Visa fullständig version : Ändring i diet pga träning på kvällen
Eftersom jag tränar sent på kvällen har jag gått över min diet och har ändrat mitt kvällsmål. Har tänkt äta en burk kesella och lite fullkornspasta till kvällsmål, målet ger ca 60g kolhydrater.. Verkar detta vara ett bra kvällsmål? Sedan har jag, för att inte hamna på kaloriplus, tagit bort all pasta till lunchen och istället lagt till mer protein. Till lunchen får jag nu i mig endast 20 g kolhydrater, men är detta för lite?
King Grub
2004-11-29, 17:20
Efter träning gäller inte samma regler. Kolhydratoxidationen är helt annorlunda än vid vila, och fettförbränningen är avstängd. Alltså bör du utnyttja det med att äta rejält med kolhydrat. Har du bara ett mål på dig bör det innehålla betydligt mer kolhydrat i gram räknat än kilo kroppsvikt.
Efter träning gäller inte samma regler. Kolhydratoxidationen är helt annorlunda än vid vila, och fettförbränningen är avstängd. Alltså bör du utnyttja det med att äta rejält med kolhydrat. Har du bara ett mål på dig bör det innehålla betydligt mer kolhydrat i gram räknat än kilo kroppsvikt.
Ok! Så jag ska lägga till ännu mer kolhydrat i kvällsmålet? Vet inte riktigt om jag förstod ditt svar men menar du att jag ska äta mer än 1g per kg kroppsvikt kolhydrater i kvällsmålet? Förutom efterträningsdrinken så är kvällsmålet det ända målet efter träning.
Men räcker det med endast med 20g kolhydrater till lunchen? Eftersom jag tränar på kvällen hinner jag äta kolhydrater till middagen, så därför borde det väl inte vara någon katastrof att äta minimalt med kolhydrater till lunchen, eller?? :confused:
King Grub
2004-11-30, 17:13
Ok! Så jag ska lägga till ännu mer kolhydrat i kvällsmålet? Vet inte riktigt om jag förstod ditt svar men menar du att jag ska äta mer än 1g per kg kroppsvikt kolhydrater i kvällsmålet? Förutom efterträningsdrinken så är kvällsmålet det ända målet efter träning.
"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
Har du inte 4 timmar på dig får du klämma i dig lite mer på färre mål. Det är vid det här tillfället du verkligen VET att det du äter går till muskelcellerna. Utnyttja det! :)
AndersHermansson
2004-11-30, 19:04
King Grub: De där antal grammen per kilo kroppsvikt och halvtimma. Ändras det beroende på hur många set man kört per muskel, och hur många muskler man kört? Jag kör ett set per övning och halvkroppspass, men 6 dagar i veckan. Jag väger 72 kilo, vad tycker du är ett rimligt totalt antal gram kolhydrater efter ett sådant träningspass?
AndersHermansson
2004-12-01, 12:07
"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
Har du inte 4 timmar på dig får du klämma i dig lite mer på färre mål. Det är vid det här tillfället du verkligen VET att det du äter går till muskelcellerna. Utnyttja det! :)
De där antal grammen per kilo kroppsvikt och halvtimma. Ändras det beroende på hur många set man kört per muskel, och hur många muskler man kört? Jag kör ett set per övning och halvkroppspass, men 6 dagar i veckan. Jag väger 72 kilo, vad tycker du är ett rimligt totalt antal gram kolhydrater efter ett sådant träningspass?
King Grub
2004-12-01, 17:20
Givetvis ändras det. Du behöver inte lika mycket efter 6 set bicepscurl som efter 20 set benböj.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.