eller två. :bpump:
ok, de låter kanon! :) Tack!
mvh stenis
King Grub
2004-11-29, 17:18
Hej!
Jag undrar hur lång tid under uppehåll av träning tar det innan musklerna börjar brytas ned?
mvh stenis
En minut. ;) Det sker kontinuerligt. Som tur är sker återuppbyggnad också kontinuerligt. :)
En minut. ;) Det sker kontinuerligt. Som tur är sker återuppbyggnad också kontinuerligt. :)
Ok, jag ställer om frågan då :P Kommer jag loosa mycket på dessa 2 kanske 3 veckor? ;)
mvh stenis
Enligt den bulgariska forskning från 70 och 80 talet som jag har läst (finns ej på nätet) så börjar kroppen bryta ner överflödiga muskler efter 3-4 dagar utan träning.
definera "överflödiga muskler" tack. ;)
tror det är väldigt individuellt.. liksom går knappast o säga att det funkar o göra uppehåll i 3veckor för alla. 1.5vecka för mig så känner jag att de går segare.
Läste nån forskning som sa att efter 3 veckor börjar karusellen att bli av med musklerna snabbt.
SNAJPAh: Överflödiga muskler = muskler kroppen inte behöver för att fungera.
Aha. :P damn it, åker alltid dit här, alla kan för mycket. :(
pellepedal
2004-12-04, 19:19
efter ca 3 dagar.
Om de nu skulle börja krympa efter 3 dagar vore det intressant att veta hur länge de växer... lär ju bero på vilken muskel o hur hårt man har kört?
Jag har fan märkt att mina muskler blir lite mindre redan efter 4-5 dagar men det är väldigt lite i så fall. För exempel , på måndagar tränar jag Bröst och redan på fredagen så märker jag att de är lite mindre än de var på Tisdan. Kan det vara så att de är lite upp pumpade (så att säga) dagen efter man tränat bröst och sen blir de lite mindre 2-3 dar efter??
axon_962: Inte lär de ha krympt så du ser det iaf, möjligtvis att cellerna inte håller lika högt celltryck efter några dagar men det kommer ju tillbaka så fort du tränar o käkar igen.
Är lite skeptisk till tre dagar också, å andra sidan krävs väl inte så stor minskning för att det skall ta bort den lilla ökning man får. Läste någon sak på t-nation eller var det var om någon tränade som själv hade vilat av vad det nu var för anledning i typ "1004" dagar (5 veckor isf) och själv var han starkare i "alla tre" när han kom tillbaka, hade väl en del klienter som tränade halvkropp i 6 veckor och sedan gick över och tränade den andra halvan i 6 veckor, och antagligen ökade de ju ändå eftersom de körde så, och då talar vi ju trots allt 6 veckors vila (inte mellan varje träningspass dock, de har ju kört hårt i 6 veckor före också...).
krympt eller inte men de ser mindre ut efter 3-4 dar , men min tjej ser ingen skillnad , only me. Kan vara så att jag inbillar mig kanske... :D
ok, nu har jag varit ifrån träning av överkropp i 2 veckor.. jag börjar känna mig mycket bättre nu i underarmarna, inflamationen är förhoppningsvis på väg bort.. under denna tid har jag emellanåt haft ont i både axlar och triceps (muskelvärk typ), jag misstänker överträning.. som sagt så börjar allt försvinna nu..
jag har dock bestämt mig för ennu en till vilovecka, vad tycker ni om det? ska jag börja köra lite lätt imorgon endå som jag tidigare tänkt, eller ska jag ta vila.. (bröstpass imorgon för övrigt)
Det jag är rädd för är att jag under dessa 3 veckor kommit och förlorat mycket muskler, muskelmassa, och blivit mycket svagare.. riktigt orolig för de är jag, är ju 3 veckor man varit borta från träning då :(
mvh stenis
krympt eller inte men de ser mindre ut efter 3-4 dar , men min tjej ser ingen skillnad , only me. Kan vara så att jag inbillar mig kanske... :D
"Älskling ser mina bröst små ut?" :whipped:
Jo, du kan nog börja träna nu. Men du kan ju börja med benen och ta dem övningarna som är värst för underarmarna i slutet av veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.