Visa fullständig version : Ketogen kosthållning, ej diet
Jag har en god vän som börjat utesluta alla kolhydrater ur kosten. Han ska inte "deffa" och vill vare sig gå upp eller ner i vikt. Orsaken är att han varit sjuk mycket (han har haft mkt problem med tarmarna bl a) och märkt att minsta lilla kolhydrat (snabb som långsam) förvärrar hans magproblem.
Har sökt mkt på nätet och på biblanom både för och nackdelar med ketogen kosthållning åt honom. Det jag undrar nu är:
1. Vilka tillskott, förutom C-vitamin och en vanlig multivitamin/mineraltab är nödvändiga om man tänkt äta keto resten av livet? Om han äter ost och grädde behövsväl knappast kalcium? Bör man ändå komplettera med magnesium?
2. Har sett i huvudsak 2 olika fördelningar mellan fett och protein: 70 E% fett och 30 E% protein samt "vice versa". Vad är argumenten för de olika varianterna? 70 E% protein måste ju innebära en enorm belastning för njurarna...
Har eg fler funderingar men börjar med dessa! Hälsn Nadja
DeRailed
2004-11-28, 15:54
Förlåt nadja, missade att han har problem med tarmen..sorry! ignorera min post och låt någon annan med insyn kommentera istället!
Callister
2004-11-28, 16:02
Kan iaf säga att det är 70% Fett det handlar om, och inte protein. :)
Men 60/40 lär ju funka också
1 Utan att äta några kolhydrater alls under längre tid så krävs det dietisthjälp. Fibrer kommer att bli ett stort problem och även om man löser det till viss del så är frågan vilken effekt frånvaron av vattenlösliga fibrer får på längre sikt.
2 Ingen procent, sätt rätt mängd protein i gram och fyll upp med fett.
Iom att målet inte är att man ska ligga ketosis så kan man äta mer protein än vad som brukar rekommenderas vid en vanlig ketodiet.
Epileptiker som har allvarliga besvär, får färre och lindrigare anfall av en ketogen kost.
Eftersom de lever längre perioder med ketogen diet så bör det finnas mycket kunskap att söka där.
1 Utan att äta några kolhydrater alls under längre tid så krävs det dietisthjälp. Fibrer kommer att bli ett stort problem och även om man löser det till viss del så är frågan vilken effekt frånvaron av vattenlösliga fibrer får på längre sikt.
2 Ingen procent, sätt rätt mängd protein i gram och fyll upp med fett.
Iom att målet inte är att man ska ligga ketosis så kan man äta mer protein än vad som brukar rekommenderas vid en vanlig ketodiet.
1. Han får hjälp av en dietist på ett större sjukhus i Sthlm. Han har börjat med Fibrex och psyllium.
2. Vi pratade nyss och han sa att ditisten sagt att han "borde" ligga på ca 2-2.5 g protein/kg kroppsvikt och resten fett. Han tyckte det lät lågt..vet du/ni hur högt man "vågar" gå? Själv har jag läst att 4 g/kg/vikt är en övre gräns? Dietisten hade sagt att det gick att ha ketogen kosthållning både med ca 70 E% protein och 30 E% fett och tvärtom...
Epileptiker som har allvarliga besvär, får färre och lindrigare anfall av en ketogen kost.
Eftersom de lever längre perioder med ketogen diet så bör det finnas mycket kunskap att söka där.Vi har läst lite om det på nätet och det verkar som att epileptikerna ofta äter en mkt högre andel fett och förhållandevis lte protein...När man hör om folk som "deffar"/bantar verkar ju tendensen snarare vara en mkt hög andel protein.
Jag har en gång kört ketodiet själv och låg då mkt högt på protein och mådde skit... :)
Förlåt nadja, missade att han har problem med tarmen..sorry! ignorera min post och låt någon annan med insyn kommentera istället!
lugnt..jag hann nämligen inte läsa ditt första inlägg...så jag vet inte vad du skrev.. :D
2. Vi pratade nyss och han sa att ditisten sagt att han "borde" ligga på ca 2-2.5 g protein/kg kroppsvikt och resten fett. Han tyckte det lät lågt..vet du/ni hur högt man "vågar" gå? Själv har jag läst att 4 g/kg/vikt är en övre gräns? Dietisten hade sagt att det gick att ha ketogen kosthållning både med ca 70 E% protein och 30 E% fett och tvärtom...
