handdator

Visa fullständig version : hur mycket kalorier

Gud_nu
2004-11-28, 17:49
Hur mycket kalorier ska man få i sig?
Hur räknar man ut det?

Jag väger 90 kilo, tränar styrke träning 5 gånger i veckan.
kör olika boll sporter 2gånger i veckan (som kommar bli 4 gånger i veckan efter jul)

hur vet jag hur mycket jag ska käka? Har problem med att bli av med det där sista kilot, vilket är RIKTIGT frustrerande!!!

mvh...

N1lla
2004-11-28, 18:01
Att EXAKT veta hur mycket du behöver är rätt omöjligt, eftersom det varierar från dag till dag.
Men prova med denna länk så får du ett litet hum iaf.
Kom ihåg att variera motion och mat så inte kroppen hinner vänja sig vid ett visst intag/en viss motion.
Lycka till :)

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Gud_nu
2004-11-28, 18:03
tack så mycket :)

Gud_nu
2004-11-28, 18:08
under vilken kategori ska man räkna styrketräning som:S?

Glen
2004-11-28, 19:57
Du kan prova den här också, det finns löjligt många aktiviteter att välja mellan (bland annat styrketräning):
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

King Grub
2004-11-29, 17:22
under vilken kategori ska man räkna styrketräning som:S?

En som ungefärligen motsvarar din ansträngnings- och intensitetsnivå. 7 kanske? 8?

Rataxes
2004-11-29, 17:30
Grub, vill minnas att du har sagt att man i ungefär ett dygn efter ett styrketräningspass har en förhöjd förbränning som ungefär motsvarar ett medelintensivt cardiopass av samma längd som styrketräingspasset. Om nu detta stämmer borde väl ett styrketräningspass på 1 timme allt som allt förbränna bra mycket mer än någon annan aktivitet med intensitet 7 eller 8?

King Grub
2004-11-29, 17:42
Uppladdningens uträkningar är baserade enbart på energi förbrukad under själva aktiviteten. Inte manipulationer av energiförbrukningen. Du kan förbruka hundratals extra kcal per dygn genom koffein, chilipeppar, efterförbränning, osv; dessa kan inte tas med "i förväg" av en uträkning.

Totalt sett, efterförbränning medräknad, brukar styrketräning förbruka ungefärligen samma mängd energi som ett lika långt konditionspass.

Rataxes
2004-11-29, 18:19
Ok, men det är ju hursomhelst viktigt att tänka på att styrketräning bränner en betydlig mängd kalorier utöver vad som förbrukas under själva passet, när man ska räkna ut hur många kcal man ska stoppa i sig.