Visa fullständig version : bästa längd på vila för muskelgrupper?
Säg att man har ungefär detta program (ja ni får kommentera det också om ni vill):
måndag: bröst/mage
onsdag: ben
tisdag: armar
fredag: axlar/traps
torsdag: rygg
då går det ju 7dagar innan samma muskelgrupp tränas igen. på 7dagar hinner man ju tappa både träningsvärk och hårdhet i muskeln. Är det verkligen bra o ha ett så uppdelat schema som innebär att musklerna får så pass mkt vila? Minns på dokumentären om graneheim att han sa att lät musklerna vila en vecka.
Det beror helt på hur många set du har gjort, hur tunga de har varit, gick du till failure, hur du äter, hur mycket sömn du får, din kropps unika återhämtningsförmåga etc.
Gör du 100 set på bröstet på måndag kan du antagligen inte träna det resten av veckan, men du kan göra 1 set varannan dag, exempelvis.
Karl_alfred
2004-11-29, 09:16
Det beror helt på hur många set du har gjort, hur tunga de har varit, gick du till failure, hur du äter, hur mycket sömn du får, din kropps unika återhämtningsförmåga etc.
:thumbup:
Gör du 100 set på bröstet på måndag kan du antagligen inte träna det resten av veckan, men du kan göra 1 set varannan dag, exempelvis.
ok. 9-12set, 6-8reps, "failure".. kör tills jag inte pallar mer i varje set iaf, äter mest hela tiden, tillräckligt med sömn.
ok. 9-12set, 6-8reps, "failure".. kör tills jag inte pallar mer i varje set iaf, äter mest hela tiden, tillräckligt med sömn.
Antar att de flesta som kör 5-split kanske kör lite fler set/pass, å andra sidan om du gör säg 10 set 5ggr i veckan så blir det ju 50 set, så jag som bara tränar 3 ggr i veckan skulle ju behöva göra 50/3=~17 set/pass för att göra lika mycket.
Men kör inte "alla" som gör en 4-6 split med en veckas vila? Kanske 8-9 dagar vid 6-split? Blir ju svårt för dig att göra något annat sålänge du har en 5-split, fungerar ju inte riktigt att vila 4 dagar då. Själv är jag ju alltid fundersam på hur man skall/bör träna, men fann denna sida - http://www.abcbodybuilding.com/greatesttrainingstyle.php och de har nog en och annan poäng, nämligen att det finns bevis för att allt fungerar och att det är i köket o sängen man växer och att det är bra att ändra metod lite då och då =P. Ena föreslagna varianten var ju att köra tunga basövningar ett tag för styrkan, sedan utnyttja den med lite mer isolationsövningar, och sedan gå över o köra lite högre repetitioner, tempo och cardio ett tag. Är om inte annat bra mycket roligare än att nöta på på precis samma sätt hela tiden.
Säg att man har ungefär detta program (ja ni får kommentera det också om ni vill):
fredag: axlar/traps
torsdag: rygg
Du kör armar dagen före axlar, då lär dina triceps inte vara så pigga när du ska köra axelpressar.
Vad gäller vilan så har de andra i tråden rätt, det beror på hur du kör vid varje tillfälle. Det är väl inte helt ovanligt med den uppdelningen du kör heller.
Du kör armar dagen före axlar, då lär dina triceps inte vara så pigga när du ska köra axelpressar.
Vad gäller vilan så har de andra i tråden rätt, det beror på hur du kör vid varje tillfälle. Det är väl inte helt ovanligt med den uppdelningen du kör heller.
jag har inte börjat med 5dagar i veckan ännu då jag inte har tid, just nu 2-3ggr per vecka. mao skrev jag bara ner schemat på ett ungf.
torsdag: axlar/traps
fredag: rygg
är det bättre så istället?
aliquis, japp.. har främst börjat prova nya övningar lite då o då istället för o bara köra exakt samma sak på fria vikter hela tiden som jag gjort tidigare testar jag mig fram lite, tom på fasta maskiner :)
jag har inte börjat med 5dagar i veckan ännu då jag inte har tid, just nu 2-3ggr per vecka. mao skrev jag bara ner schemat på ett ungf.
torsdag: axlar/traps
fredag: rygg
är det bättre så istället?
Jag tycker det är svårt att få till ett vettigt femdagars om man ska köra dem i en rad, i det här fallet så är det traps och axlar innan rygg som stör mig då trapsen används mycket i ryggträningen samt att det nästan är omöjligt att köra både böj och mark i det schemat.
Men det går nog inte att hitta en uppdelning där man inte får några moment som går in i varandra om man ska köra fem dagar i rad och en lösning på det är att flytta om dagarna och muskelgrupperna med jämna mellanrum med ett antal veckors intervall.
Om man nu ska köra femdagarsuppdelning och det på 7 dagar.
aliquis: Intressant artikel.
jo jag vet, satt o klura hur jag skulle placera dem.. flyttar man axlar till tidigare i veckan så krockar det med brösten :)
hur som helst, 1veckas vila är vanligt.. ok. men jag tycker det räcker med 3dagars vila per muskelgrupp, aja..
hur som helst, 1veckas vila är vanligt.. ok. men jag tycker det räcker med 3dagars vila per muskelgrupp, aja..
Funkar det så är det väl bara att köra tre dagar eller kanske testa fyra dagar och se om det gör någon skillnad.
jo, problemet e bara att det inte går o vila endast 3dagar med sånt schema, då får man slå ihop passen till längre och färre sådana.. och så har jag kört förut.. men ingen effektiv träning när man står där med tom mage och fortfarande har 3set kvar efter 2timmar och en kvart, etc :]
jo, problemet e bara att det inte går o vila endast 3dagar med sånt schema, då får man slå ihop passen till längre och färre sådana.. och så har jag kört förut.. men ingen effektiv träning när man står där med tom mage och fortfarande har 3set kvar efter 2timmar och en kvart, etc :]
Varför ska du köra så långa pass om du tränar hela kroppen två gånger på en vecka?
desto fler muskelgrupper man klämmer in per pass desto längre tid tar det ju?
desto fler muskelgrupper man klämmer in per pass desto längre tid tar det ju?
Du får väl träna mindre på varje muskelgrupp helt enkelt, du kör ju varje muskelgrupp ungefär dubbelt så ofta som du gör i det andra schemat.
mjo, fast jag mena inte att jag tränat kompletta helkroppspass tidigare.
Hur länge har du tränat och hur har träningen tidigare sett ut?
1år 10mån ungf, tidigare har jag väl kört ~3ggr i veckan men tyvärr hoppat över vissa muskler.. kört bröst/biceps, rygg/triceps och periodvis axlelpass. gått upp 14kg dock.
Jag skulle säga att det vore lämpligare att köra 3 eller 4 pass nu och sen öka antalet vid ett senare tillfälle, om du vill.
Det är rejält slitigt att gå från 3 pass per vecka till 5 pass, särskilt om du börjar träna hela kroppen då benträningen är ganska jobbigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.