2-2,5 låter väl lagom, eftersom han inte äter några kolhydrater kan han ju i alla fall inte träna hårt och eftersom han ligger på jämvikt när det gäller kalorierna så behöver han inte så mycket protein som om han skulle gå ner i fettvikt och samtidigt träna.
Vilken fördelning man har mellan fett och protein avgörs ju inte av någon fast procentsats utan av vad man gör av med i kalorier. 2-2,5 g/kg (I det här fallet.) när det gäller protein och sen resterande fett, det spelar ingen roll om förhållandet är 50/50 eller 90/10 bara man når kaloribehoven.
2-2,5 låter väl lagom, eftersom han inte äter några kolhydrater kan han ju i alla fall inte träna hårt och eftersom han ligger på jämvikt när det gäller kalorierna så behöver han inte så mycket protein som om han skulle gå ner i fettvikt och samtidigt träna.
Vilken fördelning man har mellan fett och protein avgörs ju inte av någon fast procentsats utan av vad man gör av med i kalorier. 2-2,5 g/kg (I det här fallet.) när det gäller protein och sen resterande fett, det spelar ingen roll om förhållandet är 50/50 eller 90/10 bara man når kaloribehoven. >Nyfiken på det du skriver om hur %fördelningen mellan fett och protein ser ut inte spelar ngn roll...Lust att förklara eller ge mig ngn referens så jag kan läsa mer? När jag sökt om fördelning på exempelvis standard ketogenic diet har jag ofta sett 70 E%fett och 30 E% protein...
Kan det vara så att när man når ketosis "bryr sig" kroppen inte om huruvida den får 10 E% protein eller 40 E%?
Eller menar Du att fördelningen vid keto spelar roll "bara" om individen vill misnka i fettvikt? Hälsn Nadja
>Nyfiken på det du skriver om hur %fördelningen mellan fett och protein ser ut inte spelar ngn roll...Lust att förklara eller ge mig ngn referens så jag kan läsa mer? När jag sökt om fördelning på exempelvis standard ketogenic diet har jag ofta sett 70 E%fett och 30 E% protein...
Kan det vara så att när man når ketosis "bryr sig" kroppen inte om huruvida den får 10 E% protein eller 40 E%?
Eller menar Du att fördelningen vid keto spelar roll "bara" om individen vill misnka i fettvikt? Hälsn Nadja
Det finns ingen bra diet som är standardiserad.
Du ska täcka ditt energibehov och du har två saker att äta, protein och fett. Säg att du förbrukar 3000 kcal och väger 70 kg samt äter 2,5 gprotein/kg, då äter du 175 g protein vilket är 700 kcal, 2300 kcal kvar till fett.
Protein står för 23 energiprocent (e%) och fett står för 77 e% i just det exemplet.
Om man sen tränar mindre under en period så får man äta mindre fett men proteinet är ju kvar i samma mängd i gram, tränar mer ökar fettets andel i kosten istället men proteinet är fortfarande kvar.
Alltså väljer man att räkna proteinet som man vill få i sig och sen fyller man bara upp resterande mängd kalorier med fett utan att bry sig om hur många e% det är.
Ungefär samma sak gäller för en vanlig diet men då att man får stoppa in minimängder av protein, fett och kolhydrater i ekvationen och fylla ut resten med fett och/eller kolhydrater. Alla dieter där man räknar i e% brukar vara uträknade för en genomsnittsperson och äter man mindre eller mer kalorier per dag så kan de hamna fel, oftast inte så mycket att det gör något men om man ändå ska räkna allt så kan man ju beräkna dieten på ett bättre sätt på en gång eftersom man ju har siffrorna tillgängliga. :)
Att man inte är lika känslig för mindre mängd protein om man står still i vikt beror på att fett (och även kolhydrater.) är proteinsparande genom att de tillför energi i tillräcklig mängd. Får man tillräckligt med energi behöver man inte bränna lika mycke protein som bränsle och eftersom protein i kroppen lagras i form av muskler så minskar risken betydligt att man förlorar muskler vid en jämvikt i energibalansen.
Vill man läsa mer om ketodiet på nätet så finns det många artiklar av Lyle McDonald som även har skrivit några böcker.
Är det rörigt beror det på att jag har missat min ät- och sovklocka och borde sovit för en halvtimme sen. :D
Är det inte farligt att helt utesluta kolhydraterna från kosten?! Verkar ju helt meningslöst, kolhydraterna behövs för hjärnan och säkert massa andra viktiga saker.
Har han sådana problem med tarmarna bör han söka hjälp hos en läkare, att kolhydraterna skulle behandlas annorlunda i tarmarna än protein/fett har jag svårt att förstå.
Hjärnan klarar sig på ketonkroppar.
Vi får antaga att vännen prövat allt och verkligen blir bättre i magen genom att inte äta kolhydrat.
Mer naturligt vore annars att börja med små doser maltodextrin som inte skall irritera alls.
Fungerar det så går man vidare med majsstärkelse.
Går det bra är majsvälling nästa steg, kokt parboillris osv.
För mig låter det som någon lindrig form av celiaki/glutenintolerans men det går inte att säga med det lilla som vi vet.
Är det inte farligt att helt utesluta kolhydraterna från kosten?! Verkar ju helt meningslöst, kolhydraterna behövs för hjärnan och säkert massa andra viktiga saker.
Har han sådana problem med tarmarna bör han söka hjälp hos en läkare, att kolhydraterna skulle behandlas annorlunda i tarmarna än protein/fett har jag svårt att förstå.
Det var en läkare som remitterade min vän till dietist.
Det är väl rätt klart att olika livsmedel beter sig olika i mage/tarm? Protein och fett stannar exempelvis längre i magsäcken än ren kolhydrat. Vad det gäller tarmen vet vi ju att andelen fiber i kosten påverkar tömningshastighet etc.
Om en individ har dokumenterade medicinska åkommor, borde förutsättningarna för kosthållning inte vara helt jämförbara med en helt frisk individ. Hälsn Nadja
Hjärnan klarar sig på ketonkroppar.
Vi får antaga att vännen prövat allt och verkligen blir bättre i magen genom att inte äta kolhydrat.
Mer naturligt vore annars att börja med små doser maltodextrin som inte skall irritera alls.
Fungerar det så går man vidare med majsstärkelse.
Går det bra är majsvälling nästa steg, kokt parboillris osv.
För mig låter det som någon lindrig form av celiaki/glutenintolerans men det går inte att säga med det lilla som vi vet.Nog är det så att han verkligen testat det mesta. Vi träffades faktiskt senast i dag och det är, glädjande nog, en markant förändring som sker hos honom! Glad, mkt piggare, inte ont i magen etc. han hade tydligen knappt kännt av övergången till ketosis. Vi skämtade lite om att det kanske hände mitt i natten..*s*
Tyvärr har jag inte hittat så mkt information av långtidseffekterna av ketogen kosthållning. Det verkar i alla fall som att man får se upp med så man inte missar vitamin/mineraltillskotten samt fibertillskott.
Har faktiskt själv funderat på om ketokosten skulle förbättra mina egna magåkommor. När jag testade keto låg jag alldeles för lågt på fett och mådde bara dåligt. Dock är jag rätt tveksam i och med att jag tränar en hel del cardio. Kanske skulle man kunna använda sig av någon modifierad variant av CKD..*funderar* Hursomhelst: det är tur att det finns olika "dieter", alltid någon som "hittar rätt"! ;)
Polaren min hade roat sig med att kolla hur "stor" ketosis han var i och nu funderar han kring vad som påverkar "graden"/halten av ketonkroppar i urinen.
Jag har hittat följande "påståenden" på nätet:
1. Mängden vätska i kroppen. Har man druckit dåligt, ger ketostixen större utslag (mörkare färg)
2. Hur länge sedan man åt en måltid samt hur mkt fett den måltiden innehöll
Hur ställer Ni er till detta? Finns det fler faktorer som påverkar "graden" av ketosis?
Och framförallt: när ska man använda stixen för mest pålitliga resultat? Morgonurin?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.